Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 października 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 (11565/2023 - C9-0336/2023 - 2023/0264(BUD))

P9_TA(2023)0367
Budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 - wszystkie sekcje Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 października 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 (11565/2023 - C9-0336/2023 - 2023/0264(BUD))

(C/2024/2665)

(Dz.U.UE C z dnia 29 kwietnia 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 1 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 2  ("rozporządzenie finansowe"),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 , wspólne oświadczenia uzgodnione między Parlamentem, Radą i Komisją w tym kontekście 4 , a także powiązane deklaracje jednostronne 5 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2022/2496 z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 6 ,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych ("porozumienie międzyinstytucjonalne") 7 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 20 kwietnia 2023 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2024 8 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 3 października 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego śródokresowej rewizji wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 9 ,

- uwzględniając wniosek Komisji z dnia 20 czerwca 2023 r. dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 (COM(2023)0337),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 20 czerwca 2023 r. zatytułowany "Śródokresowa rewizja wieloletnich ram finansowych 2021-2027" (COM(2023)0336) i towarzyszący mu dokument roboczy służb Komisji (SWD(2023) 0336),

- uwzględniając wniosek z dnia 20 czerwca 2023 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy (COM(2023)0338),

- uwzględniając wniosek z dnia 20 czerwca 2023 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Platformę na rzecz technologii strategicznych dla Europy ("STEP") oraz zmieniającego dyrektywę 2003/87/WE i rozporządzenia (UE) 2021/1058, (UE) 2021/1056, (UE) 2021/1057, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 223/2014, (UE) 2021/1060, (UE) 2021/523, (UE) 2021/695, (UE) 2021/697 i (UE) 2021/241 (COM(2023)0335),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie wpływu zwiększenia kosztów finansowania zewnętrznego w ramach Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy na budżet UE na 2024 r. 10 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie ulepszenia wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027: gotowy na nowe wyzwania, odporny budżet UE 11 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2092 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii 12 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 i (UE) 2018/1999 (Europejskie prawo o klimacie) 13 ,

- uwzględniając międzyinstytucjonalną proklamację Europejskiego filaru praw socjalnych z dnia 13 grudnia 2017 r. 14  oraz swoją rezolucję z dnia 19 stycznia 2017 r. w tej sprawie 15 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie strategii UE na rzecz zwiększenia konkurencyjności przemysłu oraz pobudzenia handlu i tworzenia miejsc pracy dobrej jakości 16 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 19 maja 2022 r. w sprawie skutków społecznych i gospodarczych dla UE związanych z rosyjską wojną w Ukrainie - zwiększanie zdolności UE do działania 17 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 1 lutego 2023 r. pt. "Plan przemysłowy Zielonego Ładu na miarę epoki neutralności emisyjnej" (COM(2023)0062),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie przystąpienia do strefy Schengen 18 , rezolucję z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie pełnego stosowania przepisów dorobku Schengen w Bułgarii i Rumunii: zniesienie kontroli na wewnętrznych granicach lądowych, morskich i powietrznych 19 , swoje rezolucje z dnia 13 października 2011 r. i 18 października 2022 r. 20  w sprawie przystąpienia Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen oraz sprawozdanie z dnia 23 listopada 2022 r. z uzupełniającej dobrowolnej misji informacyjnej w Rumunii i Bułgarii w sprawie stosowania dorobku Schengen i jego rozwoju od 2011 r., przesłane Parlamentowi Europejskiemu w grudniu 2022 r., a także wniosek Komisji w sprawie przystąpienia tych dwóch państw do strefy Schengen,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r. zatytułowany "Europejski Zielony Ład" (COM(2019) 0640) oraz rezolucję Parlamentu z dnia 15 stycznia 2020 r. w tej sprawie 21 ,

- uwzględniając unijną strategię na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025,

- uwzględniając porozumienie przyjęte na 21. Konferencji Stron UNFCCC (COP21) w Paryżu w dniu 12 grudnia 2015 r. (porozumienie paryskie) oraz porozumienie przyjęte na 15. Konferencji Stron Konwencji Narodów Zjednoczonych o różnorodności biologicznej dnia 19 grudnia 2022 r. (globalne ramy różnorodności biologicznej z Kunmingu/Mon- trealu),

- uwzględniając cele zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych,

- uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024, przyjęty przez Komisję dnia 5 lipca 2023 r. (COM(2023)0300),

- uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024, przyjęte przez Radę dnia 5 września 2023 r. 22  i przekazane Parlamentowi dnia 8 września 2023 r. (11565/2023 - C9-0336/ 2023),

- uwzględniając art. 94 Regulaminu,

- uwzględniając opinie przedstawione przez Komisję Spraw Zagranicznych, Komisję Rozwoju, Komisję Gospodarczą i Monetarną, Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych, Komisję Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności, Komisję Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, Komisję Transportu i Turystyki, Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Komisję Rybołówstwa, Komisję Kultury i Edukacji, Komisję Spraw Konstytucyjnych oraz Komisję Praw Kobiet i Równouprawnienia,

- uwzględniając pismo przesłane przez Komisję Przemysłu, Badań Naukowych i Energii,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0288/2023),

Sekcja III - Komisja Europejska

1. podkreśla, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie, po pandemii COVID-19, przyniosła dalsze ogromne konsekwencje gospodarcze i społeczne dla ludzi w Europie i na całym świecie, zwiększając inflację oraz powodując brak bezpieczeństwa energetycznego i ubóstwo energetyczne, wzrost cen żywności i energii oraz kryzys związany z kosztami utrzymania dla milionów ludzi, zwłaszcza znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji; podkreśla, że nowy kontekst geopolityczny i gospodarczy, w połączeniu z pogłębiającym się kryzysem klimatycznym i kryzysem różnorodności biologicznej oraz wynikającymi z nich bezprecedensowymi ekstremalnymi zdarzeniami pogodowymi i klęskami żywiołowymi mającymi wpływ na ludzi i społeczności w Europie i jej sąsiedztwie, spowodował nowe potrzeby polityczne, zwłaszcza w zakresie klimatu i energii, inwestycji społecznych, obrony, rolnictwa i polityki przemysłowej;

2. przypomina, że opracowując projekt budżetu na 2024 r. w oparciu o obowiązujące rozporządzenie w sprawie wieloletnich ram finansowych (WRF), Komisja wyraźnie podkreśliła ograniczenia tych ram "po trzech latach bezprecedensowych kryzysów" i zwróciła uwagę, że rozporządzenie uzgodniono "w zupełnie innym kontekście geopolitycznym i gospodarczym";

3. przypomina ponadto, że dwa tygodnie po opublikowaniu projektu budżetu Komisja przedstawiła wniosek dotyczący przeglądu rozporządzenia w sprawie WRF, a także wnioski ustawodawcze w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy i Platformy na rzecz technologii strategicznych dla Europy (STEP), stwierdzając, że pakiet ten musi wejść w życie do 1 stycznia 2024 r., a zatem przed budżetem na 2024 r.;

