Zawiadomienie Komisji - Wytyczne dotyczące interpretacji dyrektywy w sprawie uniwersalnej ładowarki

Zawiadomienie Komisji
Wytyczne dotyczące interpretacji dyrektywy w sprawie uniwersalnej ładowarki
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(C/2024/2997)

Spis treści

Skróty i terminy

Ważna uwaga

Wprowadzenie i streszczenie

Wprowadzenie

Streszczenie nowych przepisów

Zakres i stosowanie

Zharmonizowane gniazdo ładowania

Zharmonizowana technologia ładowania

Rozdzielenie sprzedaży urządzenia ładującego od sprzedaży urządzenia elektronicznego

Lepsze informowanie użytkowników końcowych/konsumentów

Zakres

Gniazdo ładowania

Protokoły ładowania

Gniazdo ładowania

Informacje dla konsumentów

Stosowanie, zachowanie zgodności i wdrażanie

Skróty i terminy

W kontekście niniejszego dokumentu skrót lub termin:

- "dyrektywa w sprawie uniwersalnej ładowarki" odnosi się do dyrektywy (UE) 2022/2380 1 ;

- "dyrektywa w sprawie urządzeń radiowych" odnosi się do dyrektywy 2014/53/UE 2  w sprawie urządzeń radiowych;

- "załącznik Ia" odnosi się do załącznika Ia do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych, który został wprowadzony do tej dyrektywy dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki zmienioną rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2023/1717 3 ;

- "obowiązki wprowadzone do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki", "przepisy wprowadzone do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki" lub "zmiany wprowadzone do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki" należy rozumieć jako obowiązki, przepisy lub zmiany wprowadzone dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych zmienionej rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2023/1717;

- "urządzenia radiowe objęte przepisami dotyczącymi uniwersalnej ładowarki" odnosi się do urządzeń radiowych, które:

a) należą do kategorii lub klas urządzeń radiowych wymienionych w części I załącznika Ia;

b) są wyposażone w odłączalną lub wbudowaną baterię wielokrotnego ładowania oraz

c) można ładować za pomocą ładowania przewodowego;

- "uniwersalne rozwiązanie w zakresie ładowania" lub "zharmonizowane rozwiązanie w zakresie ładowania" odnosi się do zharmonizowanego gniazda ładowania (USB-C) i zharmonizowanej technologii ładowania (opcje zasilania USB-C do 15 W i USB PD powyżej 15 W).

Ważna uwaga

Celem niniejszego dokumentu jest zapewnienie wytycznych, najpierw w formie streszczenia, a następnie w formie pytań i odpowiedzi, na temat nowych przepisów wprowadzonych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki zmieniającą dyrektywę w sprawie urządzeń radiowych, co przyczyni się do lepszego zrozumienia tych przepisów oraz do ich bardziej jednolitego i spójnego stosowania.

Niniejszy dokument skierowany jest do państw członkowskich i innych podmiotów, które muszą zostać poinformowane o tych przepisach (np. stowarzyszenia branżowe i konsumenckie, organy normalizacyjne, producenci, importerzy, dystrybutorzy, jednostki oceniające zgodność i związki zawodowe). Opracowano go na podstawie konsultacji z zainteresowanymi stronami. Nie odzwierciedla on jednak w pełni poglądów wszystkich zainteresowanych stron.

Niniejszy dokument nie jest prawnie wiążący. Ma on służyć wyłącznie jako wytyczne - wyłącznie teksty aktów unijnych przywołanych w niniejszym dokumencie mają prawnie wiążący skutek. Niektóre przepisy przewidziane w aktach prawnych Unii mogą nie być w pełni lub dokładnie opisane w wytycznych.

Wiążąca wykładnia przepisów unijnych leży w wyłącznej kompetencji Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). W związku z tym niniejszy dokument pozostaje bez uszczerbku dla wykładni dokonanej przez TSUE w odniesieniu do tych samych przepisów. Poglądy przedstawione w tym dokumencie nie mogą przesądzać o stanowisku, jakie Komisja Europejska może zająć przed Trybunałem Sprawiedliwości. Ani Komisja Europejska, ani żadna osoba działająca w jej imieniu nie ponosi odpowiedzialności za sposób wykorzystania poniższych informacji.

Niniejszy dokument odzwierciedla prawodawstwo obowiązujące w momencie sporządzania niniejszego dokumentu, a proponowane wytyczne mogą być modyfikowane w późniejszym terminie.

Ponadto należy zwrócić uwagę na fakt, że niniejszy dokument niekoniecznie jest wyczerpujący i kompletny. Uwzględniono w nim tylko niektóre kwestie, jeżeli uznano za pożądane przedstawienie wyjaśnień, i zawarto w nim wyjaśnienia dotyczące wyłącznie przepisów dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych wprowadzonych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki.

Wprowadzenie i streszczenie

Wprowadzenie

Celem niniejszego dokumentu jest przedstawienie wytycznych, z zastrzeżeniem powyższej ważnej uwagi, w odniesieniu do niektórych kwestii i procedur objętych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki zmieniającą dyrektywę w sprawie urządzeń radiowych.

Przepisy wprowadzone do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki mają zastosowanie do określonych kategorii urządzeń radiowych wymienionych w części I załącznika Ia.

W niniejszym dokumencie zgromadzono informacje pochodzące z wymiany informacji z właściwymi organami krajowymi i zainteresowanymi stronami po przyjęciu dyrektywy w sprawie uniwersalnej ładowarki (w szczególności konsultacji z członkami grupy ekspertów Komisji ds. urządzeń radiowych 4 ).

Dyrektywa w sprawie uniwersalnej ładowarki weszła w życie 28 grudnia 2022 r. i ma zastosowanie od dat określonych w jej art. 2 (więcej szczegółowych informacji podano w sekcji Zakres i stosowanie). Do momentu przyjęcia niniejszego dokumentu załącznik Ia został zmieniony jeden raz, 27 czerwca 2023 r., rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2023/1717. W rozporządzeniu tym zaktualizowano odniesienia do specyfikacji technicznych dotyczących ładowania przewodowego określonych w załączniku Ia.

W niniejszym dokumencie skoncentrowano się wyłącznie na przepisach dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych wprowadzonych na mocy dyrektywy w sprawie uniwersalnej ładowarki. Nie ma on na celu wyjaśnienia innych przepisów dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych, przepisów nowych ram prawnych ani odpowiednich wytycznych - "Przewodnika dotyczącego dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych" 5  i "Niebieskiego przewodnika" 6 .

Niniejszy dokument stanowi zatem uzupełnienie przewodnika dotyczącego dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych i w razie potrzeby należy go czytać w powiązaniu z "Niebieskim przewodnikiem" i przewodnikiem dotyczącym dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych. Urządzenia radiowe objęte dyrektywą w sprawie urządzeń radiowych są dopuszczone do swobodnego obrotu na rynku unijnym wyłącznie wtedy, gdy produkt jest zgodny ze wszystkimi obowiązującymi przepisami Unii, które niekoniecznie zostały wymienione w niniejszym dokumencie.

Streszczenie nowych przepisów

Zakres i stosowanie

Od 28 grudnia 2024 r. przepisy dyrektywy w sprawie uniwersalnej ładowarki będą miały zastosowanie do doręcznych telefonów komórkowych, tabletów, aparatów cyfrowych, słuchawek nagłownych, zestawów słuchawkowych, doręcznych konsoli do gier wideo, przenośnych głośników, czytników książek elektronicznych, klawiatur, myszy, przenośnych systemów nawigacyjnych i słuchawek dousznych. Przepisy te będą miały zastosowanie do laptopów od 28 kwietnia 2026 r.

Te kategorie urządzeń radiowych wymieniono w załączniku Ia, a przepisy wprowadzone do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki mają do nich zastosowanie od dat wskazanych powyżej, jeżeli dane urządzenia radiowe można ładować za pomocą ładowania przewodowego.

Zharmonizowane gniazdo ładowania

Zgodnie z dyrektywą w sprawie urządzeń radiowych kategorie urządzeń radiowych objętych przepisami dotyczącymi uniwersalnej ładowarki muszą być wyposażone w zharmonizowane gniazdo ładowania (gniazdo USB-C). Stosowanie innych gniazd nie jest zabronione, o ile urządzenia radiowe objęte przedmiotowymi przepisami są również wyposażone w gniazdo USB-C opisane w normie EN IEC 62680-1-3 (przywołanej w załączniku Ia). W normie tej określono również poszczególne opcje zasilania przez USB dostępne z perspektywy urządzenia radiowego wyposażonego w gniazdo USB-C.

