RADA I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,PRZYPOMINAJĄC, ŻE:
1. Unia Europejska opiera się na wartościach, którymi są poszanowanie godności osoby ludzkiej, wolność, demokracja, równość, praworządność oraz poszanowanie praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości. Wartości te są wspólne państwom członkowskim w społeczeństwie opartym na pluralizmie, niedyskryminacji, tolerancji, sprawiedliwości, solidarności oraz równości kobiet i mężczyzn. Unia dąży również do wspierania pokoju i dobrobytu swoich narodów, zwalczania wykluczenia społecznego i dyskryminacji, wspierania sprawiedliwości społecznej i ochrony socjalnej, do poszanowania swojej bogatej różnorodności kulturowej i językowej, uwzględniania dobra dziecka oraz ochrony praw dzieci i młodzieży 1 .
2. Działania Unii ukierunkowane są na wspieranie rozwoju wymiany młodzieży i wymiany osób pracujących z młodzieżą oraz zachęcanie młodych ludzi do uczestnictwa w demokratycznym życiu Europy, jak również na ułatwianie dostępu do kształcenia zawodowego oraz sprzyjanie mobilności instruktorów i osób kształcących się w tym kierunku, a w szczególności młodych ludzi 2 .
3. Europejski filar praw socjalnych obejmuje prawo do "kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie" (zasada 1), "równych szans" (zasada 3), "opieki nad dziećmi i wsparcia dla dzieci" (zasada 11) oraz "integracji osób z niepełnosprawnościami" (zasada 17). Aby wdrożyć te prawa i zasady, określono główne cele UE w zakresie zatrudnienia, umiejętności i ograniczania ubóstwa, które mają zostać osiągnięte do 2030 r.
PRZYWOŁUJĄC TŁO POLITYCZNE PRZEDSTAWIONE W ZAŁĄCZNIKU DO ZAŁĄCZNIKA, W SZCZEGÓLNOŚCI FAKT, ŻE:
4. Strategia Unii Europejskiejna rzecz młodzieży na lata 2019-2027 ma na celu przyczynienie się do eliminacji ubóstwa i wszelkich form dyskryminacji młodych ludzi, propagowanie włączenia społecznego młodzieży oraz udoskonalenie decyzji politycznych pod względem ich wpływu na młodzież we wszystkich sektorach, zwłaszcza w sektorze włączenia społecznego.
5. 11 europejskich celów młodzieżowych odzwierciedla opinie europejskiej młodzieży, zwłaszcza europejski cel
młodzieżowy nr 3 dotyczący umożliwienia i zapewnienia włączenia społecznego wszystkich młodych ludzi, europejski cel młodzieżowy nr 5 dotyczący zapewnienia lepszego dobrostanu psychicznego i położenia kresu stygmatyzacji z uwagi na problemy dotyczące zdrowia psychicznego, a tym samym propagowania włączenia społecznego wszystkich młodych ludzi, europejski cel młodzieżowy nr 9 dotyczący wzmocnienia uczestnictwa młodych osób w życiu demokratycznym i ich autonomii, a także zapewnienia specjalnej przestrzeni dla młodzieży we wszystkich dziedzinach życia społecznego.
6. Walka z wykluczeniem społecznym jest jednym z głównych zobowiązań Unii Europejskiej i jej państw członkowskich 3 . Wykluczenie społeczne zagraża pomyślności obywateli i ogranicza możliwość wyrażania przez nich poglądów i aktywnego udziału w życiu społecznym.
Z APROBATĄ PRZYJMUJĄC:
7. Wspólne wysiłki UE służące promowaniu spójności, odporności i wartości poprzez programy i inicjatywy, takie jak Erasmus+ (w tym unijny dialog młodzieżowy), Europejski Korpus Solidarności, decyzja wykonawcza Komisji w sprawie ram środków na rzecz włączenia w odniesieniu do programów Erasmus+ oraz "Europejski Korpus Solidarności" na lata 2021-2027, Europejski Fundusz Społeczny Plus, w tym w stosownych przypadkach inicjatywa ALMA (ang. Aim, Learn, Master, Achieve - mierz wysoko, ucz się, osiągaj biegłość, realizuj cele), program "Obywatele, równość, prawa i wartości", Inicjatywa nowego europejskiego Bauhausa, Konferencja w sprawie
przyszłości Europy (2021-2022), Europejski Rok Młodzieży (2022) i jego spuścizna 4 i Europejski Rok Umiejętności (2023), mające na celu przyczynienie się do spójności społecznej, włączenia społecznego oraz do zaangażowania i uczestnictwa młodych ludzi na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim,
8. 10. cykl unijnego dialogu młodzieżowego pod przewodnictwem trzech prezydencji - hiszpańskiej, belgijskiej
i węgierskiej, koncentrujący się na europejskim celu młodzieżowym nr 3 dotyczącym włączających społeczeństw i odbywający się pod hasłem "MŁODZIEŻ JEST POTRZEBNA", a także wyniki zorganizowanej w dniach 2-5 marca 2024 r. w Gandawie Konferencji UE na temat młodzieży.
