Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie gospodarczych skutków rosyjskiej wojny napastniczej dla Ukrainy i wschodniego sąsiedztwa, przyjęta dnia 20 marca 2024 r.

Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie gospodarczych skutków rosyjskiej wojny napastniczej dla Ukrainy i wschodniego sąsiedztwa, przyjęta dnia 20 marca 2024 r.
(C/2024/3822)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

- uwzględniając akt ustanawiający Zgromadzenie Parlamentarne Euronest z dnia 3 maja 2011 r. oraz wspólną deklarację przyjętą podczas szczytu Partnerstwa Wschodniego 24 listopada 2017 r.,

- uwzględniając Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Gruzją, z drugiej strony 1 , w szczególności pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu,

- uwzględniając Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Mołdawii, z drugiej strony 2 , w szczególności pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu,

- uwzględniając Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony 3 , w szczególności pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu,

- uwzględniając Kompleksową i wzmocnioną umowę o partnerstwie między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Armenii, z drugiej strony 4 ,

- uwzględniając Umowę o partnerstwie i współpracy między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Azerbejdżanu, z drugiej strony 5 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 21 lutego 2023 r. w sprawie ekologicznej transformacji energetycznej jako odpowiedzi na obecne wyzwania w zakresie bezpieczeństwa energetycznego w Partnerstwie Wschodnim w kontekście rosyjskiej wojny napastniczej i okupacji 6 ,

- uwzględniając odnowiony program na rzecz odbudowy, odporności i reform oparty na planie gospodarczym i inwestycyjnym dla Partnerstwa Wschodniego,

- uwzględniając wieloletni program indykatywny dla wschodniego sąsiedztwa na lata 2021-2027,

- uwzględniając wnioski Ukrainy i Mołdawii o członkostwo w UE złożone odpowiednio 28 lutego 2022 r. i 3 marca 2022 r. oraz późniejszą decyzję Rady Europejskiej z 23 czerwca 2022 r. o przyznaniu im statusu kraju kandydującego,

- uwzględniając wniosek Gruzji o członkostwo w UE złożony 3 marca 2022 r. oraz późniejszą decyzję Rady Europejskiej z 23 czerwca 2022 r. o uznaniu jej europejskiej perspektywy,

- uwzględniając decyzję Rady Europejskiej z 14-15 grudnia 2023 r. o rozpoczęciu negocjacji akcesyjnych z Ukrainą i Mołdawią oraz o przyznaniu Gruzji statusu kraju kandydującego,

- uwzględniając Deklarację regionów i miast Unii Europejskiej z 3 marca 2022 r. w sprawie solidarności z Ukrainą,

- uwzględniając rezolucje Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z 24 marca 2022 r. pt. "Wojna w Ukrainie i jej skutki gospodarcze, społeczne i środowiskowe" 7  oraz z 16 czerwca 2022 r. pt. "Ukraina - od pomocy do odbudowy - propozycje europejskiego społeczeństwa obywatelskiego" 8 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 8 marca 2022 r. zatytułowany "Europejska solidarność z uchodźcami i osobami uciekającymi z Ukrainy" (COM(2022) 107),

- uwzględniając komunikat Komisji z 18 maja 2022 r. zatytułowany "Pomoc Ukrainie i odbudowa Ukrainy" (COM (2022) 233),

- uwzględniając zalecenie Parlamentu Europejskiego z 23 listopada 2022 r. dla Rady, Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie nowej strategii rozszerzenia UE 9 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2463 z dnia 14 grudnia 2022 r. ustanawiające instrument wsparcia dla Ukrainy na 2023 r. (pomoc makrofinansowa +) 10 ,

- uwzględniając wspólne oświadczenie przewodniczącego Rady Europejskiej, przewodniczącej Komisji i prezydenta Ukrainy przyjęte podczas 24. szczytu UE-Ukraina 3 lutego 2023 r. w Kijowie,

- uwzględniając trzecią szybką ocenę szkód i potrzeb Ukrainy z 14 lutego 2024 r. przygotowaną wspólnie przez rząd Ukrainy, Komisję, Bank Światowy i ONZ,