Przepis dotyczący zharmonizowanego gniazda ładowania został wprowadzony dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki jako nowe zasadnicze wymaganie w art. 3 ust. 4 dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych. Procedurę oceny zgodności z tym wymaganiem określono w art. 17 ust. 2 dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych 7 .

Zharmonizowana technologia ładowania

Do celów "standardowego" ładowania urządzenia radiowe wymienione w części I załącznika Ia, jeżeli można je ładować za pomocą ładowania przewodowego napięciem do 5 V, prądem o natężeniu do 3 A lub mocą do 15 W, muszą zawierać opcje zasilania przez USB określone w normie EN IEC 62680-1-3 (przywołanej w załączniku Ia).

Do celów "szybkiego" ładowania urządzenia radiowe wymienione w części I załącznika Ia, jeżeli można je ładować za pomocą ładowania przewodowego napięciem wyższym niż 5 V, prądem o natężeniu wyższym niż 3 A lub mocą wyższą niż 15 W, muszą:

a) umożliwiać zasilanie przez USB (USB PD) opisane w normie EN IEC 62680-1-2 (przywołanej w załączniku Ia) oraz

b) umożliwiać pełną funkcjonalność wspomnianego USB PD, jeżeli obsługują jakikolwiek dodatkowy protokół ładowania.

Wymaganie to zostało wprowadzone dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki jako nowe zasadnicze wymaganie w art. 3 ust. 4 dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych. Procedurę oceny zgodności z tym wymaganiem określono w art. 17 ust. 2 dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych 8 .

Rozdzielenie sprzedaży urządzenia ładującego od sprzedaży urządzenia elektronicznego

Jeżeli podmiot gospodarczy oferuje konsumentom i innym użytkownikom końcowym możliwość nabycia urządzenia radiowego objętego przedmiotowymi przepisami wraz z urządzeniem ładującym (zewnętrzne źródło zasilania), podmiot gospodarczy musi również zaoferować konsumentom i innym użytkownikom końcowym możliwość nabycia tego urządzenia radiowego bez urządzenia ładującego.

Oznacza to, że konsumenci będą mogli kupić nowe urządzenie elektroniczne bez nowego urządzenia ładującego.

Lepsze informowanie użytkowników końcowych/konsumentów

Podmioty gospodarcze muszą zapewnić, aby informacje o tym, czy urządzenie ładujące jest czy nie jest dołączone do urządzenia radiowego objętego przedmiotowymi przepisami, były przedstawione w formie graficznej przy użyciu przyjaznego dla użytkownika i łatwo dostępnego piktogramu 9 . Obie wersje piktogramów w wysokiej rozdzielczości można znaleźć pod adresem:

- https://single-market-economy.ec.europa.eu/sites/default/files/2023-01/Pictogram_Not_Included_final_nodim.png; oraz

- https://single-market-economy.ec.europa.eu/sites/default/files/2023-01/Pictogram_Included_final_nodim.png.

Ponadto informacje na temat specyfikacji dotyczących możliwości ładowania i kompatybilnych urządzeń ładujących muszą być dostępne w instrukcjach dołączanych do urządzenia radiowego 10 . Informacje te muszą obejmować informacje na temat mocy, jakiej wymaga urządzenie, oraz czy obsługuje ono zharmonizowane szybkie ładowanie. Informacje te muszą być również przedstawione w formie graficznej z wykorzystaniem przyjaznej dla użytkownika i łatwo dostępnej etykiety 11 . Wzór etykiety w wysokiej rozdzielczości można znaleźć pod adresem:

- https://single-market-economy.ec.europa.eu/sites/default/files/2023-01/Label_final_nodim.png.

Ułatwi to konsumentom sprawdzenie, czy ich obecne urządzenie ładujące odpowiada specyfikacjom nowego urządzenia, lub pomoże im wybrać kompatybilne urządzenie ładujące.

Zakres

1. Czy w dyrektywie w sprawie urządzeń radiowych zdefiniowano "uniwersalną ładowarkę"?

W dyrektywie w sprawie urządzeń radiowych nie zdefiniowano "uniwersalnej ładowarki" jako takiej. W dyrektywie określono wymagania dotyczące harmonizacji ładowania przewodowego niektórych kategorii lub klas urządzeń radiowych. Wymaganie, aby możliwe było ładowanie takich urządzeń za pomocą zharmonizowanych ładowarek, pośrednio oznacza również wymaganie, aby ładowarki były interoperacyjne.

Planuje się wprowadzenie wymagań uzupełniających w zakresie uniwersalnej ładowarki na mocy innego aktu ustawodawczego (tj. rozporządzenia 2019/1782 ustanawiającego wymogi dotyczące ekoprojektu dla zasilaczy zewnętrznych). Przewiduje się, że zmieniona wersja tego rozporządzenia 12  wejdzie w życie na początku 2025 r. Główne proponowane warianty to:

- informowanie konsumentów przez oznakowanie uniwersalnych ładowarek odpowiednim logo i piktogramem;

- uniemożliwienie sprzedaży niezgodnych z przepisami dedykowanych ładowarek z urządzeniami objętymi dyrektywą w sprawie urządzeń radiowych;

- zwiększenie korzyści płynących z interoperacyjności dzięki rozszerzeniu zakresu uniwersalnych ładowarek na urządzenia inne niż urządzenia objęte dyrektywą w sprawie urządzeń radiowych.

2. Czy obowiązki wprowadzone do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki mają zastosowanie do wszystkich urządzeń elektronicznych należących do kategorii lub klas wymienionych w części I załącznika Ia?

Obowiązki wprowadzone do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki mają zastosowanie wyłącznie do urządzeń radiowych, które podlegają przepisom dotyczącym uniwersalnej ładowarki. Urządzenie radiowe zdefiniowano w art. 2 ust. 1 dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych. Zgodnie z tym przepisem "urządzenie radiowe" oznacza produkt elektryczny lub elektroniczny, który celowo emituje lub odbiera fale radiowe na potrzeby radiokomunikacji lub radiolokacji, lub produkt elektryczny lub elektroniczny, który musi zostać uzupełniony o dodatkowy element, taki jak np. antena, aby mógł celowo emitować lub odbierać fale radiowe na potrzeby radiokomunikacji lub radiolokacji. Terminy "fale radiowe", "radiokomunikacja" i "radiolokacja" są również zdefiniowane w art. 2 dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych.

3. Czy urządzenia radiowe, które należą do kategorii lub klasy urządzeń radiowych wymienionych w załączniku Ia i które są ładowane za pomocą etui, pudełka lub stacji przeznaczonych do ładowania, są zwolnione z obowiązku uwzględniania zharmonizowanego rozwiązania w zakresie ładowania?

Nie. Wszystkie urządzenia radiowe należące do kategorii lub klasy urządzeń radiowych wymienionych w części I załącznika Ia, które można ładować za pomocą ładowania przewodowego, muszą uwzględniać zharmonizowane rozwiązanie w zakresie ładowania. Jak wyjaśniono w motywie 14 dyrektywy w sprawie uniwersalnej ładowarki, jedynie słuchawki douszne należy traktować łącznie z etui lub pudełkiem przeznaczonymi do ładowania:

W przypadku słuchawek dousznych przedmiotowe urządzenia radiowe traktuje się łącznie z dedykowanymi etui lub pudełkiem przeznaczonymi do ładowania w związku z tym, że słuchawki douszne są rzadko lub nie są nigdy niezależne od ich etui lub pudełka przeznaczonych do ładowania z powodu ich specyficznego rozmiaru i kształtu. Etui lub pudełko przeznaczone do ładowania dla tego konkretnego rodzaju urządzeń radiowych nie są uznawane za część urządzenia ładującego.

4. Czy przepisy wprowadzone dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych mają zastosowanie wyłącznie do urządzeń wielokrotnego ładowania?

Tak. Przepisy dotyczące uniwersalnej ładowarki mają zastosowanie do urządzeń radiowych, które:

a) należą do kategorii lub klas urządzeń radiowych wymienionych w części I załącznika Ia;

b) są wyposażone w odłączalną lub wbudowaną baterię wielokrotnego ładowania oraz

c) można ładować za pomocą ładowania przewodowego;

5. Czy urządzenia radiowe z bateriami nienadającymi się do powtórnego naładowania (typu AA) są objęte przepisami wprowadzonymi do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki?

Nie. Zob. odpowiedź na pytanie 4.

6. Czy urządzenia radiowe z odłączalną baterią, którą można ładować wyłącznie oddzielnie od urządzenia radiowego (w ładowarce do baterii), są objęte przepisami wprowadzonymi do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki?

