Decyzja nr 037/24/COL z dnia 20 marca 2024 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie środków wsparcia związanych z norweskim przemysłem drzewnym - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących wyżej wymienionego środka

Decyzja nr 037/24/COL z dnia 20 marca 2024 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie środków wsparcia związanych z norweskim przemysłem drzewnym

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących wyżej wymienionego środka (C/2024/2965)

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat przedmiotowego środka pomocy w terminie jednego miesiąca od daty publikacji na adres Urzędu Nadzoru EFTA:

EFTA Surveillance Authority

Registry

Avenue des Arts 19H

1000 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE registry@eftasurv.int

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

Podsumowanie

Procedura 7 kwietnia 2021 r. norweskie stowarzyszenie branży betonowej i norweskie stowarzyszenie branży stalowej złożyły skargę do Urzędu Nadzoru EFTA dotyczącą domniemanej bezprawnej pomocy państwa na rzecz norweskiego przemysłu drzewnego.

Po otrzymaniu skargi Urząd kilkukrotnie otrzymał dalsze informacje od władz norweskich, jak również od skarżącego.

Opis środków pomocy

Skarga dotyczy dwóch środków, które rzekomo stanowią pomoc państwa niezgodną z prawem i rynkiem wewnętrznym. Pierwszym środkiem są dotacje na podstawie § 3 lit. c. akapit drugi rozporządzenia o dotacjach na działania inwestycyjne i biznesowe w sektorze rolnym ("rozporządzenie o inwestycjach rolnych") 1 . Drugim środkiem jest finansowanie punktów kontaktowych, które wspólnie tworzą tzw. sieć drzewną.

Jeżeli chodzi o pierwszy środek, rozporządzenie o inwestycjach rolnych ustanawia program wsparcia finansowego na inwestycje i rozwój przedsiębiorstw w sektorze rolnym. Wsparcie na inwestycje w obiektach produkcji rolnej jest udzielane na podstawie § 3 lit. c.

§ 3. lit. c. akapit pierwszy stanowi ogólną podstawę do wsparcia finansowego na inwestycje w obiekty produkcji rolnej i związane z nimi urządzenia. Akapit drugi, którego dotyczy skarga, stanowi podstawę do dodatkowego wsparcia finansowego pod warunkiem, że budowa opiera się na drewnie jako materiale budowlanym.

Jeżeli chodzi o drugi środek, głównym celem sieci drzewnej jest, według władz norweskich, koordynacja wymiany wiedzy i doświadczeń między punktami kontaktowymi, dotyczących wykorzystania drewna w projektach budowlanych. W tym celu sieć drzewna daje możliwość tworzenia sieci kontaktów oraz dzielenia się wiedzą i najlepszymi praktykami. Dodatkowo w ramach sieci organizuje się warsztaty i seminaria. Punkty kontaktowe dostarczają również analizy i raporty.

Ocena środków pomocy

Jeżeli chodzi o pomoc dodatkową na podstawie § 3 lit. c. rozporządzenia o inwestycjach rolnych, Urząd wstępnie ocenił, że środek pomocy może wykraczać poza zakres produktów objęty Porozumieniem EOG. Ponieważ wygląda na to, że wszyscy bezpośredni beneficjenci nie są objęci zakresem Porozumienia EOG, pomoc dodatkowa wydaje się faworyzować norweski przemysł drzewny. W tym kontekście Urząd ma wątpliwości, czy pomoc dodatkowa jest objęta zakresem Porozumienia EOG.

Przy założeniu, że pomoc dodatkowa na podstawie § 3 lit. c. rozporządzenia o inwestycjach rolnych jest objęta zakresem Porozumienia EOG, Urząd ma wątpliwości, czy środek stanowi pomoc państwa na rzecz przemysłu drzewnego. W szczególności Urząd ma wątpliwości, czy pomoc dodatkowa przynosi korzyść przemysłowi drzewnemu lub przedsiębiorstwom działającym w tej branży. Ponadto Urząd ma wątpliwości, czy pomoc dodatkowa jest selektywna w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.

Przy założeniu, że pomoc dodatkowa na podstawie § 3 lit. c. rozporządzenia o inwestycjach rolnych stanowi pomoc państwa, Urząd ma wątpliwości, czy środek jest zgodny z funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z jego art. 61 ust. 3 lit. c). Władze norweskie wyjaśniły, że środek służy realizacji celów środowiskowych poprzez zachęcanie do stosowania materiałów budowlanych przyjaznych dla klimatu. W tym kontekście władze norweskie poproszono o przedstawienie oceny zgodności środka z rynkiem wewnętrznym.

Jeżeli chodzi o finansowanie punktów kontaktowych w ramach sieci drzewnej, Urząd ma wątpliwości, czy środek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. W szczególności Urząd ma wątpliwości, czy punkty kontaktowe są "przedsiębiorstwami" oraz czy finansowanie może zakłócać konkurencję i wpływać na wymianę handlową między umawiającymi się stronami Porozumienia EOG.

Przy założeniu, że finansowanie punktów kontaktowych w ramach sieci drzewnej stanowi pomoc państwa, Urząd ma wątpliwości, czy pomoc jest zgodna z funkcjonowaniem Porozumienia EOG. Po pierwsze, władze norweskie poproszono o wyjaśnienie, dlaczego finansowanie jest zgodne z rozporządzeniem w sprawie wyłączeń grupowych ("GBER") w zakresie, w jakim finansowanie jest objęte tym rozporządzeniem. Po drugie, władze norweskie poproszono o wyjaśnienie, dlaczego - w zakresie, w jakim finansowanie nie jest oparte na programie przyjętym na podstawie ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych - pomoc jest zgodna z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.

1 Rozporządzenie z dnia 19 grudnia 2014 r. nr 1816. W języku norweskim: "Forskrift om midler til investering og bedriftsutvikling i landbruket".

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2965

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja nr 037/24/COL z dnia 20 marca 2024 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie środków wsparcia związanych z norweskim przemysłem drzewnym - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących wyżej wymienionego środka
Data aktu: 20/03/2024
Data ogłoszenia: 25/04/2024