(Cases DMA.100015 - Microsoft - Online Search Engines, DMA.100028 - Microsoft - Web Browsers, DMA.100034 - Microsoft - Online Advertising Services)(notyfikowanej jako dokument C(2023) 6078)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(C/2024/2709)
(Dz.U.UE C z dnia 18 kwietnia 2024 r.)
W dniu 12 lutego 2024 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 1 . Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia (UE) 2022/1925 Komisja podaje do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.
1. WPROWADZENIE
1) W decyzji Komisji ("decyzja") przedstawiono powody, dla których Komisja - po przeprowadzaniu badań rynku na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 ("akt o rynkach cyfrowych") - nie wskazała przedsiębiorstwa Microsoft Corporation (zwanego dalej "Microsoft" lub "przedsiębiorstwem") jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do świadczonych przez niego trzech podstawowych usług plat- formowych: wyszukiwarki internetowej Microsoft Bing, przeglądarki internetowej Microsoft Edge oraz internetowych usług reklamowych Microsoft Advertising, mimo że w odniesieniu do tych usług progi ilościowe określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych zostały osiągnięte.
2. PROCEDURA
2) W następstwie powiadomienia dokonanego przez Microsoft 3 lipca 2023 r. Komisja przyjęła 5 września 2023 r. decyzję, w której na podstawie art. 3 aktu o rynkach cyfrowych wskazała przedsiębiorstwo Microsoft jako strażnika dostępu w odniesieniu do świadczonych przez nie podstawowych usług platformowych: systemu operacyjnego Windows PC OS i internetowego serwisu społecznościowego LinkedIn 2 . W decyzji tej Komisja stwierdziła również, że choć Outlook.com stanowi usługę łączności interpersonalnej niewykorzystującą numerów ("usługa NIICS"), w odniesieniu do której Microsoft osiąga progi ilościowe określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, to Microsoft w sposób jasny i wyczerpujący wykazał, iż wymóg, by ta podstawowa usługa platformowa stanowiła ważny punkt dostępu, określony w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych, nie został spełniony. W związku z tym przedsiębiorstwa Microsoft nie wskazano jako strażnika dostępu w odniesieniu do świadczonej przez niego podstawowej usługi platformowej - usługi NIICS Outlook.com. Ponadto Komisja stwierdziła, że Microsoft Bing, Microsoft Edge i Microsoft Advertising to, odpowiednio, wyszukiwarka internetowa, przeglądarka internetowa i internetowe usługi reklamowe, które stanowią podstawowe usługi platformowe w rozumieniu art. 2 pkt 2 aktu o rynkach cyfrowych, w odniesieniu do których Microsoft osiąga progi ilościowe określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, lecz że Microsoft przedstawił wystarczająco uzasadnione argumenty, które w wyraźny sposób podważają domniemania określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do każdej z tych trzech podstawowych usług platformowych.
3) W związku z tym Komisja przyjęła w dniu 5 września 2023 r. decyzję o rozpoczęciu badań rynku na podstawie art. 16 ust. 1 i art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych, aby ocenić, czy w świetle argumentów przedstawionych przez Microsoft na podstawie art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych wyszukiwarkę internetową Bing, przeglądarkę internetową Edge oraz internetowe usługi reklamowe Microsoft Advertising oferowane przez Microsoft należy wymienić w decyzji o wskazaniu Microsoft jako strażnika dostępu jako ważne punkty dostępu umożliwiające użytkownikom biznesowym dotarcie do użytkowników końcowych 3 .
4) W dniu 29 listopada 2023 r. Komisja przekazała przedsiębiorstwu Microsoft - na podstawie art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych - wstępne ustalenia. Microsoft udzielił odpowiedzi w dniu 5 grudnia 2023 r.
5) Zgodnie z art. 17 i art. 50 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych zasięgnięto opinii Komitetu Doradczego ds. Rynków Cyfrowych, który w dniu 1 lutego 2024 r. wydał pozytywną opinię.
