Streszczenie decyzji Komisji z dnia 4 marca 2024 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 54 Porozumienia EOG (SPRAWA AT.40437, - APPLE - PRAKTYKI SKLEPU APP STORE (STRUMIENIOWE PRZESYŁANIE MUZYKI)) (notyfikowana jako dokument C(2024)1307 final)

Streszczenie decyzji Komisji z dnia 4 marca 2024 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 54 Porozumienia EOG (SPRAWA AT.40437, - APPLE - PRAKTYKI SKLEPU APP STORE (STRUMIENIOWE PRZESYŁANIE MUZYKI))

(notyfikowana jako dokument C(2024)1307 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(C/2024/3554)

(Dz.U.UE C z dnia 7 czerwca 2024 r.)

4 marca 2024 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania na podstawie art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WPROWADZENIE

(1) Decyzja dotyczy nadużywania pozycji dominującej na rynku dostarczania twórcom oprogramowania platform do dystrybucji aplikacji muzycznych ("aplikacje") wśród użytkowników iPhone'ów i iPadów ("użytkownicy iOS"). Jest ona skierowana do przedsiębiorstw Apple Inc. i Apple Distribution International Limited (łącznie "przedsiębiorstwo Apple").

(2) Decyzja dotyczy jednego pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG, polegającego na stosowaniu pewnych warunków (tzw. "postanowienia dotyczące odwodzenia od alternatywnych usług i produktów") regulujących korzystanie ze sklepu App Store przedsiębiorstwa Apple ("App Store") przez twórców aplikacji do strumieniowego przesyłania muzyki na inteligentnych urządzeniach przenośnych przedsiębiorstwa Apple działających na systemach operacyjnych iOS oraz iPadOS (tj. urządzeniach przenośnych przedsiębiorstwa Apple: iPhone i iPad) w Europejskim Obszarze Gospodarczym ("EOG").

2. OPIS SPRAWY

2.1. Procedura

(3) 16 czerwca 2020 r. Komisja wszczęła postępowanie w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia (WE)

nr 773/2004 2  przeciwko przedsiębiorstwu Apple.

(4) 30 kwietnia 2021 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń wobec przedsiębiorstwa Apple, w którym

przedstawiła swoje wstępne zastrzeżenia dotyczące konkurencji w odniesieniu do niektórych warunków regulujących korzystanie z App Store przez twórców aplikacji do strumieniowego przesyłania muzyki na inteligentnych urządzeniach przenośnych przedsiębiorstwa Apple.

(5) 28 lutego 2023 r. Komisja zastąpiła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń z 30 kwietnia 2021 r. zmienionym pisemnym

zgłoszeniem zastrzeżeń, w którym ograniczono zakres zastrzeżeń zgłoszonych w tej sprawie wobec przedsiębiorstwa Apple do postanowień dotyczących odwodzenia od alternatywnych usług i produktów.

(6) 30 czerwca 2023 r. odbyło się spotkanie wyjaśniające.

(7) 6 grudnia 2023 r. Komisja przesłała przedsiębiorstwu Apple pismo przedstawiające okoliczności faktyczne, w któ

rym zwróciła uwagę przedsiębiorstwa Apple na dodatkowe dowody, które zostały dodane do akt sprawy po przyjęciu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń z 28 lutego 2023 r.

(8) 25 stycznia 2024 r. przedsiębiorstwo Apple ogłosiło zmiany, m.in. w iOS i w zasadach dotyczących App Store

w Unii Europejskiej. Zmiany te nie obowiązywały w dniu przyjęcia decyzji i w związku z tym nie zostały poddane ocenie.

(9) Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię 1 marca 2024 r.

2.2. Streszczenie opisu naruszenia

(10) W decyzji stwierdza się, że zasady przedsiębiorstwa Apple określone w różnych wersjach wytycznych dotyczących App Store mających zastosowanie w okresie naruszenia ("wytyczne") oraz w warunkach umowy licencyjnej dotyczącej twórców aplikacji ("umowa licencyjna") uniemożliwiające dostawcom usług strumieniowego przesyłania muzyki informowanie użytkowników iOS o alternatywnych (i często tańszych) możliwościach subskrypcji istniejących poza aplikacjami iOS oraz uniemożliwiające użytkownikom iOS skuteczny wybór między alternatywnymi możliwościami subskrypcji (tj. postanowienia dotyczące odwodzenia od alternatywnych usług i produktów) stanowią pojedyncze i ciągłe naruszenie art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG.

(11) W decyzji zobowiązano przedsiębiorstwo Apple do zaprzestania pojedynczego i ciągłego naruszenia bez zbędnej zwłoki. W tym celu nakazano przedsiębiorstwu Apple usunięcie postanowień dotyczących odwodzenia od alternatywnych usług i produktów z odpowiednich warunków regulujących korzystanie ze sklepu App Store przedsiębiorstwa Apple przez dostawców usług strumieniowego przesyłania muzyki określonych w wytycznych i umowie licencyjnej.

2.3. Adresaci i czas trwania naruszenia przepisów

(12) W decyzji stwierdzono, że Apple Inc. i Apple Distribution International Limited naruszyły art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG.

(13) Naruszenie rozpoczęło się najpóźniej 30 czerwca 2015 r., kiedy to przedsiębiorstwo Apple ostatecznie osiągnęło dominującą pozycję na rynku dostarczania twórcom oprogramowania platform do dystrybucji aplikacji do strumieniowego przesyłania muzyki wśród użytkowników iOS w EOG.

