Konkluzje Rady w sprawie wspierania influencerów jako autorów treści internetowych

Konkluzje Rady w sprawie wspierania influencerów jako autorów treści internetowych

(C/2024/3807)

(Dz.U.UE C z dnia 23 lipca 2024 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

ZWAŻYWSZY, ŻE

1. Influencerzy są częścią globalnego ekosystemu medialnego. Ponieważ media społecznościowe i platformy udostępniania plików wideo wykorzystywane przez influencerów stanowią część codziennego życia wielu Europejczyków, influencerzy mają coraz większy wpływ na treści internetowe i informacje, które regularnie konsumują Europejczycy.

2. Media społecznościowe i platformy udostępniania plików wideo stają się integralną częścią kształtowania osobistych poglądów, zachowań, zaangażowania społecznego i tożsamości, w tym rozwoju psychospołecznego, w szczególności w okresie dojrzewania. Ze względu na różnorodność influencerów prawie każdy może znaleźć społeczność internetową i wzmocnić swoje poczucie przynależności. Influencerzy mogą zatem mieć pozytywny wpływ na swoich odbiorców.

3. Jednak treści tworzone przez influencerów i ich postępowanie w internecie przynoszą nie tylko pozytywne skutki - mogą też być szkodliwe zarówno dla jednostek, jak i dla całego społeczeństwa. Na zdrowie psychiczne i fizyczne odbiorców, w szczególności małoletnich, negatywnie mogą wpływać zagrożenia nieodłącznie związane ze środowiskiem internetowym, takie jak cyberszykanowanie, wprowadzanie w błąd lub dezinformacja oraz niezdrowe porównywanie się z influencerami. Ponadto wprowadzanie w błąd i dezinformacja stosowane przez niektórych influencerów mogą mieć również niekorzystne skutki na szczeblu społecznym w obszarach takich jak zdrowie publiczne i demokracja.

4. Oddziaływanie influencerów wykracza poza ich działalność komercyjną. Mają oni wpływ na swoich odbiorców, co może kształtować demokratyczne postawy, wartości i poglądy polityczne, a także mieć konsekwencje dla zdrowia, osobistych postaw i decyzji zawodowych. Powinni być świadomi swojego oddziaływania i posiadać umiejętności niezbędne do zarządzania nim oraz wspierać pozytywną i konstruktywną obecność w internecie.

5. Influencerzy wykorzystują swoje umiejętności techniczne i kreatywne do tworzenia i edytowania treści. Powinni posiadać umiejętności korzystania z mediów, takie jak myślenie analityczne i krytyczne, i powinni postępować odpowiedzialnie. Powinni mieć poczucie odpowiedzialności wobec swoich odbiorców i rozumieć potencjalne skutki swojej działalności, w tym swoich praktyk komercyjnych. Powinni oni być szczególnie świadomi potencjalnych skutków, jakie dla ich odbiorców i ich dobrostanu mogą mieć: szerzenie informacji wprowadzających w błąd i dezinformacji, nawoływanie do nienawiści w internecie, cyberszykowanie lub inne nielegalne lub szkodliwe treści. Ponadto powinni oni wiedzieć, w jaki sposób odpowiednio reagować w obliczu tych problemów.

6. Influencerzy mają znaczący wpływ na jednostki, społeczności, społeczeństwo jako całość i ekosystem medialny. Wspieranie influencerów w zrozumieniu odpowiednich obowiązków prawnych i ich praw, a także wzmacnianie ich umiejętności korzystania z mediów i odpowiedzialnego postępowania może mieć pozytywny wpływ zarówno na nich samych, jak i na ich odbiorców, przyczyniając się tym samym do bezpieczniejszego środowiska medialnego w internecie.

7. Ponieważ dziecięcy influencerzy są małoletni, ich rodzice, opiekunowie prawni i inni dorośli opiekunowie ponoszą odpowiedzialność za ich dobrostan oraz - w zależności od ich wieku - za to, by byli oni świadomi wagi odpowiedzialnego postępowania w internecie. Wraz z wiekiem dziecięcych influencerów odpowiedzialność ta maleje. Rodzice, opiekunowie prawni i inni opiekunowie powinni śledzić informacje o stosownych obowiązkach prawnych i prawach i przekazywać je będącym pod ich opieką dziecięcym influencerom, a także pogłębiać ich umiejętności korzystania z mediów i wzmacniać odpowiedzialne postępowanie.