Nie. Takie urządzenia radiowe nie wchodzą w zakres definicji "urządzeń radiowych, które można ładować za pomocą ładowania przewodowego". Taki produkt jest podobny do produktu zasilanego bateriami nienadających się do powtórnego naładowania (typu AA). Taki produkt nie podlega przepisom dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych wprowadzonym dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki, jeżeli posiada gniazdo, które jest wykorzystywane wyłącznie do zasilania energią elektryczną. Innymi słowy, nie podlega on tym przepisom, jeżeli gniazdo to nie może być wykorzystywane do (ponownego) naładowania urządzenia radiowego.

Jeżeli jednak odłączalną baterię można naładować (za pomocą gniazda USB-C), kiedy jest umieszczona w urządzeniu radiowym wymienionym w załączniku Ia lub na nim, takie urządzenie radiowe podlega przepisom wprowadzonym na mocy dyrektywy w sprawie uniwersalnej ładowarki, nawet jeżeli baterię tę można również naładować oddzielnie od urządzenia radiowego.

7. Czy urządzenia o ograniczonej pojemności baterii są objęte przepisami wprowadzonymi do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki?

Tak. Przepisy wprowadzone do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki dotyczą urządzeń radiowych z odłączalną lub wbudowaną baterią wielokrotnego ładowania (zob. motyw 14 dyrektywy w sprawie uniwersalnej ładowarki), które a) można ładować za pomocą ładowania przewodowego oraz b) są wymienione w części I załącznika Ia. Obecność baterii sprawia, że jest to urządzenie wielokrotnego ładowania, a pojemność baterii nie ma znaczenia (nawet jeśli jest to tylko 1 godzina). W istocie, użytkownicy takich urządzeń radiowych często włączają swoje urządzenia w innych miejscach, które nie znajdują się w pobliżu ładowarki (np. w przypadku przenośnych systemów nawigacyjnych w celu sprawdzenia trasy, dokonania aktualizacji itp.).

8. Czy superkondensatory uznaje się za baterie?

Nie. Superkondensatory nie są bateriami. Superkondensatory są przeznaczone do zastosowań wymagających wielu bardzo szybkich cykli ładowania i rozładowania, co nie ma miejsca w przypadku urządzeń radiowych wymienionych w części I załącznika Ia.

9. Jaka jest definicja terminu "przenośne"?

Terminem tym są objęte wszystkie urządzenia należące do kategorii lub klas urządzeń radiowych wymienionych w części I załącznika Ia, z odłączalną lub wbudowaną baterią wielokrotnego ładowania, którą można ładować za pomocą ładowania przewodowego przed rozpoczęciem pracy, w jej trakcie lub po jej zakończeniu. W tym celu w przypadku niektórych kategorii lub klas urządzeń radiowych wymienionych w części I załącznika Ia używa się wyrażeń "przenośne" lub "doręczne".

10. Czy urządzenia radiowe wyposażone w zasilacz wewnętrzny są objęte przepisami wprowadzonymi do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki?

Nie. W dyrektywie w sprawie urządzeń radiowych odniesiono się w szczególności - w art. 3 ust. 4 i w załączniku la - do interoperacyjności pomiędzy urządzeniami radiowymi a ich urządzeniami ładującymi. W tym względzie w motywie 2 dyrektywy w sprawie uniwersalnej ładowarki w celu wyjaśnienia odniesiono się do: [...] urządzeń ładujących, które są zewnętrznymi ładowarkami [...]. W związku z tym urządzenia radiowe, które są wyposażone w zasilacz wewnętrzny i są zasilane bezpośrednio prądem przemiennym z sieci elektrycznej, nie są objęte przepisami wprowadzonymi do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki.

11. Skąd producent może mieć pewność, że jego produkt należy do jednej z kategorii lub klas urządzeń radiowych objętych załącznikiem Ia? Czy kategoria produktu jest określona na podstawie przypadku podstawowego użytkowania urządzenia radiowego?

W sekcji 2.8 Niebieskiego przewodnika stwierdzono, że prawodawstwo unijne ma zastosowanie w przypadku, gdy produkty udostępniane lub oddawane do użytku na rynku unijnym są stosowane zgodnie z przeznaczeniem. W tej samej sekcji zawarto również wyjaśnienia dotyczące terminu "użytkowanie zgodne z przeznaczeniem" oraz sposobu, w jaki organy nadzoru rynku są zobowiązane uwzględniać użytkowanie produktu w celu sprawdzenia jego zgodności.

W związku z tym do celów ustalenia, czy produkt należy do klasy lub kategorii urządzeń radiowych wymienionych w załączniku Ia, należy wziąć pod uwagę powyższe elementy Niebieskiego przewodnika. Ponieważ informacje na temat użytkowania produktu dostarczają producenci, informacje te muszą w sposób dokładny i prawidłowy odzwierciedlać przeznaczenie i użytkowanie produktu.

Podstawowe, zgodne z przeznaczeniem użytkowanie produktu ma jednak znaczenie dla określenia dokładnej kategorii lub klasy, do której należy produkt, do celów załącznika Ia, jeżeli produkt ten ma zastosowania (funkcje) pomocnicze.

Na przykład smartfon, który jest wyposażony w aparat cyfrowy, należy do kategorii "1.1 doręczne telefony komórkowe", a nie do kategorii "1.3 aparaty cyfrowe". Jego podstawowym użytkowaniem ma być użytkowanie jako smartfon (jako smartfon podlega on przepisom wprowadzonym dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki, które mają zastosowanie od 28 grudnia 2024 r.).

Ponadto do celów ustalenia, czy produkt należy do klasy lub kategorii wymienionych w załączniku Ia, użytkowania produktu zgodnego z przeznaczeniem nie należy mylić z wprowadzaniem produktu do obrotu do określonych celów (np. produkty do celów medycznych) lub dla określonych kategorii konsumentów (na przykład zabawki).

Na przykład smartfon, który ma wygląd zabawki i jest przeznaczony wyłącznie dla dzieci, należy do kategorii "1.1 doręczne telefony komórkowe", i na jego kategorię nie ma wpływu fakt, że dany smartfon jest przeznaczony wyłącznie dla dzieci.

Komisja przyznaje jednak, że w niektórych przypadkach ustalenie, czy produkt należy do określonej kategorii wymienionej w części I załącznika Ia, może być trudne. W takich przypadkach ocenę, czy dany produkt należy do określonej kategorii wymienionej w części I załącznika Ia, należy oprzeć na konkretnych elementach stanu faktycznego. Ponieważ przepisy wprowadzone dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki będą stosowane na szczeblu krajowym przez organy nadzoru rynku państw członkowskich, w przypadku wątpliwości co do kategorii produktów podmioty gospodarcze powinny kontaktować się ze swoimi organami nadzoru rynku w celu uzyskania wytycznych.

12. Czy przepisy wprowadzone do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki dotyczą urządzenia należącego do jednej z kategorii lub klas urządzeń radiowych objętych załącznikiem Ia, jeżeli urządzenie to jest częścią układu składającego się z wielu współdziałających urządzeń radiowych i innych urządzeń, który nie jest wymieniony w części I załącznika Ia?

W przypadku gdy określone urządzenie radiowe, które jest częścią układu, jest przeznaczone wyłącznie do działania w ramach tego układu i nie może działać samodzielnie, cały ten układ należy uznać za kategorię lub klasę urządzeń radiowych jako taki. Do układu tego musiałyby mieć zatem zastosowanie przepisy dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych wprowadzone dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki wyłącznie wtedy, gdy podlega on przepisom dotyczącym uniwersalnej ładowarki.

13. Czy w odniesieniu do niektórych konkretnych produktów, które są przeznaczone wyłącznie do użytku handlowego/przemysłowego, obowiązuje zwolnienie ze stosowania przepisów wprowadzonych do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki?

Nie. W dyrektywie w sprawie urządzeń radiowych nie przewidziano takiego wyłączenia. W motywie 14 dyrektywy w sprawie uniwersalnej ładowarki wyjaśniono jednak pewne aspekty dotyczące niektórych klas lub kategorii urządzeń radiowych, których dotyczą przepisy dotyczące uniwersalnej ładowarki.

Zgodnie z motywem 14 [n]ie należy wymagać, aby aparaty cyfrowe zaprojektowane wyłącznie dla sektora audiowizualnego lub sektora ochrony i nadzoru uwzględniały zharmonizowane rozwiązania w zakresie ładowania.

14. Czy urządzenia radiowe objęte innymi przepisami muszą być zgodne z przepisami wprowadzonymi do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki?

