(Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja)(C/2024/2857)
(Dz.U.UE C z dnia 8 maja 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2021)0570) oraz zmieniony wniosek (COM(2023) 0331),
- uwzględniając art. 311 akapit trzeci Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, zgodnie z którymi Rada skonsultowała się z Parlamentem (C9-0211/2023),
- uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych (zwane dalej "porozumieniem międzyinstytucjonalnym z dnia 16 grudnia 2020 r.") 1 ,
- uwzględniając swoją rezolucję ustawodawczą z dnia 16 września 2020 r. w sprawie projektu decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 2 ,
- uwzględniając swoją rezolucję ustawodawczą z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady zmieniającej decyzję (UE, Euratom) 2020/2053 w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (COM(2021) 0570 - C9-0034/2022 - 2021/0430(CNS)) 3 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie zasobów własnych: nowy początek dla finansów unijnych - nowy początek dla Europy 4 ,
- uwzględniając art. 82 Regulaminu,
- uwzględniając pismo przesłane przez Komisję Spraw Konstytucyjnych,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0295/2023),
1. zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;
2. zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę opracowanego przez nią wniosku, zgodnie z art. 293 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej;
3. zwraca się do Rady o poinformowanie go, jeśli uzna ona za stosowne odejście od tekstu przyjętego przez Parlament;
4. zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem, jeśli uzna ona za stosowne wprowadzenie znaczących zmian do wniosku Komisji;
5. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie, Komisji i parlamentom narodowym.
Poprawka 1
Wniosek dotyczący zmiany decyzji
Motyw 1 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(1a) Zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym z dnia 16 grudnia 2020 r. niniejsza zmieniona decyzja jest ważnym krokiem w realizacji planu wprowadzania nowych zasobów własnych. Zapewni ona, że dochody z koszyka nowych źródeł dochodu staną się dostępne i będą wystarczające do spłaty odsetek i spłaty zadłużenia w NGEU, a skutki podziału zasobów finansowych z koszyka będą akceptowalne dla wszystkich państw członkowskich. |
Poprawka 2
Wniosek dotyczący zmiany decyzji
Motyw 2 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(2a) Dzięki wpływom z nowych zasobów własnych wprowadzonych niniejszą zmienioną decyzją budżet Unii może być wiarygodnie finansowany w perspektywie długoterminowej i uwzględniać koszty spłaty Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy i nowych priorytetów Unii, bez zmniejszenia zakresu dotychczasowych programów i polityk unijnych. |
Poprawka 3
Wniosek dotyczący zmiany decyzji
Motyw 2 b (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(2b) Wdrożenie planu zapisanego w porozumieniu międzyinsty- tucjonalnym z dnia 16 grudnia 2020 r. powinny uzupełnić przyszłe reformy, które zastąpią przejściowe rozwiązanie w postaci opartego na statystykach krajowego wkładu z zysków przedsiębiorstw bardziej autentycznymi zasobami własnymi opartymi na podatkach, gdy tylko wejdą w życie niezbędne dyrektywy lub ogólnounijne zasady harmonizujące opodatkowanie osób prawnych. |
Poprawka 4
Wniosek dotyczący zmiany decyzji
Motyw 10 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
|
|
(10a) Z powodu wysokiej inflacji niespodziewanie i nieproporcjonalnie wzrosły tymczasowe obniżki kwot ryczałtowych dla Danii, Niemiec, Niderlandów, Austrii i Szwecji przewidziane dla nich na lata 2020-2027. Aby uniknąć dalszych zakłóceń w dystrybucji, te kwoty ryczałtowe należy corocznie dostosowywać według tej samej logiki i tej samej zasady co pułapy wieloletnich ram finansowych, czyli według stałego deflatora w wysokości 2 % rocznie. |
Poprawka 5
Wniosek dotyczący zmiany decyzji
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 e (nowy)
Decyzja (UE, Euratom) 2020/2053
Artykuł 2 - ustęp 4
Tekst obowiązujący |
Poprawka |
|
ea) ust. 4 otrzymuje brzmienie: |
4. W okresie 2021-2027 następujące państwa członkowskie korzystają z obniżki brutto swoich rocznych wkładów opartych na DNB zgodnie z ust. 1 lit. d) w kwotach: 565 mln EUR dla Austrii, 377 mln EUR dla Danii, 3 671 mln EUR dla Niemiec, 1 921 mln EUR dla Niderlandów i 1 069 mln EUR dla Szwecji. Powyższe kwoty są mierzone w cenach z 2020 r. i dostosowywane do cen bieżących przez zastosowanie najbardziej aktualnego deflatora produktu krajowego brutto dla Unii wyrażonego w euro, podanego przez Komisję, który jest dostępny w chwili opracowywania projektu budżetu. Te obniżki brutto są finansowane przez wszystkie państwa członkowskie. |
"4. W okresie 2021-2027 następujące państwa członkowskie korzystają z obniżki brutto swoich rocznych wkładów opartych na DNB zgodnie z ust. 1 lit. d) w kwotach: 565 mln EUR dla Austrii, 377 mln EUR dla Danii, 3 671 mln EUR dla Niemiec, 1 921 mln EUR dla Niderlandów i 1 069 mln EUR dla Szwecji. Kwoty te są mierzone w cenach z 2020 r. i dostosowywane do cen bieżących według stałego deflatora w wysokości 2 % rocznie. Te obniżki brutto są finansowane przez wszystkie państwa członkowskie." |