4. zauważa, że choć Komisja przedstawiła wniosek dotyczący rewizji WRF, Rada postanowiła sformułować swoje stanowisko w sprawie budżetu na 2024 r., zakładając, że ramy nie zostaną zmienione; wyraża głębokie ubolewanie, że pomimo drastycznych ograniczeń Rada postanowiła zastosować do czytania budżetu podejście rutynowe, obniżając środki na zobowiązania w projekcie budżetu o 772 mln EUR i środki na płatności o 515 mln EUR we wszystkich działach WRF, co zmniejszyłoby wpływ Unii, jej zdolność do działania i znaczenie na świecie oraz nie uwzględniałoby trudnej sytuacji gospodarczej i społecznej; uważa, że cięcia zaproponowane przez Radę są nieuzasadnione i nie wynikają z obiektywnej oceny potrzeb ani zdolności absorpcyjnej i są w wielu przypadkach sprzeczne ze wspólnymi ambicjami i porozumieniami politycznymi; postanawia zatem przywrócić środki we wszystkich liniach, w których Rada dokonała cięć, do poziomu określonego w projekcie budżetu;

5. przypomina, że budżet może zostać przyjęty wyłącznie zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem w sprawie WRF; ponownie wyraża głębokie przekonanie, że zmienione rozporządzenie w sprawie WRF musi stanowić ramy dla budżetu na 2024 r., oraz uważa, że aby zapewnić demokratyczne podejmowanie decyzji zgodnie z duchem traktatu, Parlament powinien sformułować swoje stanowisko na podstawie zmienionych ram; w związku z tym postanawia przeprowadzić czytanie budżetu na 2024 r. zgodnie ze sprawozdaniem okresowym w sprawie rewizji WRF;

6. przypomina swoje utrwalone od dawna stanowisko, zgodnie z którym nowym priorytetom lub zadaniom politycznym powinny towarzyszyć nowe środki oraz że instytucje, organy i agencje zdecentralizowane Unii muszą dysponować odpowiednim personelem i odpowiednimi zasobami, aby mogły wypełniać swój mandat; ubolewa, że obecna sytuacja budżetowa skłoniła Komisję do przesunięcia znacznych środków w okresie obowiązywania WRF; podkreśla, że wszystkie wydatki z budżetu Unii muszą podlegać kontroli parlamentarnej;

7. podkreśla, że szybki postęp w zakresie nowych zasobów własnych ma zasadnicze znaczenie zarówno dla spłaty kosztów finansowania zewnętrznego Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy (EURI), jak i dla stabilności finansowej i wdrażania obecnych i przyszłych wieloletnich ram finansowych; z zadowoleniem przyjmuje pierwszy koszyk nowych zasobów własnych przedstawiony przez Komisję w grudniu 2021 r. oraz skorygowany drugi koszyk opublikowany w czerwcu 2023 r.; wzywa Radę do niezwłocznego poczynienia postępów w celu zapewnienia terminowego wprowadzenia nowych zasobów własnych, zgodnie z prawnie wiążącym harmonogramem załączonym do porozumienia międzyin- stytucjonalnego; podkreśla, że potrzebne będą solidniejsze nowe zasoby własne, aby zagwarantować odpowiedni budżet Unii w kolejnych latach, i oczekuje ambitnych i innowacyjnych wniosków Komisji, wykraczających poza porozumienie międzyinstytucjonalne;

8. podkreśla, że budżet na 2024 r. musi być dostosowany do celów Unii i jej zobowiązań międzynarodowych; zwraca uwagę, że trzeba kontynuować prace na rzecz osiągnięcia określonych w porozumieniu międzyinstytucjonalnym celów w zakresie uwzględniania kwestii klimatu i różnorodności biologicznej w wydatkach z budżetu Unii, w ramach szerszego celu, jakim jest osiągnięcie neutralności klimatycznej Unii najpóźniej do 2050 r.; przypomina Komisji o jej zobowiązaniu wynikającym z porozumienia międzyinstytucjonalnego do regularnego podsumowywania postępów w realizacji celów w zakresie uwzględniania kwestii klimatu; wzywa Komisję, aby monitorowała wdrażanie zasady "nie czyń poważnych szkód" i w razie potrzeby podejmowała niezbędne działania naprawcze;

9. jest zaniepokojony tym, że według Komisji cel zakładający wydatki związane z różnorodnością biologiczną na poziomie 10 % w 2026 i 2027 r. najprawdopodobniej nie zostanie osiągnięty, a także zauważa z niepokojem, że brak wyraźnego planu realizacji uzgodnionych celów; podkreśla w związku z tym, że w budżecie na 2024 r. trzeba podjąć dalsze wysiłki, aby zrealizować cele w zakresie wydatków na różnorodność biologiczną w 2026 i 2027 r.; wzywa Komisję, by zwróciła należytą uwagę na wnioski zawarte w sprawozdaniu specjalnym Europejskiego Trybunału Obrachunkowego w sprawie wydatków na klimat w budżecie na lata 2014-2020 oraz na potrzebę dokładnego monitorowania wydatków związanych z klimatem i różnorodnością biologiczną w odniesieniu do wszystkich programów i działań; podkreśla, że należy zapewnić spójność między finansowaniem działań związanych z klimatem i bioróżnorodnością;

10. przypomina, że wszystkie programy, strategie polityczne i działania Unii należy wdrażać w sposób promujący równość płci w realizacji ich celów; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje prace prowadzone przez Komisję, zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym, w celu monitorowania wydatków związanych z równouprawnieniem płci, w szczególności poprzez ocenę ex post wpływu w aspekcie płci i przedstawianie sprawozdań na temat wolumenów; wzywa Komisję, by stosowała tę metodę do wszystkich programów WRF w celu wykazania wyników w odniesieniu do budżetu na 2024 r. oraz by systematycznie gromadziła, zgłaszała i oceniała dane segregowane według kryterium płci;

11. przypomina, że wielojęzyczność jest podstawową zasadą, dzięki której treść debat w instytucjach europejskich jest bardziej dostępna i przejrzysta, co stanowi gwarancję procesów demokratycznych;

Instrumenty szczególne

12. przypomina, że Komisja zaproponowała ustanowienie dwóch nowych instrumentów szczególnych poza pułapami WRF - EURI w celu lepszego zarządzania kosztami spłaty zadłużenia oraz Instrumentu na rzecz Ukrainy, którego celem jest zapewnienie długoterminowego rozwiązania strukturalnego w kontekście potrzeb finansowych Ukrainy - a także zwiększenie środków na instrument elastyczności oraz rezerwę na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej;

13. przypomina swoją ocenę, podzielaną obecnie przez Komisję, że należy znaleźć strukturalne rozwiązanie w zakresie spłaty kosztów finansowania zewnętrznego EURI; przypomina, że Parlament konsekwentnie nalegał, aby koszty spłaty EURI umieścić poza pułapami WRF; odnotowuje, że koszty spłaty EURI szacuje się w projekcie budżetu na 4 mld EUR w porównaniu z pierwotnie przewidzianą kwotą 2,1 mld EUR; bez rewizji WRF koszty te wyczerpałyby instrument elastyczności oraz doprowadziły do wykorzystania części jednolitego marginesu w 2024 r.;

