united kingdom
ukraine

Decyzja nr 037/24/COL z dnia 20 marca 2024 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie środków wsparcia związanych z norweskim przemysłem drzewnym - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących wyżej wymienionego środka

Decyzja nr 037/24/COL z dnia 20 marca 2024 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie środków wsparcia związanych z norweskim przemysłem drzewnym

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących wyżej wymienionego środka (C/2024/2965)

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat przedmiotowego środka pomocy w terminie jednego miesiąca od daty publikacji na adres Urzędu Nadzoru EFTA:

EFTA Surveillance Authority

Registry

Avenue des Arts 19H

1000 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE registry@eftasurv.int

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

Podsumowanie

Procedura 7 kwietnia 2021 r. norweskie stowarzyszenie branży betonowej i norweskie stowarzyszenie branży stalowej złożyły skargę do Urzędu Nadzoru EFTA dotyczącą domniemanej bezprawnej pomocy państwa na rzecz norweskiego przemysłu drzewnego.

Po otrzymaniu skargi Urząd kilkukrotnie otrzymał dalsze informacje od władz norweskich, jak również od skarżącego.

Opis środków pomocy

Skarga dotyczy dwóch środków, które rzekomo stanowią pomoc państwa niezgodną z prawem i rynkiem wewnętrznym. Pierwszym środkiem są dotacje na podstawie § 3 lit. c. akapit drugi rozporządzenia o dotacjach na działania inwestycyjne i biznesowe w sektorze rolnym ("rozporządzenie o inwestycjach rolnych") 1 . Drugim środkiem jest finansowanie punktów kontaktowych, które wspólnie tworzą tzw. sieć drzewną.

Jeżeli chodzi o pierwszy środek, rozporządzenie o inwestycjach rolnych ustanawia program wsparcia finansowego na inwestycje i rozwój przedsiębiorstw w sektorze rolnym. Wsparcie na inwestycje w obiektach produkcji rolnej jest udzielane na podstawie § 3 lit. c.

§ 3. lit. c. akapit pierwszy stanowi ogólną podstawę do wsparcia finansowego na inwestycje w obiekty produkcji rolnej i związane z nimi urządzenia. Akapit drugi, którego dotyczy skarga, stanowi podstawę do dodatkowego wsparcia finansowego pod warunkiem, że budowa opiera się na drewnie jako materiale budowlanym.

Jeżeli chodzi o drugi środek, głównym celem sieci drzewnej jest, według władz norweskich, koordynacja wymiany wiedzy i doświadczeń między punktami kontaktowymi, dotyczących wykorzystania drewna w projektach budowlanych. W tym celu sieć drzewna daje możliwość tworzenia sieci kontaktów oraz dzielenia się wiedzą i najlepszymi praktykami. Dodatkowo w ramach sieci organizuje się warsztaty i seminaria. Punkty kontaktowe dostarczają również analizy i raporty.

Ocena środków pomocy

Jeżeli chodzi o pomoc dodatkową na podstawie § 3 lit. c. rozporządzenia o inwestycjach rolnych, Urząd wstępnie ocenił, że środek pomocy może wykraczać poza zakres produktów objęty Porozumieniem EOG. Ponieważ wygląda na to, że wszyscy bezpośredni beneficjenci nie są objęci zakresem Porozumienia EOG, pomoc dodatkowa wydaje się faworyzować norweski przemysł drzewny. W tym kontekście Urząd ma wątpliwości, czy pomoc dodatkowa jest objęta zakresem Porozumienia EOG.

Przy założeniu, że pomoc dodatkowa na podstawie § 3 lit. c. rozporządzenia o inwestycjach rolnych jest objęta zakresem Porozumienia EOG, Urząd ma wątpliwości, czy środek stanowi pomoc państwa na rzecz przemysłu drzewnego. W szczególności Urząd ma wątpliwości, czy pomoc dodatkowa przynosi korzyść przemysłowi drzewnemu lub przedsiębiorstwom działającym w tej branży. Ponadto Urząd ma wątpliwości, czy pomoc dodatkowa jest selektywna w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.

Przy założeniu, że pomoc dodatkowa na podstawie § 3 lit. c. rozporządzenia o inwestycjach rolnych stanowi pomoc państwa, Urząd ma wątpliwości, czy środek jest zgodny z funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z jego art. 61 ust. 3 lit. c). Władze norweskie wyjaśniły, że środek służy realizacji celów środowiskowych poprzez zachęcanie do stosowania materiałów budowlanych przyjaznych dla klimatu. W tym kontekście władze norweskie poproszono o przedstawienie oceny zgodności środka z rynkiem wewnętrznym.

Jeżeli chodzi o finansowanie punktów kontaktowych w ramach sieci drzewnej, Urząd ma wątpliwości, czy środek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. W szczególności Urząd ma wątpliwości, czy punkty kontaktowe są "przedsiębiorstwami" oraz czy finansowanie może zakłócać konkurencję i wpływać na wymianę handlową między umawiającymi się stronami Porozumienia EOG.

Przy założeniu, że finansowanie punktów kontaktowych w ramach sieci drzewnej stanowi pomoc państwa, Urząd ma wątpliwości, czy pomoc jest zgodna z funkcjonowaniem Porozumienia EOG. Po pierwsze, władze norweskie poproszono o wyjaśnienie, dlaczego finansowanie jest zgodne z rozporządzeniem w sprawie wyłączeń grupowych ("GBER") w zakresie, w jakim finansowanie jest objęte tym rozporządzeniem. Po drugie, władze norweskie poproszono o wyjaśnienie, dlaczego - w zakresie, w jakim finansowanie nie jest oparte na programie przyjętym na podstawie ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych - pomoc jest zgodna z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.

1 Rozporządzenie z dnia 19 grudnia 2014 r. nr 1816. W języku norweskim: "Forskrift om midler til investering og bedriftsutvikling i landbruket".

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2965

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja nr 037/24/COL z dnia 20 marca 2024 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie środków wsparcia związanych z norweskim przemysłem drzewnym - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących wyżej wymienionego środka
Data aktu: 20/03/2024
Data ogłoszenia: 25/04/2024