Konkluzje Rady w sprawie sprawozdania specjalnego nr 28/2023 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego Bardziej uczciwa i skuteczna konkurencja w zakresie unijnych zamówień publicznych na roboty budowlane, towary i usługi

Konkluzje Rady w sprawie sprawozdania specjalnego nr 28/2023 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego
Bardziej uczciwa i skuteczna konkurencja w zakresie unijnych zamówień publicznych na roboty budowlane, towary i usługi
(C/2024/3521)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ:

PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady z 9 czerwca 2022 r. w sprawie rozwoju zrównoważonych zamówień publicznych, w których Rada uznała, że niezbędne jest stopniowe i zharmonizowane podejście do wprowadzania strategicznych przepisów dotyczących zamówień publicznych z myślą o osiągnięciu celów środowiskowych i klimatycznych UE, a jednocześnie rozważenie na szczeblu unijnym i krajowych ram służących poprawie konkurencyjności i odporności gospodarki UE;

PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady Europejskiej z 26 i 27 października 2023 r., w których wezwano w szczególności do rozwijania przewagi konkurencyjnej UE w technologiach cyfrowych i czystych technologiach, m.in. poprzez koncentrowanie się na innowacjach, badaniach, edukacji i umiejętnościach, oraz do ograniczania kluczowych krytycznych zależności i do dywersyfikacji łańcuchów dostaw poprzez partnerstwa strategiczne 1 ;

UWZGLĘDNIAJĄC program prac Komisji na 2024 r. pt. "Działanie skutecznie dziś i przygotowywanie się na jutro" 2 ;

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄC wymianę poglądów przeprowadzoną przez ministrów gospodarki na nieformalnym posiedzeniu Rady ds. Konkurencyjności w Genk 9 lutego 2024 r., w wyniku której potwierdzono znaczenie strategicznych zamówień publicznych (zielonych, społecznie odpowiedzialnych i innowacyjnych zamówień) dla wzmocnienia zrównoważonej i inkluzywnej konkurencyjności UE;

PRZYPOMINAJĄC, że zamówienia publiczne odpowiadają za 14 % PKB UE i w związku z tym mogą odgrywać istotną rolę w osiąganiu kluczowych celów strategicznych Unii Europejskiej, w szczególności w odniesieniu do konieczności poprawy odporności i zrównoważonego charakteru gospodarki UE;

PODKREŚLAJĄC, że absolutnie niezbędne i pilne są wspólne i wzmożone wysiłki na rzecz zapewnienia inwestycji publicznych wspierających innowacje, bezpieczeństwo dostaw i strategiczną autonomię Unii, przy jednoczesnym zachowaniu otwartej gospodarki; oraz PRZYPOMINAJĄC o zasadniczej roli, jaką zamówienia publiczne powinny odgrywać w osiągnięciu zielonej transformacji w kierunku odpowiedzialnej społecznie gospodarki o bardziej zamkniętym obiegu, neutralnej dla klimatu i mniej zanieczyszczającej, a jednocześnie UZNAJĄC, że egzekwowanie przepisów dotyczących zamówień publicznych i pobudzanie konkurencji w zamówieniach publicznych należą do wspólnych obowiązków Komisji i państw członkowskich;

Z zadowoleniem przyjmuje wnioski i zalecenia zawarte w sprawozdaniu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (ETO):

1. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE publikację sprawozdania specjalnego nr 28/2023 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (ETO) pt. "Zamówienia publiczne w UE: Konkurencja w zamówieniach na roboty, towary i usługi zmniejszyła się w latach 2011-2021";

2. ODNOTOWUJE zawarte w sprawozdaniu wnioski i zalecenia oraz UWZGLĘDNIA inicjatywy podjęte przez Komisję po 2021 r., wymienione w jej odpowiedziach, w tym Inicjatywę na rzecz dużych nabywców 3 , mającą na celu promowanie szerszego wykorzystywania strategicznych zamówień publicznych, oraz przestrzeń danych dotyczących zamówień publicznych (PPDS) 4 , mającą umożliwić bardziej ukierunkowane i przejrzyste wydatki publiczne, poprawić dostęp przedsiębiorstw do zaproszeń do składania ofert oraz promować kształtowanie polityki oparte na danych;

3. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI główne krytyczne uwagi zawarte w sprawozdaniu, a mianowicie:

- zmniejszenie konkurencji w zamówieniach publicznych w ciągu ostatnich 10 lat, zwłaszcza ze względu na duży odsetek zamówień udzielanych bezpośrednio w niektórych państwach członkowskich oraz postępowań, w których złożono tylko jedną ofertę;

- na podstawie dostępnych danych - brak znaczącej ogólnej poprawy w osiąganiu głównych celów dyrektyw z 2014 r. 5  w okresie objętym sprawozdaniem: wbrew założeniom reformy zamówień z 2014 r. ETO odnotował niski odsetek zamówień udzielanych MŚP oraz niewystarczający stopień wykorzystania strategicznych zamówień publicznych, przy zróżnicowanych wynikach na szczeblu krajowym;

- niski poziom bezpośrednich zamówień transgranicznych;

- niedociągnięcia w monitorowaniu przez Komisję i państwa członkowskie rozwoju sytuacji na rynku zamówień publicznych;

W kierunku uproszczenia przepisów i usprawnienia systemu zamówień: rozpoczęcie pogłębionej analizy obowiązujących ram

4. PODKREŚLA, że Komisja i państwa członkowskie muszą współpracować w ramach skutecznego partnerstwa opartego na wzajemnym poszanowaniu, nadal zapewniać właściwe egzekwowanie obowiązków wynikających z istniejących dyrektyw oraz konsultować się z odpowiednimi zainteresowanymi stronami, aby zapobiec powstawaniu ewentualnych barier, a także zidentyfikować i przezwyciężyć główne przeszkody dla zrównoważonych zamówień oraz uczciwej i skutecznej konkurencji;

5. W kontekście sprawozdania specjalnego ETO i obecnego stanu wdrażania unijnych ram prawnych dotyczących zamówień publicznych ZWRACA SIĘ do Komisji o dalsze przeanalizowanie podstawowych przyczyn spadku konkurencji w zamówieniach publicznych UE. PODKREŚLA, że w tej analizie podstawowych przyczyn należy wziąć pod uwagę znaczne różnice między państwami członkowskimi, regionami i sektorami gospodarki pod względem ich wskaźników konkurencji, ponieważ poszczególne praktyki związane z wdrażaniem mogą się od siebie różnić w istotnym stopniu i wymagać konkretnych ukierunkowanych działań;

6. KŁADZIE NACISK na potrzebę unikania zbędnych obciążeń administracyjnych dla nabywców publicznych i wykonawców, w tym MŚP i mikroprzedsiębiorstw. UWAŻA w tym względzie, że złożoność przepisów dotyczących zamówień publicznych może utrudniać niektórym wykonawcom udział w zamówieniach publicznych;

7. ZWRACA SIĘ do Komisji o niezwłoczne przeprowadzenie pogłębionej analizy istniejących ram prawodawczych dotyczących zamówień publicznych (w tym dyrektyw 2014/23/UE, 2014/24/UE i 2014/25/UE), aby ocenić, czy konieczna jest ich zmiana w trakcie kadencji 2024-2029 w świetle istotnych zobowiązań poczynionych przez UE z myślą o osiągnięciu do 2030 r. celów dotyczących zrównoważonego rozwoju. ZAZNACZA jednak, że oprócz przeprowadzenia pogłębionej analizy konieczne jest lepsze zrozumienie podstawowych przyczyn spadku konkurencji w zamówieniach publicznych;