8. W wielu przypadkach krajowe organy regulacyjne lub inne właściwe organy już informują influencerów o odpowiednich przepisach i sprawdzają, czy przestrzegają oni obowiązującego prawodawstwa; na przykład organy regulacyjne sektora audiowizualnego sprawdzają zgodność z przepisami wykonawczymi wdrażającymi dyrektywę o audiowizualnych usługach medialnych 1 , a organy ochrony konsumentów i inne właściwe organy kontrolują zgodność z unijnym prawem ochrony konsumentów, takim jak dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych 2  i dyrektywa w sprawie praw konsumentów 3 .

9. Polityki, interfejsy, funkcje i algorytmy platform internetowych wykorzystywane przez influencerów, a także obowiązki, jakie na mocy prawa UE spoczywają na tych platformach, mają wpływ na działalność influencerów i tworzone przez nich treści.

10. Influencerzy są bardzo zróżnicowaną grupą, a organizacje przedstawicielskie, które mogłyby przyjąć wobec nich rolę wspierającą, są nieliczne. Istnieją lokalne i międzynarodowe agencje influencerów, ale skupiają się one głównie na reprezentowaniu komercyjnych interesów influencerów, z którymi pracują.

11. Aktualna polityka UE w zakresie umiejętności korzystania z mediów i umiejętności cyfrowych koncentruje się na umiejętnościach i kompetencjach cyfrowych odbiorców influencerów, w tym małoletnich, aby pomóc im w krytycznym odbiorze treści internetowych opracowywanych i rozpowszechnianych przez influencerów. Obejmuje to wypracowanie krytycznego zrozumienia interesów komercyjnych i społecznych, które mogą stanowić tło tworzonych treści, oraz budowanie odporności na niezdrowe nawyki i szkodliwe praktyki w internecie, takie jak rozpowszechnianie informacji wprowadzających w błąd i dezinformacji.

12. Oprócz istniejących inicjatyw ukierunkowanych na umiejętność korzystania z mediów wśród odbiorców influencerów istnieje potrzeba dalszego wzmacniania rozwoju umiejętności korzystania z mediów i odpowiedzialnego postępowania wśród samych influencerów.

PRZYPOMINAJĄC, ŻE:

13. Prawo do wolności wypowiedzi i informacji dla wszystkich, w tym influencerów i ich odbiorców, jest zapisane w art. 11 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.

14. Dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych może mieć zastosowanie do działalności influencerów w zakresie, w jakim ich działalność kwalifikuje się jako audiowizualne usługi medialne, przy czym państwa członkowskie stosują różne podejścia w tej dziedzinie 4 . Nakłada ona wymogi związane z takimi kwestiami jak przejrzystość i uczciwość handlowych przekazów audiowizualnych oraz ochrona małoletnich i innych wrażliwych grup społecznych przed potencjalnie szkodliwymi treściami. W dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych określono również szczegółowe przepisy dotyczące treści audiowizualnych na platformach udostępniania plików wideo, co ma wpływ na sposób, w jaki influencerzy działają na tych platformach i na jakość dostarczanych przez nich treści. Ponadto dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych promuje również umiejętności korzystania z mediów wśród wszystkich użytkowników platform udostępniania plików wideo - osób korzystających z tych platform do konsumowania treści oraz osób korzystających z nich do rozpowszechniania treści, które stworzyli. Nakłada bowiem na platformy udostępniania plików wideo obowiązek zapewnienia narzędzi w zakresie umiejętności korzystania z mediów oraz zobowiązuje państwa członkowskie do promowania i podejmowania działań w celu rozwijania tych umiejętności.

15. W akcie o usługach cyfrowych 5  ustanowiono zharmonizowane przepisy i obowiązki dotyczące dostawców platform internetowych, które są często wykorzystywane przez influencerów do rozpowszechniania treści; te przepisy i obowiązki odnoszą się do nielegalnych i szkodliwych treści rozpowszechnianych za pośrednictwem ich usług, w tym dezinformacji, treści szkodliwych dla małoletnich i innych wrażliwych grup społecznych, oraz do promowania sprzedaży towarów podrobionych. Ustanowiono także przepisy dotyczące przejrzystości treści handlowych. Akt o usługach cyfrowych wpływa zatem na sposób, w jaki influencerzy mogą wykorzystywać platformy internetowe do rozpowszechniania swoich treści.