9. Fakt, że dalszy rozwój włączających przestrzeni dla młodych ludzi przyczynia się do tworzenia włączających społeczeństw, posuwając tym samym do przodu realizację zatwierdzonych konkluzji Rady 5 .
UWZGLĘDNIAJĄC FAKT, ŻE:
10. Wspólne życie w pokojowych i włączających społeczeństwach to jeden z priorytetów strategii Rady Europy dla sektora młodzieży 2030.
11. W Agendzie ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 potwierdzono zobowiązanie do tego, by nikt nie został pominięty.
UZNAJĄC:
12. Odnośną politykę UE i wynikające z niej strategie i zalecenia: europejską strategię na rzecz lepszego internetu dla dzieci (BIK+) (2022), strategię UE w sprawie zwalczania antysemityzmu i wspierania życia żydowskiego (20212030), unijny plan działania przeciwko rasizmowi na lata 2020-2025, strategię na rzecz równości osób LGBTIQ na lata 2020-2025, strategię na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025, unijne ramy strategiczne dotyczące Romów (2020-2030), strategię na rzecz wzmocnienia stosowania Karty praw podstawowych w UE (2020), strategię UE na rzecz praw dziecka (2021-2024), strategię UE na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami (2021-2030), zalecenie Rady ustanawiające europejską gwarancję dla dzieci (2021) i wzmocnioną gwarancję dla młodzieży (2020), a także kompleksowe podejście do zdrowia psychicznego (2023).
PONADTO DOSTRZEGAJĄC, ŻE;
13. Młodzi ludzie nie stanowią jednorodnej grupy - są to osoby o różnych tożsamościach, mające różnorakie potrzeby, zasoby, sytuacje życiowe i interesy i pochodzące z różnych środowisk, dlatego borykają się z różnymi wyzwaniami i dysponują różnymi możliwościami. W związku z tym należy dalej rozwijać politykę młodzieżową i środki skierowane do młodzieży z myślą o wszystkich młodych ludziach, stosując włączające, otwarte na różnorodność i intersekcjonalne, podejście 6 ,
14. Młodzi ludzie są jednym z atutów naszych społeczeństw, a także podmiotami praw jednostki i podmiotami kształtującymi zmianę. Wielu młodych ludzi wykazuje się dużą odpornością i stale mobilizuje się w kwestiach budzących ich troskę. W ten sposób przyczyniają się oni do pozytywnych zmian w społeczeństwie. Należy im umożliwiać to zaangażowanie, a także wspierać ich i wzmacniać w tym zakresie.
15. Młodzi ludzie odgrywają ważną rolę w tworzeniu procesów podejmowania bardziej świadomych decyzji i we wzmacnianiu demokracji. Dostrzeżenie i wspieranie ich potencjału oraz zapewnienie ich konstruktywnego udziału na wszystkich szczeblach i na wszystkich etapach kształtowania polityki, która ich dotyczy, może pomóc im w odgrywaniu tej roli. Należy również dostrzec wspomagającą rolę osób pracujących z młodzieżą i organizacji młodzieżowych w tych staraniach, uwidocznioną w unijnym dialogu młodzieżowym; podmiotom tym należą się w związku z tym odpowiednie środki wsparcia.
16. Kryzysy ostatnich lat, m.in. światowy kryzys klimatyczny, utrata różnorodności biologicznej 7 , pandemia COVID-19 i rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie, konflikt na Bliskim Wschodzie i w innych częściach świata, wraz z wynikającym z nich kryzysem energetycznym i inflacyjnym, oraz kryzysy gospodarcze i społeczne, a także negatywne aspekty przyspieszenia rewolucji cyfrowej wpływają na zdrowie i dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży. Te okoliczności i zjawiska, w tym zjawiska migracyjne, od początku obecnej dekady wywierają głęboki wpływ na europejskie społeczeństwa, uwidaczniając rosnące nierówności i polaryzację w naszych społeczeństwach.