3. RAMY PRAWNE
6) W akcie o rynkach cyfrowych ustanowiono zestaw wąsko zdefiniowanych i obiektywnych kryteriów, które pozwalają wskazać przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu. Wskazanie strażnika dostępu powinno być dokonane w odniesieniu do co najmniej jednej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez przedsiębiorstwo, stanowiącej ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych. W celu stwierdzenia, czy usługa świadczona przez przedsiębiorstwo jest podstawową usługą platformową spełniającą wymogi określone w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych, konieczne jest na wstępie zakwalifikowanie danej usługi i określenie jej zakresu. Istotnym kryterium kwalifikacji i określenia zakresu podstawowej usługi platformowej jest cel, do jakiego usługa jest wykorzystywana przez użytkowników końcowych lub biznesowych bądź obie te grupy.
7) Zgodnie z art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja wskazuje przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu, jeżeli spełnia ono trzy łączne wymogi, mianowicie:
a) wywiera znaczący wpływ na rynek wewnętrzny,
b) świadczy podstawową usługę platformową będącą ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych, oraz
c) zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w zakresie prowadzonej przez siebie działalności lub można przewidzieć, że zajmie taką pozycję w niedalekiej przyszłości. Art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych zawiera domniemanie, że wymogi te są spełnione w przypadku osiągnięcia określonych progów ilościowych, w szczególności rocznego obrotu lub kapitalizacji rynkowej danego przedsiębiorstwa, a także liczby użytkowników końcowych i liczby użytkowników biznesowych danej podstawowej usługi platformowej w każdym z trzech ostatnich lat obrotowych.
8) Na podstawie art. 3 ust. 5 i art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych Komisja może przeprowadzić badanie rynku w celu ustalenia, czy przedsiębiorstwo świadczące podstawowe usługi platformowe, które osiąga progi ilościowe określone w art. 3 ust. 2 tego aktu, a które przedstawiło dostatecznie uzasadnione argumenty zgodnie z art. 3 ust. 5 tego aktu, podważające w wyraźny sposób domniemania określone w art. 3 ust. 2 tego aktu, spełnia ostatecznie kryteria określone w art. 3 ust. 1 czy jednak ich nie spełnia. Zgodnie z wynikami badania rynku Komisja akceptuje lub odrzuca kontrargumenty przedsiębiorstwa i w rezultacie wskazuje przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu w rozumieniu aktu o rynkach cyfrowych albo takiego wskazania nie dokonuje.
4. OCENA KOMISJI
9) W następstwie powiadomienia dokonanego przez Microsoft i badań rynku przeprowadzonych przez Komisję na podstawie art. 17 ust. 3 i art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych Komisja nie wskazuje przedsiębiorstwa Microsoft jako strażnika dostępu w odniesieniu do (i) jego wyszukiwarki internetowej Bing, (ii) jego przeglądarki internetowej Edge oraz (iii) jego internetowych usług reklamowych Microsoft Advertising, ponieważ usługi te nie stanowią dla użytkowników biznesowych ważnych punktów dostępu umożliwiających im dotarcie do użytkowników końcowych w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.
10) W odniesieniu do udostępnianej przez Microsoft wyszukiwarki internetowej Bing Komisja opiera swój wniosek na następujących przesłankach.
11) Po pierwsze, Komisja uważa, że skala korzystania z wyszukiwarki Bing przez użytkowników końcowych jest niska w porównaniu z ogólną skalą dla kategorii podstawowych usług platformowych "wyszukiwarki internetowe", a także w porównaniu z największą wyszukiwarką internetową Google Search. Ograniczona skala korzystania z Bing przez użytkowników końcowych oznacza, że Bing nie tylko nie jest ważnym punktem dostępu umożliwiającym użytkownikom końcowym wyszukiwanie użytkowników biznesowych, ale również nie jest ważnym punktem dostępu umożliwiającym użytkownikom biznesowym dotarcie do użytkowników końcowych.
12) Po drugie, Komisja uważa, że ekosystem platformowy Microsoft nie przyczynia się obecnie w wystarczającym stopniu do tego, by wyszukiwarka Bing była ważnym punktem dostępu dla użytkowników biznesowych umożliwiającym im dotarcie do użytkowników końcowych. Ponadto badanie rynku potwierdziło, że uruchomienie w lutym 2023 r. usługi Bing Chat, która opiera się na modelu ChatGPT 4, nie doprowadziło do stabilnego i znacznego wzrostu korzystania z wyszukiwarki internetowej Bing w okresie objętym badaniem rynku.
13) W odniesieniu do udostępnianej przez Microsoft przeglądarki internetowej Edge Komisja opiera swój wniosek na następujących przesłankach.