Tak. Urządzenie, które podlega innym przepisom, musi spełniać obowiązki wprowadzone do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki i musi uwzględniać uniwersalne rozwiązanie w zakresie ładowania, jeżeli a) jest objęte definicją urządzenia radiowego zawartą w dyrektywie w sprawie urządzeń radiowych; b) nie należy do żadnej z kategorii wyłączonych z zakresu stosowania, jak wskazano w art. 1 tej dyrektywy; c) należy do kategorii lub klas urządzeń radiowych wymienionych w części I załącznika Ia; d) jest wyposażone w odłączalną lub wbudowaną baterię wielokrotnego ładowania oraz e) można je ładować za pomocą ładowania przewodowego.

15. Czy urządzenia radiowe, które można ładować wyłącznie za pomocą ładowania bezprzewodowego, mogą być dopuszczone do obrotu bez zastosowania zharmonizowanego rozwiązania w zakresie ładowania?

Tak. Z uwagi na to, że takie urządzenia radiowe nie mogą być ładowane za pomocą ładowania przewodowego, nie muszą one zawierać zharmonizowanego (przewodowego) rozwiązania w zakresie ładowania.

W odniesieniu do ładowania bezprzewodowego Komisja będzie wspierać harmonizację ładowania bezprzewodowego w celu uniknięcia w przyszłości fragmentacji rynku wewnętrznego i wszelkich negatywnych skutków dla konsumentów i środowiska. Komisja będzie monitorować rozwój wszystkich rodzajów technologii ładowania bezprzewodowego (nie tylko indukcyjnego), w szczególności zmiany na rynku, penetrację rynku, fragmentację rynku, wydajność technologiczną, interoperacyjność, efektywność energetyczną i wydajność ładowania.

Jak stwierdzono w motywie 13 dyrektywy w sprawie uniwersalnej ładowarki, Komisja powinna podjąć działania na rzecz promowania takich rozwiązań i ich harmonizacji w celu uniknięcia przyszłej fragmentacji rynku wewnętrznego.

16. Czy laptopy i inne urządzenia radiowe, które wymagają mocy ładowania przekraczającej 240 W, są wyłączone z zakresu stosowania przepisów dotyczących uniwersalnej ładowarki?

Nie. Nie są one objęte zwolnieniem. Urządzenia radiowe, które podlegają przepisom dotyczącym uniwersalnej ładowarki, muszą zawierać zharmonizowane rozwiązanie w zakresie ładowania.

Komisja zaktualizowała (w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/1717) odniesienia do norm, o których mowa w załączniku Ia, do najnowszej wersji norm europejskich. W związku z tym ze względu na zmiany wprowadzone tym rozporządzeniem delegowanym urządzenia radiowe objęte przepisami dotyczącymi uniwersalnej ładowarki muszą zawierać zharmonizowane rozwiązanie w zakresie ładowania do ich maksymalnej mocy ładowania lub do 240 W, jeżeli ich maksymalna moc ładowania przekracza 240 W (wobec 100 W w poprzednich wersjach odnośnych norm).

Komisja będzie nadal aktualizować specyfikacje techniczne wymienione w załączniku Ia w celu odzwierciedlenia postępu naukowego i technologicznego lub zmian na rynku, pod warunkiem że zmiany takie odpowiadają celom uniwersalnego rozwiązania w zakresie ładowania.

17. Czy urządzenie radiowe musi być wyposażone w USB PD, jeżeli w trakcie procesu ładowania napięcie ładowania, natężenie prądu lub moc nieznacznie przekraczają wartości progowe (> 5 V, > 3 A lub > 15 W), które wymagają włączenia USB PD tylko przez krótkie okresy?

Nie. Jeżeli napięcie znamionowe jest mniejsze lub równe 5 V lub prąd znamionowy jest mniejszy lub równy 3 A, lub moc znamionowa nie przekracza 15 W, wówczas dane urządzenie radiowe nie musi być wyposażone w USB PD i musi korzystać z opcji zasilania USB określonego w normie USB-C (EN IEC 62680-1-3, przywołanej w załączniku Ia).

18. Czy urządzenia radiowe, które nie "wykorzystują prądu przemiennego z gniazdek elektrycznych do ładowania", są objęte nowymi przepisami dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych wprowadzonymi dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki?

Tak. Wszystkie kategorie lub klasy urządzeń radiowych wymienionych w części I załącznika Ia wykorzystują prąd stały do ładowania. Prąd ten jest zwykle przekształcany z prądu przemiennego za pośrednictwem urządzenia ładującego (zewnętrznego źródła zasilania). Istnieją jednak przypadki, w których urządzenie radiowe może być ładowane bezpośrednio (bez zewnętrznego źródła zasilania) prądem stałym (np. w samochodzie). Port USB-C staje się powszechnym domyślnym portem ładowania w wielu systemach (budynkach, portach lotniczych, samolotach, pociągach, samochodach itp.), a systemy te służą jako zewnętrzne źródło zasilania i zasilają prądem stałym urządzenia radiowe.

19. Czy "telefony bezprzewodowe DECT" i "telefony z technologią Push-to-talk" są objęte nowymi przepisami dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych wprowadzonymi dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki?

Jeżeli urządzenie radiowe nie należy do kategorii ani klas produktów wymienionych w części I załącznika Ia lub nie ma możliwości naładowania go za pomocą ładowania przewodowego, nie wymaga się, aby zawierało ono zharmonizowane rozwiązanie w zakresie ładowania.

Telefony komórkowe łączą się z siecią za pomocą częstotliwości radiowej i są w istocie "mobilne", w związku z czym mogą być używane w dowolnym miejscu (gdzie dostawca usług telefonicznych oferuje zasięg).

Telefony DECT łączą się z siecią przez bazę i stacjonarną linię lądową i działają wyłącznie w pobliżu bazy stacjonarnej. Nie można zatem uznać ich za telefony komórkowe.

Urządzenia typu Push-to-talk, które nie łączą się z siecią komórkową i komunikują się między sobą za pomocą częstotliwości radiowych, nie są uznawane za telefony komórkowe.

Do kategorii telefonów komórkowych należą jednak urządzenia typu "Push-to-talk over cellular". Push-to-talk over cellular jest bowiem opcją polegającą na połączeniu telefonu komórkowego z siecią komórkową, która umożliwia abonentom korzystanie z ich telefonów jako urządzeń typu "Push-to-talk" o nieograniczonym zasięgu.

Gniazdo ładowania

20. Czy dodatkowo do gniazda USB-C dozwolone są dedykowane gniazda ładowania?

Tak. W dyrektywie w sprawie urządzeń radiowych wymaga się, aby urządzenia radiowe objęte przepisami dotyczącymi uniwersalnej ładowarki były wyposażone w gniazdo USB-C. Korzystanie z innych gniazd nie jest zatem zabronione, o ile urządzenia radiowe objęte dyrektywą w sprawie urządzeń radiowych są również wyposażone w zharmonizowane gniazdo ładowania (USB-C).

21. Czy do ładowania można wykorzystać 6-pinowe gniazda USB-C?

Nie. Można stosować wyłącznie gniazda USB-C wyszczególnione w normie EN IEC 62680-1-3 (przywołanej w załączniku Ia) (12-, 16- i 24-pinowe).

22. Czy urządzenia radiowe mogą być wyposażone, w zakresie ładowania, wyłącznie w dedykowane gniazdo ładowania i sprzedawane z adapterem, który przekształca dedykowane gniazdo ładowania w gniazdo USB-C?

Nie. Urządzenia radiowe mogą być jednak wyposażone w dedykowane rozwiązanie, o ile są również wyposażone w zharmonizowane gniazdo ładowania (USB-C), jak opisano w normie EN IEC 62680-1-3 (przywołanej w załączniku Ia). Zobacz również odpowiedź na pytanie 33.

Protokoły ładowania

23. Jakie warianty ładowania (warianty zasilania przez USB) musi obsługiwać urządzenie radiowe?

W przypadku urządzeń radiowych, które podlegają przepisom dotyczącym uniwersalnej ładowarki, o maksymalnej mocy ładowania nieprzekraczającej 15 W, zasilanie jest zharmonizowane przez umieszczenie gniazda USB-C. Warianty zasilania dostępne w przypadku gniazd USB-C, które muszą być obsługiwane przez te urządzenia radiowe, wymieniono w normie EN IEC 62680-1-3 (przywołanej w załączniku Ia). Warianty te obejmują USB 2.0, USB 3.2, USB 4, USB BC 1.2, USB typu C o natężeniu 1,5 A, USB typu C o natężeniu 3,0 A oraz USB PD.