(14) Naruszenie trwało w dniu przyjęcia decyzji, ponieważ w tym dniu przedsiębiorstwo Apple nie zniosło postanowień dotyczących odwodzenia od alternatywnych usług i produktów w EOG.

(15) Do celów decyzji EOG obejmuje Zjednoczone Królestwo na okres do dnia 31 grudnia 2020 r. włącznie zgodnie z art. 92 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej.

2.4. Grzywna

(16) W decyzji zastosowano ogólną metodykę określoną w wytycznych w sprawie grzywien z 2006 r 3 . oraz pkt 37 wytycznych w sprawie grzywien, który umożliwia nałożenie dodatkowej kwoty ryczałtowej.

2.4.1. Kwota grzywny ustalana zgodnie z ogólną metodyką

a) Kwota podstawowa grzywny

(17) Ustalając grzywnę zgodnie z ogólną metodyką określoną w wytycznych w sprawie grzywien z 2006 r., Komisja wzięła pod uwagę przychody uzyskane przez przedsiębiorstwo Apple w EOG z prowizji ze sklepu App Store uiszczonych na rzecz przedsiębiorstwa Apple przez głównych dostawców usług strumieniowego przesyłania muzyki w roku budżetowym 2023, który trwał od 25 września 2022 r. do 30 września 2023 r. i który jest ostatnim pełnym rokiem obrotowym przedsiębiorstwa Apple, w którym uczestniczyło ono w naruszeniu w odniesieniu do EOG.

(18) Ponadto Komisja uwzględniła przychody uzyskane przez przedsiębiorstwo Apple w Zjednoczonym Królestwie z prowizji ze sklepu App Store uiszczonych na rzecz przedsiębiorstwa Apple przez głównych dostawców usług strumieniowego przesyłania muzyki w roku budżetowym 2020, który trwał od 29 września 2019 r. do 26 września 2020 r.

(19) Komisja wzięła pod uwagę zasięg geograficzny rynku właściwego, którego dotyczy naruszenie, fakt, że przedsiębiorstwo Apple posiada monopol na rynku dostarczania twórcom oprogramowania platform dystrybucji aplikacji do strumieniowego przesyłania muzyki wśród użytkowników iOS z udziałem w rynku wynoszącym 100 %, liczbę subskrybentów iOS w opcji premium (tj. płacących za subskrypcję) głównych dostawców usług strumieniowego przesyłania muzyki, którym naliczono wysokie miesięczne ceny subskrypcji, oraz pozostałe szkody, jakie postanowienia przedsiębiorstwa Apple dotyczące odwodzenia od alternatywnych usług i produktów wyrządziły konsumentom z powodu rezygnacji z subskrypcji ze względu na wysokie ceny, złych doświadczeń klientów, trudności ze zmianą dostawcy i frustracji z powodu braku możliwości znalezienia dostawcy usług strumieniowego przesyłania muzyki. Biorąc pod uwagę te czynniki oraz szczególne okoliczności niniejszej sprawy, procentową część wartości sprzedaży, którą należy zastosować do określenia kwoty podstawowej grzywny, ustalono na 11 %.

(20) Komisja uwzględniła czas trwania pojedynczego i ciągłego naruszenia w wymiarze określonym powyżej.

b) Dostosowania kwoty podstawowej

(21) Komisja stwierdziła, że w niniejszej sprawie zachodzą okoliczności obciążające, polegające na tym, że przedsiębiorstwo Apple przedstawiło nieprawdziwe informacje w ramach postępowania administracyjnego, czego wynikiem było podwyższenie kwoty podstawowej grzywny o 20 %.

(22) W niniejszej sprawie nie występują okoliczności łagodzące.

2.4.2. Skutek odstraszający

(23) Komisja uznała, że zarówno szczególne okoliczności sprawy, jak i konieczność osiągnięcia skutku odstraszającego uzasadniają odejście od ogólnej metodyki ustalania kwoty grzywny zgodnie z pkt 37 wytycznych w sprawie grzywien z 2006 r.

(24) Zgodnie z zasadami określonymi w decyzji Komisja zdecydowała o podwyższeniu grzywny nałożonej na przedsiębiorstwo Apple zgodnie z ogólną metodyką o dodatkową kwotę ryczałtową.

3. WNIOSEK

(25) W świetle powyższego ostateczna kwota grzywny nałożonej na przedsiębiorstwo Apple na mocy art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 za pojedyncze i ciągłe naruszenie wynosi:

Grzywna standardowa 40 984 000 EUR
Kwota ryczałtowa 1 800 000 000 EUR
Grzywna ogółem 1 840 984 000 EUR

(26) Obliczone grzywny nie przekraczają 10 % światowego obrotu przedsiębiorstwa Apple.

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 411/2004 (Dz.U. L 68 z 6.3.2004, s. 1).
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).
3 Wytyczne w sprawie metody ustalania grzywien nakładanych na mocy art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia nr 1/2003 (Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3554

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 4 marca 2024 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 54 Porozumienia EOG (SPRAWA AT.40437, - APPLE - PRAKTYKI SKLEPU APP STORE (STRUMIENIOWE PRZESYŁANIE MUZYKI)) (notyfikowana jako dokument C(2024)1307 final)
Data aktu: 04/03/2024
Data ogłoszenia: 07/06/2024