- uwzględniając swoje rezolucje z 23 lutego 2023 r. w sprawie zbrojnej napaści Federacji Rosyjskiej na Ukrainę 11 , z 21 lutego 2023 r. w sprawie strategicznego znaczenia rozpoczęcia negocjacji akcesyjnych z Ukrainą i Mołdawią 12  oraz z 21 lutego 2023 r. w sprawie wsparcia dla Ukrainy, Mołdawii i Gruzji na drodze do członkostwa w UE 13 ,

- uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z 6 października 2022 r. w sprawie eskalowania przez Rosję wojny napastniczej przeciwko Ukrainie 14 ,

- uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z 16 lutego 2023 r. w sprawie roku rosyjskiej inwazji i wojny napastniczej przeciwko Ukrainie 15 ,

- uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z 15 czerwca 2023 r. w sprawie zrównoważonej odbudowy Ukrainy i jej integracji ze wspólnotą euroatlantycką 16 ,

- uwzględniając komunikat ze szczytu NATO w Wilnie z 11 lipca 2023 r.,

- uwzględniając oświadczenia liderów G-7 z 27 czerwca 2022 r. i 19 maja 2023 r. w sprawie Ukrainy,

- uwzględniając konkluzje międzynarodowej konferencji ekspertów w sprawie odbudowy, rekonstrukcji i modernizacji Ukrainy, która odbyła się w Berlinie 25 października 2022 r.,

- uwzględniając wnioski konferencji w sprawie odbudowy Ukrainy, która odbyła się w Lugano 4 i 5 lipca 2022 r., w szczególności siedem "zasad z Lugano", które stanowią zasady przewodnie procesu odbudowy Ukrainy,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z 30 maja 2022 r. w sprawie Ukrainy, w których zatwierdzono pomysł utworzenia platformy na rzecz odbudowy Ukrainy, która skupiałaby rząd Ukrainy, UE, jej państwa członkowskie i Europejski Bank Inwestycyjny, a także międzynarodowych partnerów, instytucje finansujące, organizacje, ekspertów i zainteresowane strony,

- uwzględniając konkluzje z konferencji w sprawie odbudowy Ukrainy, która odbyła się w Londynie 21 i 22 czerwca 2023 r.,

- uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z 5 października 2023 r. w sprawie podsumowania postępów Mołdawii na drodze do UE 17 ,

- uwzględniając plan odbudowy i rozwoju Ukrainy na lata 2022-2032,

A. mając na uwadze, że Rosja toczy obecnie niesprowokowaną, nieuzasadnioną i nielegalną wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie, która spowodowała utratę przez Ukrainę dostępu do rynków finansowych i znaczny spadek jej dochodów publicznych; mając na uwadze, że Ukraina radykalnie zwiększyła swoje wydatki publiczne na obronę swojego suwerennego terytorium, zajęcie się sytuacją humanitarną i utrzymanie ciągłości usług państwowych;

B. mając na uwadze, że oprócz tragicznych ofiar w ludziach koszty finansowe wspierania odporności, odbudowy i rekonstrukcji Ukrainy rosną z każdym dniem, w miarę jak siły rosyjskie i ich siły poplecznicze w dalszym ciągu przeprowadzają masowe i złośliwe ataki na obszary mieszkalne i infrastrukturę cywilną, w tym szpitale, domy i szkoły; mając na uwadze, że jednym z takich przykładów jest zniszczenie tamy Kachowka przez Rosję w akcie terroryzmu 6 czerwca 2023 r.;

C. mając na uwadze, że wojna napastnicza Rosji ma ogromne konsekwencje dla bezpieczeństwa i gospodarki wszystkich krajów Partnerstwa Wschodniego (PW) UE, w szczególności Mołdawii, której gospodarka poważnie ucierpiała w wyniku utraty handlu, spadku inwestycji zagranicznych oraz wzrostu cen energii i transportu;

