(C/2024/2832)(Dz.U.UE C z dnia 22 kwietnia 2024 r.)
W dniu 3 kwietnia 2024 r., zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 1 (rozporządzenie w sprawie subsydiów zagranicznych), Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania szczegółowego w wyżej wymienionej sprawie po ustaleniu na podstawie wstępnego przeglądu wystarczających przesłanek, że przedsiębiorstwo Shanghai Electric UK Ltd. i Shanghai Electric Hong Kong International Engineering Company ("strony zgłaszające") w opisanym poniżej postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego otrzymały subsydia zagraniczne, które zakłócają rynek wewnętrzny. Wszczęcie szczegółowego postępowania wyjaśniającego w odniesieniu do zgłoszonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pozostaje bez uszczerbku dla ostatecznej decyzji w tej sprawie.
1. Postępowanie o udzielenie zamówienia
W dniu 27 września 2023 r. spółka "Societatea PARC FOTOVOLTAIC ROVINARI EST S.A." (zwana dalej "instytucją zamawiającą") wszczęła otwarte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego o wartości około 375 mln EUR na projekt, budowę i eksploatację parku fotowoltaicznego w Rumunii. Postępowanie odbyło się na platformie Tenders Electronic Daily (TED) pod numerem referencyjnym Rumunia-Targu Jiu: Obiekty budowlane na potrzeby elektrowni, 2023/S 189-592487. Link TED: Roboty budowlane - 592487-2023 - TED Tenders Electronic Daily (europa.eu)
2. Strona zgłaszająca i zgłoszone zagraniczne wkłady finansowe
Shanghai Electric UK Co., Ltd. i Shanghai Electric Hong Kong International Engineering Co., Ltd. są w 100 % własnością Shanghai Electric Group Co., Ltd. lub są przez nie kontrolowane. Shanghai Electric UK Co., Ltd. i Shanghai Electric Hong Kong International Engineering Co., Ltd. są światowymi dostawcami rozwiązań przemysłowych w zakresie energii, produkcji i integracji wywiadu cyfrowego.
W dniu 22 stycznia 2024 r. instytucja zamawiająca przekazała Komisji zgłoszenie, o którym mowa w art. 29 ust. 1 rozporządzenia finansowego, przedłożone przez strony zgłaszające. Komisja uznała, że zgłoszenie jest niekompletne. W związku z tym w dniu 19 lutego 2024 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 29 ust. 4 rozporządzenia finansowego i art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1441 2 , w której uznała zgłoszenie za niekompletne.
W dniu 4 marca 2024 r. strony zgłaszające przedłożyły pełne zgłoszenie, w związku z czym zgodnie z art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1441 Komisja ogłosiła datę wejścia w życie zgłoszenia jako 4 marca 2024 r. Zgodnie z art. 30 ust. 2 rozporządzenia finansowego Komisja przeprowadziła wstępny przegląd wypełnionego zgłoszenia w terminie 20 dni roboczych.
3. Przesłanki występowania subsydiów zagranicznych
Na podstawie informacji, którymi dysponuje na tym etapie, Komisja uznaje, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że strony zgłaszające - zgodnie z art. 28 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych - otrzymały następujące subsydia zagraniczne w rozumieniu art. 3 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych:
- Dotacje rządowe udostępnione stronom zgłaszającym i ich spółkom holdingowym w okresie trzech lat poprzedzających zgłoszenie, które przysporzyły szczególnej korzyści stronom zgłaszającym.
- Zwroty podatków, zachęty podatkowe i wprowadzenie opłat w łącznej kwocie co najmniej 389 mln EUR, z których skorzystały strony zgłaszające i ich spółki holdingowe w okresie trzech lat poprzedzających zgłoszenie, co stanowiło szczególną korzyść dla stron zgłaszających
- Finansowanie udostępnione stronom zgłaszającym i ich spółkom holdingowym w okresie trzech lat poprzedzających zgłoszenie, które przysporzyły szczególnej korzyści stronom zgłaszającym.
- Sprzedaż towarów i świadczenie usług w wysokości co najmniej 546 mln EUR udostępnione stronom zgłaszającym i ich spółkom holdingowym w okresie trzech lat poprzedzających zgłoszenie, które przysporzyły szczególnej korzyści stronom zgłaszającym.