8. PODKREŚLA, że w ramach pogłębionej analizy należy wziąć pod uwagę fakt, że ramy prawne dotyczące zamówień publicznych powinny zapewniać, by instytucje zamawiające i podmioty zamawiające mogły należycie uwzględniać odporność, bezpieczeństwo dostaw i uczciwą konkurencję, aby zaspokoić krytyczną potrzebę Unii w zakresie strategicznej autonomii, przy jednoczesnym zachowaniu otwartej gospodarki ze względu na konieczność zbudowania solidnej bazy gospodarczej, w szczególności poprzez zmniejszenie zależności Unii w najbardziej wrażliwych ekosystemach przemysłowych. ZAZNACZA również, że należy odpowiednio uwzględnić potrzebę jasnych zasad dotyczących traktowania produktów i wykonawców z państw trzecich;

9. ZWRACA UWAGĘ na fakt, że obecna sytuacja geopolityczna stwarza szczególne zagrożenie dla bezpieczeństwa państw członkowskich. KŁADZIE NACISK na należyte uwzględnienie w pogłębionej analizie konieczności wzmocnienia istniejących narzędzi, jakimi dysponują nabywcy publiczni, aby ograniczyć ryzyka dla bezpieczeństwa, i UWAŻA, że źródłem inspiracji przy opracowywaniu tych narzędzi może być m.in. dyrektywa 2009/81/WE. W sytuacjach, gdy w grę wchodzą kwestie bezpieczeństwa, PODKREŚLA, że dyrektywa 2009/81/WE dopuszcza już pewien stopień elastyczności, który należy uwzględnić w ramach pogłębionej analizy dotyczącej zamówień objętych zakresem dyrektyw 2014/23/UE, 2014/24/UE i 2014/25/UE;

10. UWAŻA, że w ramach tej analizy konieczne jest dokładne zbadanie wzajemnych zależności między tymi dyrektywami a licznymi szczegółowymi sektorowymi aktami prawnymi zawierającymi przepisy dotyczące zamówień publicznych. ZWRACA SIĘ do Komisji o zbadanie w ramach pogłębionej analizy potrzeby usprawnienia i skoordynowania tych inicjatyw z myślą o wypracowaniu równowagi między poszczególnymi celami, większej pewności prawa, ogólnej spójności oraz, w stosownych przypadkach, zmniejszeniu obciążeń regulacyjnych i kosztów;

11. ZAZNACZA, że w wyniku pogłębionej analizy można by sformułować diagnozę sytuacji, zainicjować ocenę skutków regulacji oraz - w oparciu o wnioski z tej oceny - ewentualnie zaproponować nowe przepisy promujące zrównoważone zamówienia oraz uczciwą i skuteczną konkurencję, przy jednoczesnym zapewnieniu, w miarę możliwości, usunięcia nadmiernych i zbędnych barier administracyjnych oraz usprawnienia obecnych przepisów regulacyjnych. PODKREŚLA jednak, jak ważne jest, by nabywcy publiczni zachowali elastyczność co do określania charakteru aspektów strategicznych oraz ich włączania do swoich procedur;

12. PODKREŚLA, że ramy prawne powinny jednocześnie mieć na celu ułatwienie dostępu do zamówień publicznych, szczególnie dla MŚP i mikroprzedsiębiorstw;

13. W związku z tym ZWRACA SIĘ do Komisji o przedstawienie działań lub środków, które zostały podjęte i zostaną podjęte w następstwie najnowszych konkluzji Rady w sprawie rozwoju zrównoważonych zamówień publicznych 6 , a także sprawozdania prezydencji francuskiej w sprawie zidentyfikowanych wąskich gardeł we wdrażaniu dyrektyw w sprawie zamówień publicznych;

14. KŁADZIE NACISK na rolę, jaką grupy ekspertów Komisji 7  mogą odegrać w zakresie funkcjonowania i opracowania nowoczesnych, dostępnych i uproszczonych ram prawnych dotyczących zamówień publicznych, które wspierają zrównoważony i odporny rynek wewnętrzny;