D. mając na uwadze, że od wybuchu wojny napastniczej UE, jej państwa członkowskie i partnerzy o zbieżnych poglądach zapewniają Ukrainie znaczną pomoc humanitarną, finansową i techniczną, oprócz wsparcia wojskowego, które jest pilnie potrzebne, aby pomóc Ukrainie w egzekwowaniu jej uzasadnionego prawa do obrony przed rosyjskimi najeźdźcami;

E. mając na uwadze, że w trzeciej szybkiej ocenie szkód i potrzeb, sporządzonej przez rząd Ukrainy, Komisję, Grupę Banku Światowego i Organizację Narodów Zjednoczonych, opublikowanej 14 lutego 2024 r., oszacowano koszt wsparcia rekonstrukcji i odbudowy Ukrainy na 486 mld USD w ciągu następnej dekady;

F. mając na uwadze, że 26 stycznia 2023 r. uruchomiono wielostronną platformę koordynacji darczyńców na rzecz Ukrainy, skupiającą ekspertów z Ukrainy, UE, krajów G-7, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, Międzynarodowego Funduszu Walutowego oraz Banku Światowego, aby pełniła rolę katalizatora w celu zmobilizowania międzynarodowych zobowiązań niezbędnych do zaspokojenia potrzeb Ukrainy;

G. mając na uwadze, że zobowiązania Drużyny Europy na rzecz Ukrainy podjęte łącznie przez instytucje UE, Europejski Bank Inwestycyjny i państwa członkowskie UE wyniosły łącznie 132 mld EUR według stanu na lipiec 2023 r.;

H. mając na uwadze, że plan odbudowy i rozwoju władz ukraińskich na lata 2022-2032 stanowi podstawę ich zaangażowania w odbudowę i modernizację kraju oraz wdrażanie reform integracyjnych z UE;

I. mając na uwadze, że odbudowa Ukrainy zapewni także możliwość przyspieszenia dwojakiej transformacji cyfrowej i ekologicznej w kraju, w tym przez rozwój suwerenności energetycznej i niezależności od dostaw z Rosji, co umożliwi "lepszą odbudowę", a nie tylko przywracanie lub odtwarzanie zniszczonej lub uszkodzonej infrastruktury;

J. mając na uwadze, że państwa członkowskie UE i kraje sąsiadujące, w szczególności Mołdawia, które zapewniły tranzyt lub schronienie milionom Ukraińców zmuszonych do opuszczenia swoich domów, również stoją w obliczu znacznych obciążeń gospodarczych ze względu na rosnącą inflację, a w szczególności szybki wzrost cen żywności i energii;

K. mając na uwadze, że dyrektywa w sprawie tymczasowej ochrony 18  pomogła ułatwić integrację ukraińskich uchodźców w UE, zapewniając im zezwolenie na pobyt oraz dostęp do zatrudnienia, opieki społecznej, opieki medycznej i odpowiedniego zakwaterowania lub mieszkania;

L. mając na uwadze, że UE wdraża obecnie Instrument na rzecz Ukrainy na lata 2024-2027, który obejmuje 50 mld EUR w formie dotacji i pożyczek; mając na uwadze, że środki te stanowią uzupełnienie wsparcia w wysokości 85 mld EUR, w tym pomocy wojskowej, udzielonego wcześniej Ukrainie; mając na uwadze, że oczekiwane jest przeznaczenie dodatkowych środków w ramach Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Glo- Globalny wymiar Europy" oraz Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III), w szczególności na pomoc humanitarną;

M. mając na uwadze, że zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego i przyspieszenie zielonej transformacji Ukrainy, innych krajów PW i UE pozostanie głównym priorytetem w nadchodzących latach; mając na uwadze, że wszystkie kraje PW są sygnatariuszami porozumienia paryskiego, a dostosowanie się do dorobku prawnego UE w dziedzinie środowiska ma kluczowe znaczenie dla krajów kandydujących do UE;

N. mając na uwadze, że w sprawozdaniu Komisji z 2 lutego 2023 r. w sprawie dostosowania się Ukrainy do dorobku prawnego UE przedstawiono kompleksową i pozytywną ocenę postępów Ukrainy w realizacji niezbędnych reform, co dodatkowo zwiększa jej aspiracje do członkostwa w UE;

