Streszczenie decyzji Komisji z dnia 12 lutego 2024 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (Sprawa DMA.100022 - Apple - number-independent interpersonal communications services) (notyfikowanej jako dokument C(2024) 785)

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 12 lutego 2024 r.
dotyczące decyzji na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925
(Sprawa DMA.100022 - Apple - number-independent interpersonal communications services)

(notyfikowanej jako dokument C(2024) 785)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(C/2024/2710)

(Dz.U.UE C z dnia 18 kwietnia 2024 r.)

W dniu 12 lutego 2024 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 1 . Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia Rady (UE) 2022/1925 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WPROWADZENIE

(1) W załączonej decyzji ("decyzja") przedstawiono powody, dla których Komisja, po przeprowadzaniu badania rynku na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (akt o rynkach cyfrowych), nie wskazuje Apple Inc. i Apple Distribution International Ltd. (zwanych dalej "Apple" lub "przedsiębiorstwem") jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do jego podstawowej usługi platformowej polegającej na usłudze łączności interpersonalnej niewykorzystującej numerów - iMessage, mimo że osiągnięte zostają progi ilościowe określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych.

2. PROCEDURA

(2) W następstwie powiadomienia dokonanego przez Apple w dniu 3 lipca 2023 r. Komisja przyjęła w dniu 5 września 2023 r. decyzję wskazującą Apple jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do usługi pośrednictwa internetowego App Store, systemu operacyjnego iOS i przeglądarki internetowej Safari, jakie Apple oferuje 2 .W decyzji tej Komisja stwierdziła też, że iMessage jest usługą łączności interpersonalnej niewy- korzystującą numerów, w odniesieniu do której Apple osiąga progi ilościowe określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, jednak że przedsiębiorstwo Apple przedstawiło dostatecznie uzasadnione argumenty podważające w wyraźny sposób domniemania określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do tej podstawowej usługi platformowej, co powodowało, że ta usługa została objęta badaniem rynku na podstawie art. 17 ust. 3 i art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych.

(3) W związku z tym Komisja przyjęła dodatkowo w dniu 5 września 2023 r. decyzję rozpoczynającą badanie rynku na podstawie art. 16 ust. 1 i art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych, aby ocenić, czy - zgodnie z argumentami przedstawionymi przez Apple na podstawie art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych - usługę łączności interpersonalnej niewykorzystująca numerów iMessage przedsiębiorstwa Apple należy wymienić w decyzji wskazującej Apple jako strażnika dostępu 3  jako ważny punkt dostępu umożliwiający użytkownikom biznesowym docieranie do użytkowników końcowych.

(4) W dniu 29 listopada 2023 r. Komisja przekazała przedsiębiorstwu Apple wstępne ustalenia zgodnie z art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych. Przedsiębiorstwo Apple udzieliło odpowiedzi w dniu 5 grudnia 2023 r.

(5) Zgodnie z art. 17 i art. 50 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych zasięgnięto opinii Komitetu Doradczego ds. Rynków Cyfrowych, który w dniu 1 lutego 2024 r. wydał pozytywną opinię.

3. RAMY PRAWNE

(6) W akcie o rynkach cyfrowych ustanowiono zestaw wąsko zdefiniowanych i obiektywnych kryteriów, które pozwalają wskazać przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu. Wskazanie strażnika dostępu powinno być dokonane w odniesieniu do co najmniej jednej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez przedsiębiorstwo, stanowiącej ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych. W celu stwierdzenia, czy dana usługa świadczona przez przedsiębiorstwo jest podstawową usługą platformową spełniającą wymóg określony w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych, konieczne jest na wstępie zakwalifikowanie tej usługi i określenie jej zakresu. Istotnym kryterium kwalifikacji i określenia zakresu podstawowej usługi platformowej jest cel, do jakiego usługa jest wykorzystywana przez użytkowników końcowych lub biznesowych bądź przez obie te grupy użytkowników.

