(C/2024/2736)Język postępowania: węgierski
(Dz.U.UE C z dnia 29 kwietnia 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: L. Armati, M. Mataija i A. Tokár)
Strona pozwana: Węgry
Żądania strony skarżącej
Komisja wnosi do Trybunału o:
1) orzeczenie, że poprzez przyjęcie przepisów 404/2021. sz. Korm. rendelet (rozporządzenia rządu nr 404/2021) oraz 405/2021. sz. Korm. Rendelet (rozporządzenia rządu nr 405/2021), dotyczących dodatkowej opłaty eksploatacyjnej i minimalnej wielkości wydobycia, a także poprzez przyjęcie
2021. évi CXXXVI. törvény (ustawy CXXXVI z 2021), uzupełniającej bányászatról szóló
1993. évi XLVIII. törvény (ustawę XLVIII z 1993 r. o górnictwie) poprzez wprowadzenie § 27A, 27B i 27C, Węgry uchybiły zobowiązaniom ciążącym na nich na podstawie art. 49 TSUE i art. 5 ust. 1 dyrektywy (UE) 2015/1535 o przejrzystości na jednym rynku 1 .
2) obciążenie Węgier kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Komisja wnosi do Trybunału o orzeczenie, że Węgry naruszyły swobodę przedsiębiorczości uznaną przez prawo Unii oraz dyrektywę 2015/1535 o przejrzystości na jednym rynku.
W 2021 r. węgierski rząd przyjął rozporządzenia, w których, z jednej strony ustalił cenę niższą od ceny rynkowej na podstawowe materiały budowlane, takie jak piasek, żwir i cement. Przedsiębiorstwa, które wydobywają owe materiały - prawie wszystkie z nich kontrolowane przez spółki mające siedziby w innych państwach członkowskich - muszą ponadto płacić dodatkową opłatę eksploatacyjną, która stanowi w 90 % różnicę pomiędzy ceną urzędową a ceną przewyższającą te cenę. Podobnie przedsiębiorstwa, do których stosuje się owe rozporządzenia, mają obowiązek utrzymania minimalnego poziomu wydobycia ustalonego przez sąd, pod rygorem utraty koncesji górniczej.
Ponieważ obydwa rozporządzenia rządu zostały przyjęte w okresie przejściowym - pierwotnie jedynie na czas trwania epidemii COVID-19 - węgierski parlament zmienił jednocześnie ustawę o górnictwie i przyznał szefowi właściwego organu nadzorczego uprawnienie do przyjmowania podobnych środków.
Zdaniem Komisji owe przepisy naruszają swobodę przedsiębiorczości uznaną przez TFUE, ponieważ ograniczają możliwość, aby osoby lub spółki mające miejsce zamieszkania lub siedzibę w innych państwach członkowskich kontynuowały lub rozpoczynały działalność gospodarczą na Węgrzech, wynikającą z powyżej wymienionych przepisów. Ponadto zgodnie z dyrektywą 2015/1535 Węgry powinny powiadomić Komisję o planie przyjęcia owych przepisów, czego nie zrobiły.