Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji - Ogłoszenie o naborze na dwa stanowiska członka Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji i dyrektora ds. planowania i decyzji w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (COM/2024/20105)

Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji
Ogłoszenie o naborze na dwa stanowiska członka Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji i dyrektora ds. planowania i decyzji w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
(COM/2024/20105)
(C/2024/3495)

Kim jesteśmy

Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB) jest organem UE ściśle współpracującym z krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uczestniczących państw członkowskich, z którymi tworzy jednolity mechanizm restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (SRM). Rada zatrudnia blisko 500 osób. SRB ściśle współpracuje z Komisją Europejską i Europejskim Bankiem Centralnym na rzecz zapewnienia stabilności finansowej. Zadaniem SRB jest zapewnienie uporządkowanej restrukturyzacji i likwidacji upadających banków, przy minimalnym wpływie na gospodarkę realną i finanse publiczne w uczestniczących państwach członkowskich oraz poza ich granicami. SRB powierzono zatem szczególne zadania i obowiązki w zakresie przygotowania do restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz przeprowadzania tych procedur w odniesieniu do banków będących na progu upadłości lub zagrożonych upadłością. SRB jest również odpowiedzialna za zarządzanie jednolitym funduszem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (SRF) ustanowionym na mocy rozporządzenia w sprawie SRM i mającym zapewnić dostępność średnioterminowego wsparcia finansowego podczas restrukturyzacji/uporządkowanej likwidacji banków. SRB jest samodzielnie finansującą się agencją Unii Europejskiej.

Co oferujemy

W porozumieniu z SRB Komisja Europejska organizuje nabór na dwa stanowiska członka Jednolitej Rady i dyrektora ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Miejscem zatrudnienia będzie Bruksela (Belgia), gdzie SRB ma swoją siedzibę.

W przypadku obu stanowisk wybrany kandydat będzie pełnić obowiązki (i) członka organów decyzyjnych SRB (sesji plenarnej i sesji wykonawczej Jednolitej Rady) z prawem głosu; oraz (ii) dyrektora SRB ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Jako członek Jednolitej Rady z prawem głosu na sesji plenarnej i na sesji wykonawczej będzie on brać udział w realizacji zadań i obowiązków SRB, zgodnie z mandatem przyznanym na mocy rozporządzenia w sprawie SRM 1 .

Ponadto w przypadku obu stanowisk wybrany kandydat - jako dyrektor ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji - będzie odpowiedzialny za jedną z dyrekcji ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Osoba na tym stanowisku będzie w szczególności:

- kierować opracowywaniem planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podmiotów podlegających zakresowi kompetencji dyrekcji,

- kierować opracowywaniem działań i, w stosownych przypadkach, decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podmiotów podlegających zakresowi kompetencji dyrekcji,

- zarządzać współpracą z krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w kwestiach podlegających zakresowi kompetencji dyrekcji,

- nadzorować ogólną współpracę z EBC oraz zarządzać tą współpracą w związku z pracami prowadzonymi przez wewnętrzne zespoły ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz wspólne zespoły nadzorcze w odniesieniu do podmiotów podlegających zakresowi kompetencji dyrekcji,

- uczestniczyć w określaniu strategii i misji SRB jako członek kadry kierowniczej najwyższego szczebla,

- koordynować program prac na poziomie dyrekcji, wyznaczać cele oraz określać priorytety w ramach ogólnego planowania strategicznego SRB,

- zarządzać bieżącą pracą właściwej dyrekcji oraz zapewniać jej sprawne i skuteczne funkcjonowanie, co będzie obejmować również ścisłą współpracę ze służbami zajmującymi się innymi obszarami działalności SRB, a w szczególności współpracę trzech dyrekcji ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,

- dążyć do osiągnięcia celów dyrekcji w wyznaczonych terminach i zgodnie z normami w zakresie jakości, a także monitorować i oceniać postępy w realizacji tych celów,

- zgodnie ze strategią określającą wizję jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na 2028 r. 2  wyznaczać cele działów w dyrekcji, monitorować i oceniać ich realizację w określonych terminach i zgodnie z normami jakości, koordynować pracę działów w dyrekcji, wspierać kadrę kierowniczą średniego szczebla w osiąganiu celów i utrzymywaniu wysokiego poziomu zaangażowania personelu,

- zapewniać harmonijną współpracę i sprawną komunikację ze wszystkimi członkami/dyrektorami Jednolitej Rady i dyrekcjami w SRB,

- promować dobre praktyki w zakresie relacji z wewnętrznymi służbami dyrekcji i partnerami zewnętrznymi, oraz

- nawiązywać i utrzymywać kontakty z instytucjami lub organami UE i właściwymi organami krajowymi, w szczególności z Komisją Europejską, EBC i krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz wszelkimi innymi publicznymi bądź prywatnymi podmiotami w sprawach podlegających zakresowi kompetencji jego dyrekcji.