14. zauważa, że w swoim stanowisku w sprawie budżetu na 2024 r. Rada zmniejsza środki przeznaczone na koszty finansowania zewnętrznego EURI, ponieważ ma nadzieję, że koszty te będą ostatecznie niższe, niż przewidywano w projekcie budżetu; nalega, aby zgodnie z zasadą ostrożności budżetowej władza budżetowa opierała się na obiektywnych prognozach Komisji i aktualizacjach listu w sprawie poprawek; proponuje zatem przywrócenie kwoty z projektu budżetu oraz, zgodnie ze sprawozdaniem okresowym w sprawie WRF, skreślenie linii budżetowej z działu 2b i umieszczenie pełnej kwoty w specjalnym instrumencie EURI poza pułapami WRF;

15. z zadowoleniem przyjmuje propozycję ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy jako zapisanego w budżecie Unii długoterminowego rozwiązania strukturalnego w reakcji na potrzeby finansowe Ukrainy; podkreśla, że wsparcie dla Ukrainy powinno również obejmować transgraniczne działania i projekty realizowane w ramach partnerstwa z krajami sąsiadującymi; nalega na uruchomienie przez władzę budżetową Rezerwy na rzecz Ukrainy w ramach rocznej procedury budżetowej; podkreśla, że nomenklatura budżetowa musi zapewniać niezbędny stopień szczegółowości i przejrzystość w celu zagwarantowania właściwego nadzoru i podejmowania decyzji przez władzę budżetową; proponuje zatem utworzenie nowych linii budżetowych, które służyłyby realizacji tego celu;

16. podkreśla, że elastyczność budżetowa okazała się niezbędna dla Unii, pozwalając jej reagować na nieprzewidziane wydarzenia i dostosowywać priorytety w zakresie wydatków w związku ze zmieniającymi się potrzebami politycznymi, gospodarczymi i społecznymi; podkreśla jednak, że w budżecie Unii nie ma wymaganej elastyczności; w związku z tym ponownie wyraża pogląd, że zgodnie ze sprawozdaniem okresowym w sprawie WRF w 2024 r. instrument elastyczności należy zwiększyć o 1,457 mld EUR;

17. uważa, że zapotrzebowanie na środki z rezerwy na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej (SEAR) prawdopodobnie wzrośnie, wobec czego niezbędne jest znaczne wzmocnienie tego instrumentu, aby umożliwić Unii działanie w sytuacjach nadzwyczajnych spowodowanych poważnymi klęskami żywiołowymi, ekstremalnymi zdarzeniami pogodowymi lub kryzysami w dziedzinie zdrowia publicznego w państwach członkowskich i krajach przystępujących, a także wspieranie państw spoza UE dotkniętych konfliktami, kryzysami uchodźczymi lub klęskami żywiołowymi lub znajdujących się w nadzwyczajnej sytuacji humanitarnej; w związku z tym zwiększa środki na SEAR w 2024 r. o 1,092 mld EUR zgodnie ze sprawozdaniem okresowym dotyczącym WRF; utrzymuje środki na Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji i pobrexitową rezerwę dostosowawczą zgodnie z propozycją w projekcie budżetu;

Dział 1 - Jednolity rynek, innowacje i gospodarka cyfrowa

18. przypomina, że programy ujęte w dziale 1 odgrywają kluczową rolę we wspieraniu badań naukowych i innowacji, zwiększaniu konkurencyjności i zrównoważoności gospodarki UE, we wspieraniu MŚP i startupów oraz inwestowaniu w infrastrukturę transgraniczną, przyczyniając się tym samym w znacznym stopniu do transformacji ekologicznej i cyfrowej oraz do stymulowania sprawiedliwego, zrównoważonego i sprzyjającego włączeniu społecznemu wzrostu gospodarczego, rozwoju gospodarczego i społecznego oraz tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy;

19. uznaje, że Komisja nie zrealizowała swojego zobowiązania zawartego w programie prac na 2023 r., że będzie "dążyć do utworzenia nowego Europejskiego Funduszu na rzecz Suwerenności"; przyznaje, że pomimo swojego ograniczonego rozmiaru i zakresu wniosek dotyczący STEP może szybciej przynieść rezultaty dzięki wykorzystaniu istniejących struktur programu i dążeniu do tworzenia synergii, co pomoże zapewnić otwartą strategiczną autonomię Unii, zmniejszyć zależność od państw spoza UE i pobudzić inwestycje w kluczowych sektorach strategicznych; uważa, że wniosek dotyczący STEP powinien posłużyć za środowisko testowe przed pełnym wdrożeniem Funduszu Suwerenności w kolejnym okresie WRF;

20. podkreśla, że w ramach wniosku dotyczącego STEP należy przydzielić dodatkowe środki na InvestEU i Europejską Radę ds. Innowacji (EIC); proponuje zatem zwiększenie środków na gwarancję InvestEU o 1,05 mld EUR, a na EIC o 125 mln EUR w 2024 r., zgodnie ze sprawozdaniem okresowym Parlamentu dotyczącym WRF; proponuje ponadto ponownie udostępnić 500 mln EUR umorzonych środków na badania naukowe na mocy art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego dla EIC w ramach programu "Horyzont Europa", oprócz 95 mln EUR przewidzianych już w projekcie budżetu;

21. przypomina, że niedawno uzgodniony akt w sprawie czipów ma znaczący wpływ na budżet w dziale 1, w szczególności na programy "Horyzont Europa" i "Cyfrowa Europa"; uważa, że ograniczenie przez Radę finansowania aktu w sprawie czipów jest szczególnie trudne do zrozumienia, ponieważ przepisy uzgodniono niedawno, a cięcia są sprzeczne z wyraźnym priorytetem Unii; podkreśla, że zgodnie z porozumieniem politycznym dotyczącym aktu w sprawie czipów potrzeba dodatkowych 50 mln EUR, aby zaspokoić potrzeby w zakresie finansowania w latach 2024-2027; proponuje zatem pokrycie 25 % tego niedoboru poprzez przydzielenie w 2024 r. 12,5 mln EUR na Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów;

22. przypomina, że instrument "Łącząc Europę" ma kluczowe znaczenie dla pobudzenia inwestycji w wysokowydajne, zrównoważone sieci transeuropejskie, dla zapewnienia stabilności sektora energetycznego w przyszłości, np. przez wspieranie energii odnawialnej i efektywności energetycznej, oraz dla dekarbonizacji gospodarki UE, co przyspieszy transformację ekologiczną i będzie z korzyścią dla wzajemnych połączeń; podkreśla, że instrument "Łącząc Europę" - Transport, dzięki korytarzom solidarnościowym, m.in. wzdłuż Dunaju, ma zasadnicze znaczenie dla wspierania infrastruktury transportowej w Ukrainie i w kierunku Ukrainy, rozbudowy infrastruktury w sąsiednich regionach oraz umożliwienia transportu zbóż i towarów krytycznych w obu kierunkach, a także z zadowoleniem przyjmuje decyzję o włączeniu Ukrainy do tego programu; proponuje zwiększenie środków na instrument "Łącząc Europę" - Transport o 100 mln EUR w stosunku do projektu budżetu na 2024 r., aby wesprzeć te cele;