O. mając na uwadze, że negocjacje między UE a krajami kandydującymi - Ukrainą i Mołdawią - należy rozpocząć jak najszybciej, w następstwie pozytywnej decyzji Rady Europejskiej w tej sprawie podjętej 14 grudnia 2023 r.;

Ogólne rozważania dotyczące wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie

1. z całą stanowczością potępia brutalną, nielegalną i nieuzasadnioną wojnę napastniczą Rosji przeciwko Ukrainie, której współwinnymi są nielegalny reżim białoruski i jego przywódca Alaksandr Łukaszenka; domaga się, aby Rosja natychmiast zakończyła wszelkie działania wojskowe w Ukrainie i bezwarunkowo wycofała wszystkie siły zbrojne i sprzęt wojskowy z całego uznanego przez społeczność międzynarodową terytorium Ukrainy;

2. podkreśla, że ta wojna napastnicza narusza prawo międzynarodowe, zagraża bezpieczeństwu i stabilności Europy oraz wywołała światowy kryzys żywnościowy, który dotyka przede wszystkim kraje rozwijające się i najsłabiej rozwinięte, za co pełną odpowiedzialność ponoszą Rosja i nielegalny reżim białoruski oraz jego przywódca Alaksandr Łukaszenka; podkreśla, że ze względu na swoje bezpośrednie zaangażowanie nielegalny białoruski reżim musi zostać pociągnięty do odpowiedzialności za pomocą gospodarczych i ukierunkowanych sankcji europejskich;

3. wyraża bezwzględną solidarność z narodem Ukrainy; w pełni popiera niepodległość, suwerenność i integralność terytorialną Ukrainy w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową oraz podkreśla, że wojna stanowi poważne naruszenie prawa międzynarodowego; składa hołd ogromnej odwadze i wytrzymałości narodu ukraińskiego oraz sił zbrojnych tego kraju broniących swojej ojczyzny i suwerennego terytorium przed rosyjskim najeźdźcą;

4. wzywa UE, jej państwa członkowskie i ich partnerów o zbieżnych poglądach do wspierania Ukrainy w jej obronie przed nielegalną wojną napastniczą prowadzoną przez Rosję przez stałe wsparcie humanitarne, finansowe i wojskowe oraz przez wspieranie Ukrainy tak długo, jak będzie to konieczne do uzyskania przez nią niepodległości, suwerenności i pełnej kontroli nad całym swoim uznanym międzynarodowo terytorium;

5. z zadowoleniem przyjmuje decyzję podjętą przez niektóre przedsiębiorstwa europejskie o wycofaniu się z rynku rosyjskiego i zachęca inne przedsiębiorstwa, aby poszły w ich ślady i przedłożyły wartości ponad interes gospodarczy;

Skutki gospodarcze dla UE, jej państw członkowskich i innych krajów

6. nalega, aby wysiłki na rzecz odbudowy i rekonstrukcji po wojnie, a także inne powiązane wysiłki, były zgodne z dwojaką transformacją ekologiczną i cyfrową w państwach członkowskich UE;

7. wzywa instytucje UE i państwa członkowskie do zwiększenia przejrzystości rynku i tymczasowego usunięcia wszelkich przeszkód w przywozie produktów rolnych w celu złagodzenia światowego kryzysu cen żywności;

8. podkreśla, że NextGenerationEU, Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności ani elastyczność zapewniana w wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027 nie są wystarczające do zaspokojenia potrzeb finansowych spowodowanych wojną w Ukrainie; zaleca nawiązanie kontaktu z partnerami międzynarodowymi w celu uzyskania wsparcia, w tym wiedzy specjalistycznej w zakresie odbudowy;

9. popiera wysiłki podejmowane przy wykorzystaniu "korytarzy solidarnościowych" w celu ułatwienia wywozu zboża z Ukrainy za pomocą różnych dróg lądowych i portów UE pomimo nielegalnej blokady Morza Czarnego przez Rosję; wzywa UE i jej państwa członkowskie do dalszego poszerzania tych korytarzy solidarnościowych w celu złagodzenia światowego kryzysu żywnościowego wywołanego wojną napastniczą Rosji;