4. Przesłanka dotycząca zakłócenia na rynku wewnętrznym
Na podstawie informacji, którymi dysponuje na tym etapie, Komisja stoi na stanowisku, że istnieją wystarczające przesłanki świadczące o tym, że subsydia zagraniczne wstępnie określone w sekcji 3 mogą poprawić pozycję konkurencyjną stron zgłaszających na rynku wewnętrznym, a tym samym faktycznie lub potencjalnie negatywnie wpłynąć na konkurencję na rynku wewnętrznym w rozumieniu art. 4 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych.
Po pierwsze, bezwzględna kwota tych potencjalnych subsydiów zagranicznych przynoszących korzyści stronom zgłaszającym jest znacznie wyższa niż wartość zamówień, których dotyczy konsorcjum stron zgłaszających. Zgodnie z ustaleniami zawartymi w motywie 19 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych, że subsydia zagraniczne obejmujące znaczną część szacunkowej wartości zamówienia, które ma zostać udzielone w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, mogą powodować zakłócenia. Chociaż Komisja próbowała uzyskać propozycje finansowe oferentów, nie zostały one udostępnione przez instytucję zamawiającą podczas wstępnego przeglądu. Komisja nie jest zatem w stanie ocenić oferty finansowej zaproponowanej przez zgłaszające strony i nie wyklucza, że stwierdzone subsydia miały potencjalnie zakłócający wpływ na ofertę, co może znaleźć odzwierciedlenie w jej ofercie finansowej.
Po drugie, strony zgłaszające nie przedstawiły żadnych informacji dotyczących szczególnego charakteru, warunków, celu lub wykorzystania potencjalnych subsydiów zagranicznych określonych w sekcji 3 powyżej. Mimo że środki przyznano Shanghai Electric Holdings Group Co., Ltd. lub Shanghai Electric Group Co., Ltd., biorąc pod uwagę prawa kapitałowe istniejące w ramach struktury grupy, dowody, które Komisja posiada w odniesieniu do finansowania wewnątrz grupy, a także brak przesłanek ku temu, że potencjalne subsydia przyznane spółce dominującej były ograniczone w taki sposób, że nie mogły zostać wykorzystane przez zgłaszające strony ani nie mogły one odnieść z nich korzyści, Komisja uważa, że te subsydia zagraniczne mają potencjalnie zakłócający wpływ na ofertę, a tym samym na rynek wewnętrzny.
Ponadto pomoc finansowa udzielana przez podmioty Shanghai Electric Group Co., Ltd. stronom zgłaszającym na potrzeby ich działalności gospodarczej oraz przynosząca straty charakterystyka działalności zagranicznej Shanghai Electric Group Co., Ltd. stanowią dodatkowe wskazówki, jeżeli są rozpatrywane łącznie z innymi elementami określonymi w niniejszej decyzji.
5. Podsumowanie
Biorąc pod uwagę znaczne potencjalne korzyści gospodarcze dla stron zgłaszających za pośrednictwem Shanghai Electric Group Co. Ltd. wynikające z wyżej wymienionych subsydiów w wysokości co najmniej kilku miliardów EUR, które otrzymano trzy lata przed zgłoszeniem opisanym w sekcjach 3 i 4 powyżej, Komisja uznaje, że istnieją wystarczające przesłanki świadczące o tym, że stronom zgłaszającym przyznano subsydia zagraniczne, które mogą zakłócać rynek wewnętrzny.
6. Wezwanie do zgłaszania uwag
Zgodnie z art. 10 ust. 3 lit. d) i art. 40 ust. 1 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych oraz art. 8 ust. 1 rozporządzenia wykonawcze (UE) 2023/1441 ("FSIR") Komisja wzywa każdą osobę fizyczną lub prawną, państwo członkowskie oraz państwo trzecie, które przyznały subsydia zagraniczne określone w sekcji 3, do przedstawienia uwag. Zgodnie z art. 8 ust. 3 FSIR, w przypadku gdy przedłożone pisemne uwagi zawierają informacje poufne, osoba przedstawiająca uwagi dostarcza wersję nieopatrzoną klauzulą poufności w tym samym czasie co wersję opatrzoną taką klauzulą.
W należycie uzasadnionych przypadkach podmioty przekazujące uwagi mogą zażądać, aby ich tożsamość nie została ujawniona. Anonimowość zostanie zagwarantowana na podstawie wyraźnie uzasadnionej przyczyny wskazanej we wniosku.
Aby uwagi te mogły zostać w pełni uwzględnione w procedurze, powinny one wpłynąć do Komisji nie później niż 10 dni roboczych od daty niniejszej publikacji. Uwagi można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną na adres email grow-fsr-pp-notifications@ec.europa.eu pod numerem referencyjnym FSP. 100154.