17. Te zmiany społeczne i liczne kryzysy dotknęły poszczególne grupy młodych ludzi w różny sposób, a na niektóre grupy miały nieproporcjonalnie duży wpływ. W rezultacie przysługujące młodym ludziom prawa społeczne, prawa obywatelskie i prawa człowieka, w szczególności te związane z równością płci, ochroną mniejszości oraz dostępem do usług i zasobów niezbędnych do utrzymania, rozwoju i emancypacji 8 , znajdują się pod presją. Niektóre grupy nie mają przy tym równego dostępu do tych praw i zasobów. Ponadto rosnąca presja społeczna, np. presja na wyniki, w coraz większym stopniu wpływa na zdrowie i dobrostan psychiczny młodych ludzi 9 .
18. Zmiany społeczne i kryzysy w nieproporcjonalny sposób dotykają osoby młode o mniejszych szansach, czego skutkiem mogą być dyskryminacja krzyżowa, wykluczenie lub nierówne traktowanie 10 . Ponadto coraz większej liczbie młodych ludzi grozi znalezienie się w niekorzystnej sytuacji 11 . Ponieważ wykluczenie społecznoekonomiczne, demokratyczne i cyfrowe są często ściśle powiązane, opisana sytuacja może mieć wpływ na aktywność obywatelską i zaufanie do instytucji.
19. Młodzi ludzie zagrożeni wykluczeniem społecznym lub znajdujący się w trudnej sytuacji są w większym stopniu zagrożeni problemami i wyzwaniami dotyczącymi zdrowia psychicznego. Narażenie na dyskryminację i nierówność ma szkodliwy wpływ na ich zdrowie psychiczne, zwłaszcza gdy młodzi ludzie spotykają się z dyskryminacją lub niekorzystną sytuacją z wielu przyczyn jednocześnie. Kluczowym środkiem zapobiegawczym pozwalającym zająć się tymi problemami i wyzwaniami dotyczącymi zdrowia psychicznego jest promowanie równości, tolerancji, solidarności i dialogu w naszych społeczeństwach 12 .
20. Przestrzeń młodych ludzi w społeczeństwie jest poddawana presji. Kurczenie się przestrzeni dla młodych ludzi hamuje ich rozwój osobisty i obywatelski, a także ogranicza ich zdolność do określenia swojego miejsca w społeczeństwie. Bariery strukturalne na poszczególnych szczeblach utrudniają im dostęp do różnych przestrzeni, praw i usług oraz równy udział w społeczeństwie. Potrzebne jest pluralistyczne społeczeństwo charakteryzujące się sprawiedliwością, solidarnością i docenianiem, poszanowaniem i uznaniem wszelkiego rodzaju różnorodności, aby wspierać młodych ludzi, aktywizować ich i wzmacniać ich pozycję, zwłaszcza osoby młode o mniejszych szansach, oraz stworzyć uczciwe i sprawiedliwe społeczeństwo dla wszystkich.
21. Struktury rządowe i pozarządowe, w tym społeczności lokalne, praca z młodzieżą 13 oraz wolontariat mogą odgrywać ważną rolę w promowaniu sprawiedliwości, tolerancji, solidarności i dialogu oraz w ułatwianiu aktywnego uczestnictwa i włączenia młodych ludzi w ich społeczności i w proces decyzyjny. Praca z młodzieżą aktywizuje młodych ludzi, wspiera ich i wzmacnia ich pozycję, tak by byli zdolni myśleć krytycznie o społeczeństwie i stać się podmiotami kształtującymi zmianę. Skuteczna realizacja pracy z młodzieżą i wymierne wyniki, które ta praca przynosi, sprzyjają włączeniu społecznemu. Takie wysiłki często obejmują środki proaktywne i podejścia eksperymentalne oraz upowszechnianie najlepszych praktyk 14 .
W ZWIĄZKU Z TYM ZAMIERZAJĄ:
22. Zapewnić ukierunkowane środki promujące równość, włączenie i wsparcie młodych ludzi w definiowaniu swojego miejsca w społeczeństwie i zajmowaniu go, w szczególności w drodze pracy z młodzieżą i rozwijania przekrojowej perspektywy włączania młodzieży we wszystkich odpowiednich obszarach polityki mogących się do tego przyczynić. Ponadto można tworzyć mechanizmy konstruktywnego i włączającego uczestnictwa młodych ludzi z różnych środowisk w procesie decyzyjnym, na przykład rady młodzieżowe i organizacje młodzieżowe, a jednocześni promować uczestnictwo młodych ludzi poza tymi organizacjami.
23. Zapewniać aktywne, konstruktywne, sprawiedliwe i równe uczestnictwo młodych ludzi oraz nadać im rolę podmiotów kształtujących przestrzenie, które ich dotyczą, oraz, w stosownych przypadkach, tworzyć, rozwijać, dostosowywać i chronić przeznaczone dla młodych ludzi przestrzenie emancypacyjne ukierunkowane na ich potrzeby, aby wzmocnić pozycję młodych ludzi, niezależnie od ich pochodzenia, w rozwijaniu tych przestrzeni oraz aby uznać ich opinie i wkład i wcielić je w życie.
24. Umożliwiać dalsze wzajemne tworzenie więzi przez młodych ludzi, zapewniać i ułatwiać im doświadczanie wszelkich rodzajów różnorodności i interakcje z nią, na przykład poprzez mobilność edukacyjną lub transgraniczne działania solidarnościowe.
25. Wzmocnić wsparcie dla pracy z młodzieżą oraz innych odpowiednich struktur i usług wspomagających rozwój, zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi, uczenie się i eksperymentowanie, tak by pokonać bariery, z jakimi borykają się młodzi ludzie na różnych szczeblach, zwłaszcza osoby młode zagrożone wykluczeniem.
ODNOTOWUJĄ:
26. Pomysły i opinie wyrażone przez młodych ludzi podczas belgijskiej konferencji UE na temat młodzieży w marcu 2024 r., dotyczące sposobów budowania społeczeństw włączających młodych ludzi, a także sformułowane przez nich zalecenia dla Unii Europejskiej i jej państw członkowskich dotyczące realizacji tych pomysłów, przedstawione w załączniku III do niniejszych konkluzji:
a) Lepiej wspierać młodych ludzi doświadczających ubóstwa lub zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem finansowym w osiągnięciu niezależności finansowej i bezpieczeństwa finansowego, poprzez podejmowanie działań mających na celu promowanie przystępnych cenowo mieszkań, zwiększanie dostępu do wysokiej jakości miejsc pracy i zatrudnienia, usuwanie barier w mobilności oraz zapewnienie młodym ludziom wiedzy finansowej.
b) Zapewnić młodym ludziom dostęp do przystępnych cenowo, przyjaznych dla młodzieży i spersonalizowanych wysokiej jakości systemów opieki zdrowotnej i systemów wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego. Należy też tworzyć bezpieczne i otwarte środowiska umożliwiające młodym ludziom swobodne mówienie o zdrowiu i dobrostanie psychicznym oraz zdobywanie wiedzy na ten temat.
c) Promować edukację i pracę z młodzieżą i inwestować w nie w celu sprawienia, by środowiska edukacyjne były bardziej dostępne i sprzyjały włączeniu osób młodych o mniejszych szansach poprzez dopasowanie ich do potrzeb młodych ludzi, a także zacieśnić współpracę między edukacją formalną oraz uczeniem się pozaformalnym i nieformalnym i z innymi sektorami.
d) Zwiększyć finansowanie, budowanie zdolności i innego rodzaju wsparcie, tak aby edukatorzy mogli angażować się w uczenie się przez całe życie w zakresie włączenia osób młodych o mniejszych szansach, wykorzystania różnorodności młodzieży, tworzenia bezpiecznych przestrzeni do dzielenia się doświadczeniami i uczenia się z młodymi ludźmi z różnych środowisk, wraz z nimi i przez nich, a także w zakresie ukierunkowanych na młodzież i spersonalizowanych podejść do nauczania i uczenia się.
e) Poprawić zdolności osób pracujących z młodzieżą i na jej rzecz do skutecznego rozpowszechniania informacji przyjaznych dla młodzieży, tak aby udostępniać informacje na temat praw i możliwości. Należy też zwiększyć wśród młodych ludzi umiejętność korzystania z mediów i informacji, tak aby mogli oni rozpoznawać wiarygodne informacje i bezpiecznie korzystać z zasobów informacyjnych.
f) Wprowadzić polityki eliminujące systematyczną dyskryminację, nieuświadomione uprzedzenia i wrogie postawy, które to polityki zachęcają do ciągłego uczenia się dotyczącego wszelkiego rodzaju różnic, a także oduczenia się uprzedzeń. Takie polityki powinny być opracowywane wspólnie z młodymi ludźmi mającymi odpowiednie własne doświadczenia we wszystkich dziedzinach.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY NA ODPOWIEDNICH SZCZEBLACH:
27. Wykorzystały podejście intersekcjonalne 15 jako metodę rozpoznawania i zrozumienia barier i wyzwań, z którymi borykają młodzi ludzie, zwłaszcza osoby młode o mniejszych szansach, oraz podejmowały działania w celu dostrzeżenia tych barier i wyzwań, reagowania na nie i stawienie im czoła. Środki i działania polityczne powinny odpowiadać zróżnicowanym tożsamościom zainteresowanych młodych ludzi, aby lepiej zająć się napotykanymi przez nich barierami i wyzwaniami, zwłaszcza jeśli chodzi o dostęp do przysługujących im praw i usług, korzystanie z nich i ich ochronę.