Przewodniczący SRB może również bezpośrednio poprosić obu wybranych kandydatów o wykonywanie innych zadań wchodzących w zakres zadań SRB.

W zakresie swoich działań każdy z nich, jako dyrektor ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, będzie podlegać bezpośrednio przewodniczącemu SRB.

Kogo poszukujemy (kryteria naboru)

Kandydat powinien wykazać się:

Umiejętności zarządzania

- rozwiniętymi umiejętnościami przywódczymi i doświadczeniem w pracy w wielokulturowym środowisku, a także sukcesami w pracy na stanowisku kierowniczym obejmującej kierowanie dużymi zespołami specjalistów z różnych dziedzin (optymalnie - zespołami wielokulturowymi) oraz doświadczeniem w motywowaniu personelu do osiągania wyników na wysokim poziomie,

- udokumentowaną zdolnością podejmowania i wdrażania decyzji, zarówno na poziomie strategicznym, jak i operacyjnym,

- zdolnością do opracowywania wykonalnych działań (lub rozwiązań) oraz ich terminowego wdrażania, w szczególności w sytuacjach zarządzania kryzysowego,

Specjalistyczne umiejętności i doświadczenie

- dogłębną znajomością sektora bankowego i finansowego,

- dużym doświadczeniem w co najmniej jednej z poniższych dziedzin: nadzór nad instytucjami finansowymi, restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja instytucji finansowych, regulacja sektora finansowego, w szczególności sektora bankowego,

- znajomością instytucji Unii Europejskiej i procesów decyzyjnych w UE, a także doświadczeniem związanym z działaniami SRB w kontekście procesów europejskich i międzynarodowych lub co najmniej w sektorze prywatnym na poziomie międzynarodowym,

- dobrą znajomością unijnych ram restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków oraz zarządzania tymi ramami,

Cechy osobiste

- doskonałymi umiejętnościami w zakresie koordynacji, umiejętnościami organizacyjnymi i analitycznymi oraz umiejętnością budowania solidnych relacji zawodowych z przedstawicielami zainteresowanych stron na wysokim szczeblu,

- wybitnym poczuciem odpowiedzialności i umiejętnością podejmowania inicjatyw; zdolnością do pracy w kolegialny sposób przy aktywnym udziale w pracach Jednolitej Rady w celu realizowania misji SRB,

- doskonałymi umiejętnościami komunikacyjnymi i interpersonalnymi, jak również umiejętnościami w zakresie przedstawiania prezentacji.

Wymagania wobec kandydatów (kryteria kwalifikacyjne)

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:

- Obywatelstwo: kandydat musi mieć obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.

- Dyplom ukończenia studiów wyższych: kandydat musi mieć:

- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów,

- lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).

- Doświadczenie zawodowe: kandydat musi posiadać przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe, liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje; przynajmniej 5 lat tego doświadczenia powinno być zdobyte w dziedzinach związanych z nadzorem, restrukturyzacją lub uporządkowaną likwidacją instytucji finansowych i regulacją sektora finansowego 3 .

- Doświadczenie w zarządzaniu: 10 lat doświadczenia zawodowego na stanowisku kierowniczym - liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych - w tym co najmniej5 lat zdobyte na stanowisku wysokiego szczebla w dziedzinie związanej z ogłaszanym stanowiskiem 4 .

- Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej oraz znać na zadowalającym poziomie inny język urzędowy. Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Oznacza to, że co najmniej część rozmowy może zostać przeprowadzona w tym języku.

- Nie ma ograniczeń wiekowych.

Procedura naboru i powołanie

Obaj członkowie Jednolitej Rady i dyrektorzy ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zostaną powołani przez kolegium komisarzy na podstawie listy kandydatów przedstawionej przez Komisję Europejską.

