united kingdom
ukraine

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 listopada 2023 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Beaty Mazurek (2023/2023(IMM))

P9_TA(2023)0380
Wniosek o uchylenie immunitetu Beaty Mazurek Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 listopada 2023 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Beaty Mazurek (2023/2023(IMM))

(C/2024/2842)

(Dz.U.UE C z dnia 8 maja 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Beaty Mazurek przekazany dnia 13 grudnia 2022 r. przez XIV Wydział Karny Sądu Rejonowego dla Warszawy-Mokotowa w Warszawie w związku z postępowaniem karnym wszczętym z powództwa cywilnego, który został ogłoszony na posiedzeniu plenarnym dnia 13 lutego 2023 r.,

- uwzględniając zrzeczenie się przez Beatę Mazurek prawa do złożenia wyjaśnień zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,

- uwzględniając art. 8 i 9 protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,

- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,

- uwzględniając art. 105 ust. 2 i art. 108 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 7b ust. 1 i art. 7c ust. 1 polskiej Ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora,

- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0347/2023),

A. mając na uwadze, że 13 grudnia 2022 r. sędzia XIV Wydziału Karnego Sądu Rejonowego dla Warszawy-Mokotowa w Warszawie przekazał wniosek o uchylenie immunitetu parlamentarnego Beaty Mazurek, wybranej w Polsce, pozwanej przez osobę fizyczną w związku z publikacją na koncie partii Prawo i Sprawiedliwość na Twitterze, rzekomo zawierającą treści nawołujące do nienawiści na tle narodowym, etnicznym, rasowym i religijnym; że dnia 17 listopada 2021 r. do Sądu Rejonowego dla Warszawy-Mokotowa w Warszawie wpłynął akt oskarżenia złożony przez pełnomocnika oskarżyciela posiłkowego; że pełnomocnik zwrócił się również do Sądu o przekazanie Parlamentowi Europejskiemu jego wniosku o wyrażenie zgody na pociągnięcie Beaty Mazurek do odpowiedzialności karnej;

B. mając na uwadze, że organ sądowy przekazał ww. wniosek o uchylenie immunitetu parlamentarnego zgodnie z art. 9 ust. 12 Regulaminu; zwraca jednak uwagę na fakt, że zgodnie z art. 9 ust. 1 Regulaminu każdy wniosek o uchylenie immunitetu musi być złożony przez "właściwy organ państwa członkowskiego", ponieważ oba pojęcia nie są równoznaczne; że pojęcie "właściwy organ państwa członkowskiego" zostało zdefiniowane w obowiązującym prawie krajowym; że w przypadku Polski należy odnieść się do przepisów art. 7b ust. 1 polskiej Ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora, który stanowi, że wniosek o wyrażenie zgody na pociągnięcie posła lub senatora do odpowiedzialności karnej w sprawie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego składa się za pośrednictwem Prokuratora Generalnego; że w przedmiotowej sprawie wniosek skierowano do Prokuratora Generalnego, który jednak odesłał go, argumentując, że "oskarżenie prywatne" obejmuje również "oskarżenie posiłkowe" oraz że złożenie wniosku o uchylenie immunitetu posła należy do właściwości sądu;

C. mając na uwadze, że pełnomocnik oskarżyciela posiłkowego zwrócił się do Sądu o zgodę na wszczęcie postępowania karnego przeciwko między innymi Beacie Mazurek w związku z czynem z art. 256 § 2 polskiego Kodeksu karnego;

D. mając na uwadze, że dnia 17 października 2018 r. w mediach społecznościowych - na portalu Twitter na stronie Prawa i Sprawiedliwości - opublikowano spot wyborczy pod hasłem "Bezpieczny samorząd" w ramach wyborów samorządowych, które odbyły się w Polsce dnia 21 października 2018 r.; że w jego rozpowszechnianiu wzięła udział m.in. Beata Mazurek; mając na uwadze, że opublikowany spot miał zawierać treści wzywające do nienawiści wobec imigrantów muzułmańskich;

E. mając na uwadze, że Beata Mazurek jest jedną z osób znajdujących się w podobnej sytuacji, czyli oskarżonych o popełnienie zarzucanych czynów zabronionych, o których mowa powyżej, przy czym jedyna różnica polega na tym, że obecnie korzysta ona z immunitetu posłanki do Parlamentu Europejskiego; mając na uwadze, że w związku z tym należy pamiętać, że Beata Mazurek nie jest jedyną osobą, która może zostać postawiona w stan oskarżenia w przedmiotowej sprawie;

F. mając na uwadze, że Beata Mazurek została wybrana do Parlamentu Europejskiego w wyborach, które odbyły się dnia 26 maja 2019 r.;

G. mając na uwadze, że czyny zarzucane Beacie Mazurek nie dotyczą opinii lub stanowiska zajętego przez nią w głosowaniu w czasie wykonywania obowiązków posłanki do Parlamentu Europejskiego w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej; mając na uwadze, że w przedmiotowej sprawie wniosek o uchylenie immunitetu dotyczy okoliczności faktycznych związanych z działaniami o charakterze lokalnym prowadzonymi przed uzyskaniem statusu, a w konsekwencji immunitetu posłanki do Parlamentu Europejskiego;

H. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma chronić Parlament i posłów do niego przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych i niemożliwych do oddzielenia od tych obowiązków;

I. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swoich państw z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;

J. mając na uwadze, że zgodnie z art. 105 ust. 2 i art. 108 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., jak również art. 7 ust. 1, 2 i 4, art. 7b ust. 1 i art. 7c ust. 1 Ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora 2 , poseł nie może zostać przesłuchany jako podejrzany i nie może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej bez zgody Parlamentu Europejskiego;

K. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 3 ;

L. mając na uwadze, że w tym przypadku Parlament nie znalazł dowodów wskazujących na zaistnienie fumus persecutio- nis, czyli okoliczności wskazujących na leżący u podstaw postępowania sądowego zamiar zaszkodzenia działalności politycznej posła, a tym samym Parlamentowi Europejskiemu;

1. podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Beaty Mazurek;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do bezzwłocznego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji, właściwym organom Rzeczypospolitej Polskiej i Beacie Mazurek.

1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 21 października 2008 r., Marra/De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI:EU:C:2008:579; wyrok Sądu z dnia 19 marca 2010 r., Gollnisch/Parlament, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Sądu z dnia 6 września 2011 r., Patriciello, C-163/10, ECLI: EU:C:2011:543; wyrok Sądu z dnia 17 stycznia 2013 r., Gollnisch/Parlament, T-346/ 11 i T-347/11, ECLI:EU:T:2013:23. wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 19 grudnia 2019 r., Junqueras Vies, C-502/19, ECLI:EU:C:2019:1115.
2 Dz.U. 2022 poz. 1339, tekst jednolity.
3 Wyrok Sądu z dnia 30 kwietnia 2019 r., Briois/Parlament, T-214/18, ECLI:EU:T:2019:266.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Od 17 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 08.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2842

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 listopada 2023 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Beaty Mazurek (2023/2023(IMM))
Data aktu: 09/11/2023
Data ogłoszenia: 08/05/2024