28. Poprawiły warunki życia i dobrostan psychiczny wszystkich młodych ludzi, w tym osób młodych o mniejszych szansach, poprzez podnoszenie świadomości podmiotów publicznych na temat szczególnych potrzeb tych osób.
29. Rozważyły środki gwarantujące i chroniące dostęp do praw i usług publicznych, społecznych, politycznych i kulturalnych, a w szczególności nadały priorytet tym usługom, które są istotne dla przeciwdziałania ubóstwu i bezdomności młodzieży, oraz tym usługom, które zapewniają wszystkim młodym ludziom dostęp do godnych warunków życia i przystępnych cenowo mieszkań, edukacji, zajęć rekreacyjnych i opieki zdrowotnej.
30. Zapewniały dostępne usługi informacyjne, w tym usługi doradcze, oraz przyjazne dla młodzieży informacje i komunikację, aby zagwarantować, że wszyscy młodzi ludzie znają przysługujące im prawa i możliwości oraz mogą z nich korzystać, są w stanie eksplorować szanse i przewidywać potencjalne ścieżki życiowe. Należy zapewnić osobom młodym o mniejszych szansach wystarczające wsparcie, aby umożliwić im skuteczny dostęp do przysługujących im praw i skuteczne korzystanie z nich.
31. Ułatwiały dostęp wszystkich młodych ludzi do przestrzeni i usług cyfrowych, w tym zarówno dostęp materialny - m.in. w postaci łączności internetowej i, w stosownych przypadkach, urządzeń - jak i nabywanie kompetencji cyfrowych oraz umiejętności cyfrowych i umiejętności korzystania z mediów, tak by byli w stanie sprostać wyzwaniom stwarzanym przez przestrzenie internetowe i korzystać z oferowanych przez nie możliwości.
32. Przy włączaniu problematyki młodzieży do głównego nurtu promowały i wspierały międzysektorowe partnerstwa i inicjatywy, w szczególności między organizatorami pracy z młodzieżą, instytucjami kształcenia i szkolenia, w stosownych przypadkach, służbami społecznymi i służbami zatrudnienia, systemami ochrony socjalnej i zabezpieczenia społecznego oraz partnerami społecznymi, pomagające wszystkim młodym ludziom w rozwoju, w szczególności poprzez promowanie wspólnych dyskursów przyczyniających się do uwzględniania wymiaru "perspektywy włączania młodzieży" w pracach różnych interesariuszy.
33. Ułatwiały zrównoważoną mobilność młodych ludzi, w tym osób mieszkających na obszarach wiejskich, oddalonych, peryferyjnych, słabiej rozwiniętych i w regionach najbardziej oddalonych, poprzez usuwanie barier w mobilności, takich jak problemy związane z transportem publicznym.
34. Rozpoznały i stymulowały zdolność młodych ludzi do krytycznego myślenia i uznawały różne formy zaangażowania młodych ludzi jako inicjatorów zmian, z myślą o osiągnięciu bardziej spójnych społeczeństw, w szczególności poprzez umożliwienie, wspieranie i wzmacnianie pozycji młodych ludzi w zakresie stawania się pozytywnym wzorcem do naśladowania w odniesieniu do uczestnictwa w społeczeństwie i zaangażowania w procesy decyzyjne, np. za pośrednictwem rad młodzieżowych, organizacji młodzieżowych, inicjatyw młodzieżowych, projektów na rzecz uczestnictwa lub projektów solidarnościowych.
35. Tworzyły nowe i chroniły istniejące bezpieczne, przyjazne i dostępne przestrzenie i usługi emancypacyjne, zarówno fizyczne jak i wirtualne, wolne od presji społecznej i presji na osiąganie wyników oraz od wartościujących ocen, umożliwiające wszystkim młodym ludziom spotykanie i tworzenie więzi.
36. Wzmocniły rolę młodych ludzi, w szczególności osób młodych o mniejszych szansach, w tworzeniu, rozwijaniu, projektowaniu, budowaniu, kształtowaniu i dostosowywaniu przestrzeni, które ich dotyczą, w tym przestrzeni publicznej.