W przypadku urządzeń radiowych, które podlegają przepisom dotyczącym uniwersalnej ładowarki, o maksymalnej mocy ładowania powyżej 15 W, harmonizacja "szybkiego ładowania" pomoże zapobiec nieuzasadnionemu ograniczeniu prędkości ładowania przez producentów urządzeń radiowych i przyczyni się do zapewnienia takiej samej prędkości ładowania przy korzystaniu z dowolnego kompatybilnego urządzenia ładującego. To urządzenie radiowe musi obsługiwać co najmniej zasilanie przez USB PD, przy czym należy zapewnić pełną funkcjonalność USB PD, która nie może być ograniczana przez żaden dodatkowy (dedykowany) protokół ładowania.

24. Czy dodatkowo do USB PD dozwolone są dedykowane protokoły ładowania?

Tak. Celem jest zachęcanie do innowacji i umożliwienie dalszego stosowania innych protokołów ładowania. Dodatkowe dedykowane protokoły ładowania nie powinny jednak uniemożliwiać, ograniczać ani zmniejszać maksymalnej mocy osiągalnej za pomocą protokołu ładowania USB PD i zharmonizowanego sprzętu do ładowania (gniazda, chipów itp.) zintegrowanych z urządzeniami radiowymi.

25. Czy urządzenie radiowe może ograniczyć wydajność ładowania urządzenia ładującego, które nie jest tej samej marki, ale jest zgodne z przywołanymi normami?

Nie. Celem zmian wprowadzonych do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych na mocy dyrektywy w sprawie uniwersalnej ładowarki jest zwiększenie wygody konsumentów oraz zapewnienie interoperacyjności między urządzeniami a urządzeniami ładującymi niezależnie od ich marki.

26. Czy urządzenie radiowe może obsługiwać wyższą moc ładowania (np. 40 W) przy stosowaniu dedykowanego protokołu ładowania niż w przypadku stosowania USB PD (np. 30 W)?

W dyrektywie w sprawie urządzeń radiowych (w części I pkt 3.2 załącznika Ia do tej dyrektywy) zapewnia się interoperacyjność z różnymi protokołami ładowania. W tym celu urządzenia radiowe podlegające przepisom dotyczącym uniwersalnej ładowarki muszą zapewniać, aby dodatkowe protokoły w zakresie ładowania umożliwiały pełną funkcjonalność zasilania przez USB, o której mowa w pkt 3.1, niezależnie od używanego urządzenia ładującego.

Wyrażenie pełna funkcjonalność zasilania przez USB oznacza, że urządzenie radiowe musi uzyskać odpowiednią moc dobraną dla zharmonizowanego sprzętu ładującego zintegrowanego z urządzeniem radiowym przy użyciu protokołu ładowania USB PD (niezależnie od marki stosowanego kompatybilnego urządzenia ładującego). Dozwolony jest dodatkowy dedykowany protokół ładowania, który maksymalizuje możliwości ładowania wykraczające poza specyfikacje USB PD dla tego samego zharmonizowanego sprzętu do ładowania. Jak stwierdzono w odpowiedzi na pytanie 24, żaden dodatkowy dedykowany protokół ładowania nie może jednak uniemożliwiać ani ograniczać mocy, jaką urządzenie radiowe może być naładowane przy użyciu protokołu ładowania USB PD (do maksymalnej mocy określonej w normie EN IEC 62680-1-2, gdyż ta norma jest przywołana w załączniku Ia) na tym samym zharmonizowanym sprzęcie do ładowania zintegrowanym z urządzeniem radiowym.

Przepis ten zapewnia w szczególności, aby ładowanie za pośrednictwem USB PD nie było utrudnione przez dodatkowy dedykowany protokół ładowania ani samo nie utrudniało działania tego protokołu.

Zasada ta ma również zastosowanie do urządzeń o poziomach mocy nieprzekraczających 15 W.

27. Czy urządzenie radiowe można ładować mocą powyżej 240 W podczas stosowania protokołu dodatkowego ładowania?

Tak. Jeżeli dedykowane rozwiązanie w zakresie ładowania urządzenia radiowego wymaga mocy większej niż 240 W (np. 300 W), dane urządzenie radiowe musi również obsługiwać USB PD do 240 W.

Komisja zaktualizowała, w drodze rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/1717, odniesienia do norm, o których mowa w załączniku Ia, do najnowszej wersji norm europejskich. Zaktualizowana wersja norm będzie miała zastosowanie od dnia rozpoczęcia stosowania odpowiednich przepisów wprowadzonych do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki, tj. do doręcznych telefonów komórkowych, tabletów, aparatów cyfrowych, słuchawek nagłownych, zestawów słuchawkowych, doręcznych konsoli do gier wideo, przenośnych głośników, czytników książek elektronicznych, klawiatur, myszy, przenośnych systemów nawigacyjnych i słuchawek dousznych od 28 grudnia 2024 r., a w przypadku laptopów - od 28 kwietnia 2026 r. Oznacza to, że od tych dat urządzenie radiowe, jeśli jest wymienione w załączniku Ia i może być ładowane za pomocą ładowania przewodowego przy mocy powyżej 240 W, musi zawierać zharmonizowane rozwiązanie w zakresie ładowania do 240 W.

Komisja będzie nadal aktualizować specyfikacje techniczne określone w załączniku Ia w celu odzwierciedlenia postępu naukowego i technologicznego lub zmian na rynku, pod warunkiem że odpowiadają one celom uniwersalnego rozwiązania w zakresie ładowania.

28. Czy przy stosowaniu dodatkowego protokołu ładowania dopuszczalne jest ładowanie prądem o natężeniu powyżej 5 A?

Tak. W normie USB PD (EN IEC 62680-1-2, przywołanej w załączniku Ia) oraz w normie USB-C (EN IEC 62680-1-3, przywołanej w załączniku Ia), określono górną granicę natężenia prądu ładowania (5 A). Jeżeli jednak nie ma odpowiednich wymagań w zakresie ładowania w odniesieniu do dodatkowych protokołów ładowania, można zastosować prąd ładowania powyżej 5 A, pod warunkiem że nie ogranicza to zharmonizowanego rozwiązania w zakresie ładowania. Nie zwalnia to jednak z obowiązku przestrzegania wyjaśnień przedstawionych w odniesieniu do pozostałych powiązanych pytań w niniejszej sekcji wytycznych.

29. Czy urządzenia radiowe muszą umożliwiać ładowanie we wszystkich trybach działania (tryb wyłączenia, czuwania, oszczędnego użytkowania, normalnego użytkowania i intensywnego użytkowania)?

W dyrektywie w sprawie urządzeń radiowych nie określono trybu działania, w którym urządzenie radiowe musi się znajdować, aby utrzymać działanie podczas ładowania.

Motyw 6 dyrektywy w sprawie uniwersalnej ładowarki zawiera jedynie wyjaśnienia dotyczące minimalnej i maksymalnej mocy wymaganej do ładowania urządzeń radiowych. Zawiera on następujące stwierdzenie: Minimalna moc powinna określać sumę mocy wymaganej do utrzymania działania urządzenia radiowego i minimalnej mocy wymaganej do rozpoczęcia ładowania jego baterii. Maksymalna moc powinna określać sumę mocy wymaganej do utrzymania działania urządzenia radiowego i mocy wymaganej do osiągnięcia maksymalnej prędkości ładowania.

Urządzenia radiowe, które podlegają przepisom dotyczącym uniwersalnej ładowarki, muszą jednak zapewniać, aby żaden z ich dopuszczalnych trybów ładowania nie zakłócał ani nie ograniczał zgodności z dyrektywą w sprawie urządzeń radiowych (w tym z przepisami wprowadzonymi do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki).

Urządzenia radiowe o maksymalnej mocy ładowania do 240 W można zwykle ładować z wykorzystaniem zharmonizowanego rozwiązania w zakresie ładowania i utrzymywać ich działanie we wszystkich trybach działania (wyłączenia, czuwania, oszczędnego użytkowania, normalnego użytkowania i intensywnego użytkowania).

Może się zdarzyć, że niektóre tryby działania urządzenia radiowego o maksymalnej mocy ładowania powyżej 240 W uniemożliwiają ładowanie urządzeń radiowych za pomocą zharmonizowanego protokołu ładowania, ponieważ wymagają zbyt wysokiej mocy; w takim przypadku konieczne jest zapewnienie, aby nie miało to wpływu na zgodność takich urządzeń radiowych.

30. Czy urządzenie radiowe, które ładuje się za pośrednictwem USB-C i USB PD, ale ogranicza prędkość transmisji danych za pomocą innych środków, w tym komponentów wymienionych lub niewymienionych w normie dotyczącej USB-C, jest zgodne z nowymi przepisami dotyczącymi ładowania?

