Sprawa T-134/24: Skarga wniesiona w dniu 29 lutego 2024 r. - Technius/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 29 lutego 2024 r. - Technius/Komisja
(Sprawa T-134/24)

(C/2024/3075)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 13 maja 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Technius LTD (Limassol, Cypr) (przedstawiciele: T. Bosch i T. Kraul, lawyers)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania:

Skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie, że skarga jest dopuszczalna;

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2023) 8844 final z dnia 20 grudnia 2023 r. wskazującej Stripchat jako bardzo dużą platformę internetową zgodnie z art. 33 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 1  (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją");

- obciążenie Komisji kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi skarżąca podnosi sześć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy, dotyczący naruszenia art. 33 ust. 4 rozporządzenia 2022/2065 i zasady dobrej administracji:

- pozwana oparła zaskarżoną decyzję na swych własnych oszacowaniach liczby aktywnych odbiorców świadczonej przez skarżącą usługi Stripchat (zwanej dalej "Stripchat"); dane uzyskane przez pozwaną ze źródła pochodzącego od podmiotu trzeciego są w oczywisty sposób niespójne i błędne; przykładowo, w jednym z państw szacunkowa liczba użytkowników jest większa niż cała jego populacja;

- pozwana naruszyła w ten sposób ciążący na niej obowiązek staranności polegający na starannym i bezstronnym zbadaniu wszystkich okoliczności danej sprawy; pozwana nie sprawdziła prawdziwości i spójności wykorzystanych danych, nie odniosła się do oczywistych poszlak świadczących o tym, że wykorzystane dane nie są wystarczająco wiarygodne i nie wykorzystała innych łatwo dostępnych alternatywnych źródeł w celu sprawdzenia wiarygodności wykorzystanych danych;

- w konsekwencji pozwana przyjęła niesłuszne założenie, że Stripchat ma w Unii ponad 45 mln aktywnych miesięcznie odbiorców.

2. Zarzut drugi, dotyczący naruszenia art. 296 ust. 2 TFUE i obowiązku uzasadnienia ze względu na to, że w zaskarżonej decyzji Komisja nie wskazała głównych faktów i ustaleń, na których ją oparła. Komisja w zaskarżonej decyzji ogranicza się do odrzucenia dokonanego przez skarżącą obliczenia aktywnych odbiorców i wskazuje inną ich liczbę, nie ujawniając przy tym ani jej źródła, ani zastosowanej metodologii.

3. Zarzut trzeci, dotyczący naruszenia art. 41 ust. 2 lit. a) Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą") oraz prawa do bycia wysłuchanym ze względu na to, że stronie skarżącej przyznano nieracjonalnie krótki termin na przegląd i zweryfikowanie przedstawionej we wstępnych ustaleniach strony pozwanej liczby aktywnych odbiorców oraz na ustosunkowanie się do niej. Strona skarżąca nie była zatem w stanie dostarczyć alternatywnych danych, co de facto pozbawiało ją prawa do bycia wysłuchanym.

4. Zarzut czwarty, dotyczący naruszenia zasady pewności prawa ze względu na to, że w art. 33 ust. 1 i 4 rozporządzenia nr 2022/2065 nie zawarto wystarczająco jasnej, precyzyjnej i przewidywalnej definicji pojęcia "średniej liczby aktywnych miesięcznie odbiorców usługi w Unii", zaś pozwana nie przyjęła aktu delegowanego w celu wyjaśnienia metodologii, która ma być stosowana przez usługodawców.

5. Zarzut piąty, dotyczący naruszenia art. 2 TFUE, art. 20 Karty i zasady równego traktowania ze względu na to, że brak pewności prawa co do sposobu obliczania "średniej liczby aktywnych miesięcznie odbiorców usługi w Unii" prowadzi do arbitralnego stosowania progu służącego do wskazywania bardzo dużych platform internetowych, o których mowa w art. 33 ust. 1 rozporządzenia nr 2022/2065.

6. Zarzut szósty, dotyczący naruszenia art. 16 Karty i zasady proporcjonalności ze względu na to, że nałożony na bardzo duże platformy internetowe obowiązek należytej staranności narusza w sposób nieproporcjonalny przysługujące stronie skarżącej prawa podstawowe, ponieważ Stripchat nie stwarza ryzyka systemowego i nie wyrządza szkód charakterystycznych dla bardzo dużych platform internetowych, których dotyczy rozporządzenie 2022/2065.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych) (Dz.U. 2022, L 277, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3075

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-134/24: Skarga wniesiona w dniu 29 lutego 2024 r. - Technius/Komisja
Data aktu: 13/05/2024
Data ogłoszenia: 13/05/2024