Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 października 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 3/2023 na rok budżetowy 2023 r. - aktualizacja dochodów (zasobów własnych) i inne dostosowania techniczne, w tym ustanowienie i finansowanie w 2023 r. nowego instrumentu wzmocnienia przemysłu obronnego i europejskiego aktu w sprawie czipów (12435/2023 - C9-0225/2023 - 2023/0240(BUD))

P9_TA(2023)0368
Projekt budżetu korygującego nr 3/2023 r. - Aktualizacja dochodów (zasobów własnych) i inne dostosowania techniczne Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 października 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 3/2023 na rok budżetowy 2023 r. - aktualizacja dochodów (zasobów własnych) i inne dostosowania techniczne, w tym ustanowienie i finansowanie w 2023 r. nowego instrumentu wzmocnienia przemysłu obronnego i europejskiego aktu w sprawie czipów (12435/2023 -
C9-0225/2023 - 2023/0240(BUD))

(C/2024/2666)

(Dz.U.UE C z dnia 29 kwietnia 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 23 listopada 2022 r. 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 ,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 11 lipca 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 2/2023 na rok budżetowy 2023 - zapisanie nadwyżki z roku budżetowego 2022 6 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 3/2023 przyjęty przez Komisję 3 lipca 2023 r. (COM(2023)0406),

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 3/2023 przyjęte przez Radę dnia 18 września 2023 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu tego samego dnia (12435/2023 - C9-0225/2023),

- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0287/2023),

A. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 3/2023 wiąże się z rewizją prognoz dotyczących zasobów własnych w odniesieniu do ceł, które są o 9,9% wyższe niż w budżecie na 2023 r., nieograniczonej podstawy VAT, która jest o 8,6% wyższa niż prognoza z maja 2022 r., podstawy dotyczącej niepoddawanych recyklingowi odpadów opakowaniowych, która jest o 11,6% wyższa niż prognoza z maja 2022 r., oraz łącznej podstawy DNB UE, która jest o 3,6% wyższa w porównaniu z prognozą z maja 2022 r.;

B. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 3/2023 przewiduje aktualizację wkładu Zjednoczonego Królestwa w 2023 r., który wynosi nieco ponad 9 mld EUR, i zapewnia zainkasowane kwoty grzywien i kar pieniężnych, które wynoszą nieco ponad 690 mln EUR; mając na uwadze, że 504 mln EUR w ramach tych grzywien i kar pieniężnych wynikają z opłat z tytułu przekroczenia poziomu emisji;

C. mając na uwadze, że ogólny wpływ projektu budżetu korygującego nr 3/2023 na wydatki wiąże się ze zwiększeniem środków na zobowiązania o 54,8 mln EUR oraz zmniejszeniem środków na płatności o 190,9 mln EUR;

D. mając na uwadze, że wzywa się Unię do intensyfikowania działań w coraz większej liczbie dziedzin, w tym w dziedzinie obronności, zdrowia i klimatu, jednak bez odpowiedniego zwiększenia budżetu Unii na te zadania;

1. z zadowoleniem przyjmuje projekt budżetu korygującego nr 3/2023 przedstawiony przez Komisję;

2. zauważa, że zwiększenie kwoty zasobów własnych innych niż DNB pociąga za sobą zmniejszenie wkładu opartego na DNB o 4,4 mld EUR w porównaniu z projektem budżetu korygującego nr 2/2023; ponownie wyraża pogląd, że państwa członkowskie powinny wykorzystać obniżenie swoich wkładów opartych na DNB do zwiększenia finansowania budżetu, działań i programów Unii, m.in. w odpowiedzi na konsekwencje rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie oraz w celu przeciwdziałania zmianie klimatu, a także do wspierania Europejczyków i MŚP w radzeniu sobie z wysoką inflacją;

3. wzywa Radę do zatwierdzenia niedawnych wniosków Komisji w sprawie zasobów własnych w celu zwiększenia zasobów własnych dostępnych w budżecie Unii;

4. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 3/2023;

5. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 3/2023 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

6. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 58 z 23.2.2023, s. 1.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
5 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
6 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0254.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2666

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 października 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 3/2023 na rok budżetowy 2023 r. - aktualizacja dochodów (zasobów własnych) i inne dostosowania techniczne, w tym ustanowienie i finansowanie w 2023 r. nowego instrumentu wzmocnienia przemysłu obronnego i europejskiego aktu w sprawie czipów (12435/2023 - C9-0225/2023 - 2023/0240(BUD))
Data aktu: 18/10/2023
Data ogłoszenia: 29/04/2024