23. podkreśla, że dobrze funkcjonujący jednolity rynek ma decydujące znaczenie dla konkurencyjności Unii i dla poprawy dostępu unijnych przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP, do rynków; podkreśla, że w szczególności MŚP mocno ucierpiały z powodu wysokiej inflacji i cen energii, w związku z czym proponuje zwiększenie o 10 mln EUR w stosunku do projektu budżetu środków przeznaczonych na dotyczący MŚP komponent programu na rzecz jednolitego rynku, w szczególności na mechanizmy dotyczące startupów i scale-upów; przypomina ponadto o roli programu w kontekście zdrowia ludzi, zwierząt i roślin; proponuje w związku z tym zwiększenie środków o 5 mln EUR, aby zapewnić skuteczne wdrożenie programów weterynaryjnych dotyczących chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych, w szczególności w celu zwalczania gruźlicy bydła;

24. podkreśla, że sprawiedliwa transformacja ekologiczna i cyfrowa oraz zmiana ukierunkowania polityki przemysłowej wymagają znacznych inwestycji w rozwój umiejętności, w tym poprzez zmianę i podnoszenie kwalifikacji, oraz w niwelowanie przepaści cyfrowej między obszarami miejskimi i wiejskimi dzięki równemu dostępowi do powstających technologii, większym umiejętnościom cyfrowym i lepszym perspektywom na obszarach wiejskich i słabiej rozwiniętych; wskazuje na przykład na wartość akademii przemysłu neutralnego emisyjnie; proponuje zatem zwiększyć o 10 mln EUR środki na rozwój umiejętności przewidziane w programie na rzecz jednolitego rynku;

25. podkreśla zasadniczą rolę, jaką program "Horyzont Europa" odgrywa we wspieraniu badań naukowych i innowacji oraz w przekuwaniu wyników badań i innowacyjnych pomysłów w produkty i usługi, które pobudzają tworzenie miejsc pracy, zwiększają globalną konkurencyjność przedsiębiorstw UE oraz wspierają działania mające zaradzić zmianie klimatu i utracie różnorodności biologicznej; przypomina, że o wsparcie w ramach programu ubiega się zdecydowanie więcej wnioskodawców, niż może on obsłużyć, przez co wiele projektów badawczych ocenionych jako "doskonałe" nie otrzymuje wsparcia; proponuje zatem zwiększyć środki na program łącznie o 140 mln EUR w porównaniu z projektem budżetu (z wyłączeniem zwiększenia środków na platformę STEP) i przeznaczyć je dla Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych, na działania "Maria Skłodowska-Curie" i klastry "Zdrowie", "Kultura", "Kli- Klimat, energetyka i mobilność" oraz "Żywność";

26. podkreśla istotną rolę zdecentralizowanych agencji działających w ramach tego działu, w szczególności ze względu na rozwój sytuacji geopolitycznej; proponuje zwiększenie środków i personelu Agencji Unii Europejskiej ds. Cyber- bezpieczeństwa i Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki zgodnie z ich stwierdzonymi potrzebami i rozszerzonymi mandatami;

27. wzmacnia dział 1 o 1 454 239 500 EUR w środkach na zobowiązania w stosunku do projektu budżetu (z wyłączeniem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych) i o 1 684 239 500 EUR w porównaniu z czytaniem w Radzie; zwraca uwagę, że 1 175 000 000 EUR z tego zwiększenia środków jest przeznaczone specjalnie na platformę STEP; podkreśla, że zgodnie ze sprawozdaniem okresowym w sprawie WRF pułap dla działu 1 wzrósłby w 2024 r. o 1,375 mld EUR;

Dział 2a - Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna

28. podkreśla kluczową rolę, jaką polityka spójności odgrywa w realizacji priorytetów polityki UE i pobudzaniu unijnej gospodarki, przyczyniając się do sprawiedliwego i zrównoważonego wzrostu gospodarczego i rozwoju, promując konwergencję gospodarczą i społeczną oraz solidarność między krajami i regionami, wspierając transformację ekologiczną i cyfrową, stymulując innowacje i zatrudnienie oraz niwelując nierówności regionalne i społeczne; wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby przyspieszyły realizację polityki spójności i tym samym zapewniły jej terminową absorpcję, zwłaszcza ze względu na dodatkową presję na wdrażanie wynikającą z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności; podkreśla, że trzeba zapewnić ciągłość projektów przez odpowiednie przeniesienie projektów z okresu WRF 2014-2020 na lata 2021-2027;

29. jest głęboko zaniepokojony utrzymującymi się wysokimi cenami energii i żywności oraz długoterminową wysoką inflacją, co przynosi szerokie negatywne skutki gospodarcze i prowadzi, w szczególności, do kryzysu związanego z kosztami utrzymania w całej Unii; podkreśla rolę polityki spójności w uruchamianiu środków mających pomóc i ulżyć osobom, społecznościom i regionom najbardziej dotkniętym kryzysem; podkreśla w związku z tym, że w 2024 r. - oprócz zakładanych 4 % - 4,8 mld EUR z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) objętego zarządzaniem dzielonym ma zostać przeznaczone na pomoc żywnościową i podstawową pomoc materialną dla osób najbardziej potrzebujących; wzywa państwa członkowskie, aby ze względu na obecny kryzys związany z kosztami utrzymania przyznały większą część środków z EFS+ organizacjom, które udzielają wsparcia i pomocy żywnościowej osobom znajdującym się w najtrudniejszej sytuacji i najbardziej potrzebującym;

30. podkreśla, że należy odpowiednio finansować programy objęte działem 2a, aby zagwarantować, że cele polityki spójności jako głównej polityki inwestycyjnej UE zostaną zrealizowane; podkreśla, że władze lokalne i regionalne odgrywają kluczową rolę, jeżeli chodzi o zapewnienie skutecznej realizacji programów UE, i apeluje o wzmocnienie dialogu na szczeblu lokalnym i regionalnym, z jednej strony, i szczeblu Unii, z drugiej strony, w tym poprzez odpowiednie finansowanie odnośnych działań i instytucji; podkreśla, że miasta muszą otrzymać wystarczające środki finansowe, aby móc wdrażać programy UE na szczeblu lokalnym;

31. ubolewa, że z powodu ograniczonej elastyczności obecnych WRF Komisja ucieka się do zmiany ukierunkowania polityki spójności, która nie jest narzędziem reagowania kryzysowego, ale po którą wielokrotnie sięgano - ze szkodą dla jej długoterminowych celów politycznych - aby zrekompensować braki w elastyczności budżetowej lub mechanizmach reagowania kryzysowego w WRF;