W celu utworzenia takiej listy Komisja Europejska przeprowadza nabór zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami naboru i rekrutacji (zob. Document on Senior Officials Policy 5  - dokument w jęz. angielskim dotyczący polityki względem urzędników wyższego szczebla) oraz zgodnie z rozporządzeniem w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

W ramach procedury naboru Komisja Europejska powołuje komisję preselekcyjną. Komisja ta analizuje wszystkie zgłoszenia, przeprowadza wstępną weryfikację kwalifikacji oraz wskazuje kandydatów o najlepszym profilu pod kątem wspomnianych wyżej kryteriów naboru, którzy mogą zostać zaproszeni na rozmowę z komisją preselekcyjną.

Po przeprowadzeniu rozmów komisja preselekcyjna wyciąga wnioski i proponuje listę kandydatów, których zaprosi na dalsze rozmowy przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Z uwzględnieniem wniosków komisji preselekcyjnej Komitet ten zdecyduje, których kandydatów zaprosi na rozmowę kwalifikacyjną.

Kandydaci zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym ds. Powoływania wezmą udział w całodziennych testach w zakresie zarządzania przeprowadzanych przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne metodą oceny zintegrowanej. Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania, na podstawie wyników rozmowy kwalifikacyjnej i testów przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej, sporządzi listę kandydatów, którzy jego zdaniem są odpowiedni do pełnienia tej funkcji.

Kandydatów, którzy znajdą się na tej liście, zaprasza się na rozmowę z członkiem Komisji odpowiedzialnym za dyrekcję generalną, w której gestii leżą stosunki z SRB.

Po tych rozmowach i po zasięgnięciu opinii SRB na jej sesji plenarnej Komisja Europejska przygotowuje listę kandydatów najlepiej spełniających wymagania. Umieszczenie kandydata na wspomnianej liście nie gwarantuje jednak zatrudnienia.

Listę przekazuje się do zatwierdzenia Parlamentowi Europejskiemu. Równocześnie podaje się ją do wiadomości Radzie Unii Europejskiej. Następnie Komisja Europejska przedstawia Parlamentowi Europejskiemu do zatwierdzenia wniosek dotyczący mianowania dwóch członków SRB i dyrektorów ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Po jego zatwierdzeniu Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną, przyjmuje decyzję wykonawczą w sprawie mianowania dwóch członków Jednolitej Rady i dyrektorów ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Kandydaci mogą zostać zaproszeni na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej.

Uwaga: ostateczną listę kandydatów, po zatwierdzeniu jej przez Komisję Europejską, można podać do wiadomości publicznej.

Polityka równych szans

Komisja Europejska dąży do realizacji strategicznego celu, jakim jest osiągnięcie równości płci na wszystkich szczeblach zarządzania do końca obecnej kadencji, oraz stosuje politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego 6 , poprzez zachęcanie do zgłoszeń kandydatur, które mogłyby przyczynić się do zwiększenia różnorodności, równości płci i ogólnej równowagi geograficznej.

Warunki zatrudnienia

Obaj członkowie Jednolitej Rady i dyrektorzy ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mianowani są na pięcioletnią kadencję, która nie jest odnawialna. Są oni traktowani na równi z sędzią Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w odniesieniu do uposażenia i wieku emerytalnego, jak określono w rozporządzeniu Rady (UE) 2016/300 7 . Ich wynagrodzenie będzie odpowiadać wynagrodzeniu w grupie zaszeregowania AD 16, stopień 3, podlegającemu zastosowaniu mnożnika w wysokości 101 % wynagrodzenia w odniesieniu do tej grupy zaszeregowania i stopnia 8 . Nie będzie ich obowiązywać maksymalny wiek emerytalny. W odniesieniu do wszystkich pozostałych warunków zatrudnienia stosuje się przez analogię regulamin pracowniczy i warunki zatrudnienia innych pracowników.

Miejscem zatrudnienia jest Bruksela (Belgia), gdzie znajduje się siedziba SRB.

Kadencja wybranej osoby powinna rozpocząć się 1 marca 2025 r.

Ważne informacje dla kandydatów

Pragniemy przypomnieć, że prace komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszystkie pytania należy kierować do sekretariatu odpowiedniej komisji.

Ochrona danych osobowych

Komisja Europejska zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 9 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Członkowie SRB na sesjach plenarnych i wykonawczych muszą działać niezależnie i wyłącznie w interesie Unii i nie mogą zwracać się o instrukcje do instytucji lub organów unijnych, rządu żadnego z państw członkowskich ani do innego podmiotu publicznego lub prywatnego, ani przyjmować takich instrukcji. Po mianowaniu obaj członkowie Jednolitej Rady i dyrektorzy ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będą zatrudnieni w pełnym wymiarze czasu pracy i nie będą mogli sprawować żadnych innych funkcji na poziomie krajowym, unijnym ani międzynarodowym.