16. W akcie w sprawie sztucznej inteligencji 6  ustanowiono zharmonizowane przepisy mające na celu ochronę zdrowia, bezpieczeństwa i praw podstawowych, a także demokracji, praworządności i środowiska przed szkodliwymi skutkami sztucznej inteligencji, przy jednoczesnym promowaniu godnej zaufania i ukierunkowanej na człowieka sztucznej inteligencji oraz wspieraniu innowacji. Zobowiązuje to influencerów, którzy mogą wykorzystywać sztuczną inteligencję w procesie twórczym, do powstrzymania się od stosowania określonych zakazanych praktyk w zakresie sztucznej inteligencji, do informowania odbiorców, że mają do czynienia z systemem sztucznej inteligencji, oraz do wyraźnego oznakowania materiałów deepfake.

17. Rozporządzenie w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej 7  ma zastosowanie do influencerów, którzy świadczą usługi w zakresie reklamy politycznej objęte zakresem tego rozporządzenia. Nakłada na influencerów obowiązek stosowania oznakowania i podawania innych informacji na temat ich reklam - co powinni ułatwiać dostawcy platform internetowych - oraz wpływa na to, w jaki sposób influencerzy mogą rozpowszechniać tego rodzaju treści.

the regulation of vloggers ["Analiza i zalecenia w sprawie regulacji dotyczących vlogerów"], ERGA (2022), How to identify and localise vloggers and regulate their commercial communication? ["Jak identyfikować i lokalizować vloggerów i uregulować ich komunikację handlową?"], ERGA (2023), Learning from the practical experiences of NRA's in the regulation of vloggers ["Wnioski z praktycznych doświadczeń krajowych organów regulacyjnych w dziedzinie regulacji dotyczących vlogerów"], oraz Europejskie Obserwatorium Audiowizualne (2022), Mapping report on the rules applicable to video-sharing platforms - Focus on commercial communications ["Sprawozdanie podsumowujące dotyczące zasad mających zastosowanie do platform udostępniania plików wideo, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji handlowej"].

18. W europejskim akcie o wolności mediów (EMFA) 8  ustanowiono wspólne przepisy dotyczące prawidłowego funkcjonowania wewnętrznego rynku usług medialnych, przy jednoczesnym zapewnieniu niezależnego i pluralistycznego środowiska medialnego, co może mieć wpływ na działalność influencerów, na przykład gdy są oni kwalifikowani jako dostawcy usług medialnych.

19. Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) 9  ustanawia przepisy dotyczące ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania i ochrony danych osobowych oraz przepisy dotyczące swobodnego przepływu danych osobowych. Przepisy te mogą mieć wpływ na działalność influencerów.

20. Europejskie prawo ochrony konsumentów, takie jak dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych i dyrektywa w sprawie praw konsumentów, ma zastosowanie do działalności komercyjnej influencerów, na przykład gdy promują lub wspierają swoim wizerunkiem przedsiębiorstwa lub znaki towarowe, reklamują produkty lub sprzedają konsumentom usługi online. Dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych wymaga, aby wszystkie informacje handlowe były wyraźnie ujawniane konsumentom, niezależnie od tego, jaką technologię lub kanał wykorzystuje się do komunikacji między przedsiębiorstwami a konsumentami. Zakazuje ona również influencerom fałszywego podawania się za konsumentów i jakiegokolwiek bezpośredniego wzywania dzieci do nabycia produktów.

21. Europejskie przepisy dotyczące własności intelektualnej zapewniają influencerom narzędzia do ochrony i promowania ich pracy, a jednocześnie wspierają ich kreatywność. Z drugiej strony przepisy prawa własności intelektualnej zakazują influencerom odtwarzania lub publicznego udostępniania bez zezwolenia treści chronionych prawem autorskim lub prawami pokrewnymi i stworzonych przez inne osoby.

22. Europejska strategia na rzecz lepszego internetu dla dzieci (BIK+) 10  ma na celu zapewnienie, by małoletni byli chronieni, szanowani i mieli silną pozycję w internecie w nowej cyfrowej dekadzie zgodnie z europejskimi zasadami cyfrowymi 11 . Obejmuje ona środki wspierające bezpieczne i dostosowane do wieku doświadczenia małoletnich w mediach społecznościowych i na platformach udostępniania plików wideo, wzmocnienie pozycji cyfrowej oraz aktywne uczestnictwo dzieci i młodzieży.