32. przyjmuje stanowisko Rady w odniesieniu do działu 2a;

Dział 2b - Odporność i wartości

33. podkreśla, że przez zapewnienie, aby wszystkie koszty finansowania zewnętrznego EURI zostały pokryte przez specjalny instrument EURI poza pułapami WRF, przywrócono by pewien margines w dziale 2b i stworzono przestrzeń budżetową dla instrumentu elastyczności i dla jednolitego marginesu; podkreśla, że zwłaszcza z uwagi na wysokie stopy procentowe umieszczenie linii EURI w dziale 2b miało wpływ na programy ujęte w tym samym dziale, ponieważ Komisja de facto nie mogła proponować zwiększenia środków tam, gdzie jest to potrzebne;

34. w związku z tym zwraca uwagę na sztandarowe programy Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności, które odgrywają istotną rolę we wspieraniu mobilności edukacyjnej, podnoszeniu umiejętności i szans na zatrudnienie oraz promowaniu włączenia społecznego; podkreśla rolę programu Erasmus+ w zacieśnianiu współpracy uniwersyteckiej, modernizacji edukacji i wspieraniu działań mających zmniejszyć odsetek osób przedwcześnie kończących naukę; podkreśla cenny wkład, jaki od rozpoczęcia wojny wnosi on we wspieranie ukraińskich studentów i pracowników dydaktycznych;

35. podkreśla, że w obu programach istnieje prawny wymóg wprowadzenia środków, które zwiększą wskaźniki uczestnictwa osób o mniejszych szansach; ubolewa, że uczestnicy ze środowisk defaworyzowanych często nie mogą wziąć udziału w programie, ponieważ w związku z gwałtownym wzrostem inflacji i wzrostem kosztów utrzymania dotacje są niewystarczające; dołoży wszelkich starań, by Erasmus+ nie stał się de facto selektywnym programem otwartym tylko dla tych, których stać na udział w nim; przypomina, że Komisja jest zobowiązana wprowadzić środki wsparcia finansowego dla osób o mniejszych szansach, i postuluje dostosowanie dotacji z programu Erasmus+, aby uwzględnić wyższą inflację i wyższe koszty utrzymania; proponuje w związku z tym zwiększyć środki o 100 mln EUR na program Erasmus+ i o 2 mln EUR na Europejski Korpus Solidarności w stosunku do projektu budżetu, w szczególności po to, aby programy te były dostępne dla wszystkich;

36. podkreśla znaczenie silniejszej Unii Zdrowotnej i zwiększonej gotowości w Europie po pandemii, a także potrzebę lepszego zrozumienia i leczenia długotrwałych skutków i następstw COVID-19, m.in. dzięki finansowaniu badań translacyjnych, badań klinicznych i badań podstawowych; podkreśla istotną rolę, jaką w tej dziedzinie odgrywa Program UE dla zdrowia, a także we wspieraniu działań na rzecz powszechnego zabezpieczenia zdrowotnego w całej Unii, obejmującego wysokiej jakości dostęp do usług w zakresie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz dostęp do nowych technologii i urządzeń do zdalnego monitorowania, telemedycyny i urządzeń diagnostycznych wspieranych przez AI, które mogą pomóc w zapewnieniu lepszej opieki na obszarach wiejskich; proponuje w związku z tym zwiększyć środki programu o 20 mln EUR w stosunku do projektu budżetu, m.in. po to, aby zrównoważyć przesunięcia środków do Europejskiego Urzędu ds. Gotowości i Reagowania na Stany Zagrożenia Zdrowia;

37. jest bardzo zaniepokojony pogłębiającymi się skutkami ekstremalnych zdarzeń pogodowych i klęsk żywiołowych w Europie, w jej sąsiedztwie i na świecie, oraz niepokoi go to, czy Unia jest w stanie reagować skutecznie i na czas; podkreśla, że klęski te są coraz częściej związane ze zmianą klimatu i dlatego w przyszłości mogą występować z większą częstotliwością i mieć intensywniejszy przebieg; podkreśla, że trzeba inwestować w środki łagodzenia zmiany klimatu i działania adaptacyjne, w szczególności w regionach podatnych na zagrożenia, oraz że trzeba zwiększyć zdolność Unii do reagowania; w związku z tym zwiększa środki na Unijny Mechanizm Ochrony Ludności o 20 mln EUR w stosunku do projektu budżetu, aby zapewnić skuteczne reagowanie i chronić życie ludzkie, m.in. przez powoływanie w sytuacjach wyjątkowych wspólnych zespołów medycznych;

38. podkreśla kluczową rolę, jaką program "Kreatywna Europa" odgrywa we wspieraniu sektora kultury i sektora kreatywnego, zwiększaniu umiejętności korzystania z mediów i zwalczaniu dezinformacji oraz w działaniach na rzecz wolności i pluralizmu mediów i ich ochronie jako podstawy funkcjonującej demokracji; podkreśla, że gwałtowny wzrost cen energii i inflacja w następstwie pandemii COVID-19 wywarły znaczący wpływ na sektor kultury i sektor kreatywny, które często składają się z małych organizacji i indywidualnych artystów; proponuje zatem zwiększyć finansowanie programu "Kreatywna Europa" o 25 mln EUR w stosunku do projektu budżetu i przeznaczyć 15 mln EUR na komponent Kultura i 10 mln EUR na komponent międzysektorowy;

39. ponownie podkreśla znaczenie programu "Obywatele, równość, prawa i wartości" dla propagowania europejskich wartości i praw obywateli, pobudzania aktywnego zaangażowania obywatelskiego i budowania odpornych społeczeństw; przypomina, że program ma zasadnicze znaczenie dla zwalczania przemocy ze względu na płeć, szczególnie ważnego w kontekście wymiernego wzrostu przemocy wobec kobiet, oraz przemocy wobec społeczności LGBTQI+; podkreśla wartość programu, jeśli chodzi o wspieranie najważniejszych zasad demokracji, praworządności, solidarności, sprawiedliwości, niedyskryminacji, równości i inkluzywności; proponuje zatem zwiększyć środki na program o 6 mln EUR w stosunku do projektu budżetu i przeznaczyć je na komponenty "Zaangażowanie i uczestnictwo obywateli", Daphne i "Wartości Unii";

40. uważa, że konieczne jest zwiększenie środków w linii budżetowej przeznaczonej dla społeczności turecko-cypryj- skiej o 2 mln EUR w stosunku do projektu budżetu w celu finansowania Komisji ds. Osób Zaginionych na Cyprze oraz wsparcia Komisji Technicznej ds. Dziedzictwa Kulturowego złożonej z przedstawicieli obu społeczności;

