(COM/2024/20103)(C/2024/3408)
(Dz.U.UE C z dnia 5 czerwca 2024 r.)
Kim jesteśmy
Agencja Kolejowa Unii Europejskiej (zwana dalej "ERA" lub "Agencją") została ustanowiona w 2004 r. i działa na podstawie przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 1 (zwanego dalej "rozporządzeniem w sprawie ERA") i innych odpowiednich przepisów Unii Europejskiej 2 . Zgodnie z przywołanym rozporządzeniem do zadań ERA należy m.in. zagwarantowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa i zwiększonej interoperacyjności kolei, czemu towarzyszyć powinna poprawa pozycji konkurencyjnej europejskiego sektora kolejowego i europejskiej branży zaopatrzenia kolei, przyczyniająca się do rozwoju i skutecznego funkcjonowania jednolitego europejskiego obszaru kolejowego bez granic.
Agencja przedstawia Komisji zalecenia, na przykład dotyczące dalszej harmonizacji i modernizacji unijnych technicznych specyfikacji interoperacyjności oraz wspólnych unijnych metod oceny bezpieczeństwa, a po ich przyjęciu - zapewnia wdrożenie takich specyfikacji i metod przez sektor kolejowy w całej UE. Monitoruje też krajowe organy ds. bezpieczeństwa i jednostki notyfikowane, które sprawdzają zgodność z unijnymi przepisami dotyczącymi kolei. Agencja pełni rolę organu systemowego w odniesieniu do (i) ERTMS; (ii) aplikacji telematycznych; oraz (iii) szeregu rejestrów i baz danych. Odgrywa ponadto ważną i coraz większą rolę jako ogólnounijny organ odpowiedzialny za dopuszczanie pojazdów, jednolitą certyfikację bezpieczeństwa i zatwierdzanie urządzeń przytorowych ERTMS. Przedkłada również Komisji Europejskiej swoje opinie.
Siedziby Agencji mieszczą się w Valenciennes i Lille, we Francji.
W 2023 r. całkowity budżet Agencji wyniósł 28,2 mln EUR i na ten moment zatrudniała ona około 200 pracowników.
Dodatkowe informacje na temat Agencji można znaleźć na jej stronie internetowej: http://www.era.europa.eu.
Co oferujemy
Dyrektor wykonawczy jest dyrektorem generalnym odpowiedzialnym za bieżące zarządzanie Agencją. Podczas wykonywania swoich obowiązków zobowiązany jest zachować niezależność i bezstronność oraz unikać wszelkich konfliktów interesów. Za swoje działania dyrektor odpowiada przed zarządem Agencji.
Dyrektor wykonawczy jest prawnym przedstawicielem Agencji i odpowiada za zarządzanie administracyjne Agencją oraz za realizację zadań powierzonych jej na mocy rozporządzenia w sprawie ERA.
Dyrektor wykonawczy odpowiada za:
- przygotowanie, przedłożenie zarządowi i wdrożenie jednolitego dokumentu programowego,
- realizację zadań statutowych i prawnych Agencji oraz zapewnienie osiągnięcia przez nią celów określonych powyżej. Na wniosek Parlamentu Europejskiego i Rady dyrektor przedstawia tym organom sprawozdania.
Bardziej szczegółowy opis zadań dyrektora wykonawczego można znaleźć w art. 54 rozporządzenia w sprawie ERA.
Kogo poszukujemy (kryteria naboru)
Kandydaci powinni mieć:
Umiejętności zarządzania
- bardzo dobre zdolności przywódcze, umiejętność kierowania dużą organizacją, zarówno na poziomie strategicznym, jak i zarządzania operacyjnego, w dynamicznym i zmieniającym się środowisku technicznym i operacyjnym,
- udokumentowaną umiejętność utrzymania skutecznych stosunków roboczych z instytucjami UE, właściwymi organami państw członkowskich i przemysłem kolejowym w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania Agencji,
- udokumentowane umiejętności w zakresie zarządzania zasobami finansowymi i ludzkimi w organizacji oraz kierowania nimi w kontekście krajowym, europejskim lub międzynarodowym; doświadczenie w zarządzaniu zdobyte w wielokulturowym i wielojęzycznym środowisku będzie dodatkowym atutem,
Specjalistyczne umiejętności i doświadczenie
- solidną wiedzę na temat unijnej polityki transportu kolejowego i związanych z nią przyszłych wyzwań, a także przemysłu kolejowego, lub szerokie doświadczenie w tym zakresie,
- dogłębne zrozumienie potrzeb, procesów i zmian w dziedzinie kolei na szczeblu krajowym lub europejskim,
- bardzo dobre zrozumienie (lub szerokie doświadczenie w zakresie) instytucji, organów i agencji zdecentralizowanych Unii Europejskiej oraz ich funkcjonowania i interakcji,
Cechy charakteru
- zdolność do koncentrowania się na priorytetach, tworzenia synergii i zarządzania ograniczonymi zasobami, a także do promowania zasad przewodnich Agencji takich jak zasada otwartości, przejrzystości, niezależności i doskonałości technicznej,
- umiejętność skutecznej i płynnej komunikacji w przejrzysty i otwarty sposób z podmiotami wewnętrznymi i zewnętrznymi, w tym z prasą, społeczeństwem, władzami europejskimi, międzynarodowymi i krajowymi, organizacjami międzynarodowymi, a także zdolność reprezentowania Agencji na forach zewnętrznych.
