Decyzja nr 037/24/COL z dnia 20 marca 2024 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie środków wsparcia związanych z norweskim przemysłem drzewnym - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących wyżej wymienionego środka

Decyzja nr 037/24/COL z dnia 20 marca 2024 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie środków wsparcia związanych z norweskim przemysłem drzewnym

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących wyżej wymienionego środka (C/2024/2965)

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat przedmiotowego środka pomocy w terminie jednego miesiąca od daty publikacji na adres Urzędu Nadzoru EFTA:

EFTA Surveillance Authority

Registry

Avenue des Arts 19H

1000 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE registry@eftasurv.int

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

Podsumowanie

Procedura 7 kwietnia 2021 r. norweskie stowarzyszenie branży betonowej i norweskie stowarzyszenie branży stalowej złożyły skargę do Urzędu Nadzoru EFTA dotyczącą domniemanej bezprawnej pomocy państwa na rzecz norweskiego przemysłu drzewnego.

Po otrzymaniu skargi Urząd kilkukrotnie otrzymał dalsze informacje od władz norweskich, jak również od skarżącego.

Opis środków pomocy

Skarga dotyczy dwóch środków, które rzekomo stanowią pomoc państwa niezgodną z prawem i rynkiem wewnętrznym. Pierwszym środkiem są dotacje na podstawie § 3 lit. c. akapit drugi rozporządzenia o dotacjach na działania inwestycyjne i biznesowe w sektorze rolnym ("rozporządzenie o inwestycjach rolnych") 1 . Drugim środkiem jest finansowanie punktów kontaktowych, które wspólnie tworzą tzw. sieć drzewną.

Jeżeli chodzi o pierwszy środek, rozporządzenie o inwestycjach rolnych ustanawia program wsparcia finansowego na inwestycje i rozwój przedsiębiorstw w sektorze rolnym. Wsparcie na inwestycje w obiektach produkcji rolnej jest udzielane na podstawie § 3 lit. c.

§ 3. lit. c. akapit pierwszy stanowi ogólną podstawę do wsparcia finansowego na inwestycje w obiekty produkcji rolnej i związane z nimi urządzenia. Akapit drugi, którego dotyczy skarga, stanowi podstawę do dodatkowego wsparcia finansowego pod warunkiem, że budowa opiera się na drewnie jako materiale budowlanym.

Jeżeli chodzi o drugi środek, głównym celem sieci drzewnej jest, według władz norweskich, koordynacja wymiany wiedzy i doświadczeń między punktami kontaktowymi, dotyczących wykorzystania drewna w projektach budowlanych. W tym celu sieć drzewna daje możliwość tworzenia sieci kontaktów oraz dzielenia się wiedzą i najlepszymi praktykami. Dodatkowo w ramach sieci organizuje się warsztaty i seminaria. Punkty kontaktowe dostarczają również analizy i raporty.

Ocena środków pomocy

Jeżeli chodzi o pomoc dodatkową na podstawie § 3 lit. c. rozporządzenia o inwestycjach rolnych, Urząd wstępnie ocenił, że środek pomocy może wykraczać poza zakres produktów objęty Porozumieniem EOG. Ponieważ wygląda na to, że wszyscy bezpośredni beneficjenci nie są objęci zakresem Porozumienia EOG, pomoc dodatkowa wydaje się faworyzować norweski przemysł drzewny. W tym kontekście Urząd ma wątpliwości, czy pomoc dodatkowa jest objęta zakresem Porozumienia EOG.

Przy założeniu, że pomoc dodatkowa na podstawie § 3 lit. c. rozporządzenia o inwestycjach rolnych jest objęta zakresem Porozumienia EOG, Urząd ma wątpliwości, czy środek stanowi pomoc państwa na rzecz przemysłu drzewnego. W szczególności Urząd ma wątpliwości, czy pomoc dodatkowa przynosi korzyść przemysłowi drzewnemu lub przedsiębiorstwom działającym w tej branży. Ponadto Urząd ma wątpliwości, czy pomoc dodatkowa jest selektywna w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.

Przy założeniu, że pomoc dodatkowa na podstawie § 3 lit. c. rozporządzenia o inwestycjach rolnych stanowi pomoc państwa, Urząd ma wątpliwości, czy środek jest zgodny z funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z jego art. 61 ust. 3 lit. c). Władze norweskie wyjaśniły, że środek służy realizacji celów środowiskowych poprzez zachęcanie do stosowania materiałów budowlanych przyjaznych dla klimatu. W tym kontekście władze norweskie poproszono o przedstawienie oceny zgodności środka z rynkiem wewnętrznym.

Jeżeli chodzi o finansowanie punktów kontaktowych w ramach sieci drzewnej, Urząd ma wątpliwości, czy środek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. W szczególności Urząd ma wątpliwości, czy punkty kontaktowe są "przedsiębiorstwami" oraz czy finansowanie może zakłócać konkurencję i wpływać na wymianę handlową między umawiającymi się stronami Porozumienia EOG.

Przy założeniu, że finansowanie punktów kontaktowych w ramach sieci drzewnej stanowi pomoc państwa, Urząd ma wątpliwości, czy pomoc jest zgodna z funkcjonowaniem Porozumienia EOG. Po pierwsze, władze norweskie poproszono o wyjaśnienie, dlaczego finansowanie jest zgodne z rozporządzeniem w sprawie wyłączeń grupowych ("GBER") w zakresie, w jakim finansowanie jest objęte tym rozporządzeniem. Po drugie, władze norweskie poproszono o wyjaśnienie, dlaczego - w zakresie, w jakim finansowanie nie jest oparte na programie przyjętym na podstawie ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych - pomoc jest zgodna z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.

1 Rozporządzenie z dnia 19 grudnia 2014 r. nr 1816. W języku norweskim: "Forskrift om midler til investering og bedriftsutvikling i landbruket".

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2965

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja nr 037/24/COL z dnia 20 marca 2024 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie środków wsparcia związanych z norweskim przemysłem drzewnym - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących wyżej wymienionego środka
Data aktu: 20/03/2024
Data ogłoszenia: 25/04/2024