Przed objęciem funkcji będą oni zobowiązani złożyć:

- oświadczenie, w którym zobowiążą się działać w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz

- oświadczenie o interesach, które można by uznać za mające niekorzystny wpływ na jego niezależność.

Poprzez zgłoszenie się na to stanowisko kandydat potwierdza gotowość do złożenia takich oświadczeń. Po mianowaniu obaj członkowie Jednolitej Rady będą objęci kodeksem postępowania, a jako dyrektorzy ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będą oni objęci regulaminem pracowniczym i warunkami zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, w szczególności jego tytułem II, oraz kodeksem etyki zawodowej i kodeksem dobrego postępowania administracyjnego obowiązującym personel SRB.

Procedura zgłaszania kandydatur

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne (określone w części "Wymagania wobec kandydatów"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu i doświadczenia zawodowego w zarządzaniu oraz znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru.

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie pod poniższym adresem oraz zastosowanie się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/.

Kandydaci muszą mieć ważny adres poczty elektronicznej. Służy on do potwierdzenia ich zgłoszenia oraz do kontaktowania się z nimi na poszczególnych etapach procedury naboru. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu dokonania zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF, najlepiej w formacie Europass CV 10 , oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej.

W interesie kandydata leży upewnienie się, że informacje zawarte w zgłoszeniu są dokładne, szczegółowe i prawdziwe.

Po zakończeniu rejestracji kandydat otrzyma wiadomość elektroniczną potwierdzającą zarejestrowanie zgłoszenia. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Informujemy, że nie jest możliwe śledzenie online przebiegu procesu naboru. O wynikach procedury kandydatów informuje się bezpośrednio.

Nie rozpatruje się zgłoszeń wysłanych pocztą elektroniczną. Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu.

Za dokonanie internetowej rejestracji we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy lub błąd połączenia internetowego może przerwać rejestrację internetową przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa 8 lipca 2024 r. o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Po tym terminie rejestracja nie będzie możliwa.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1), tekst skonsolidowany: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A02014R0806-20240513.
3 Doświadczenie zawodowe uwzględnia się wyłącznie wtedy, gdy stanowi ono faktyczny stosunek pracy zdefiniowany jako rzeczywista, prawdziwa praca za wynagrodzeniem i w charakterze pracownika (każdy rodzaj umowy) lub usługodawcy. Działalność zawodowa wykonywana w niepełnym wymiarze będzie uwzględniana proporcjonalnie do poświadczonej liczby godzin przepracowanych w pełnym wymiarze. Urlop macierzyński, rodzicielski lub adopcyjny uwzględnia się, jeżeli został on udzielony w ramach umowy o pracę. Studia doktoranckie, nawet bez wynagrodzenia, zalicza się do okresu doświadczenia zawodowego w maksymalnym wymiarze trzech lat, o ile zakończyły się uzyskaniem stopnia doktora. Dany okres można policzyć tylko raz.
4 Kandydat powinien wyszczególnić w swoim życiorysie - w odniesieniu do wszystkich lat, podczas których zdobył doświadczenie w zakresie zarządzania: 1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje; 2) liczbę pracowników nadzorowanych na tych stanowiskach; 3) wielkość budżetów, którymi zarządzał; 4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej jego stanowiska; oraz 5) liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.
6 Dz.U. L 45 z 14.6.1962, s. 1385/62, tekst skonsolidowany: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:01962R0031-20240101.
7 Rozporządzenie Rady (UE) 2016/300 z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie ustalenia uposażenia osób zajmujących wysokie stanowiska publiczne w UE (Dz.U. L 58 z 4.3.2016, s. 1).
8 Rozporządzenie (UE) nr 806/2014, tekst skonsolidowany: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A02014R0806-20240513.
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
10 Instrukcje tworzenia życiorysu w formacie Europass CV są dostępne pod adresem: https://europa.eu/europass/pl/create-europass-cv.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3495

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji - Ogłoszenie o naborze na dwa stanowiska członka Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji i dyrektora ds. planowania i decyzji w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (COM/2024/20105)
Data aktu: 06/06/2024
Data ogłoszenia: 06/06/2024