37. Usunęły pozostałe bariery, zwłaszcza dla osób młodych o mniejszych szansach, tak by umożliwić angażowanie się w pracę z młodzieżą, poprzez aktywne docieranie do tych osób, oferowanie dodatkowego wsparcia, dostosowanie działań do różnych potrzeb tych osób oraz dążenie do współpracy z odpowiednimi interesariuszami z innych dziedzin, którzy pracują z osobami młodymi o mniejszych szansach, oraz do współpracy z reprezentującymi te osoby organizacjami.
38. Zachęcały do podejmowania i wspierania inicjatyw ułatwiających młodym ludziom, zwłaszcza osobom młodym o mniejszych szansach, podejmowanie pracy z młodzieżą i odgrywanie w niej aktywnej roli.
39. Promowały różne rodzaje trwałego wsparcia pracy z młodzieżą ukierunkowanego na pracę z osobami młodymi o mniejszych szansach, na przykład w postaci odpowiedniego krótko- i długoterminowego finansowania, zasobów i infrastruktury, aby tworzyć warunki, które sprzyjają włączającej i owocnej wysokiej jakości pracy z młodzieżą.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY PRZESTRZEGAJĄC ZASADY POMOCNICZOŚCI, W SWOICH OBSZARACH KOMPETENCJI I NA ODPOWIEDNICH SZCZEBLACH:
40. W dalszym ciągu promowały perspektywę włączania młodzieży w odpowiednich politykach, na przykład poprzez ustanowienie, włączenie lub kontynuację mechanizmów oceny wpływu uregulowań na młodzież, których celem jest lepsze zrozumienie barier i wyzwań stojących przed młodymi ludźmi i, w stosownych przypadkach, ich usunięcie. Może to pomóc lepiej włączać problematykę młodzieżową do wszystkich obszarów polityki i może obejmować ewentualne stosowanie unijnego testu lub unijnej oceny wpływu na młodzież.
41. Wspierały decydentów na wszystkich szczeblach i we wszystkich sektorach poprzez dostarczanie odpowiednich informacji i wiedzy na temat dobrych praktyk w zakresie włączających społeczeństw, włączającej i otwartej na różnorodność pracy z młodzieżą, włączających emancypacyjnych przestrzeni dla młodych ludzi i w zakresie współtworzenia w celu, w stosownych przypadkach, propagowania przekrojowej perspektywy włączania młodzieży we wszystkich odpowiednich obszarach polityki.
42. Wzmocniły dialog i synergię między organizacjami młodzieżowymi, pracą z młodzieżą, polityką młodzieżową i badaniami nad młodzieżą oraz promowały koordynację między szczeblem lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim, tak by ułatwić współpracę, budowanie zdolności, wzajemne uczenie się, tworzenie sieci kontaktów i wymianę w odniesieniu do:
- pracy z osobami młodymi o mniejszych szansach;
- tworzenia bezpiecznych, włączających i emancypacyjnych przestrzeni dla młodych ludzi (we wszystkich wymiarach);
- wzmacniania pozycji i podnoszenia kwalifikacji młodych ludzi poprzez pomaganie im w byciu rzecznikami i orędownikami włączenia i różnorodności w ich społecznościach;
- tworzenia i promowania wspieranych i ułatwianych możliwości skierowanych do młodych ludzi, jeśli chodzi o doświadczanie wszelkiego rodzaju różnorodności i interakcje z nią;
- wspierania i poszanowania młodych ludzi, zwłaszcza co się tyczy ich prawa do samostanowienia i uczestnictwa, w celu zwiększenia ich poczucia przynależności i poczucia, że są ważni. Są to warunki wstępne konieczne do poprawy zdrowia i dobrostanu psychicznego młodych ludzi.
43. Zajęły się problemami i uwarunkowaniami zdrowia psychicznego poprzez tworzenie środowisk wspierających dobrostan społecznoekonomiczny, fizyczny i psychiczny każdej młodej osoby, podejmowały wielosektorowe działania promujące zdrowie psychiczne młodych ludzi i zachęcające do poprawy równego i przystępnego cenowo dostępu do usług opieki w zakresie zdrowia psychicznego, w szczególności poprzez wdrożenie konkluzji Rady w sprawie kompleksowego podejścia do zdrowia psychicznego młodych ludzi w Unii Europejskiej 16 .