Wymagania wobec kandydatów (kryteria kwalifikacyjne)
Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru wyłącznie na podstawie poniższych wymogów formalnych, które muszą zostać spełnione przed upływem terminu składania zgłoszeń:
- Obywatelstwo: kandydat musi mieć obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.
- Dyplom ukończenia studiów wyższych: kandydat musi mieć:
- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów,
- lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).
- Doświadczenie zawodowe: kandydat musi mieć przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe 3 , liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje. Przynajmniej pięć lat tego doświadczenia zawodowego powinno być zdobyte w obszarze działalności Agencji.
- Doświadczenie w zarządzaniu: przynajmniej pięć lat doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych powinno być zdobyte na wyższym stanowisku kierowniczym 4 w dziedzinie związanej z ogłaszanym stanowiskiem.
- Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 5 oraz znać na zadowalającym poziomie inny język urzędowy. Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Oznacza to, że część rozmowy może zostać przeprowadzona w tym języku.
- Limit wieku: kandydat musi być w stanie, w momencie zgłoszenia, sprawować powierzoną funkcję przez całą pięcioletnią kadencję przed osiągnięciem wieku emerytalnego. Dla pracownika Unii Europejskiej zatrudnionego na czas określony wiek emerytalny rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym pracownik ten osiąga wiek 66 lat (zob. art. 47 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 6 ).
Procedura naboru i powołanie
Dyrektor wykonawczy zostanie powołany przez zarząd ERA na podstawie listy kandydatów przedstawionej przez Komisję Europejską.
W celu utworzenia takiej listy Komisja Europejska przeprowadza nabór zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami naboru i rekrutacji (zob. Compilation Document on Senior Officials Policy 7 , dokument w jęz. angielskim dotyczący polityki względem urzędników wyższego szczebla).
W ramach procedury naboru Komisja Europejska powołuje komisję preselekcyjną. Komisja ta analizuje wszystkie zgłoszenia, przeprowadza wstępną weryfikację kwalifikacji oraz wskazuje kandydatów o najlepszym profilu pod kątem wspomnianych wyżej kryteriów naboru, którzy mogą zostać zaproszeni na rozmowę z komisją preselekcyjną.
Po tych rozmowach komisja preselekcyjna wyciąga wnioski i proponuje listę kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na dalsze rozmowy przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Uwzględniając wnioski komisji preselekcyjnej, Komitet ten zdecyduje, którzy kandydaci zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.
Kandydaci zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym ds. Powoływania wezmą udział w całodziennych testach w zakresie zarządzania przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Biorąc pod uwagę wyniki rozmowy kwalifikacyjnej i testów przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej, Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania sporządzi listę kandydatów, którzy jego zdaniem są odpowiedni do pełnienia funkcji dyrektora wykonawczego ERA.
Kandydaci, którzy znajdą się na tej liście, zostają zaproszeni na rozmowę z członkami Komisji odpowiedzialnymi za dyrekcję generalną, w której gestii leżą stosunki z Agencją 8 .
Po tych rozmowach Komisja Europejska sporządzi listę co najmniej trzech kandydatów, którą przekaże zarządowi ERA. Rada zarządzająca może zdecydować, że przeprowadzi rozmowy z kandydatami, zanim powoła dyrektora wykonawczego z listy kandydatów figurujących na liście Komisji. Umieszczenie kandydata na wspomnianej liście nie gwarantuje zatrudnienia.
Kandydaci mogą zostać zaproszeni na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej. Od kandydatów można również wymagać złożenia oświadczenia przed właściwą komisją lub komisjami Parlamentu Europejskiego oraz udzielenia odpowiedzi na pytania członków tych komisji.
