(C/2024/3516)(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2024 r.)
I. WPROWADZENIE
(1) W wytycznych w sprawie regionalnej pomocy państwa 1 określono zasady, zgodnie z którymi państwa członkowskie mogą przyznawać przedsiębiorstwom pomoc państwa na wspieranie inwestycji w mniej uprzywilejowanych regionach Unii, na podstawie art. 107 ust. 3 lit. a) i art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") oraz zgodnie z celami Unii w zakresie spójności. Wytyczne w sprawie regionalnej pomocy państwa zawierają również kryteria identyfikacji obszarów, które spełniają warunki określone w tych postanowieniach Traktatu i które mogą zostać wyznaczone - dla każdego państwa członkowskiego - jako "obszary objęte pomocą" 2 na mapach pomocy regionalnej (tj. jako obszary geograficzne, na których przedsiębiorstwa mogą otrzymać regionalną pomoc państwa), a także kryteria określania maksymalnego poziomu intensywności pomocy regionalnej. Pkt 203 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej umożliwia Komisji zmianę tych wytycznych w dowolnym momencie, jeżeli jest to konieczne z przyczyn związanych z polityką konkurencji lub w celu uwzględnienia polityki Unii w innych dziedzinach oraz zobowiązań międzynarodowych bądź też z innych uzasadnionych powodów.
(2) W dniu 1 marca 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/795 3 , którym ustanowiono Platformę na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy ("STEP"). Rozporządzenie (UE) 2024/795 ma zapewnić suwerenność i bezpieczeństwo Unii, zmniejszyć strategiczne zależności Unii w sektorach strategicznych, wzmocnić konkurencyjność Unii przez zwiększenie jej odporności i produktywności oraz uruchomienie finansowania, wspierać równe warunki działania w odniesieniu do inwestycji na rynku wewnętrznym, wspomagać udział transgraniczny, w tym małych i średnich przedsiębiorstw, wzmocnić spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną oraz solidarność między państwami członkowskimi i regionami oraz propagować sprzyjający włączeniu społecznemu dostęp do miejsc pracy, które są atrakcyjne i odznaczają się wysoką jakością, przez inwestowanie w umiejętności przyszłości i dostosowanie bazy gospodarczej, przemysłowej i technologicznej Unii do wymogów zielonej transformacji i transformacji cyfrowej.
(3) W swoim komunikacie pt. "Śródokresowa rewizja wieloletnich ram finansowych 2021-2027" 4 oraz komunikacie towarzyszącym wnioskowi dotyczącemu rozporządzenia (UE) 2024/795 5 Komisja zapowiedziała, że zamierza skonsultować się z państwami członkowskimi w sprawie wniosku ustawodawczego mającego na celu zwiększenie maksymalnych poziomów intensywności pomocy na obszarach objętych pomocą dla projektów realizowanych w ramach STEP, aby pobudzić dalszy rozwój gospodarczy przy jednoczesnym zachowaniu celów Unii w zakresie spójności. W odpowiedzi na konsultacje Komisji w sprawie premii w wysokości [3-5] punktów procentowych dla obszarów "c" i [7-10] punktów procentowych dla obszarów "a", która miałaby zastosowanie do projektów objętych celami STEP, państwa członkowskie w dużej mierze poparły takie zwiększenie maksymalnych poziomów intensywności pomocy. Komisja uważa, że biorąc pod uwagę związek z obszarami objętymi pomocą, potrzebę zachowania celów Unii w zakresie spójności oraz wyraźny cel STEP, jakim jest wspieranie rozwoju lub wytwarzania technologii krytycznych 6 , należy uzupełnić sekcję 7.4 wytycznych w sprawie regionalnej pomocy państwa, aby dopuścić zwiększone maksymalne poziomy intensywności pomocy na obszarach objętych pomocą w przypadku inwestycji objętych rozporządzeniem (UE) 2024/795.
(4) Państwa członkowskie powinny mieć zatem możliwość zgłaszania zmian w swoich mapach pomocy regionalnej, tak aby zwiększone maksymalne poziomy intensywności pomocy można było zastosować do inwestycji objętych rozporządzeniem (UE) 2024/795.
Zwiększone maksymalne poziomy intensywności pomocy mające zastosowanie do inwestycji objętych rozporządzeniem (UE) 2024/795
(5) Zdaniem Komisji maksymalne poziomy intensywności pomocy obowiązujące w odniesieniu do regionalnej pomocy inwestycyjnej muszą uwzględniać charakter i zakres dysproporcji w poziomach rozwoju różnych obszarów Unii. Dotyczy to również inwestycji objętych rozporządzeniem (UE) 2024/795. Komisja uważa, że w przypadku inwestycji objętych rozporządzeniem (UE) 2024/795 poziomy intensywności pomocy można zwiększyć od dnia 1 marca 2024 r. o maksymalnie 10 punktów procentowych na obszarach "a" i o maksymalnie 5 punktów procentowych na obszarach "c".
Zgłoszenie proponowanych zmian w mapach pomocy regionalnej
(6) Państwa członkowskie, które zamierzają zmienić swoje mapy pomocy regionalnej poprzez zwiększenie maksymalnych poziomów intensywności pomocy regionalnej dla inwestycji objętych rozporządzeniem (UE) 2024/795, proszone są o zgłoszenie tych zmian Komisji zgodnie z art. 108 ust. 3 TFUE przed dniem 16 września 2024 r. Takie zwiększone poziomy intensywności pomocy mogą mieć zastosowanie do okresu od dnia 1 marca 2024 r., czyli daty wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2024/795, do dnia 31 grudnia 2027 r., czyli daty, do której obowiązują obecne mapy pomocy regionalnej.
II. ZMIANA WYTYCZNYCH W SPRAWIE REGIONALNEJ POMOCY PAŃSTWA
(7) W wytycznych w sprawie regionalnej pomocy państwa wprowadza się następujące zmiany:
po pkt 186 dodaje się sekcję 7.4.3a w brzmieniu:
"7.4.3a. Zwiększone poziomy intensywności pomocy mające zastosowanie do inwestycji objętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/795 *
186a. W przypadku inwestycji objętych rozporządzeniem (UE) 2024/795 maksymalny poziom intensywności pomocy na danym obszarze można zwiększyć o maksymalnie 10 punktów procentowych na obszarach »a« i o maksymalnie 5 punktów procentowych na obszarach »c« od dnia 1 marca 2024 r.