Język postępowania: francuski(Dz.U.UE C z dnia 13 maja 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Dassault aviation (Paryż, Francja) (przedstawiciel: adwokat E. Mignon)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- uznanie skargi o stwierdzenie nieważności za dopuszczalną i zasadną;
- stwierdzenie nieważności sekcji 3.21 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2139 1 wprowadzonej przez 2) załącznika I do rozporządzenia Komisji Europejskiej 2023/2485 2 z dnia 27 czerwca 2023 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2139 ustanawiające dodatkowe techniczne kryteria kwalifikacji służące określeniu warunków, na jakich niektóre rodzaje działalności gospodarczej kwalifikują się jako wnoszące istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy działalność ta nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych;
- obciążenie Komisji Europejskiej całością kosztów postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi sześć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący braku kompetencji Komisji do sporządzenia sekcji 3.21 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2139 wprowadzonej przez 2) załącznika I do zaskarżonego rozporządzenia. Skarżąca utrzymuje, że rozporządzenie delegowane 2023/2485 zostało wydane na podstawie rozporządzenia podstawowego (rozporządzenie 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r., zwane dalej "rozporządzeniem w sprawie systematyki"), które nie mogło przekazywać Komisji uprawnienia do włączania do systematyki lub wyłączania z niej całych sektorów gospodarki.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia istotnych wymogów proceduralnych, składający się z dwóch części, jako że, po pierwsze, Komisja nie zgromadziła "wszelkiej niezbędnej wiedzy specjalistycznej" przed wydaniem rozporządzenia delegowanego 2023/2485 i, po drugie, zaskarżone rozporządzenie nie zawiera żadnego uzasadnienia dotyczącego wyłączenia z systematyki produkcji służbowych statków powietrznych.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia zasady pewności prawa z powodu braku definicji lotnictwa korporacyjnego w rozporządzeniu delegowanym 2023/2485.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia przez rozporządzenie delegowane 2023/2485 art. 19 rozporządzenia w sprawie systematyki, który określa zasady, jakimi należy się kierować przy opracowywaniu technicznych kryteriów kwalifikacji.
5. Zarzut piąty dotyczący oczywistego błędu w ocenie, gdyż Komisja nie uwzględniła wszystkich istotnych okoliczności faktycznych do celów uzasadnienia swojej decyzji.
6. Zarzut szósty dotyczący naruszenia zasady równości, ponieważ rozporządzenie delegowane 2023/2485 traktuje w odmienny i niesprawiedliwy sposób producentów służbowych statków powietrznych w porównaniu z producentami innych statków powietrznych.
1 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2139 z dnia 4 czerwca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 poprzez ustanowienie technicznych kryteriów kwalifikacji służących określeniu warunków, na jakich dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy ta działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych (Dz.U. 2021, L 442, s. 1).
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2485 z dnia 27 czerwca 2023 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2139 ustanawiające dodatkowe techniczne kryteria kwalifikacji służące określeniu warunków, na jakich niektóre rodzaje działalności gospodarczej kwalifikują się jako wnoszące istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy działalność ta nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych (Dz.U. L, 2023/2485).