Wybrany kandydat powinien mieć ważne poświadczenie bezpieczeństwa osobowego, wydane przez krajowy organ bezpieczeństwa, lub być uprawniony do uzyskania takiego poświadczenia. Poświadczenie bezpieczeństwa osobowego oznacza decyzję administracyjną wydawaną w postępowaniu sprawdzającym prowadzonym przez właściwy dla danej osoby krajowy organ bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi krajowymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi dotyczącymi bezpieczeństwa; decyzja ta zaświadcza o możliwości dopuszczenia danej osoby do określonych kategorii informacji niejawnych. (Należy zauważyć, że procedura prowadząca do uzyskania poświadczenia bezpieczeństwa osobowego może być wszczęta wyłącznie na wniosek pracodawcy, a nie przez samego kandydata).
Dopóki dane państwo członkowskie nie wyda poświadczenia bezpieczeństwa osobowego, a procedura sprawdzająca w zakresie poświadczenia bezpieczeństwa nie zakończy się wymaganym przepisami briefingiem ze strony Dyrekcji ds. Bezpieczeństwa Komisji Europejskiej, kandydat nie będzie mógł uzyskać dostępu do informacji niejawnych UE (EUCI) na poziomie CONFIDENTIEL UE/EU CONFIDENTIAL ani wyższym, ani też uczestniczyć w posiedzeniach, na których omawiane są takie informacje.
Różnorodność i włączenie społeczne
Agencja uznaje, że zdrowa równowaga między życiem zawodowym a prywatnym jest dla wielu osób ważną motywacją oraz że coraz częściej oczekuje się dziś, by elastyczna organizacja pracy była częścią nowoczesnego środowiska pracy. Jako pracodawca Agencja jest zobowiązana do zapewnienia równości płci i zapobiegania dyskryminacji z jakichkolwiek względów. Agencja zachęca do zgłaszania się wszystkie osoby z odpowiednimi kwalifikacjami z różnorodnych środowisk, o dowolnym stopniu sprawności i z dowolnego obszaru geograficznego państw członkowskich UE. Aby promować równouprawnienie płci, zachęca do składania wniosków szczególnie kobiety. Podczas procedury rekrutacyjnej osobom z nie- pełnosprawnościami zaoferowana zostanie stosowna pomoc.
Warunki zatrudnienia
Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia określono w warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.
Wybrany kandydat zostanie zatrudniony przez Agencję w charakterze pracownika na czas określony w grupie zaszeregowania AD 14 9 . W zależności od długości doświadczenia wybrany kandydat zostanie zaklasyfikowany do stopnia 1 lub 2 w tej grupie zaszeregowania.
Wybrany kandydat zostanie powołany na początkowy okres pięciu lat, który może zostać przedłużony o kolejny okres nie dłuższy niż pięć lat, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ERA mającym zastosowanie w momencie powołania.
Informujemy kandydatów, że warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej nakładają na wszystkich nowych pracowników wymóg pomyślnego ukończenia dziewięciomiesięcznego okresu próbnego.
Miejscem zatrudnienia jest Valenciennes, Francja.
Stanowisko jest dostępne od 1 stycznia 2025 r.
Ważne informacje dla kandydatów
Pragniemy przypomnieć, że prace komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z poszczególnymi członkami komisji, ani też prosić kogokolwiek o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszystkie pytania należy kierować do sekretariatu odpowiedniej komisji.
Ochrona danych osobowych
Komisja Europejska zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 10 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.
Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów
Przed objęciem funkcji dyrektor wykonawczy ma obowiązek złożyć oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz oświadczenie o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego niezależności.
Procedura zgłaszania kandydatur
Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne (określone w części "Wymagania wobec kandydatów"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu i doświadczenia zawodowego oraz znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z wymogów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru.
Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie na poniższej stronie internetowej oraz zastosowanie się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury:
https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/
Kandydaci muszą mieć ważny adres poczty elektronicznej. Zostanie on wykorzystany do potwierdzenia rejestracji, a także do przekazywania informacji na poszczególnych etapach procedury. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.
W celu złożenia zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF, najlepiej w formacie Europass CV 11 , oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej.
W interesie kandydata leży upewnienie się, że informacje zawarte w zgłoszeniu są dokładne, szczegółowe i prawdziwe.
Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!
Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.
Zgłoszenia wysłane pocztą elektroniczną nie będą rozpatrywane. Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu.
Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.
Termin rejestracji kandydatów
Termin rejestracji kandydatów upływa 5 lipca 2024 r. o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Po tym terminie rejestracja nie będzie możliwa.