(Odesłanie prejudycjalne - Środowisko naturalne - Konwencja z Aarhus - Dyrektywa 2003/4/WE - Prawo dostępu do informacji o środowisku - Wyjątki - Dane dotyczące lokalizacji stałych obszarów obserwacyjnych służących do sporządzania inwentaryzacji lasów)
(C/2024/2902)
Język postępowania: estoński
(Dz.U.UE C z dnia 6 maja 2024 r.)
Sąd odsyłający
Tallinna Halduskohus
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Roheline Kogukond MTÜ, Eesti Metsa Abiks MTÜ, Päästame Eesti Metsad MTÜ, Sihtasutus Keskkonnateabe Ühendus
Druga strona postępowania: Keskkonnaagentuur
Sentencja
1) Artykuł 2 pkt 1 lit. a) dyrektywy 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska i uchylającej dyrektywę Rady 90/313/EWG
należy interpretować w ten sposób, że:
współrzędne lokalizacyjne stałych obszarów obserwacyjnych służących do okresowego gromadzenia danych w celu sporządzenia krajowej statystycznej inwentaryzacji lasów stanowią, wraz z danymi zebranymi z tych obszarów obserwacyjnych, z którymi są nierozerwalnie związane, informacje o środowisku w rozumieniu tego przepisu.
2) Artykuł 4 dyrektywy 2003/4
należy interpretować w ten sposób, że:
- współrzędne lokalizacyjne stałych obszarów obserwacyjnych służących do okresowego gromadzenia danych w celu sporządzenia krajowej statystycznej inwentaryzacji lasów nie stanowią materiału będącego w trakcie opracowywania lub nieukończonych dokumentów lub danych w rozumieniu art. 4 ust. 1 akapit pierwszy lit. d) czy też, w żadnym razie, informacji o środowisku, których ujawnienie mogłoby negatywnie wpłynąć na poufność obrad organów władzy publicznej, w rozumieniu art. 4 ust. 2 akapit pierwszy lit. a);
- obniżenie wiarygodności danych służących za podstawę sporządzenia takiej inwentaryzacji lasów wynikające z ujawnienia tych współrzędnych może negatywnie wpłynąć na stosunki międzynarodowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 akapit pierwszy lit. b) lub na ochronę środowiska, którego dotyczą żądane informacje, w rozumieniu art. 4 ust. 2 akapit pierwszy lit. h), pod warunkiem że takie ryzyko da się w rozsądny sposób przewidzieć i że nie jest ono czysto hipotetyczne.
3) Artykuł 8 ust. 1 dyrektywy 2003/4
należy interpretować w ten sposób, że:
organ administracyjny nie może odmówić publicznego ujawnienia współrzędnych lokalizacyjnych stałych obszarów obserwacyjnych służących do sporządzenia krajowej statystycznej inwentaryzacji lasów wyłącznie na podstawie tego przepisu.
4) Motyw 21 dyrektywy 2003/4
należy interpretować w ten sposób, że:
nie może on stanowić autonomicznej podstawy prawnej do publicznego udostępniania współrzędnych lokalizacyjnych stałych obszarów obserwacyjnych służących do gromadzenia danych w celu sporządzenia krajowej statystycznej inwentaryzacji lasów.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.2902 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Sprawa C-234/22, Roheline Kogukond i in.: Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 7 marca 2024 r. - Roheline Kogukond MTÜ i in. v. Keskkonnaagentuur |
| Data aktu: | 07/03/2024 |
| Data ogłoszenia: | 06/05/2024 |