41. podkreśla znaczenie wymiaru społecznego w budżecie Unii oraz potrzebę skutecznego dialogu społecznego oraz odpowiedniego informowania i szkolenia organizacji pracowniczych, aby dalej rozwijać i zwiększać zdolności i zaangażowanie partnerów społecznych; w związku z tym podnosi środki w każdej z odpowiednich linii budżetowych o 1 mln EUR w stosunku do projektu budżetu;

42. przypomina o podstawowej roli zdecentralizowanych agencji objętych działem 2b; zwiększa poziom finansowania i zatrudnienia Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn, Europejskiego Urzędu ds. Pracy i Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych zgodnie ze stwierdzonymi potrzebami tych agencji i aby zapewnić im odpowiednie kadry i zasoby potrzebne, żeby podołać obciążeniu pracą i zrealizować zadania;

43. podkreśla, jak ważna jest ochrona budżetu Unii przed nadużyciami finansowymi, korupcją i innymi uchybieniami; w związku z tym podkreśla główną rolę, jaką Prokuratura Europejska (EPPO) odgrywa w ochronie interesów finansowych Unii, w tym jeśli chodzi o wykorzystanie funduszy NextGenerationEU, oraz w pilnowaniu, by przestrzegano praworządności; proponuje zatem ukierunkowane zwiększenie środków na EPPO i podniesienie jej poziomu zatrudnienia, aby umożliwić temu organowi wykonywanie powierzonych mu zadań; wzywa wszystkie państwa członkowskie, aby przystąpiły do EPPO, co zapewniłoby solidniejszą ochronę interesów finansowych Unii;

44. ogólnie podnosi środki w dziale 2b o 199 485 306 EUR w środkach na zobowiązania w stosunku do projektu budżetu (z wyłączeniem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych) oraz o 812 302 190 EUR w porównaniu z czytaniem w Radzie; przypomina, że zgodnie ze sprawozdaniem okresowym w sprawie WRF koszty EURI nie zostałyby uwzględnione w dziale 2b;

Dział 3 - Zasoby naturalne i środowisko

45. podkreśla, że wniosek dotyczący STEP przewiduje dodatkowe środki na zobowiązania w 2024 r. na fundusz innowacyjny w dziale 3 oraz proporcjonalne podniesienie pułapu; uważa, że proponowany przydział środków na fundusz innowacyjny stanowi istotny postęp, jeżeli chodzi o jego pełne ujęcie w budżecie; przypomina o ważnej roli, jaką fundusz innowacyjny odgrywa we wspieraniu inwestycji w produkcję wodoru i infrastrukturę wodorową; proponuje zatem utworzenie nowej linii budżetowej dla funduszu innowacyjnego, w której znalazłyby się środki w wysokości 1,25 mld EUR zgodnie ze sprawozdaniem okresowym w sprawie WRF;

46. ponownie wyraża zaniepokojenie negatywnym wpływem rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie na światowe bezpieczeństwo żywnościowe, przystępność cenową żywności i jej łańcuchy dostaw oraz na europejski sektor rolny i zdolność rolników do wytrzymania presji inflacyjnej i wzrostu cen środków produkcji; wzywa Komisję, aby przeanalizowała skutki wojny dla rolników i produkcji żywności, w tym w odniesieniu do importu z Ukrainy, oraz zaproponowała niezbędne środki; podkreśla, że trzeba wspierać nowych i młodych rolników za pomocą dodatkowych mechanizmów - co powinno być rozwiązaniem strukturalnym - i tym samym zapewnić zrównoważony charakter sektora i wymianę pokoleń; proponuje zatem zwiększyć wsparcie dochodu dla młodych rolników o 40 mln EUR w stosunku do projektu budżetu;

47. podkreśla, że programy dla szkół prowadzone w ramach wspólnej polityki rolnej są ważne, gdyż zapewniają dzieciom szerszy dostęp do zdrowej i bogatej w składniki odżywcze żywności, oraz zwraca uwagę, że na zasięg programów wpływają rosnące ceny żywności; postanawia w związku z tym zwiększyć wsparcie dla tych programów o 5 mln EUR w stosunku do projektu budżetu;

48. podkreśla ważną rolę, jaką odgrywa program LIFE, jako sztandarowy program UE, w realizacji Europejskiego Zielonego Ładu i osiągnięciu unijnego celu neutralności klimatycznej zgodnie z porozumieniem paryskim, we wspieraniu środków łagodzenia zmiany klimatu i działań adaptacyjnych, ograniczaniu emisji i zwiększaniu wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, tworzeniu gospodarki o obiegu zamkniętym, ochronie ekosystemów i odwróceniu niepokojącej tendencji utraty różnorodności biologicznej; jest zaniepokojony nasileniem się ekstremalnych zdarzeń pogodowych spowodowanych zmianą klimatu i podkreśla potrzebę podjęcia pilnych działań; podkreśla rolę programu LIFE w przyspieszaniu sprawiedliwej transformacji; proponuje zatem zwiększyć środki na program o 30 mln EUR w stosunku do projektu budżetu;

49. przypomina, że tradycyjnie list w sprawie poprawek będzie uzupełnieniem obrazu sytuacji, jeśli chodzi o dostępność środków z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji, oraz że podejście do poprawek można odpowiednio dostosować w trakcie postępowania pojednawczego;

50. wzmacnia dział 3 o 1 325 000 000 EUR w środkach na zobowiązania w stosunku do projektu budżetu (z wyłączeniem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych) i o 1 335 000 000 EUR w porównaniu z czytaniem w Radzie; zwraca uwagę, że 1 250 000 000 EUR z tej podwyższonej kwoty jest przeznaczone specjalnie dla STEP; podkreśla, że zgodnie ze sprawozdaniem okresowym w sprawie WRF pułap dla działu 3 również wzrósłby o 1,25 mld EUR w 2024 r.;

Dział 4 - Migracja i zarządzanie granicami

51. podkreśla, że wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie, konflikty zbrojne i niestabilność w sąsiednich regionach, a także ubóstwo, głód, skutki zmiany klimatu i podstawowe tendencje w rozwoju gospodarczym oraz zmiany demograficzne wciąż popychają ludzi do przyjazdu do Unii, aby szukać tu schronienia, bezpieczeństwa, wolności lub lepszego życia lub połączyć się z bliskimi członkami rodziny - wywiera to znaczną presję na programy i agencje ujęte w dziale 4; w związku z tym powtarza, że finansowanie w ramach tego działu należy zwiększyć o 250 mln EUR w 2024 r., zgodnie ze sprawozdaniem okresowym w sprawie WRF;