(7) Zgodnie z art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja wskazuje dane przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu, jeżeli spełnia ono łącznie trzy wymogi, mianowicie:

a) wywiera znaczący wpływ na rynek wewnętrzny;

b) świadczy podstawową usługę platformową będącą ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych oraz

c) zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w zakresie prowadzonej przez siebie działalności lub można przewidzieć, że zajmie taką pozycję w niedalekiej przyszłości. W art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych określono domniemanie, że wymogi te są spełnione w przypadku osiągnięcia pewnych progów ilościowych, w szczególności dotyczących rocznego obrotu przedsiębiorstwa lub jego kapitalizacji rynkowej, a także liczby użytkowników końcowych i biznesowych, którzy korzystali z danej podstawowej usługi platfor- mowej w każdym z trzech ostatnich lat obrotowych.

(8) Na podstawie art. 3 ust. 5, art. 17 ust. 3 i art. 17 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja może przeprowadzić badanie rynku w celu ustalenia, czy przedsiębiorstwo świadczące podstawowe usługi platformowe, które osiąga progi ilościowe określone w art. 3 ust. 2 tego aktu, i które przedstawiło dostatecznie uzasadnione argumenty zgodnie z art. 3 ust. 5 tego aktu, podważające w wyraźny sposób domniemania określone w art. 3 ust. 2 tego aktu, spełnia jednak kryteria określone w art. 3 ust. 1 czy nie. Stosownie do wyników badania rynku Komisja akceptuje lub odrzuca argumenty dotyczące obalenia domniemania przez przedsiębiorstwo i odpowiednio wskazuje to przedsiębiorstwo lub nie wskazuje go jako strażnika dostępu w rozumieniu aktu o rynkach cyfrowych.

4. OCENA KOMISJI

(9) W następstwie powiadomienia dokonanego przez Apple i badań rynku przeprowadzonych przez Komisję na podstawie art. 17 ust. 3 i art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych, Komisja nie zamierza wskazywać Apple jako strażnika dostępu w odniesieniu do jego usługi łączności interpersonalnej niewykorzystującej numerów iMessage, jako że usługa ta nie jest ważnym punktem dostępu umożliwiającym użytkownikom biznesowym dotarcie do użytkowników końcowych, co jest wymogiem zawartym w art. 3 ust. 1 lit. b) tego aktu. Komisja opiera swoje wnioski na następujących przesłankach rozpatrywanych łącznie.

(10) Po pierwsze ogólny poziom wykorzystania usługi iMessage - która funkcjonuje wyłącznie na urządzeniach Apple - wydaje się stosunkowo niski w Unii z uwagi na znacznie mniejszą liczbę użytkowników, a w szczególności znacznie mniejszą intensywność użytkowania w porównaniu z innymi usługami łączności interpersonalnej niewykorzystują- cej numerów, a mianowicie dwoma najpopularniejszymi usługami przesyłania wiadomości - WhatsApp i Messenger. Obie te usługi świadczone są przez Meta i wyznaczone zostały na podstawie aktu o rynkach cyfrowych. W tym względzie Komisja zauważa po pierwsze, że miesięczna liczba aktywnych użytkowników końcowych w przypadku usługi iMessage w latach 2020-2023 jest znacznie niższa od miesięcznej liczby aktywnych użytkowników końcowych odpowiednio usług WhatsApp i Messenger przedsiębiorstwa Meta.

(11) Po drugie w odniesieniu do aktywnych użytkowników w skali dnia różnica między wyżej wymienionymi usługami Meta a iMessage jest jeszcze większa, co sugeruje, że średnio użytkownicy iMessage korzystają z tej usługi rzadziej niż ma to miejsce w przypadku użytkowników usług WhatsApp lub Messenger. Podobnie Komisja stwierdza, że intensywność korzystania z iMessage jest stosunkowo niska w porównaniu z innymi usługami przesyłania wiadomości oraz że aktywni użytkownicy innych usług przesyłania wiadomości korzystają zazwyczaj dłużej i częściej z tych usług niż aktywni użytkownicy iMessage. Publicznie dostępne dane, w tym dane publikowane przez różne krajowe organy regulacyjne, potwierdzają, że inne usługi przesyłania wiadomości są wykorzystywane znacznie częściej i intensywniej niż iMessage. Na przykład z danych opublikowanych przez krajowe organy regulacyjne z Niemiec, Hiszpanii i Austrii wynika, że w żadnym z tych państw członkowskich iMessage nie należy do najczęściej używanych usług przesyłania wiadomości.