23. W Konwencji ONZ o prawach dziecka (UNCRC) uznaje się prawa dzieci, w tym dziecięcych influencerów, takie jak prawo do prywatności i prawo do ochrony przed wyzyskiem ekonomicznym;

24. Unia Europejska promuje wśród Europejczyków, w tym małoletnich, umiejętność korzystania z mediów za pomocą polityk i instrumentów takich jak program "Kreatywna Europa" 12 , Erasmus+ 13 , Europejski Korpus Solidarności 14 , Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej 15  i dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych, na przykład poprzez środki w zakresie umiejętności korzystania z mediów przyjęte na szczeblu krajowym oraz poprzez wspieranie Europejskiego Obserwatorium Mediów Cyfrowych i jego centrów regionalnych w całej Unii.

25. Ustanowione przez Komisję centrum wsparcia prawnego dla influencerów (Influencer Legal Hub) zawiera zbiór materiałów, w tym szkolenia wideo, pisemne komunikaty prawne i zestawienia ważnych przepisów i orzecznictwa, a także linki do odpowiednich krajowych organów ochrony konsumentów i inne materiały. Dzięki tym zasobom influencerzy i ogół społeczeństwa mogą zapoznać się z europejskimi normami ochrony konsumentów, które należy stosować przy reklamie, sprzedaży towarów i świadczeniu usług.

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY NA ODPOWIEDNIM SZCZEBLU:

26. Przeanalizowały rosnące znaczenie influencerów w globalnym ekosystemie medialnym oraz, w stosownych przypadkach, rozważyły wykorzystywanie istniejących instrumentów, a także dostosowanie inicjatyw w zakresie umiejętności korzystania z mediów na potrzeby influencerów i ich odbiorców.

27. Ułatwiały dialog polityczny z influencerami, w tym za pośrednictwem nowych organizacji przedstawicielskich.

28. Dołożyły starań, aby influencerzy rozumieli odpowiednie przepisy krajowe i europejskie oraz się do nich stosowali, co obejmuje wyżej wymienione akty prawne, poprzez udostępnienie obowiązujących przepisów w łatwo dostępny i zrozumiały sposób.

29. Wspierały nowe organizacje przedstawicielskie w systematycznym podnoszeniu wśród influencerów świadomości na temat ich roli w ekosystemie medialnym i wpływu, jaki wywierają na swoich odbiorców.

30. Wspierały konsekwentny rozwój spójnego podejścia do podnoszenia umiejętności korzystania z mediów i wzmacniania odpowiedzialnego postępowania influencerów za pomocą wykonalnych środków, takich jak programy szkoleniowe, kampanie uświadamiające i inicjatywy rozwijające ich analityczne i krytyczne myślenie.

31. Zbadały możliwości wymiany dobrych praktyk między organizacjami, które wspierają influencerów, takimi jak nowe organizacje przedstawicielskie i agencje influencerów, poprzez inicjatywy takie jak fora dyskusyjne lub centra wiedzy.

ZACHĘCA KOMISJĘ EUROPEJSKĄ, BY:

32. Zastanowiła się nad spójnym podejściem do influencerów we wszystkich odpowiednich obszarach polityki, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialnego postępowania, w tym poprzez wspieranie ogólnoeuropejskich mechanizmów samoregulacyjnych, z uwzględnieniem obowiązków prawnych i praw influencerów, a także wzmacnianie ich umiejętności korzystania z mediów i odpowiedzialnego postępowania w celu promowania dobrostanu cyfrowego i zdrowych praktyk online.

33. Zbadała potencjał istniejącego wsparcia w ramach funduszy i programów UE związanych z edukacją medialną i umiejętnością korzystania z mediów w celu wspierania organizacji, które pracują nad poprawą umiejętności korzystania z mediów i odpowiedzialnym postępowaniem influencerów, a także zbadała synergie między tymi instrumentami.

34. Starała się na bieżąco śledzić rozwój polityki medialnej UE w odniesieniu do influencerów oraz przedstawiała informacje na temat przepisów w łatwo dostępny i zrozumiały sposób, np. komunikując się z influencerami w ich własnym języku. Zbadała, w jaki sposób uwzględnić informacje na temat inicjatyw zwiększających wśród influencerów umiejętności korzystania z mediów i ich odpowiedzialne postępowanie, takich jak programy szkoleniowe, narzędzia i materiały.