52. ponownie podkreśla, że trzeba realizować politykę migracyjną i azylową opartą na solidarności, wspólnej odpowiedzialności i poszanowaniu praw człowieka zgodnie z wartościami Unii i zobowiązaniami międzynarodowymi; podkreśla, że wojna znacznie zwiększyła presję na systemy azylowe i systemy przyjmowania w państwach członkowskich oraz że Unia musi zapewnić długoterminowe wsparcie przyjmującym państwom członkowskim, aby ułatwić przyjmowanie i integrację uchodźców z Ukrainy i innych uchodźców, którym przyznano ochronę międzynarodową, aby stawić czoła ostatnim tendencjom migracyjnym oraz zapewnić skuteczne zarządzanie migracją, w tym jeśli chodzi o skuteczne, bezpieczne i godne procedury powrotu i readmisji; podkreśla ponadto, że trzeba przewidzieć skutki finansowe terminowego porozumienia w sprawie paktu o migracji i azylu oraz wzmocnić Fundusz Azylu, Migracji i Integracji (FAMI) z uwagi na jego centralną rolę w pomyślnym wdrażaniu paktu; przypomina o ważnej roli, jaką władze lokalne i regionalne odgrywają w terenie w procesie integracji, przy jednoczesnym poszanowaniu kompetencji państw członkowskich; z uwagi na powyższe postanawia wzmocnić FAMI o 110 mln EUR w stosunku do projektu budżetu w 2024 r., zważywszy na pozytywną rolę FAMI w udzielaniu uchodźcom natychmiastowego wsparcia;

53. przypomina o zasadniczej roli, jaką Agencja Unii Europejskiej ds. Azylu odgrywa we wspieraniu państw członkowskich w zakresie procedur azylowych i procedur ochrony międzynarodowej; proponuje zwiększyć poziom zatrudnienia i finansowania agencji w związku z jej większym obciążeniem pracą;

54. podkreśla, że skuteczne i sprawiedliwe zarządzanie granicami zewnętrznymi Unii i ich ochrona mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa Unii, zagwarantowania sprawnego i efektywnego wdrażania unijnej polityki migracyjnej i azylowej oraz zachowania swobodnego przepływu osób w Unii i prawidłowego funkcjonowania strefy Schengen; podkreśla ponadto, że trzeba lepiej zapobiegać nielegalnej migracji, aby chronić osoby znajdujące się w trudnej sytuacji przed sieciami przemytu i handlu ludźmi, oraz zająć się kwestią instrumentalizacji migrantów w ramach ataków hybrydowych; podkreśla fundamentalną rolę, jaką w tym względzie odgrywa Instrument Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (IZGW); zauważa, że Komisja proponuje wzmocnić IZGW powyżej poziomów programowania finansowego w projekcie budżetu, ale zwraca uwagę, że to "wzmocnienie" tylko częściowo równoważy powtarzające się przesunięcia środków z IZGW w celu sfinansowania zmienionych mandatów agencji; proponuje zwiększyć środki na IZGW o 60 mln EUR w stosunku do projektu budżetu, m.in. aby przyspieszyć przystąpienie Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen oraz realizację projektów pilotażowych ustalonych z Komisją;

55. podkreśla, że trzeba dodatkowo zwiększyć środki dla eu-LISA i zatrudnienie w agencji, aby mogła ona realizować newralgiczne projekty w dziedzinie bezpieczeństwa wewnętrznego i zarządzania granicami; podkreśla, że Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) musi mieć zasoby niezbędne do skutecznego wykonywania mandatu i prowadzenia działań operacyjnych, i w związku z tym postanawia przywrócić projekt budżetu agencji;

56. wzmacnia dział 4 ogółem o 173 941 500 EUR w środkach na zobowiązania w stosunku do projektu budżetu oraz o 193 941 500 EUR w porównaniu z czytaniem w Radzie; podkreśla, że zgodnie ze sprawozdaniem okresowym w sprawie WRF pułap dla działu 4 również wzrósłby o 250 mln EUR w 2024 r.;

Dział 5 - Bezpieczeństwo i obrona

57. podkreśla, że wyzwania związane z obronnością nasiliły się od początku wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie, co sprawiło, że wsparcie dla sektora obronnego jest ważniejsze niż kiedykolwiek, aby zapewnić Europie bezpieczeństwo; podkreśla, że należy zwiększyć rolę Unii w dziedzinie bezpieczeństwa międzynarodowego, i uważa, że europejska współpraca w dziedzinie obronności prowadzi do większej skuteczności, potencjalnych oszczędności i bardziej inteligentnych wydatków oraz jest kluczowa dla zwiększenia strategicznej autonomii Unii; ponownie podkreśla, że należy szybko zwiększyć zdolności produkcyjne przemysłu obronnego i interoperacyjność państw członkowskich, zwłaszcza tych znajdujących się na pierwszej linii, które są w związku z tym najbardziej narażone na obecne zagrożenia;

58. zwraca uwagę, że poczyniono znaczne postępy, jeśli chodzi o popyt w dziedzinie obronności, dzięki aktowi na rzecz wzmocnienia europejskiego przemysłu obronnego przez wspólne zamówienia, a także po stronie podaży, dzięki rozporządzeniu w sprawie wspierania produkcji amunicji 23 ; zwraca uwagę, że oba rozporządzenia wyczerpują wszystkie marginesy w dziale 5 i wymagają wykorzystania w 2024 r. instrumentu elastyczności, oprócz znacznych przesunięć z Europejskiego Funduszu Obronnego (EFO);

59. podkreśla, że wniosek w sprawie STEP obejmuje dodatkowe środki na EFO; w związku z tym proponuje zwiększyć środki na EFO o 625 mln EUR w 2024 r. zgodnie ze sprawozdaniem okresowym dotyczącym WRF;

60. zwraca uwagę na znaczenie "mobilności wojskowej" dla umożliwienia państwom członkowskim udzielenia szybkiego wsparcia w kontekście wojny poprzez zwiększenie przepustowości infrastruktury dla ciężkiego i wielkoskalo- wego transportu wojskowego, usprawnienie korytarzy transportowych i poprawę logistyki; podkreśla, że program jest nadsubskrybowany, posiada znaczną zdolność absorpcyjną i zostanie w pełni wykorzystany do końca 2023 r.; postanawia zatem zwiększyć środki na "mobilność wojskową" o 45 mln EUR w stosunku do PB;

61. wzmacnia dział 5 ogółem o 670 000 000 EUR w środkach na zobowiązania, powyżej poziomów z PB, oraz o 687 000 000 EUR w porównaniu z czytaniem w Radzie; zwraca uwagę, że kwota 625 000 000 EUR z tych zwiększonych środków jest przeznaczone specjalnie dla STEP; podkreśla, że zgodnie ze sprawozdaniem okresowym w sprawie WRF pułap dla działu 5 również wzrósłby o 625 mln EUR w 2024 r.;

Dział 6 - Sąsiedztwo i świat

62. podkreśla, że szczególnie w następstwie wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie sytuacja międzynarodowa gwałtownie się pogorszyła w wyniku kryzysu żywnościowego, energetycznego i gospodarczego, który drastycznie zwiększył presję w dziale 6; ubolewa, że finansowanie w ramach działu 6 było zdecydowanie niewystarczające od samego początku WRF oraz że w WRF nie uwzględniono dalszego finansowania potrzeb uchodźców z Syrii, Iraku i innych krajów, nie pozostawiając prawie żadnych możliwości sprostania dodatkowym wyzwaniom;