W dyrektywie w sprawie uniwersalnej ładowarki nie wprowadzono żadnych przepisów dotyczących przesyłania danych. Wprowadzono w niej przepisy dotyczące uniwersalnego rozwiązania w zakresie ładowania, które umożliwia konsumentom ładowanie urządzeń z taką samą prędkością za pomocą dowolnego urządzenia do ładowania USB-C, niezależnie od marki urządzenia. W art. 3 ust. 3 lit. a) dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych nadano Komisji uprawnienia do określenia, w razie potrzeby, kategorii lub klas urządzeń radiowych objętych wymaganiami dotyczącymi współdziałania z dodatkowymi elementami.

Oddzielenie urządzenia ładującego

31. Czy urządzenie radiowe może być sprzedawane z urządzeniem ładującym w jednym opakowaniu?

Tak, o ile konsument ma również możliwość zakupu tego samego urządzenia radiowego bez urządzenia ładującego w jednym opakowaniu.

Zgodnie z nowymi przepisami dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych wprowadzonymi dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki producent nie jest zobowiązany do zapewnienia, aby niektóre dodatkowe cechy (np. określony kolor) urządzenia radiowego oferowanego bez ładowarki były takie same.

32. Czy urządzenie ładujące oferowane konsumentowi oddzielnie od urządzenia radiowego musi być identyczne z urządzeniem ładującym sprzedawanym w jednym opakowaniu?

Nie. O ile oferowane jest kompatybilne urządzenie ładujące, nie musi ono charakteryzować się tym samym kolorem, modelem, typem lub tą samą marką co urządzenia sprzedawane w jednym opakowaniu z urządzeniem radiowym.

33. Jeżeli dodatkowo do gniazda USB typu C urządzenie radiowe jest wyposażone w alternatywne gniazdo (tj. inne niż gniazdo USB-C) do ładowania (np. typu "barrel") - czy wymogi art. 3a dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dotyczące dostarczania urządzeń radiowych bez urządzenia ładującego mają zastosowanie do alternatywnego urządzenia ładującego?

Tak. Celem jest zachęcanie do korzystania z urządzeń ładujących kompatybilnych z uniwersalnym rozwiązaniem w zakresie ładowania.

W art. 3a ust. 2 dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych zobowiązano podmioty gospodarcze do przekazywania informacji na temat tego, czy urządzenie ładujące jest dołączone do urządzenia radiowego, które podlega przepisom dotyczącym uniwersalnej ładowarki. W przepisie tym odniesiono się również do piktogramu (określonego w załączniku Ia część III pkt 1). Przewidziano dwa formaty piktogramu: format określony w pkt 1.1, który należy stosować, jeżeli urządzenie ładujące jest dołączone do urządzenia radiowego; oraz format określony w pkt 1.2, który należy stosować, jeżeli urządzenie ładujące nie jest dołączone do urządzenia radiowego. Format piktogramu informującego, że urządzenie ładujące jest dołączone (określony w pkt 1.1), należy stosować (dostarczyć) nawet wówczas, gdy urządzenie radiowe jest oferowane z urządzeniem ładującym, które nie jest kompatybilne ze zharmonizowanym rozwiązaniem w zakresie ładowania (jeżeli urządzenie ładujące może współdziałać tylko za pomocą adaptera, nie jest uważane za kompatybilne urządzenie ładujące). Jeżeli urządzenie radiowe jest oferowane z dwoma urządzeniami ładującymi, z których jedno jest kompatybilne, a drugie nie, można umieścić tylko jeden piktogram, który musi mieć format określony w pkt 1.1.

Jeżeli urządzenie ładujące jest dołączone do urządzenia radiowego, informacje wymagane na mocy art. 10 ust. 8 akapit trzeci dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych muszą wskazywać, czy urządzenie ładujące dołączone do urządzenia radiowego jest zgodne ze zharmonizowanym rozwiązaniem w zakresie ładowania. Jeżeli do urządzenia radiowego dołączone są dwa urządzenia ładujące, należy umieścić te same informacje w odniesieniu do każdego urządzenia ładującego dołączonego do urządzenia radiowego.

34. Czy wymagania określone w art. 3a dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych obejmują kabel ładujący?

Nie. Jeżeli ładowarka posiada odłączalny kabel ładujący, w interesie użytkownika końcowego może leżeć dostarczenie przez producenta wraz z urządzeniem radiowym kabla ładowania odpowiedniej kategorii. Jest to decyzja producenta, który w odniesieniu do ładowarki przewodowej musi wziąć pod uwagę inne obowiązujące przepisy UE, takie jak dyrektywa o niskim napięciu (dyrektywa 2014/35/UE 13 ), która ma na celu zapewnienie, aby sprzęt elektryczny objęty zakresem jej stosowania gwarantował wysoki poziom ochrony zdrowia i bezpieczeństwa osób oraz zwierząt domowych i mienia.

35. Czy wymóg oddzielenia oznacza, że w przypadku oferowania do sprzedaży urządzeń radiowych bez urządzenia ładującego nie ma obowiązku oferowania tego samego modelu urządzeń radiowych z urządzeniem ładującym?

Tak.

36. Czy wymóg oddzielenia urządzenia ładującego oznacza, że konsument powinien zawsze mieć możliwość zakupu produktu bez urządzenia ładującego?

Tak.

Informacje dla konsumentów

37. W jaki sposób producenci powinni informować konsumentów o możliwościach ładowania (np. minimalna/ maksymalna moc ładowania, protokół ładowania) urządzeń radiowych podczas stosowania dodatkowego protokołu w zakresie ładowania?

Producenci nie są zobowiązani do przekazywania informacji na temat dedykowanych rozwiązań w zakresie ładowania. Producenci mogą stosować własny element wizualny i odpowiednie opisy każdego dodatkowego rozwiązania w zakresie ładowania zawartego w urządzeniu radiowym niezależnie od etykiety określonej w części IV załącznika Ia do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych, która to etykieta musi zawierać jedynie informacje na temat zharmonizowanego rozwiązania w zakresie ładowania.

38. Jakie środki może podjąć Komisja w celu wyeliminowania nieporozumień i błędnej interpretacji przez konsumentów możliwości ładowania danych urządzeń radiowych wobec możliwości ładowania urządzenia ładującego (zewnętrzne zasilanie)?

Komisja jest uprawniona do rozwiązywania potencjalnych problemów wynikających z wymogów dotyczących informacji wizualnych poprzez zmianę piktogramu lub etykiety, o których mowa odpowiednio w części III i IV załącznika Ia, w drodze aktów delegowanych, jeżeli zajdzie taka potrzeba.

39. Czy laptopy są zwolnione z wymogu umieszczania na opakowaniu piktogramu i etykiety, o których mowa w części III i IV załącznika Ia do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych?

Nie. Wszystkie kategorie lub klasy urządzeń radiowych, które podlegają przepisom dotyczącym uniwersalnej ładowarki, muszą być opatrzone piktogramem i etykietą na opakowaniu. Piktogram informujący o dołączeniu lub niedołączeniu urządzenia ładującego do urządzenia radiowego został zdefiniowany w art. 3a ust. 2 dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych. Etykieta zawierająca informacje na temat specyfikacji dotyczących możliwości ładowania i kompatybilnych ładowarek została zdefiniowana w art. 10 ust. 8 tej samej dyrektywy.

Zgodnie z przepisami wprowadzonymi dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych informacje na temat specyfikacji dotyczących możliwości ładowania i kompatybilnych ładowarek (część II załącznika Ia) mogą być również udostępniane za pomocą kodów QR lub podobnych rozwiązań elektronicznych.

Stosowanie, zachowanie zgodności i wdrażanie

40. Co podmioty gospodarcze powinny zrobić z poprzednimi modelami urządzeń radiowych, które nie zawierają uniwersalnego rozwiązania w zakresie ładowania?

Producenci korzystają z 24-miesięcznego okresu przejściowego po wejściu w życie dyrektywy w sprawie uniwersalnej ładowarki, aby móc zastosować nowe przepisy do swoich produktów.

- Wejście w życie 28 grudnia 2022 r.

- Rozpoczęcie stosowania 28 grudnia 2024 r. w przypadku doręcznych telefonów komórkowych, tabletów, aparatów cyfrowych, słuchawek nagłownych, zestawów słuchawkowych, doręcznych konsoli do gier wideo, przenośnych głośników, czytników książek elektronicznych, klawiatur, myszy, przenośnych systemów nawigacyjnych, słuchawek dousznych; oraz 28 kwietnia 2026 r. w przypadku laptopów.