10. podkreśla pilną potrzebę proaktywnego zaangażowania w politykę ogólnoświatową, w szczególności w Organizacji Narodów Zjednoczonych i Światowej Organizacji Handlu, jako że Rosja w dalszym ciągu poszukuje innych rynków zbytu w celu zrekompensowania strat spowodowanych nałożonymi sankcjami;

11. docenia pomoc humanitarną udzieloną Ukrainie przez kraje PW oraz wzywa UE i jej państwa członkowskie do udzielenia większego wsparcia finansowego państwom sąsiadującym;

12. wzywa UE i jej państwa członkowskie do zapewnienia większego wsparcia gospodarczego i finansowego w celu zminimalizowania negatywnych skutków wojny rosyjsko-ukraińskiej dla gospodarek innych krajów PW;

13. wzywa UE i jej państwa członkowskie do zapewnienia większej liczby programów pomocy technicznej dla krajów PW w celu wzmocnienia ich potencjału w zakresie zrównoważonego wywozu do UE;

Uchodźcy

14. zauważa, że ponad 8 mln Ukraińców zostało zmuszonych do opuszczenia swoich domów i szukania schronienia w bezpieczniejszych miejscach w całej Europie, a ponad 6,2 mln Ukraińców zostało przesiedlonych wewnętrznie w wyniku wojny;

15. podkreśla znaczne koszty finansowe, które wynikły z tego napływu, w szczególności dla Mołdawii, która stała się głównym krajem tranzytowym dla ukraińskich uchodźców; zauważa, że uchodźcy ukraińscy stanowią 0,7 % ludności obecnie zamieszkującej Gruzję;

16. z zadowoleniem przyjmuje aktywne i humanitarne podejście przyjęte przez państwa członkowskie UE i Mołdawię, które zachowały otwarte granice i zapewniły środki ewakuacji, schronienia, pomocy w nagłych przypadkach, pomocy medycznej i azylu osobom uciekającym przed wojną napastniczą Rosji;

17. wzywa do przyznania ukraińskim uchodźcom równych praw z obywatelami UE w zakresie dostępu do opieki zdrowotnej, edukacji i rynku pracy, które mają kluczowe znaczenie dla zapobiegania wzrostowi ubóstwa wśród tych uchodźców;

18. wzywa do podejmowania inicjatyw i programów edukacyjnych na rzecz wysiedlonych ukraińskich dzieci i młodych osób, w tym do zapewniania dostępu do wysokiej jakości edukacji oraz szkoleń językowych i w zakresie umiejętności;

19. podkreśla kluczową rolę społeczeństwa obywatelskiego w ochronie i integracji uchodźców z grup szczególnie wrażliwych, w szczególności na rynku pracy;

20. z zadowoleniem przyjmuje uwolnienie środków w wysokości 3,4 mld EUR ze Wsparcia na rzecz odbudowy służącej spójności oraz terytoriom Europy dla państw członkowskich UE udzielających schronienia osobom, które uciekły przed rosyjską inwazją;

21. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie przez Komisję 29 czerwca 2022 r. "elastycznej pomocy dla terytoriów" (FASTCARE), która jest nowym pakietem zapewniającym dodatkową elastyczność w zakresie wdrażania instrumentów polityki spójności, aby pomóc państwom członkowskim UE, władzom regionalnym i lokalnym oraz innym partnerom w zajęciu się konsekwencjami rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie;

22. wzywa UE do zapewnienia dodatkowego finansowania państwom członkowskim UE i Mołdawii, które stanowią główne punkty wjazdu ukraińskich uchodźców przedostających się do UE;

23. zwraca uwagę na 250 000 osób wewnętrznie przesiedlonych w Gruzji, które w dalszym ciągu nie mogą w bezpieczny i godny sposób wrócić do domu z powodu ciągłej okupacji rosyjskiej regionów Abchazji i Cchinwali/Osetii Południowej;