(12) Po trzecie, jeżeli chodzi o bezwzględne i względne wykorzystanie iMessage do celów działalności gospodarczej, wyniki badania rynku wskazują, że iMessage ma ograniczone znaczenie jako kanał komunikacji między przedsiębiorcami i konsumentami. Ponadto, jeżeli chodzi konkretnie o usługę Apple Messages for Business, umożliwiającą wzajemną bezpośrednią, odbywającą się płynnie komunikację między użytkownikami końcowymi iMessage a użytkownikami biznesowymi w ramach płynnego doświadczenia za pośrednictwem zainstalowanej fabrycznie aplikacji Messages, to z danych, którymi dysponuje obecnie Komisja, wynika, że baza użytkowników w UE jest bardzo ograniczona.

(13) Ogólnie rzecz biorąc, dowody zgromadzone przez Komisję sugerują, że użytkownicy biznesowi nie uważają iMessage za ważny ani tym bardziej za kluczowy kanał dotarcia do swoich klientów. Żaden z użytkowników korporacyjnych iPhona, do których Komisja dotarła podczas badania rynku, nie uważał iMessage za kluczową lub ważną usługę umożliwiającą dotarcie do klientów, a zdecydowana większość z nich wskazała, że iMessage nie ma żadnego znaczenia dla dotarcia do klientów. Ponadto wszyscy użytkownicy korporacyjni, którzy korzystają z iMessage do komunikacji z klientami, wskazali, że korzystają również z innych usług przesyłania wiadomości, i często podkreślali, że w porównaniu z innymi narzędziami komunikacji narzędzie to ma charakter drugorzędny. Niektórzy respondenci wskazali ponadto, że z uwagi na to, że iMessage zapewniany jest wraz z usługą SMS/MMS, korzystanie z usługi iMessage jest często niezamierzone i ma miejsce, gdy obie strony komunikacji mają urządzenia Apple i aktywowały iMessage.

(14) Ustalenia Komisji wskazują łącznie na stosunkowo niewielkie znaczenie iMessage jako punktu dostępu umożliwiającego komunikację między przedsiębiorstwami a użytkownikami.

(15) W związku z tym badanie rynku rozpoczęte decyzją C(2023) 6077 z dnia 5 września 2023 r. zostaje zamknięte.

5. WNIOSEK

(16) Z przedstawionych powyżej powodów przedmiotową decyzją zamyka się badanie rynku rozpoczęte decyzją C(2023) 6077 z dnia 5 września 2023 r., którym objęta była usługa łączności interpersonalnej niewykorzystującej numerów iMessage przedsiębiorstwa Apple, i stwierdza się w niej, że tej podstawowej usługi platformowej nie należy wymienić w decyzji C(2023) 6100 z dnia 5 września 2023 r. wskazującej firmę Apple jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 aktu o rynkach cyfrowych jako ważnego punktu dostępu umożliwiającego użytkownikom biznesowym dotarcie do użytkowników końcowych.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych) (Dz.U. L 265 z 12.10.2022, s. 1).
2 Decyzja C(2023) 6100 final.
3 Decyzja C(2023) 6077 final z dnia 5 września 2023 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2710

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 12 lutego 2024 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (Sprawa DMA.100022 - Apple - number-independent interpersonal communications services) (notyfikowanej jako dokument C(2024) 785)
Data aktu: 12/02/2024
Data ogłoszenia: 18/04/2024