Uwaga: te kategorie urządzeń radiowych wymieniono w części I załącznika Ia, a przepisy dotyczące uniwersalnej ładowarki mają zastosowanie, począwszy od dat wskazanych powyżej, jeżeli urządzenie radiowe może być ładowane za pomocą ładowania przewodowego.

W odniesieniu do istniejących produktów nowe przepisy będą miały zastosowanie do wszystkich urządzeń, które po raz pierwszy będą wprowadzane do obrotu w UE, w momencie rozpoczęcia stosowania tych przepisów lub po ich wejściu w życie (zob. powyżej), niezależnie od tego, czy urządzenia te są modelem już wprowadzonym do obrotu. W dyrektywie w sprawie urządzeń radiowych nie uznaje się pojęcia "modelu", które jest terminem handlowym.

Nie uniemożliwi to legalnej sprzedaży, po wejściu w życie nowych przepisów, istniejących zapasów urządzeń, które zostały wprowadzone do obrotu w UE przed wejściem w życie nowych przepisów. Więcej szczegółowych wytycznych w tej kwestii zawarto w Niebieskim przewodniku, w szczególności w sekcji 2. Zobacz również odpowiedź na pytanie 43.

41. Czy przepisy mają zastosowanie do produktów sprzedawanych poza UE?

W dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych ustanowiono ramy regulacyjne dotyczące wprowadzania urządzeń radiowych do obrotu w UE. Przepisy i wymagania określone w dyrektywie w sprawie urządzeń radiowych mają zastosowanie wyłącznie na terytorium państw członkowskich UE i nie mają zastosowania eksterytorialnego.

Przepisy UE nie zobowiązują producentów do wdrożenia zharmonizowanego rozwiązania w zakresie ładowania w odniesieniu do wszystkich linii produktów, które sprzedają na całym świecie, a jedynie w odniesieniu do tych produktów, które są sprzedawane na rynku UE. W związku z tym przepisy UE nie uniemożliwiają producentom oferowania produktów, które zawierają różne rozwiązania w zakresie ładowania w różnych regionach świata. Decyzja o tym, czy wybrać różne rozwiązania w zakresie ładowania produktów sprzedawanych w różnych regionach świata, czy też wybrać zharmonizowane rozwiązania UE w zakresie ładowania we wszystkich produktach sprzedawanych na całym świecie, leży zatem całkowicie w gestii producentów.

Przepisy dotyczące uniwersalnej ładowarki mogą w przyszłości mieć zastosowanie w krajach takich jak państwa EOG-EFTA (Islandia, Liechtenstein i Norwegia), zgodnie z postanowieniami odpowiedniej umowy.

42. Czy należy wyrzucać kable i urządzenia ładujące inne niż USB?

W dyrektywie w sprawie uniwersalnej ładowarki nie wymaga się unieszkodliwiania urządzeń radiowych, kabli lub urządzeń ładujących, które są używane przez konsumentów lub już wprowadzone do obrotu w UE i które nie są wyposażone w zharmonizowane rozwiązanie w zakresie ładowania. Przepisy te mają zastosowanie wyłącznie do urządzeń radiowych, które zostaną wprowadzone do obrotu w UE w dniu wejścia w życie przepisów dotyczących uniwersalnej ładowarki lub po tej dacie. W dyrektywie w sprawie urządzeń radiowych zdefiniowano wprowadzenie do obrotu jako udostępnienie urządzenia radiowego na rynku unijnym po raz pierwszy, zauważając jednak, że koncepcja udostępniania odnosi się do każdego egzemplarza produktu, a nie do typu produktu, oraz tego, czy został on wyprodukowany jako pojedynczy egzemplarz czy w ramach serii (zob. również sekcja 2 Niebieskiego przewodnika, w której zawarto wyjaśnienia dotyczące terminów "wprowadzenie do obrotu" i "udostępnienie na rynku"). Z czasem konieczne będzie oczywiście pewne dostosowanie nowych przepisów do istniejących praktyk, ale oczekuje się pozytywnych skutków, ponieważ rozdrobnienie rynku pod względem gniazd ładowania w szczególności i technologii ładowania w ogóle stwarza dla konsumentów utrudnienia i powoduje powstawanie niepotrzebnych odpadów elektronicznych.

43. W jaki sposób producenci będą wykazywać zgodność z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi uniwersalnej ładowarki?

Zgodność z mającymi zastosowanie zasadniczymi wymaganiami dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych jest warunkiem wstępnym wprowadzenia do obrotu w UE produktów objętych zakresem stosowania dyrektywy.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych producenci muszą wykazać, że ich urządzenia radiowe są zgodne z zasadniczymi wymaganiami określonymi w art. 3 ust. 1 i 4 dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych, przy użyciu dowolnej z następujących procedur oceny zgodności:

a) wewnętrzna kontrola produkcji określona w załączniku II;

b) badanie typu UE, a po nim procedura zgodności z typem na podstawie wewnętrznej kontroli produkcji określone w załączniku III;

c) procedura zgodności oparta na pełnym zapewnieniu jakości określonej w załączniku IV.

Zasadnicze wymagania dotyczące uniwersalnej ładowarki określono w art. 3 ust. 4 dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych.

Uwaga: W odniesieniu do pozostałych zasadniczych wymagań dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych, tj. tych określonych w art. 3 ust. 2 i 3 dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych, procedury oceny zgodności określono w art. 17 ust. 2 i 3 dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych.

44. Kto zadba o to, by produkty niezgodne z przepisami nie trafiały na rynek UE?

Organizację i prowadzenie nadzoru rynku powierza się państwom członkowskim, które powinny dopilnować, aby objęte zharmonizowanymi przepisami szczegółowymi produkty mogące zagrażać zdrowiu lub bezpieczeństwu użytkowników lub niezgodne z wymaganiami określonymi w przepisach dotyczących poszczególnych produktów były wycofywane z rynku UE, zakazane lub objęte ograniczeniami na tym rynku.

W odniesieniu do nadzoru rynku dyrektywa w sprawie urządzeń radiowych ma zastosowanie wraz z rozporządzeniem (UE) 2019/1020 w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów.

45. Jakie sankcje będą nałożone na producenta, jeżeli jego produkt nie jest zgodny z przepisami wprowadzonymi do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki?

W dyrektywie w sprawie uniwersalnej ładowarki nie przewidziano żadnych sankcji w przypadku nieprzestrzegania nowo wprowadzonych wymagań. W dyrektywie w sprawie urządzeń radiowych, w której obecnie wprowadzane są zmiany, zawarte są już przepisy dotyczące egzekwowania (procedura klauzuli ochronnej) i ewentualnych sankcji dla podmiotów gospodarczych, które nie spełniają obowiązujących wymagań. W szczególności konkretne środki egzekwowania przepisów zostały szczegółowo omówione w poświęconym im rozdziale V dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych. Krajowe organy nadzoru rynku, które są odpowiedzialne za egzekwowanie przepisów, mogą wprowadzić szereg środków naprawczych lub ograniczających w odniesieniu do produktów niezgodnych z przepisami, w tym dokonać wycofania lub odzyskania niezgodnych urządzeń radiowych.

Ponadto w art. 46 dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych nałożono na państwa członkowskie obowiązek ustanowienia w odpowiednim ustawodawstwie krajowym przepisów dotyczących sankcji mających zastosowanie w przypadku naruszenia przez podmioty gospodarcze przepisów określonych w dyrektywie w sprawie urządzeń radiowych. Przepisy wprowadzone dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki stanowią integralną część dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych, zatem sankcje będą miały również zastosowanie do naruszeń przez podmioty gospodarcze przepisów dyrektywy w sprawie uniwersalnej ładowarki.

Sankcje (w tym ewentualne sankcje finansowe) za nieprzestrzeganie nowych przepisów, które zostaną wprowadzone na podstawie dyrektywy w sprawie uniwersalnej ładowarki, można zatem znaleźć w odpowiednich krajowych instrumentach prawnych transponujących dyrektywę w sprawie urządzeń radiowych. Informacje na temat tych krajowych środków transpozycji można znaleźć pod nagłówkiem "Krajowe środki transpozycji" na następującej dostępnej publicznie stronie internetowej: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/pl/NIM/?uri=CELEX:32014L0053.

46. Czy w normach przywołanych w załączniku Ia do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych, wymaga się zapewnienia zgodności ze wszystkimi normami, które przywołano, czy też po prostu zgodności z niektórymi częściami?

