Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących wyżej wymienionego środka (C/2024/2965)Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat przedmiotowego środka pomocy w terminie jednego miesiąca od daty publikacji na adres Urzędu Nadzoru EFTA:
EFTA Surveillance Authority
Registry
Avenue des Arts 19H
1000 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIE registry@eftasurv.int
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
Podsumowanie
Procedura 7 kwietnia 2021 r. norweskie stowarzyszenie branży betonowej i norweskie stowarzyszenie branży stalowej złożyły skargę do Urzędu Nadzoru EFTA dotyczącą domniemanej bezprawnej pomocy państwa na rzecz norweskiego przemysłu drzewnego.
Po otrzymaniu skargi Urząd kilkukrotnie otrzymał dalsze informacje od władz norweskich, jak również od skarżącego.
Opis środków pomocy
Skarga dotyczy dwóch środków, które rzekomo stanowią pomoc państwa niezgodną z prawem i rynkiem wewnętrznym. Pierwszym środkiem są dotacje na podstawie § 3 lit. c. akapit drugi rozporządzenia o dotacjach na działania inwestycyjne i biznesowe w sektorze rolnym ("rozporządzenie o inwestycjach rolnych") 1 . Drugim środkiem jest finansowanie punktów kontaktowych, które wspólnie tworzą tzw. sieć drzewną.
Jeżeli chodzi o pierwszy środek, rozporządzenie o inwestycjach rolnych ustanawia program wsparcia finansowego na inwestycje i rozwój przedsiębiorstw w sektorze rolnym. Wsparcie na inwestycje w obiektach produkcji rolnej jest udzielane na podstawie § 3 lit. c.
§ 3. lit. c. akapit pierwszy stanowi ogólną podstawę do wsparcia finansowego na inwestycje w obiekty produkcji rolnej i związane z nimi urządzenia. Akapit drugi, którego dotyczy skarga, stanowi podstawę do dodatkowego wsparcia finansowego pod warunkiem, że budowa opiera się na drewnie jako materiale budowlanym.
Jeżeli chodzi o drugi środek, głównym celem sieci drzewnej jest, według władz norweskich, koordynacja wymiany wiedzy i doświadczeń między punktami kontaktowymi, dotyczących wykorzystania drewna w projektach budowlanych. W tym celu sieć drzewna daje możliwość tworzenia sieci kontaktów oraz dzielenia się wiedzą i najlepszymi praktykami. Dodatkowo w ramach sieci organizuje się warsztaty i seminaria. Punkty kontaktowe dostarczają również analizy i raporty.
Ocena środków pomocy
Jeżeli chodzi o pomoc dodatkową na podstawie § 3 lit. c. rozporządzenia o inwestycjach rolnych, Urząd wstępnie ocenił, że środek pomocy może wykraczać poza zakres produktów objęty Porozumieniem EOG. Ponieważ wygląda na to, że wszyscy bezpośredni beneficjenci nie są objęci zakresem Porozumienia EOG, pomoc dodatkowa wydaje się faworyzować norweski przemysł drzewny. W tym kontekście Urząd ma wątpliwości, czy pomoc dodatkowa jest objęta zakresem Porozumienia EOG.
Przy założeniu, że pomoc dodatkowa na podstawie § 3 lit. c. rozporządzenia o inwestycjach rolnych jest objęta zakresem Porozumienia EOG, Urząd ma wątpliwości, czy środek stanowi pomoc państwa na rzecz przemysłu drzewnego. W szczególności Urząd ma wątpliwości, czy pomoc dodatkowa przynosi korzyść przemysłowi drzewnemu lub przedsiębiorstwom działającym w tej branży. Ponadto Urząd ma wątpliwości, czy pomoc dodatkowa jest selektywna w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.
Przy założeniu, że pomoc dodatkowa na podstawie § 3 lit. c. rozporządzenia o inwestycjach rolnych stanowi pomoc państwa, Urząd ma wątpliwości, czy środek jest zgodny z funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z jego art. 61 ust. 3 lit. c). Władze norweskie wyjaśniły, że środek służy realizacji celów środowiskowych poprzez zachęcanie do stosowania materiałów budowlanych przyjaznych dla klimatu. W tym kontekście władze norweskie poproszono o przedstawienie oceny zgodności środka z rynkiem wewnętrznym.
Jeżeli chodzi o finansowanie punktów kontaktowych w ramach sieci drzewnej, Urząd ma wątpliwości, czy środek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. W szczególności Urząd ma wątpliwości, czy punkty kontaktowe są "przedsiębiorstwami" oraz czy finansowanie może zakłócać konkurencję i wpływać na wymianę handlową między umawiającymi się stronami Porozumienia EOG.
Przy założeniu, że finansowanie punktów kontaktowych w ramach sieci drzewnej stanowi pomoc państwa, Urząd ma wątpliwości, czy pomoc jest zgodna z funkcjonowaniem Porozumienia EOG. Po pierwsze, władze norweskie poproszono o wyjaśnienie, dlaczego finansowanie jest zgodne z rozporządzeniem w sprawie wyłączeń grupowych ("GBER") w zakresie, w jakim finansowanie jest objęte tym rozporządzeniem. Po drugie, władze norweskie poproszono o wyjaśnienie, dlaczego - w zakresie, w jakim finansowanie nie jest oparte na programie przyjętym na podstawie ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych - pomoc jest zgodna z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.