(Odesłanie prejudycjalne - Środowisko naturalne - Dyrektywa 2000/60/WE - Ramy polityki wodnej Unii Europejskiej - Artykuł 4 ust. 1 lit. a) - Cele środowiskowe w odniesieniu do wód powierzchniowych - Obowiązek nieudzielania przez państwa członkowskie zezwolenia na przedsięwzięcie mogące spowodować pogorszenie się stanu części wód powierzchniowych - Artykuł 5 i załącznik II - Charakterystyka typów części wód powierzchniowych - Artykuł 8 i załącznik V - Klasyfikacja stanu wód powierzchniowych - Artykuł 11 - Program środków działania - Przedsięwzięcie dotyczące poboru wody z jeziora o powierzchni mniejszej niż 0,5 km2)(C/2024/3566)
Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 17 czerwca 2024 r.)
Sąd odsyłający
High Court
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Peter Sweetman
Strona przeciwna: An Bord Pleanala, Ireland and the Attorney General
przy udziale: Bradan Beo Teoranta, Galway City Council, Environmental Protection Agency
Sentencja
1) Artykuł 5 ust. 1 tiret pierwsze i art. 8 dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej w związku z załącznikami II i V do tej dyrektywy
należy interpretować w ten sposób, że:
jezioro o powierzchni mniejszej niż 0,5 km2 nie jest objęte obowiązkiem ustalenia specyficznych warunków referencyjnych ani obowiązkiem ustalenia programów monitorowania stanu wód, przewidzianymi w tych przepisach.
2) Artykuł 4 ust. 1 lit. a) i art. 11 dyrektywy 2000/60
należy interpretować w ten sposób, że:
nakładają one na właściwy organ - przy podejmowaniu decyzji w sprawie wniosku o wydanie zezwolenia na przedsięwzięcie mogące oddziaływać na jezioro, dla którego ze względu na jego powierzchnię mniejszą niż 0,5 km2 nie zostały ustalone ani specyficzne warunki referencyjne, ani program monitorowania stanu wód na podstawie art. 5 ust. 1 tiret pierwsze i art. 8 dyrektywy 2000/60 odpowiednio w związku z załącznikami II i V do tej dyrektywy - obowiązek upewnienia się, po pierwsze, że realizacja takiego przedsięwzięcia nie może spowodować, ze względu na jego skutki dla takiego jeziora, pogorszenia się stanu innej części wód powierzchniowych, która została lub powinna była zostać określona przez to państwo członkowskie jako stanowiąca "typ" części wód powierzchniowych, ani zagrożenia dla osiągnięcia dobrego stanu wód powierzchniowych lub dobrego potencjału ekologicznego i dobrego stanu chemicznego takiej innej części wód powierzchniowych, a po drugie, że realizacja tego przedsięwzięcia jest zgodna ze środkami wdrażanymi w ramach programu ustalonego zgodnie z art. 11 wspomnianej dyrektywy dla danego obszaru dorzecza.