Dostępność wysokiej jakości danych i zaawansowanych narzędzi

15. POPIERA zalecenie ETO dotyczące jak najlepszego wykorzystania stosownych dostępnych informacji. UWAŻA, że niezbędne jest posiadanie kompleksowych i wysokiej jakości danych, ponieważ umożliwiają one kształtowanie polityki opartej na faktach; ZWRACA SIĘ w związku z tym do Komisji i państw członkowskich, by ściślej ze sobą współpracowały w celu zidentyfikowania odpowiednich zbiorów danych niezbędnych do przeprowadzenia pogłębionej analizy oraz w celu poprawy jakości i czytelności gromadzonych danych, a także, zależnie od dostępności, publikowania istotnych i regularnych informacji na temat zrównoważonych zamówień publicznych;

16. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE w tym kontekście inicjatywę Komisji Europejskiej dotyczącą europejskiej przestrzeni danych dotyczących zamówień publicznych (PPDS), która to inicjatywa mogłaby potencjalnie poprawić jakość i wykorzystanie danych dotyczących zamówień publicznych za pomocą zaawansowanych narzędzi, takich jak technologie oparte na sztucznej inteligencji. APELUJE o skoncentrowanie się na efektywnej metodyce oceny i analizy dostępnych danych w odniesieniu do zamówień publicznych, w szczególności w odniesieniu do wskaźników dotyczących zamówień publicznych w ramach tabeli wyników jednolitego rynku, oraz WZYWA Komisję do wykorzystania wszelkich dostępnych danych w celu zrozumienia praktyk nabywców publicznych w zakresie zamówień, z uwzględnieniem tego, że skład i treść danych nie są zharmonizowane w obrębie UE. KŁADZIE NACISK na konieczność przyspieszenia postępowań o udzielenie zamówień publicznych poprzez zastosowanie narzędzi technicznych do ułatwienia szybkiej publikacji ogłoszeń o zamówieniach publicznych w Tenders Electronic Daily;

17. WZYWA Komisję i państwa członkowskie do współdziałania na rzecz jak najlepszego opracowania tych narzędzi, również za pośrednictwem odpowiednich sieci współpracy między organami krajowymi a Komisją;

Konsultacje z zainteresowanymi stronami, promowanie najlepszych praktyk, zapewnienie profesjonalizacji oraz uruchomienie ogólnounijnego strategicznego planu działania w dziedzinie zamówień publicznych

18. ZAUWAŻA, że zamówienia udzielane w odpowiedzi na najtańszą ofertę stanowią znaczną część wszystkich zamówień udzielanych w większości państw członkowskich. OSTRZEGA jednak przed przypisywaniem zbyt dużej wagi najniższej cenie jako jedynemu kryterium udzielenia zamówienia stanowiącemu wskaźnik pomiaru jakości postępowań o udzielenie zamówienia. ZWRACA UWAGĘ na fakt, że stosowanie najniższej ceny jako jedynego kryterium udzielenia zamówienia niekoniecznie ma negatywny wpływ na jakość, jeżeli nabywcy z wyprzedzeniem odpowiednio określili swoje specyfikacje techniczne w dokumentacji przetargowej, ale to do państw członkowskich należy określenie, w jakim zakresie instytucje zamawiające i podmioty zamawiające mogą stosować wyłącznie cenę lub wyłącznie koszt jako jedyne kryterium udzielenia zamówienia. ZWRACA SIĘ w związku z tym do Komisji o wspieranie i rozwijanie budowania zdolności w celu promowania wdrażania strategicznych zamówień publicznych oraz odpowiednich kryteriów wyboru i udzielenia zamówienia związanych z przedmiotem zamówienia, aby zapewnić wysokiej jakości usługi publiczne, zrównoważoność i gospodarne wykorzystanie środków;

