Streszczenie decyzji Komisji z dnia 4 marca 2024 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 54 Porozumienia EOG (SPRAWA AT.40437, - APPLE - PRAKTYKI SKLEPU APP STORE (STRUMIENIOWE PRZESYŁANIE MUZYKI)) (notyfikowana jako dokument C(2024)1307 final)

Streszczenie decyzji Komisji z dnia 4 marca 2024 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 54 Porozumienia EOG (SPRAWA AT.40437, - APPLE - PRAKTYKI SKLEPU APP STORE (STRUMIENIOWE PRZESYŁANIE MUZYKI))

(notyfikowana jako dokument C(2024)1307 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(C/2024/3554)

(Dz.U.UE C z dnia 7 czerwca 2024 r.)

4 marca 2024 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania na podstawie art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WPROWADZENIE

(1) Decyzja dotyczy nadużywania pozycji dominującej na rynku dostarczania twórcom oprogramowania platform do dystrybucji aplikacji muzycznych ("aplikacje") wśród użytkowników iPhone'ów i iPadów ("użytkownicy iOS"). Jest ona skierowana do przedsiębiorstw Apple Inc. i Apple Distribution International Limited (łącznie "przedsiębiorstwo Apple").

(2) Decyzja dotyczy jednego pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG, polegającego na stosowaniu pewnych warunków (tzw. "postanowienia dotyczące odwodzenia od alternatywnych usług i produktów") regulujących korzystanie ze sklepu App Store przedsiębiorstwa Apple ("App Store") przez twórców aplikacji do strumieniowego przesyłania muzyki na inteligentnych urządzeniach przenośnych przedsiębiorstwa Apple działających na systemach operacyjnych iOS oraz iPadOS (tj. urządzeniach przenośnych przedsiębiorstwa Apple: iPhone i iPad) w Europejskim Obszarze Gospodarczym ("EOG").

2. OPIS SPRAWY

2.1. Procedura

(3) 16 czerwca 2020 r. Komisja wszczęła postępowanie w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia (WE)

nr 773/2004 2  przeciwko przedsiębiorstwu Apple.

(4) 30 kwietnia 2021 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń wobec przedsiębiorstwa Apple, w którym

przedstawiła swoje wstępne zastrzeżenia dotyczące konkurencji w odniesieniu do niektórych warunków regulujących korzystanie z App Store przez twórców aplikacji do strumieniowego przesyłania muzyki na inteligentnych urządzeniach przenośnych przedsiębiorstwa Apple.

(5) 28 lutego 2023 r. Komisja zastąpiła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń z 30 kwietnia 2021 r. zmienionym pisemnym

zgłoszeniem zastrzeżeń, w którym ograniczono zakres zastrzeżeń zgłoszonych w tej sprawie wobec przedsiębiorstwa Apple do postanowień dotyczących odwodzenia od alternatywnych usług i produktów.

(6) 30 czerwca 2023 r. odbyło się spotkanie wyjaśniające.

(7) 6 grudnia 2023 r. Komisja przesłała przedsiębiorstwu Apple pismo przedstawiające okoliczności faktyczne, w któ

rym zwróciła uwagę przedsiębiorstwa Apple na dodatkowe dowody, które zostały dodane do akt sprawy po przyjęciu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń z 28 lutego 2023 r.

(8) 25 stycznia 2024 r. przedsiębiorstwo Apple ogłosiło zmiany, m.in. w iOS i w zasadach dotyczących App Store

w Unii Europejskiej. Zmiany te nie obowiązywały w dniu przyjęcia decyzji i w związku z tym nie zostały poddane ocenie.

(9) Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię 1 marca 2024 r.

2.2. Streszczenie opisu naruszenia

(10) W decyzji stwierdza się, że zasady przedsiębiorstwa Apple określone w różnych wersjach wytycznych dotyczących App Store mających zastosowanie w okresie naruszenia ("wytyczne") oraz w warunkach umowy licencyjnej dotyczącej twórców aplikacji ("umowa licencyjna") uniemożliwiające dostawcom usług strumieniowego przesyłania muzyki informowanie użytkowników iOS o alternatywnych (i często tańszych) możliwościach subskrypcji istniejących poza aplikacjami iOS oraz uniemożliwiające użytkownikom iOS skuteczny wybór między alternatywnymi możliwościami subskrypcji (tj. postanowienia dotyczące odwodzenia od alternatywnych usług i produktów) stanowią pojedyncze i ciągłe naruszenie art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG.

(11) W decyzji zobowiązano przedsiębiorstwo Apple do zaprzestania pojedynczego i ciągłego naruszenia bez zbędnej zwłoki. W tym celu nakazano przedsiębiorstwu Apple usunięcie postanowień dotyczących odwodzenia od alternatywnych usług i produktów z odpowiednich warunków regulujących korzystanie ze sklepu App Store przedsiębiorstwa Apple przez dostawców usług strumieniowego przesyłania muzyki określonych w wytycznych i umowie licencyjnej.

2.3. Adresaci i czas trwania naruszenia przepisów

(12) W decyzji stwierdzono, że Apple Inc. i Apple Distribution International Limited naruszyły art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG.

(13) Naruszenie rozpoczęło się najpóźniej 30 czerwca 2015 r., kiedy to przedsiębiorstwo Apple ostatecznie osiągnęło dominującą pozycję na rynku dostarczania twórcom oprogramowania platform do dystrybucji aplikacji do strumieniowego przesyłania muzyki wśród użytkowników iOS w EOG.

