Sprawa T-185/24: Skarga wniesiona w dniu 2 kwietnia 2024 r. - Novis/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 2 kwietnia 2024 r. - Novis/Komisja
(Sprawa T-185/24)

(C/2024/3621)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 17 czerwca 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Novis Insurance Company, Novis Versicherungsgesellschaft, Novis Compagnia di Assicurazioni, Novis Poisťovňa a.s. (Bratysława, Słowacja) (przedstawiciele: A. Borner i S. Henrich, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2024) 810 wersja ostateczna z dnia 2 lutego 2024 r. potwierdzającej odmowę dostępu do niektórych dokumentów; oraz

- obciążenie strony pozwanej całością kosztów postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia prawa strony skarżącej do dostępu do informacji i dokumentów na podstawie art. 15 ust. 3 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "kartą"), art. 42 TFUE oraz rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 1 , ponieważ strona pozwana niesłusznie odmówiła udzielenia dostępu do odpowiednich dokumentów na podstawie wyjątku przewidzianego w art. 4 ust. 2 tiret drugie rozporządzenia nr 1049/2001. Wyjątek dotyczący ochrony postępowań sądowych nie ma zastosowania. Pozwana nie mogła zatem powołać się na ten przepis w celu odmówienia dostępu do istotnych dokumentów.

Pozwana błędnie zinterpretowała i zastosowała przesłanki wyjątku, co potwierdza orzecznictwo dotyczące dostępu do dokumentów, które nie zostały sporządzone w ramach postępowania sądowego. W szczególności pozwana nie przedstawiła wystarczających wyjaśnień co do istnienia właściwego postępowania sądowego, w ramach którego odesłanie prejudycjalne powinno być szczególnie prawdopodobne, istotnego związku między żądanymi dokumentami a krajowym postępowaniem sądowym oraz nie wykazała i nie wyjaśniła, dlaczego ujawnienie każdego żądanego dokumentu stanowiłoby konkretne i hipotetyczne naruszenie równości broni stron postępowania sądowego.

Ponadto decyzja pozwanej stanowi naruszenie właściwych ustaw i praw skarżącej, ponieważ nie uznała ona, że dostęp do żądanych dokumentów powinien zostać udzielony ze względu na nadrzędny interes publiczny uzasadniający ujawnienie.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia przysługującej skarżącej prawa dostępu do informacji i dokumentów, ponieważ strona pozwana niesłusznie odmówiła dostępu do istotnych dokumentów na podstawie wyjątku przewidzianego w art. 4 ust. 2 tiret trzecie rozporządzenia nr 1049/2001.

Pozwana nie może skutecznie powoływać się na wyjątek dotyczący ochrony celów dochodzenia, ponieważ w chwili wydania przez nią decyzji o odmowie dostępu do żądanych dokumentów nie toczyło się żadne dochodzenie. Pozwana nie może uzasadniać odmowy dostępu wyłącznie na podstawie ewentualnych przyszłych dochodzeń. Pozwana nie może również twierdzić, że jakiekolwiek dochodzenie (aktualne lub potencjalne) byłoby poważnie zagrożone w przypadku ujawnienia. Pozwana nie przedstawiła wystarczających wyjaśnień na poparcie takich obaw oraz brak jest rzeczywistego ryzyka naruszenia dochodzenia.

Nawet gdyby wyjątek miał zastosowanie (czemu się zaprzecza), nie można odmówić dostępu do odpowiednich dokumentów ze względu na nadrzędny interes publiczny uzasadniający ujawnienie.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia prawa dostępu do informacji strony skarżącej, ponieważ strona pozwana bezprawnie odmówiła dostępu do istotnych dokumentów na podstawie wyjątku przewidzianego w art. 4 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia nr 1049/2001.

Pozwana nie może powoływać się na wyłączenie dotyczące ochrony procesu podejmowania decyzji przez instytucję, ponieważ każda właściwa decyzja została już wydana, jeżeli dokumenty te nie zostały sporządzone lub otrzymane na użytek wewnętrzny, a pozwana nie wyjaśniła w wystarczający sposób, dlaczego ujawnienie poważnie naruszyłoby proces podejmowania decyzji przez pozwaną.

Nawet gdyby wyjątek miał zastosowanie (czemu się zaprzecza), nie można odmówić dostępu do odpowiednich dokumentów ze względu na nadrzędny interes publiczny uzasadniający ujawnienie.

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia prawa Unii Europejskiej, w szczególności przysługującego skarżącej prawa dostępu do informacji i dokumentów, ponieważ strona pozwana naruszyła ogólną zasadę proporcjonalności ustanowioną w art. 4 ust. 6 rozporządzenia nr 1049/2001 i obowiązek uzasadnienia.

5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia przysługującego skarżącej prawa do dostępu do mających istotne znaczenie dla skarżącej akt sprawy strony pozwanej na mocy art. 41 ust. 2 lit. b) karty.

Decyzja pozwanej narusza prawo Unii Europejskiej, ponieważ skarżąca ma prawo dostępu do odpowiednich dokumentów również w odniesieniu do akt jej dotyczących, ponieważ przedmiotowe dokumenty dotyczą dochodzeń zakończonych zgodnie z art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 2 , co spowodowało bezpośrednie i podstawowe konsekwencje dla skarżącej.

1 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. 2001, L 145, s. 43).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. 2010, L 331, s. 48).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3621

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-185/24: Skarga wniesiona w dniu 2 kwietnia 2024 r. - Novis/Komisja
Data aktu: 17/06/2024
Data ogłoszenia: 17/06/2024