Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 13 maja 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Technius LTD (Limassol, Cypr) (przedstawiciele: T. Bosch i T. Kraul, lawyers)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania:
Skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie, że skarga jest dopuszczalna;
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2023) 8844 final z dnia 20 grudnia 2023 r. wskazującej Stripchat jako bardzo dużą platformę internetową zgodnie z art. 33 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 1 (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją");
- obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżąca podnosi sześć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy, dotyczący naruszenia art. 33 ust. 4 rozporządzenia 2022/2065 i zasady dobrej administracji:
- pozwana oparła zaskarżoną decyzję na swych własnych oszacowaniach liczby aktywnych odbiorców świadczonej przez skarżącą usługi Stripchat (zwanej dalej "Stripchat"); dane uzyskane przez pozwaną ze źródła pochodzącego od podmiotu trzeciego są w oczywisty sposób niespójne i błędne; przykładowo, w jednym z państw szacunkowa liczba użytkowników jest większa niż cała jego populacja;
- pozwana naruszyła w ten sposób ciążący na niej obowiązek staranności polegający na starannym i bezstronnym zbadaniu wszystkich okoliczności danej sprawy; pozwana nie sprawdziła prawdziwości i spójności wykorzystanych danych, nie odniosła się do oczywistych poszlak świadczących o tym, że wykorzystane dane nie są wystarczająco wiarygodne i nie wykorzystała innych łatwo dostępnych alternatywnych źródeł w celu sprawdzenia wiarygodności wykorzystanych danych;
- w konsekwencji pozwana przyjęła niesłuszne założenie, że Stripchat ma w Unii ponad 45 mln aktywnych miesięcznie odbiorców.
2. Zarzut drugi, dotyczący naruszenia art. 296 ust. 2 TFUE i obowiązku uzasadnienia ze względu na to, że w zaskarżonej decyzji Komisja nie wskazała głównych faktów i ustaleń, na których ją oparła. Komisja w zaskarżonej decyzji ogranicza się do odrzucenia dokonanego przez skarżącą obliczenia aktywnych odbiorców i wskazuje inną ich liczbę, nie ujawniając przy tym ani jej źródła, ani zastosowanej metodologii.
3. Zarzut trzeci, dotyczący naruszenia art. 41 ust. 2 lit. a) Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą") oraz prawa do bycia wysłuchanym ze względu na to, że stronie skarżącej przyznano nieracjonalnie krótki termin na przegląd i zweryfikowanie przedstawionej we wstępnych ustaleniach strony pozwanej liczby aktywnych odbiorców oraz na ustosunkowanie się do niej. Strona skarżąca nie była zatem w stanie dostarczyć alternatywnych danych, co de facto pozbawiało ją prawa do bycia wysłuchanym.
4. Zarzut czwarty, dotyczący naruszenia zasady pewności prawa ze względu na to, że w art. 33 ust. 1 i 4 rozporządzenia nr 2022/2065 nie zawarto wystarczająco jasnej, precyzyjnej i przewidywalnej definicji pojęcia "średniej liczby aktywnych miesięcznie odbiorców usługi w Unii", zaś pozwana nie przyjęła aktu delegowanego w celu wyjaśnienia metodologii, która ma być stosowana przez usługodawców.
5. Zarzut piąty, dotyczący naruszenia art. 2 TFUE, art. 20 Karty i zasady równego traktowania ze względu na to, że brak pewności prawa co do sposobu obliczania "średniej liczby aktywnych miesięcznie odbiorców usługi w Unii" prowadzi do arbitralnego stosowania progu służącego do wskazywania bardzo dużych platform internetowych, o których mowa w art. 33 ust. 1 rozporządzenia nr 2022/2065.
6. Zarzut szósty, dotyczący naruszenia art. 16 Karty i zasady proporcjonalności ze względu na to, że nałożony na bardzo duże platformy internetowe obowiązek należytej staranności narusza w sposób nieproporcjonalny przysługujące stronie skarżącej prawa podstawowe, ponieważ Stripchat nie stwarza ryzyka systemowego i nie wyrządza szkód charakterystycznych dla bardzo dużych platform internetowych, których dotyczy rozporządzenie 2022/2065.
Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.3075 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-134/24: Skarga wniesiona w dniu 29 lutego 2024 r. - Technius/Komisja |
Data aktu: | 13/05/2024 |
Data ogłoszenia: | 13/05/2024 |