Odporność, odbudowa i rekonstrukcja Ukrainy oraz wsparcie dla Mołdawii

24. podkreśla, że pilnie potrzebna jest dalsza natychmiastowa i masowa pomoc finansowa, aby pomóc gospodarkom Ukrainy i Mołdawii w dalszym funkcjonowaniu, tak aby mogły lepiej osiągnąć długoterminową stabilność; wzywa do odnowienia strategii UE dotyczącej krajów PW będących kandydatami do członkostwa w UE w celu dalszej poprawy stosunków gospodarczych między UE i jej państwami członkowskimi a tymi krajami;

25. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że od rozpoczęcia rosyjskiej wojny napastniczej UE jej państwa członkowskie i instytucje finansowe z powodzeniem uruchomiły bezprecedensowe sumy w postaci dotacji i pożyczek w celu wsparcia ogólnej odporności gospodarczej, społecznej i finansowej Ukrainy w formie pomocy makroekonomicznej, wsparcia budżetowego, pomocy w sytuacjach nadzwyczajnych i reagowania kryzysowego oraz pomocy humanitarnej;

26. wzywa UE do jak najszybszego wdrożenia przepisów prawnych niezbędnych do konfiskaty zamrożonych rosyjskich aktywów oraz wykorzystania ich do obrony Ukrainy i zaradzenia różnym konsekwencjom rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, w tym odbudowy kraju i wypłaty odszkodowania dla ofiar;

27. podkreśla kluczową potrzebę zapewnienia wsparcia ukraińskim małym i średnim przedsiębiorstwom, rolnikom oraz społeczeństwu obywatelskiemu, aby zapewnić ich zdolność operacyjną w czasach wojny; podkreśla, że małe i średnie przedsiębiorstwa odegrają decydującą rolę w długoterminowym ożywieniu gospodarczym Ukrainy;

28. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2022 r. UE przyjęła instrument pomocy makrofinansowej +, który zapewnia Ukrainie długoterminowe pożyczki o wartości do 18 mld EUR na wsparcie krytycznych napraw infrastruktury transportowej, takiej jak mosty, drogi i linie kolejowe, a także napraw innej infrastruktury krytycznej i komunalnej oraz obiektów użyteczności publicznej, a także renowacji budynków mieszkalnych i infrastruktury społecznej, takiej jak szkoły, żłobki i placówki opieki zdrowotnej;

29. podkreśla znaczenie wzmacniania przez UE pozycji organizacji społeczeństwa obywatelskiego i inicjatyw społecznych oraz zapewniania im zasobów, aby mogły one w znaczący sposób przyczynić się do rekonstrukcji i powojennej odbudowy Ukrainy;

30. wzywa UE do stworzenia zachęt dla europejskich przedsiębiorstw do inwestowania w dotkniętych regionach, aby promować ożywienie gospodarcze, tworzenie miejsc pracy i powojenną odbudowę;

31. z zadowoleniem przyjmuje tymczasowe zawieszenie wszystkich należności celnych przywozowych na całe ukraińskie wywozy do UE, co oznacza pełny, bezcłowy i bezkontyngentowy dostęp do tych wywozów od 30 maja 2022 r., a także zawieszenie wszystkich unijnych środków antydumpingowych i ochronnych obowiązujące względem ukraińskiego wywozu stali; z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady z 25 maja 2023 r. w sprawie zawieszenia wszystkich ceł, kontyngentów i środków ochrony handlu wobec ukraińskiego wywozu do UE na kolejny rok, do czerwca 2024 r.;

32. popiera wniosek Komisji z 14 lutego 2023 r. dotyczący włączenia roamingu danych do układu o stowarzyszeniu UE-Ukraina; wzywa Komisję ds. Handlu UE-Ukraina do poparcia tego wniosku przez przyznanie wzajemnego jednolitego rynku w zakresie transmisji danych w roamingu między Ukrainą a UE;

33. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Komisji z 7 czerwca 2023 r. w sprawie dalszej integracji Ukrainy z jednolitym rynkiem UE dzięki otwarciu instrumentu "Łącząc Europę" na finansowanie infrastruktury;