44. Określiły kompetencje, których potrzebują młodzi ludzie, osoby pracujące z młodzieżą odpłatnie i na zasadzie wolontariatu, a także inni edukatorzy, by mieć świadomość różnorodności, dyskryminacji krzyżowej, czynników wykluczenia, stereotypów, uprzedzeń, dyskryminacji i przywilejów w społeczeństwie, w tym w edukacji i na rynku pracy, oraz rozwijały możliwości i moduły uczenia się z myślą o pracy z młodzieżą, która to praca jest wrażliwa na różnorodność i dyskryminację oraz sprzyja włączeniu społecznemu, w celu ułatwienia doświadczania wszelkiej różnorodności i interakcji z nią oraz w celu tworzenia bezpiecznych, emancypacyjnych i włączających przestrzeni, zarówno fizycznych jak i wirtualnych.
45. Podkreślały rolę pracy z młodzieżą jako siły napędowej włączenia, która sprzyja tworzeniu więzi między różnymi grupami młodych ludzi i między różnymi sektorami, poprzez stymulowanie, wspieranie, budowanie i ochronę wiedzy na temat różnorodności w pracy z młodzieżą i różnorodności jej uczestników oraz eksponowanie tej różnorodności, z uwzględnieniem faktu, że młodzi ludzie nie stanowią jednorodnej grupy i w związku z tym mają wiele tożsamości, różnorakie potrzeby, zasoby, pochodzą z różnych środowisk oraz mają zróżnicowane sytuacje życiowe i interesy.
46. W dalszym ciągu wspierały badania dotyczące wykluczenia społecznego oraz analizowanie, monitorowanie i gromadzenie zdezagregowanych danych na ten temat. Podkreślały wpływ, jaki wykluczenie ma na młodych ludzi, i zwracały uwagę na ewentualne środki na rzecz włączenia na potrzeby pracy z młodzieżą. Wspierały tworzenie włączających społeczeństw i przestrzeni oraz zapewniały, by uzyskiwane rezultaty były łatwe do zrozumienia i dostępne. W tym kontekście należy w jak największym stopniu wykorzystywać istniejące programy i inicjatywy badawcze, takie jak "Horyzont Europa" i sieć RAY.
47. Zapewniły prawdziwy dialog między młodymi ludźmi a decydentami w Europie jako podstawę zaangażowania Unii Europejskiej na rzecz młodych Europejczyków poprzez wprowadzenie środków służących do monitorowania działań następczych unijnego dialogu młodzieżowego i do oceny wyników tego dialogu oraz do przekazywania młodym ludziom informacji zwrotnych na temat tych działań.
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY ZGODNIE Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI:
48. W dalszym ciągu mobilizowała programy UE dotyczące spójności, odporności i wartości w celu wzmocnienia włączenia społecznego i spójności społecznej, poprzez zapewnienie przekrojowego wymiaru włączenia młodych ludzi we wszystkie programy UE, oraz by w dalszym ciągu podkreślała, że młodzi ludzie są pozytywnymi podmiotami kształtującymi zmianę, jeśli chodzi o włączenie, różnorodność i spójne społeczeństwa, ukierunkowując te programy UE na wspieranie napędzanych przez młodzież włączających działań i inicjatyw.
49. Wspierała rozwój projektów dotyczących włączenia i projektów włączających, które aktywnie angażują osoby młode o mniejszych szansach, oraz wzmacniała mobilność tych osób poprzez różne unijne programy, inicjatywy i, w miarę możliwości, korzystając z zasobów w sposób zrównoważony, w tym poprzez kluczowe programy na rzecz młodzieży, takie jak Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności, oraz ich kontynuację.
50. Nadal podejmowała wysiłki na rzecz uczynienia programów UE na rzecz młodzieży bardziej włączającymi i otwartymi na różnorodność, w szczególności poprzez wykorzystanie działań dostosowanych do potrzeb osób młodych o mniejszych szansach oraz do organizacji je reprezentujących lub pracujących z nimi, zwłaszcza pod względem dostępności społecznoekonomicznej, okresu działania, spersonalizowanego i dostosowanego wsparcia oraz wymogów administracyjnych i sprawozdawczych.
51. Dalej zwiększała dostęp wszystkich młodych ludzi do unijnych programów na rzecz młodzieży, takich jak Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności, poprzez:
- zapewnienie dostępnych, przyjaznych dla młodzieży informacji i komunikacji w łatwym języku na temat możliwości, włączających środków i usług wsparcia w ramach tych programów, na przykład za pośrednictwem Europejskiego Portalu Młodzieżowego, oraz poprzez szersze upowszechnienie istniejących informacji, takich jak środki określone w wytycznych dotyczących wdrażania strategii na rzecz włączenia społecznego i różnorodności w ramach programów Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności;
- uproszczenie i dostosowanie przepisów i procedur, w tym poprzez współprojektowanie realizowane wraz z beneficjentami programów;
- ocenę możliwości wdrożenia "pieczęci doskonałości" Europejskiego Korpusu Solidarności 17 z myślą o zwiększeniu spójności społecznej poprzez napędzane przez młodzież działania solidarnościowe.
