(Sprawa C-67/24, Amozov 1 )(C/2024/2732)
Język postępowania: bułgarski
(Dz.U.UE C z dnia 29 kwietnia 2024 r.)
Sąd odsyłający
Sofijski rajonen syd
Strony w postępowaniu głównym
Powód: R.K.
Pozwani: K.Ch., D.K., E.K.
Pytania prejudycjalne
1. Czy motyw 15 rozporządzenia Rady (WE) nr 4/2009 2 z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie jurysdykcji, prawa właściwego, uznawania i wykonywania orzeczeń oraz współpracy w zakresie zobowiązań alimentacyjnych należy interpretować w ten sposób, że
dopuszcza on orzecznictwo krajowe, zgodnie z którym jurysdykcja krajowa sądów orzekających w przedmiocie zobowiązań alimentacyjnych na rzecz osób mających zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim (w niniejszej sprawie w Kanadzie) jest określana w trybie przewidzianym w prawie krajowym, a nie w trybie przewidzianym w tym rozporządzeniu?
2. Czy art. 3 i 8 rozporządzenia nr 4/2009 należy interpretować w ten sposób, że
dopuszczają one orzecznictwo krajowe, zgodnie z którym pojęcie "sprawy dotyczącej zobowiązań alimentacyjnych" nie obejmuje roszczenia o obniżenie wysokości świadczeń alimentacyjnych, ponieważ przyjęto, że art. 3-6 tego rozporządzenia mają zastosowanie wyłącznie do roszczeń o zasądzenie świadczeń alimentacyjnych?
3. Czy art. 6 rozporządzenia nr 4/2009 należy interpretować w ten sposób, że pojęcie obywatelstwa, które "mają obie strony", ma zastosowanie również w wypadku, gdy jedna lub większa liczba stron ma podwójne obywatelstwo, czy też ma zastosowanie jedynie w wypadkach pełnej identyczności obywatelstw?
4. Czy art. 7 rozporządzenia nr 4/2009 należy interpretować w ten sposób, że
dopuszcza on, by roszczenia dłużnika o obniżenie wysokości świadczeń alimentacyjnych zostały rozpoznane tytułem istnienia "wyjątkowego przypadku", gdy wierzyciel alimentacyjny ma zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim i nie ma innego związku z Unią, poza jego obywatelstwem?