34. przypomina, że deklaracja z Lugano, podpisana przez ponad 40 krajów i międzynarodowych instytucji finansowych, podkreśliła zasady procesów odbudowy i rekonstrukcji w Ukrainie, a mianowicie partnerstwo; proces reform; przejrzystość, rozliczalność i praworządność; uczestnictwo demokratyczne; zaangażowanie wielu zainteresowanych stron; równość płci i włączenie społeczne oraz zrównoważony rozwój;

35. z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji z 20 czerwca 2023 r. dotyczący ustanowienia nowego Instrumentu na rzecz Ukrainy mającego na celu wspieranie odbudowy, rekonstrukcji i modernizacji Ukrainy jako specjalnego instrumentu finansowego, który zapewni Ukrainie spójne, przewidywalne i elastyczne wsparcie w latach 2024-2027;

36. podkreśla, że wysiłki na rzecz odbudowy muszą opierać się na innowacjach, aby wspierać dwojaką transformację cyfrową i ekologiczną;

37. podkreśla, że społeczeństwo obywatelskie musi być ściśle zaangażowane na wszystkich etapach procesu odbudowy, aby zapewnić pomyślne przeprowadzenie reform w zakresie praworządności, deoligarchizacji, walki z korupcją oraz dwojakiej transformacji ekologicznej i cyfrowej;

38. podkreśla, że UE powinna w dalszym ciągu inwestować w ukraińską transformację energetyczną, w tym przez finansowanie wielokrajowych projektów w dziedzinie bezpieczeństwa energetycznego, aby zaspokoić obecne i przyszłe potrzeby w zakresie infrastruktury energetycznej;

39. wzywa rząd Ukrainy do dalszego wzmacniania samorządu lokalnego oraz do włączenia sukcesu reformy decentralizacyjnej do ogólnej struktury procesów odporności, odbudowy i rekonstrukcji Ukrainy;

40. z zadowoleniem przyjmuje rolę Azerbejdżanu w zwiększaniu bezpieczeństwa energetycznego zarówno państw członkowskich UE, jak i Ukrainy; podkreśla potrzebę przyspieszenia przejścia od paliw kopalnych na ekologiczną energię i dalszego promowania efektywności energetycznej; zachęca Azerbejdżan i Armenię do intensyfikacji negocjacji w sprawie trwałego porozumienia pokojowego w celu rozwiązania nierozstrzygniętych konfliktów granicznych oraz przyczynienia się do stabilności, współpracy i dobrobytu w regionie;

41. podkreśla znaczenie ciągłego wsparcia na rzecz budowania potencjału technicznego dla projektów w zakresie łączności, które wzmacniają bezpieczeństwo energetyczne między UE a krajami PW, takich jak projekt podmorskiego kabla na Morzu Czarnym między Gruzją a Rumunią;

42. wzywa UE i jej partnerów o zbieżnych poglądach do utrzymania polityki sankcji wobec Rosji oraz nielegalnego białoruskiego reżimu i jego przywódcy Alaksandra Łukaszenki, przy jednoczesnym monitorowaniu, ożywianiu i zwiększaniu jej skuteczności i wpływu;

43. wzywa władze wszystkich państw członkowskich UE i krajów wschodniego sąsiedztwa do zadbania o wykrycie, zbadanie i ściganie wszelkich możliwych przypadków obchodzenia sankcji;

44. wyraża głębokie zaniepokojenie, że objęte sankcjami towary o krytycznym znaczeniu dla wojny są wciąż przedmiotem handlu między państwami UE a Rosją; ubolewa nad poważnym brakiem przestrzegania sankcji UE wobec Rosji; potępia praktykę sprzedaży objętych sankcjami towarów z UE przedsiębiorstwom lub osobom fizycznym z państw trzecich, podczas gdy towary te pozostają w UE, a następnie są wysyłane bezpośrednio do Rosji; potępia przedsiębiorstwa, w tym te w UE, które celowo unikały sankcji, podważając w ten sposób wysiłki UE na rzecz wspierania Ukrainy, aby w dalszym ciągu generować ogromne zyski; nalega, aby obchodzenie unijnego środka ograniczającego, w tym poprzez przenoszenie towarów do miejsca przeznaczenia, w którym ich przywóz, wywóz, sprzedaż, zakup, przekazywanie, tranzyt lub transport są zakazane, było uznawane za przestępstwo na szczeblu UE; podkreśla, że dla egzekwowania prawa kluczowe znaczenie ma szybka kryminalizacja przez UE bezpośrednich naruszeń sankcji, w tym naruszeń wynikających z rażącego zaniedbania, a także pośrednich naruszeń sankcji poprzez obchodzenie unijnych środków ograniczających;

