(C/2024/2730)Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 29 kwietnia 2024 r.)
Sąd odsyłający
Oberster Gerichtshof
Strony w postępowaniu głównym
Strona powodowa: Verein für Konsumenteninformation
Strona pozwana: Koninklijke Luchtvaart Maatschappij NV
Pytania prejudycjalne
1) Czy rozporządzenie (WE) nr 261/2004 1 , a w szczególności jego art. 8 ust. 1 lit. a), należy interpretować w ten sposób, że cena biletu, którą należy uwzględnić w celu określenia kwoty zwrotu należnej od przewoźnika lotniczego pasażerowi w przypadku odwołania lotu, obejmuje również różnicę między kwotą zapłaconą przez tego pasażera a kwotą otrzymaną przez tego przewoźnika lotniczego, odpowiadającą kwocie prowizji otrzymanej przez podmiot działający w charakterze pośrednika między nimi, jeżeli przewoźnik lotniczy wprawdzie wie, że prowizja (opłata z tytułu pośrednictwa) jest regularnie pobierana przez ten podmiot za usługę pośrednictwa, ale nie zna wysokości tej prowizji w konkretnym przypadku?
2) Czy ciężar dowodu w zakresie niezbędnej wiedzy przewoźnika lotniczego spoczywa na pasażerze żądającym zwrotu, czy też to przewoźnik lotniczy musi udowodnić, że nie posiadał niezbędnej wiedzy na temat prowizji?
1 Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91 (Dz.U. 2004, L 46, s. 1).