(14) Naruszenie trwało w dniu przyjęcia decyzji, ponieważ w tym dniu przedsiębiorstwo Apple nie zniosło postanowień dotyczących odwodzenia od alternatywnych usług i produktów w EOG.

(15) Do celów decyzji EOG obejmuje Zjednoczone Królestwo na okres do dnia 31 grudnia 2020 r. włącznie zgodnie z art. 92 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej.

2.4. Grzywna

(16) W decyzji zastosowano ogólną metodykę określoną w wytycznych w sprawie grzywien z 2006 r 3 . oraz pkt 37 wytycznych w sprawie grzywien, który umożliwia nałożenie dodatkowej kwoty ryczałtowej.

2.4.1. Kwota grzywny ustalana zgodnie z ogólną metodyką

a) Kwota podstawowa grzywny

(17) Ustalając grzywnę zgodnie z ogólną metodyką określoną w wytycznych w sprawie grzywien z 2006 r., Komisja wzięła pod uwagę przychody uzyskane przez przedsiębiorstwo Apple w EOG z prowizji ze sklepu App Store uiszczonych na rzecz przedsiębiorstwa Apple przez głównych dostawców usług strumieniowego przesyłania muzyki w roku budżetowym 2023, który trwał od 25 września 2022 r. do 30 września 2023 r. i który jest ostatnim pełnym rokiem obrotowym przedsiębiorstwa Apple, w którym uczestniczyło ono w naruszeniu w odniesieniu do EOG.

(18) Ponadto Komisja uwzględniła przychody uzyskane przez przedsiębiorstwo Apple w Zjednoczonym Królestwie z prowizji ze sklepu App Store uiszczonych na rzecz przedsiębiorstwa Apple przez głównych dostawców usług strumieniowego przesyłania muzyki w roku budżetowym 2020, który trwał od 29 września 2019 r. do 26 września 2020 r.

(19) Komisja wzięła pod uwagę zasięg geograficzny rynku właściwego, którego dotyczy naruszenie, fakt, że przedsiębiorstwo Apple posiada monopol na rynku dostarczania twórcom oprogramowania platform dystrybucji aplikacji do strumieniowego przesyłania muzyki wśród użytkowników iOS z udziałem w rynku wynoszącym 100 %, liczbę subskrybentów iOS w opcji premium (tj. płacących za subskrypcję) głównych dostawców usług strumieniowego przesyłania muzyki, którym naliczono wysokie miesięczne ceny subskrypcji, oraz pozostałe szkody, jakie postanowienia przedsiębiorstwa Apple dotyczące odwodzenia od alternatywnych usług i produktów wyrządziły konsumentom z powodu rezygnacji z subskrypcji ze względu na wysokie ceny, złych doświadczeń klientów, trudności ze zmianą dostawcy i frustracji z powodu braku możliwości znalezienia dostawcy usług strumieniowego przesyłania muzyki. Biorąc pod uwagę te czynniki oraz szczególne okoliczności niniejszej sprawy, procentową część wartości sprzedaży, którą należy zastosować do określenia kwoty podstawowej grzywny, ustalono na 11 %.

(20) Komisja uwzględniła czas trwania pojedynczego i ciągłego naruszenia w wymiarze określonym powyżej.

b) Dostosowania kwoty podstawowej

(21) Komisja stwierdziła, że w niniejszej sprawie zachodzą okoliczności obciążające, polegające na tym, że przedsiębiorstwo Apple przedstawiło nieprawdziwe informacje w ramach postępowania administracyjnego, czego wynikiem było podwyższenie kwoty podstawowej grzywny o 20 %.

(22) W niniejszej sprawie nie występują okoliczności łagodzące.

2.4.2. Skutek odstraszający

(23) Komisja uznała, że zarówno szczególne okoliczności sprawy, jak i konieczność osiągnięcia skutku odstraszającego uzasadniają odejście od ogólnej metodyki ustalania kwoty grzywny zgodnie z pkt 37 wytycznych w sprawie grzywien z 2006 r.

(24) Zgodnie z zasadami określonymi w decyzji Komisja zdecydowała o podwyższeniu grzywny nałożonej na przedsiębiorstwo Apple zgodnie z ogólną metodyką o dodatkową kwotę ryczałtową.

3. WNIOSEK

(25) W świetle powyższego ostateczna kwota grzywny nałożonej na przedsiębiorstwo Apple na mocy art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 za pojedyncze i ciągłe naruszenie wynosi:

Grzywna standardowa 40 984 000 EUR
Kwota ryczałtowa 1 800 000 000 EUR
Grzywna ogółem 1 840 984 000 EUR

(26) Obliczone grzywny nie przekraczają 10 % światowego obrotu przedsiębiorstwa Apple.

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 411/2004 (Dz.U. L 68 z 6.3.2004, s. 1).
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).
3 Wytyczne w sprawie metody ustalania grzywien nakładanych na mocy art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia nr 1/2003 (Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2).

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3554

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 4 marca 2024 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 54 Porozumienia EOG (SPRAWA AT.40437, - APPLE - PRAKTYKI SKLEPU APP STORE (STRUMIENIOWE PRZESYŁANIE MUZYKI)) (notyfikowana jako dokument C(2024)1307 final)
Data aktu: 04/03/2024
Data ogłoszenia: 07/06/2024