45. wzywa UE, jej państwa członkowskie i ich partnerów o zbieżnych poglądach do dalszego wspierania Mołdawii na wybranej przez nią drodze europejskiej, ponieważ jej stabilność i dobrobyt są bezpośrednio powiązane z odpornością Ukrainy i bezpieczeństwem Europy;

46. wzywa UE do kontynuowania wsparcia finansowego i politycznego dla pozostałych krajów PW, w tym Armenii i Azerbejdżanu;

47. wzywa UE do udzielenia wymiernej i widocznej pomocy Gruzji, aby zwiększyć jej dalsze postępy na drodze do członkostwa w UE;

48. podkreśla znaczenie udzielania przez UE pomocy finansowej białoruskiemu społeczeństwu obywatelskiemu, młodym osobom, studentom, kadrze akademickiej i specjalistom; w tym świetle wzywa Komisję i państwa członkowskie do uproszczenia procedur uzyskiwania wiz i dokumentów pobytowych dla osób uciekających z Białorusi z powodów politycznych, a także do opracowania zasad i procedur postępowania w przypadkach bezpaństwowości;

49. nalega, aby Rosja została zobowiązana do zapłaty za wyrządzone przez siebie szkody i w ten sposób wniosła znaczący wkład w wysiłki na rzecz odbudowy Ukrainy; wzywa do zbadania wszelkich możliwości prawnych, zgodnie z prawem międzynarodowym, w celu wykorzystania zamrożonych aktywów rosyjskich do wsparcia wszystkich obszarów pomocy dla Ukrainy i odbudowy Ukrainy.

1 Dz.U. L 261 z 30.8.2014, s. 4.
2 Dz.U. L 260 z 30.8.2014, s. 4.
3 Dz.U. L 161 z 29.5.2014, s. 3.
4 Dz.U. L 23 z 26.1.2018, s. 4.
5 Dz.U. L 246 z 17.9.1999, s. 3.
6 Dz.U. C 229 z 29.6.2023, s. 16.
7 Dz.U. C 290 z 29.7.2022, s. 1.
8 Dz.U. C 365 z 23.9.2022, s. 1.
9 Dz.U. C 167 z 11.5.2023, s. 105.
10 Dz.U. L 322 z 16.12.2022, s. 1.
11 Dz.U. C 229 z 29.6.2023, s. 30.
12 Dz.U. C 229 z 29.6.2023, s. 29.
13 Dz.U. C 229 z 29.6.2023, s. 33.
14 Dz.U. C 132 z 14.4.2023, s. 94.
15 Dz.U. C 283 z 11.8.2023, s. 34.
16 Dz.U. C, C/2024/490, 23.1.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/490/oj.
17 Dz.U. C, C/2024/1189, 23.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/1189/oj.
18 Dyrektywa Rady 2001/55/WE z dnia 20 lipca 2001 r. w sprawie minimalnych standardów przyznawania tymczasowej ochrony na wypadek masowego napływu wysiedleńców oraz środków wspierających równowagę wysiłków między państwami członkowskimi związanych z przyjęciem takich osób wraz z jego następstwami (Dz.U. L 212 z 7.8.2001, s. 12).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3822

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie gospodarczych skutków rosyjskiej wojny napastniczej dla Ukrainy i wschodniego sąsiedztwa, przyjęta dnia 20 marca 2024 r.
Data aktu: 19/06/2024
Data ogłoszenia: 19/06/2024