52. Wspierała perspektywę włączania młodzieży i uwzględniała ją w programach i inicjatywach UE służących spójności, odporności i wartościom, w tym w inicjatywie nowego europejskiego Bauhausu i jej kontynuacji, a także by sprzyjała synergii między nimi i by w ten sposób czyniła postępy w działaniach na rzecz eksperymentowania z inicjatywami ukierunkowanymi na tworzenie włączających, bezpiecznych i emancypacyjnych przestrzeni dla młodych ludzi, które to przestrzenie przyczyniają się do urzeczywistniania spójnych społeczeństw, oraz na rzecz opracowywania i wspierania takich inicjatyw.
53. Zapewniła dalsze zachęty do tworzenia większej liczby przestrzeni do konstruktywnego uczestnictwa za pośrednictwem unijnego dialogu młodzieżowego. Można to osiągnąć poprzez wspieranie krajowych grup roboczych w wymianie najlepszych praktyk w zakresie działań informacyjnych i współpracy z osobami młodymi o mniejszych szansach, a także poprzez podnoszenie świadomości na temat unijnego dialogu młodzieżowego we wszystkich sektorach oraz we wszystkich politykach i programach UE. W szczególności można to osiągnąć poprzez specjalne działania na rzecz włączenia i uczestnictwa młodzieży w ramach odpowiednich inicjatyw i programów UE, co oznaczałoby dalsze wsparcie podejścia dwutorowego przewidzianego w strategii UE na rzecz młodzieży oraz ambicji dotyczącej włączania problematyki młodzieżowej do różnych obszarów polityki.
54. Zachęcała do wzmocnionej współpracy między koordynatorem UE ds. młodzieży a koordynatorem Komisji Europejskiej ds. praw dziecka, a także z innymi właściwymi koordynatorami Komisji Europejskiej zaangażowanymi we wspieranie włączenia i zwalczanie dyskryminacji, na przykład poprzez stymulowanie wymian, częstej komunikacji i współdziałania.
55. Stymulowała synergię między unijnym dialogiem młodzieżowym, Europejskim Portalem Młodzieżowym i unijną platformą uczestnictwa dzieci.
56. Zachęcała do realizacji tych zachęt w ramach wyżej wymienionych strategii UE za pomocą podejścia dwutorowego przewidzianego w strategii UE na rzecz młodzieży 18 .
ZACHĘCAJĄ PRZEDSTAWICIELI SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO ZAJMUJĄCYCH SIĘ PROBLEMATYKĄ MŁODZIEŻOWĄ, BY
57. W dalszym ciągu usuwali bariery strukturalne i zajmowali się wyzwaniami, z jakimi borykają się młodzi ludzie, zwłaszcza osoby młode o mniejszych szansach. Bronili w związku z tym praw młodych ludzi, uczestniczyli w odpowiednich procesach decyzyjnych i budowali mosty między decydentami a młodymi ludźmi w całej ich różnorodności.
58. Nadal tworzyli, promowali i eksponowali wspierane bezpieczne i emancypacyjne przestrzenie, zarówno fizyczne jak i wirtualne, aby pomóc młodym ludziom w doświadczaniu wszelkiego rodzaju różnorodności i uczeniu się interakcji z nią, a także nadal wyposażali w niezbędną do tego celu wiedzę i kompetencje osoby pracujące z młodzieżą, edukatorów i inne osoby, np. w służbach socjalnych i służbach zatrudnienia, lub osoby pracujące z młodymi ludźmi, zwłaszcza z osobami o mniejszych szansach.
59. W większym stopniu eksponowali pracę z młodzieżą i ją dostrzegali, poprzez zdecydowane działania i uczestnictwo we współtworzeniu pozytywnych dyskursów skierowanych do młodych ludzi, zwłaszcza tych o mniejszych szansach.
60. Ułatwiali, promowali i wspierali mobilną pracę z młodzieżą, tak by docierać do młodych ludzi, którzy nie mają dostępu do innych form pracy z młodzieżą.
61. Wymieniali informacje i dobre praktyki, prowadzili współpracę i tworzyli sieci kontaktów na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim, by czynić postępy w tworzeniu włączających społeczeństw - dla młodych ludzi i wraz z nimi.