W przepisach wprowadzonych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki wymaga się, aby urządzenia radiowe, które podlegają przepisom dotyczącym uniwersalnej ładowarki, obejmowały gniazdo USB i protokół ładowania USB PD, jak opisano w odpowiednich normach. W załączniku Ia nie ma odniesień do zwolnień ze stosowania określonych części/sekcji norm. Normy należy zatem rozpatrywać w całości (w zakresie, w jakim części/sekcje norm odnoszą się do tych wymagań) w celu zapewnienia zgodności z tymi wymaganiami. Niektóre inne aspekty są regulowane innymi przepisami dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych (np. aspekty bezpieczeństwa reguluje art. 3 ust. 1 lit. a) dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych, a aspekty kompatybilności elektromagnetycznej reguluje art. 3 ust. 1 lit. b) dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych).

W przypadku gdy w normach przywołanych w załączniku Ia wyszczególniono kilka rozwiązań alternatywnych, wybór odpowiedniego rozwiązania nie może zagrażać zgodności ze specyfikacjami określonymi w załączniku Ia.

47. W jaki sposób odniesienia do norm zawarte w załączniku Ia będą aktualizowane w przypadku publikacji nowych wersji przez Międzynarodową lub Europejską Organizację Normalizacyjną?

W dyrektywie w sprawie urządzeń radiowych upoważnia się Komisję do zmiany załącznika Ia w drodze aktów delegowanych. Zmiany te, przygotowane z dużym wyprzedzeniem w konsultacji z odpowiednimi ekspertami i zainteresowanymi stronami, umożliwią dokładne odzwierciedlenie postępu naukowego i technologicznego lub zmian na rynku. Pierwszy akt delegowany (rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/1717 aktualizujące odniesienia do norm wymienionych w załączniku Ia) został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 11 września 2023 r. Okresy przejściowe będą analizowane indywidualnie dla każdego przypadku. Na przykład w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/1717 nie przewidziano okresu przejściowego. Rozporządzenie to będzie jednak faktycznie stosowane od daty rozpoczęcia stosowania przepisów zmienionego przez nie załącznika Ia, dla którego odpowiedni okres przejściowy został już przewidziany w samej dyrektywie w sprawie uniwersalnej ładowarki.

48. Czy urządzenie radiowe już zgodne z nowymi wersjami norm, których nie przywołano jeszcze w załączniku Ia, jest dozwolone na rynku UE przed publikacją aktu delegowanego aktualizującego te odniesienia?

Należy wykazać zgodność z zasadniczymi wymaganiami. Producent może stosować nową wersję norm, do których nie odniesiono się jeszcze w załączniku Ia, o ile produkt jest zgodny z normami, do których odniesienia są prawnie wiążące na mocy dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych (przywołanymi w załączniku Ia), oraz jeżeli z dokumentacji technicznej wynika, że zapewniono zgodność z tymi normami.

49. Czy w deklaracji zgodności UE należy odnieść się do norm wyszczególnionych w załączniku Ia?

Nie. Nie ma takiego obowiązku. Normy przywołane w załączniku Ia nie są dobrowolnymi zharmonizowanymi normami/ specyfikacjami technicznymi do celów oceny zgodności. Biorąc pod uwagę strukturę deklaracji zgodności UE (pkt 6 załącznika VI do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych nie odnosi się do obowiązkowych zasadniczych wymagań ani obowiązkowych specyfikacji), nie ma wymogu odniesienia się do tych norm w deklaracji zgodności UE.

Producenci urządzeń radiowych wymienieni w części I załącznika Ia do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych muszą jednak przechowywać dowody zgodności z tymi wymaganiami w dokumentacji technicznej produktu. W art. 17 dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych określono procedury oceny zgodności, które mają również zastosowanie do nowych zasadniczych wymagań dotyczących uniwersalnej ładowarki, dodanych do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki.

50. Czy w związku z tym, że przywołane normy nie są normami zharmonizowanymi opublikowanymi w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, producent jest zobowiązany do zwrócenia się do jednostki notyfikowanej o wykazanie zgodności z dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki?

Nie. Zwrócenie się do jednostki notyfikowanej nie jest obowiązkowe. Zob. art. 3 ust. 4 i art. 17 ust. 2 dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych, a także odpowiedź na pytanie 43.

51. W jaki sposób zmiany w dyrektywie w sprawie urządzeń radiowych wprowadzone dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki zapobiegają sprzedaży/zakupowi/użytkowaniu niebezpiecznych kabli i ładowarek?

Produkty, które nie są zgodne z obowiązującymi przepisami UE, nie są dozwolone na rynku UE.

Dyrektywa w sprawie urządzeń radiowych zawiera jasne i jednoznaczne przepisy mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa urządzeń radiowych objętych zakresem jej stosowania. Ponadto bezpieczeństwo ładowarek przewodowych reguluje dyrektywa o niskim napięciu. Zmiany wprowadzone do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych dyrektywą w sprawie uniwersalnej ładowarki mają na celu zachęcenie do korzystania ze zgodnych z nią kabli i urządzeń ładujących, niezależnie od tego, czy produkuje je producent urządzenia radiowego, czy inny producent. Pomaga to obniżyć koszty ponoszone przez konsumentów i zwiększa konkurencję. Ponadto zadaniem krajowych organów nadzoru rynku jest zapewnienie, aby produkty niezgodne z wymogami (niebezpieczne) nie były wprowadzane do obrotu w UE.

1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2380 z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2014/53/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych (Dz.U. L 315 z 7.12.2022, s. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2022/2380/oj).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE (Dz.U. L 153 z 22.5.2014, s. 62, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/53/oj).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/1717 z dnia 27 czerwca 2023 r. zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE w odniesieniu do specyfikacji technicznych dotyczących gniazda ładowania i protokołu komunikacyjnego w zakresie ładowania dla wszystkich kategorii lub klas urządzeń radiowych, które można ładować za pomocą ładowania przewodowego (Dz.U. L 223 z 11.9.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/1717/oj).
4 Grupa ekspertów Komisji ds. urządzeń radiowych (E03587)
5 Przewodnik dotyczący dyrektywy 2014/53/UE w sprawie urządzeń radiowych, wersja z 19 grudnia 2018 r. - https://ec.europa.eu/ docsroom/documents/33162.
6 Zawiadomienie Komisji - Niebieski przewodnik - wdrażanie unijnych przepisów dotyczących produktów 2022 (Dz.U. C 247 z 29.6.2022, s. 1).
7 Producent może wybrać spośród następujących procedur oceny zgodności: a) wewnętrzna kontrola produkcji określona w załączniku II do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych; b) badanie typu UE, a po nim procedura zgodności z typem na podstawie wewnętrznej kontroli produkcji, określone w załączniku III do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych; c) procedura zgodności oparta na pełnym zapewnieniu jakości określonej w załączniku IV do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych.
8 Producent może wybrać spośród następujących procedur oceny zgodności: a) wewnętrzna kontrola produkcji określona w załączniku II do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych; b) badanie typu UE, a po nim procedura zgodności z typem na podstawie wewnętrznej kontroli produkcji, określone w załączniku III do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych; c) procedura zgodności oparta na pełnym zapewnieniu jakości określonej w załączniku IV do dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych.
9 Piktogram powinien być wydrukowany na opakowaniu lub umieszczony na opakowaniu jako naklejka. Jeżeli urządzenie radiowe jest udostępniane konsumentom i innym użytkownikom końcowym, piktogram należy przedstawić w sposób widoczny i czytelny, a w przypadku sprzedaży na odległość - w pobliżu wskazania ceny.
10 Takie informacje powinny znajdować się w instrukcji, która powinna być wydrukowana na papierze. Ponadto informacje te mogą być udostępniane za pomocą kodów QR lub podobnych rozwiązań elektronicznych.
11 Taka etykieta powinna być: a) wydrukowana w instrukcji oraz b) wydrukowana na opakowaniu lub umieszczona na opakowaniu jako naklejka. W razie braku opakowania naklejkę z etykietą należy umieścić na urządzeniu radiowym. Jeżeli urządzenie radiowe jest udostępniane konsumentom i innym użytkownikom końcowym, etykietę należy przedstawić w sposób widoczny i czytelny, a w przypadku sprzedaży na odległość - w pobliżu wskazania ceny. W przypadku gdy wielkość lub rodzaj urządzenia radiowego to uniemożliwiają, etykieta może być wydrukowana jako oddzielny dokument dołączony do urządzenia radiowego.
13 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/35/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku sprzętu elektrycznego przewidzianego do stosowania w określonych granicach napięcia (Dz.U. L 96 z 29.3.2014, s. 357, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/35/oj).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2997

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zawiadomienie Komisji - Wytyczne dotyczące interpretacji dyrektywy w sprawie uniwersalnej ładowarki
Data aktu: 07/05/2024
Data ogłoszenia: 07/05/2024
Data wejścia w życie: 07/05/2024