35. W kontekście strategii BIK+ zastanowiła się nad wpływem influencerów na małoletnich, a także nad sytuacją dziecięcych influencerów i skutkami dla ich dobrostanu.

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ I PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI I Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:

36. Opracowały polityki i instrumenty mające na celu wspieranie odpowiedzialnego postępowania influencerów wobec ich odbiorców, przy jednoczesnym kontynuowaniu inicjatyw mających na celu wzmocnienie umiejętności korzystania z mediów i umiejętności cyfrowych wśród odbiorców influencerów.

37. Zachęcały w odpowiedni sposób nowe organizacje przedstawicielskie, agencje influencerów, marki i inne odpowiednie podmioty do tworzenia organów lub mechanizmów samoregulacyjnych, w tym ewentualnego kodeksu etycznego lub podobnych inicjatyw na potrzeby influencerów, i wspierały je w tym zakresie.

38. Angażowały influencerów w opracowywanie tych aspektów polityki medialnej, które mogą mieć na nich wpływ.

39. Wspierały budowanie wiedzy i badania na temat sytuacji i dobrostanu dziecięcych influencerów oraz roli influencerów w ekosystemie medialnym, w tym ich wpływu na społeczeństwo, a w szczególności na małoletnich, w oparciu m.in. o wyniki projektów w ramach programu "Horyzont 2020" i programu "Horyzont Europa" 16 .

40. Oceniły wyniki środków podjętych w celu wspierania influencerów i ułatwiały wymianę dobrych praktyk w zakresie wsparcia dla influencerów we wszystkich państwach członkowskich.

41. Zapewniły, aby środki dotyczące małoletnich w ramach strategii BIK+ nadal wzmacniały pozycję rodziców i opiekunów za pomocą odpowiednich narzędzi i nadążały za stale zmieniającym się otoczeniem cyfrowym, a także uwzględniały wpływ na influencerów i ich oddziaływanie.

42. Rozważyły refleksję nad skutkami zwiększonego wykorzystania sztucznej inteligencji przez influencerów oraz wdrożenie wymogów dotyczących oznakowania zgodnie z aktem w sprawie sztucznej inteligencji.

ZAŁĄCZNIK

Definicje

Do celów niniejszych konkluzji Rady:

"Influencerzy" to twórcy treści online, którzy zamieszczają treści w mediach społecznościowych lub na platformach udostępniania plików wideo, za pośrednictwem których wpływają na społeczeństwo, opinię publiczną i osobiste poglądy swoich odbiorców, które to treści często prezentowane są w oparciu o autentyczność relacji z ich odbiorcami. Influencerzy często realizują cele komercyjne i współpracują z podmiotami komercyjnymi za pośrednictwem różnych modeli biznesowych, by uzyskać korzyści pieniężne. Influencerzy mogą również angażować się w działania pozainternetowe, takie jak patronat, spotkania oraz lansowanie własnych linii produktów. Te działania prowadzone poza internetem nie są objęte zakresem niniejszych konkluzji Rady.

"Dziecięcy influencer" lub "dziecko-influencer" to influencer poniżej 18 roku życia.

1 Dz.U. L 95 z 15.4.2010, s. 1, oraz Dz.U. L 303 z 28.11.2018, s. 69.
2 Dz.U. L 149 z 11.6.2005, s. 22.
3 Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 64.
4 Zob. Europejska Grupa Regulatorów ds. Audiowizualnych Usług Medialnych (ERGA) (2021), Analysis and recommendations concerning
5 Dz.U. L 277 z 27.10.2022, s. 1.
6 Dz.U. L, 2024/1689, 12.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1689/oj
7 Dz.U. L, 2024/900, 20.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/900/oj
8 Dz.U. L, 2024/1083, 17.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1083/oj
9 Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1.
11 Europejska deklaracja praw i zasad cyfrowych w cyfrowej dekadzie, Dz.U. C 23 z 23.1.2023, s. 1.
12 Dz.U. L 189 z 28.5.2021, s. 34.
13 Dz.U. L 189 z 28.5.2021, s. 1.
14 Dz.U. L 202 z 8.6.2021, s. 32.
15 COM/2020/624 final.
16 Na przykład DIACOMET - https://cordis.europa.eu/project/id/101094816

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3807

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady w sprawie wspierania influencerów jako autorów treści internetowych
Data aktu: 23/07/2024
Data ogłoszenia: 23/07/2024