14) Po pierwsze, skala korzystania z przeglądarki Edge na tle kategorii podstawowych usług platformowych "przeglą- eglądarki internetowe" jest niska. Ponadto dowody wskazują, że integracja Bing Chat, Windows PC OS i Microsoft (M365) nie przełożyła się obecnie na znaczny i trwały wzrost powszechności korzystania z Edge jako przeglądarki internetowej.
15) Po drugie, Microsoft nie kontroluje odpowiedniej architektury przeglądarki internetowej. Co za tym idzie, o tym, w jaki sposób użytkownicy biznesowi generują w Edge treści udostępniane użytkownikom końcowym, decyduje specyfikacja silnika przeglądarki internetowej "Blink" przedsiębiorstwa Alphabet, a nie autonomiczna decyzja przedsiębiorstwa Microsoft.
16) Po trzecie, ekosystem platformowy przedsiębiorstwa Microsoft nie przyczynia się obecnie w wystarczającym stopniu do tego, by przeglądarka Edge była ważnym punktem dostępu dla użytkowników biznesowych umożliwiającym im dotarcie do użytkowników końcowych. Podobnie zdolność przedsiębiorstwa Microsoft do wykorzystywania przeglądarki Edge jako narzędzia przyczyniającego się do zwiększania skali korzystania z innych usług przedsiębiorstwa Microsoft jest obecnie ograniczona. Ponadto, po wskazaniu przedsiębiorstwa Microsoft jako strażnika dostępu w odniesieniu do jego systemu operacyjnego Windows PC OS, Microsoft jest zobowiązany - zgodnie z art. 6 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych - umożliwić użytkownikom końcowym łatwe odinstalowanie wszelkich aplikacji i łatwą zmian ustawień domyślnych w systemie operacyjnym, co jeszcze bardziej ogranicza ewentualną przewagę, jaką może mieć w związku z preinstalowaniem przeglądarki Edge na urządzeniach z systemem Windows.
17) W odniesieniu do internetowych usług reklamowych Microsoft Advertising Komisja opiera swój wniosek na następujących przesłankach.
18) Po pierwsze, usługa Microsoft Advertising oferowana jest na stosunkowo niewielką skalę w porównaniu z ogólną skalą działalności w ramach kategorii podstawowych usług platformowych "internetowe usługi reklamowe" w Unii, a także w porównaniu z największymi dostawcami internetowych usług reklamowych w Unii.
19) Po drugie, na chwilę obecną korzyści wynikające z możliwości pozyskiwania danych i efekty sieciowe generowane przez platformowy ekosystem usług Microsoft (zwłaszcza przez wyszukiwarkę internetową Bing) nie przyniosły wystarczających efektów skali z korzyścią dla Microsoft Advertising. W związku z tym Microsoft Advertising nie stanowi ważnego punktu dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych.
20) Po trzecie, skala korzystania z Microsoft Advertising przez użytkowników biznesowych jest niewielka, co dodatkowo potwierdza, że usługi tej nie można uznać za ważny punkt dostępu umożliwiający użytkownikom biznesowym dotarcie do użytkowników końcowych.
5. WNIOSKI
21) Z powodów wskazanych powyżej na podstawie przedmiotowej decyzji zamyka się badania rynku wszczęte decyzją C(2023) 6078 z dnia 5 września 2023 r. w odniesieniu do (i) oferowanej przez Microsoft wyszukiwarki internetowej Bing, (ii) oferowanej przez Microsoft przeglądarki internetowej Edge oraz (iii) świadczonych przez Microsoft internetowych usług reklamowych Microsoft Advertising i stwierdza się, że w decyzji o wskazaniu przedsiębiorstwa Microsoft jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 aktu o rynkach cyfrowych nie należy wymieniać tych podstawowych usług platformowych jako ważnych punktów dostępu umożliwiających użytkownikom biznesowym dotarcie do użytkowników końcowych.
22) Ustalenia te pozostają bez uszczerbku dla możliwości ponownego rozpatrzenia lub zmiany przez Komisję niniejszej decyzji, na podstawie art. 4 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych, jeżeli nastąpi jakakolwiek istotna zmiana stanu faktycznego, na podstawie którego decyzję podjęto, lub jeżeli decyzję podjęto na podstawie niekompletnych, nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji.