(Jedynie tekst w języku szwedzkim jest autentyczny)(C/2024/3849)
(Dz.U.UE C z dnia 20 czerwca 2024 r.)
Poniższą ocenę przeprowadzono zgodnie z postanowieniami art. 37 Traktatu Euratom, bez uszczerbku dla ewentualnych dodatkowych ocen, które mogą zostać przeprowadzone na podstawie Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, oraz zobowiązań wynikających z tego traktatu, a także z prawodawstwa wtórnego 1 .
W dniu 10 lipca 2023 r. Komisja Europejska otrzymała od rządu Szwecji, zgodnie z art. 37 Traktatu Euratom, dane ogólne dotyczące planu trwałego składowania odpadów promieniotwórczych 2 pochodzących z obiektu trwałego składowania odpadów promieniotwórczych o bardzo niskim poziomie radioaktywności (MLA3) - repozytorium przypowierzchniowego składowania - na terenie zakładu przemysłowego Oskarshamn.
Na podstawie tych danych oraz dodatkowych informacji, o które Komisja wystąpiła dnia 11 października 2023 r. i które zostały przedłożone przez władze szwedzkie dnia 22 lutego 2024 r., a także po konsultacji z grupą ekspertów, Komisja wydała następującą opinię:
1. Odległości między repozytorium a najbliższymi punktami w innych państwach członkowskich wynoszą odpowiednio 300 km w przypadku Danii i 320 km dla Łotwy.
2. W okresie eksploatacji repozytorium:
- Odpady promieniotwórcze będą składowane bez zamiaru ich ponownego wydobycia. Odpady można jednak wydobyć później, jeżeli odpowiednie organy podejmą taką decyzję.
- W normalnych warunkach działalności repozytorium nie będzie uwalniać gazowych substancji promieniotwórczych. Wycieki ciekłe nie powinny powodować istotnego narażenia zdrowia ludności w innym państwie członkowskim, jeśli chodzi o dawki graniczne określone w dyrektywie ustanawiającej podstawowe normy bezpieczeństwa 3 .
- W przypadku nieplanowanych uwolnień substancji promieniotwórczych, które mogą nastąpić w następstwie wypadku o charakterze i skali rozpatrywanych w planie, uwolnienia te nie powinny spowodować znaczącego z punktu widzenia zdrowia skażenia promieniotwórczego wody, gleby ani powietrza w innym państwie członkowskim, zgodnie z przepisami dyrektywy ustanawiającej podstawowe normy bezpieczeństwa.
3. Po upływie okresu eksploatacji repozytorium:
Środki przewidziane w celu ostatecznego zamknięcia repozytorium oraz wyniki długoterminowej oceny bezpieczeństwa przeprowadzonej w odniesieniu do okresu po zamknięciu, opisane w danych ogólnych, pozwalają ufać, że wnioski zawarte w pkt 2 powyżej pozostaną aktualne w perspektywie długoterminowej.
W związku z powyższym w opinii Komisji wdrożenie planu trwałego składowania wszystkich rodzajów odpadów promieniotwórczych pochodzących z obiektu trwałego składowania odpadów o bardzo niskim poziomie radioaktywności Oskarshamn (MLA3), znajdującego się na terenie zakładu przemysłowego Oskarshamn na półwyspie Simpevarp w Szwecji, w okresie jego normalnej eksploatacji i po jego ostatecznym zamknięciu, a także w razie wypadków o charakterze i skali określonych w danych ogólnych, nie spowoduje znaczącego z punktu widzenia zdrowia skażenia promieniotwórczego wody, gleby ani powietrza w innym państwie członkowskim, zgodnie z przepisami ustanawiającymi podstawowe normy bezpieczeństwa.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 czerwca 2024 r.
1 Przykładowo, zgodnie z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej bardziej szczegółowej ocenie należy poddać aspekty środowiskowe. Komisja pragnie w szczególności zwrócić uwagę na przepisy dyrektywy 2011/92/UE w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko, zmienionej dyrektywą 2014/52/UE, dyrektywy 2001/42/WE w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko, jak również dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory oraz dyrektywy 2000/60/WE ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
2 Składowanie odpadów radioaktywnych w rozumieniu pkt 1 zalecenia Komisji 2010/635/Euratom z dnia 11 października 2010 r. w sprawie stosowania art. 37 Traktatu Euratom (Dz.U. L 279 z 23.10.2010, s. 36).
3 Dyrektywa Rady 2013/59/Euratom z dnia 5 grudnia 2013 r. ustanawiająca podstawowe normy bezpieczeństwa w celu ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z narażenia na działanie promieniowania jonizującego oraz uchylająca dyrektywy 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom i 2003/122/Euratom (Dz.U. L 13 z 17.1.2014, s. 1).