19. ZAUWAŻA, że wzmocnienie aspektu dotyczącego konkurencji i aspektu strategicznego zależy w dużej mierze od sposobu, w jaki instytucje zamawiające i podmioty zamawiające opracowują swoje zamówienia i zarządzają nimi, a także od ich zdolności i kompetencji w tych dziedzinach. ZWRACA SIĘ w związku z tym do Komisji i państw członkowskich o podjęcie lub zwiększenie skali inicjatyw mających na celu zwiększenie profesjonalizacji tych instytucji i podmiotów, z uwzględnieniem europejskich ram kompetencji dla specjalistów ds. zamówień publicznych (narzędzie ProcurCompEU) 8 ; ale UWAŻA, że kompetencje i szkolenia są również niezbędne dla wykonawców, zwłaszcza MŚP, a w szczególności - mikroprzedsiębiorstw;

20. ZACHĘCA Komisję i państwa członkowskie do bardziej efektywnej współpracy oraz wspierania wymiany i rozpowszechniania najlepszych praktyk, a także - poprzez prowadzenie dialogu ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, takimi jak nabywcy i sprzedawcy - do budowania niezbędnych kompetencji i zdolności;

21. APELUJE ponadto o większą przejrzystość, uczciwość i rozliczalność w zakresie wydatków publicznych, aby zwalczać zmowy i korupcję oraz przyczyniać się do bardziej gospodarnego wykorzystywania środków;

22. UZNAJĄC, że nie ma uniwersalnego rozwiązania, które pozwoliłoby sprostać powyższym wyzwaniom, WZYWA Komisję do przyjęcia ogólnounijnego strategicznego planu działania w dziedzinie zamówień publicznych, który uwzględniałby przyszłe kroki na szczeblu UE, w stosownych przypadkach we współpracy z państwami członkowskimi. APELUJE do Komisji i państw członkowskich, by niezwłocznie rozpoczęły wszelkie prace niezbędne w tym celu, oraz OCZEKUJE na ukończenie prac nad ogólnounijnym strategicznym planem działania w rozsądnym terminie, aby ukierunkować oraz zapewnić wkład informacyjny w program przeglądu i reformy unijnego systemu zamówień publicznych w celu rozwiązania problematycznych i budzących obawy kwestii poruszonych w niniejszych konkluzjach Rady;

23. ZWRACA SIĘ do Komisji o regularne przedstawianie na szczeblu Rady postępów w realizacji inicjatyw, środków i działań, o których mowa w niniejszych konkluzjach.

1 EUCO 14/23, 27.10.2023.
2 COM(2023) 638 final z 17.10.2023.
3 Inicjatywa na rzecz dużych nabywców z 2018 r. Zob: Big_Buyers_-_Recruitment_Brief.pdf (sustainable-procurement.org)
4 Komunikat Komisji pt. "Zamówienia publiczne: przestrzeń danych służąca poprawie jakości wydatków publicznych, kształtowaniu polityki w większym stopniu opartemu na danych oraz zwiększeniu dostępu MŚP do przetargów", C(2023) 1696, Dz.U. C 98 I z 16.3.2023, s. 1-11.
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 1-64); aktualna wersja skonsolidowana: 1.1.2024; dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65-242); aktualna wersja skonsolidowana: 1.1.2024; dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz. U. L 94 z 28.3.2014, s. 243-374); aktualna wersja skonsolidowana: 1.1.2024.
6 Dz.U. C 236 z 20.6.2022, s. 2.
7 W szczególności Grupa Ekspertów ds. Zamówień Publicznych, Sieć Organów Odwoławczych Pierwszej Instancji oraz grupa ekspertów ds. e-zamówień z udziałem wielu zainteresowanych stron;
8 ProcurCompEU, europejskie ramy kompetencji dla specjalistów ds. zamówień publicznych: ECF_Flyer.indd (europa.eu)

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3521

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady w sprawie sprawozdania specjalnego nr 28/2023 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego Bardziej uczciwa i skuteczna konkurencja w zakresie unijnych zamówień publicznych na roboty budowlane, towary i usługi
Data aktu: 03/06/2024
Data ogłoszenia: 03/06/2024