63. zwraca uwagę, że rezerwa na Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej (ISWMR) - "Globalny wymiar Europy" została bardzo szybko wyczerpana i wykorzystana w sposób wykraczający poza jego podstawowy cel, jakim jest reagowanie na pojawiające się wyzwania i priorytety, podczas gdy budżet na pomoc humanitarną w dużej mierze opierał się na mobilizacji poważnie napiętego programu SEAR; w związku z tym powtarza, że finansowanie w ramach działu należy zwiększyć o 2,875 mld EUR w 2024 r., zgodnie ze sprawozdaniem okresowym w sprawie WRF;

64. podkreśla znaczenie linii budżetowej dotyczącej południowego sąsiedztwa we wspieraniu reform politycznych, gospodarczych i społecznych w regionie, w udzielaniu pomocy uchodźcom, w szczególności uchodźcom syryjskim i palestyńskim, oraz w umożliwianiu wsparcia wzdłuż południowych szlaków migracyjnych; proponuje zatem zwiększyć środki na tę linię o 650 mln EUR w stosunku do projektu budżetu, w tym w celu zapewnienia przewidywalnego finansowania dla UNWRA, aby wyjść naprzeciw coraz większym potrzebom na miejscu;

65. jednoznacznie potępia brutalne ataki terrorystyczne Hamasu na Izrael i jego ludność; podkreśla, że budżet Unii musi nadal zapewniać wsparcie na rzecz budowania pokoju i stabilności w regionie, zwalczania nienawiści i fundamentalizmu oraz propagowania praw człowieka; wzywa Komisję do dokładnego przeprowadzenia zapowiedzianego przeglądu, w tym wykorzystania wszystkich funduszy unijnych w regionie, oraz do jak najszybszego przedstawienia władzy budżetowej wyników; podkreśla, że spodziewane jest pogorszenie sytuacji humanitarnej w regionie i wzywa Komisję do ponownej oceny potrzeb tego regionu w zakresie pomocy humanitarnej, aby zagwarantować, że finansowanie unijne będzie nadal docierać do osób potrzebujących pomocy;

66. podkreśla, że wojna wywarła szczególnie istotny wpływ na kraje wschodniego sąsiedztwa, takie jak Republika Mołdawii, które zapewniły schronienie i pomoc uchodźcom uciekającym przed wojną i zmagały się z efektem domina w postaci gwałtownie rosnącej inflacji oraz wzrostu cen energii i żywności; podkreśla znaczenie stałego wsparcia dla krajów kandydujących we wdrażaniu niezbędnych reform związanych z przystąpieniem, w zwiększaniu ich odporności oraz zapobieganiu zagrożeniom hybrydowym i przeciwdziałaniu im; z zadowoleniem przyjmuje decyzję o przyznaniu Ukrainie i Republice Mołdawii statusu krajów kandydujących oraz podkreśla, że należy przeznaczyć niezbędne fundusze na wsparcie ich procesu akcesyjnego; postanawia w związku z tym zwiększyć środki dla wschodniego sąsiedztwa o 450 mln EUR w stosunku do projektu budżetu; proponuje ponadto zwiększenie o 50 mln EUR w 2024 r. wsparcia w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III) dla Bałkanów Zachodnich w związku z przystąpieniem do UE;

67. podziela ocenę Rady, zgodnie z którą Komisja powinna była uwzględnić w projekcie budżetu potrzeby w zakresie pomocy humanitarnej wynikające z wojny; z uwagi na stanowiący duże wyzwanie kontekst międzynarodowy, rosnącą niestabilność geopolityczną, coraz większe skrajne ubóstwo oraz częstsze klęski żywiołowe i ekstremalne zdarzenia pogodowe uważa, że potrzeby w zakresie pomocy humanitarnej w 2024 r. będą prawdopodobnie o wiele większe, niż Rada oszacowała to w swoim czytaniu; przypomina ponadto, że pomoc humanitarna dla Ukrainy będzie nadal wpisywać się w zakres działu 6, a nie Instrumentu na rzecz Ukrainy; podkreśla, że niedostateczny dostęp do pomocy humanitarnej dotyczy w największym stopniu najsłabszych grup społecznych, w szczególności kobiet i dzieci; zwraca uwagę, że budżet Unii na pomoc humanitarną w dużej mierze opierał się na SEAR, przez co odbierał zasoby przeznaczone na inne cele SEAR i zmniejszał zdolność Unii do reagowania w sytuacjach nadzwyczajnych; proponuje zatem zwiększyć środki na pomoc humanitarną o 550 mln EUR w stosunku do projektu budżetu;

68. przypomina, że rezerwa na ISWMR ma umożliwić Unii elastyczne i skuteczne reagowanie na zmieniający się krajobraz polityki zewnętrznej i pojawiające się wyzwania dzięki elastyczności budżetowej; proponuje zatem zwiększyć środki w rezerwie o 800 mln EUR w stosunku do projektu budżetu w 2024 r.;

69. podkreśla swoje poparcie dla wdrożenia porozumienia pokojowego w Kolumbii oraz potrzebę kontynuowania odpowiednich działań finansowanych w ramach funduszu powierniczego UE dla Kolumbii; proponuje zatem zwiększyć środki o 10 mln EUR w stosunku do projektu budżetu na program geograficzny "Ameryki" w ramach ISWMR; potwierdza ponadto swoje niezachwiane zaangażowanie w ochronę i promowanie praw człowieka i podstawowych wolności na całym świecie oraz zwiększa o 10 mln EUR środki przydzielone na program tematyczny "Podstawowe prawa i wolności";

70. ponownie podkreśla swoje zaangażowanie na rzecz międzynarodowego wymiaru programu Erasmus+, który umożliwia wymianę w ramach mobilności edukacyjnej z krajami partnerskimi na całym świecie; w związku z tym zwiększa środki na międzynarodowy wymiar programu Erasmus+ o 10 mln EUR w stosunku do projektu budżetu, podzielone równo między ISWMR i IPA III;

71. przypomina, że odsetki należne z tytułu pożyczek w ramach pomocy makrofinansowej+ w wysokości 18 mld EUR wypłaconych Ukrainie w 2023 r. miały zostać pokryte przez państwa członkowskie, przy czym wkład z budżetu Unii miał nastąpić jedynie w przypadku dostępności środków; uważa, że takie środki nie są dostępne, w związku z czym usuwa tę linię i obniża środki na dotację na spłatę odsetek w ramach pomocy makrofinansowej+;

72. wzmacnia dział 6 ogółem o 2 525 000 000 EUR w środkach na zobowiązania, powyżej poziomów z projektu budżetu, oraz o 2 407 100 000 EUR w porównaniu z czytaniem w Radzie; podkreśla, że zgodnie ze sprawozdaniem okresowym w sprawie WRF pułap dla działu 6 wzrósłby w 2024 r. o 2,875 mld EUR;

Dział 7 - Europejska administracja publiczna

73. przypomina, że wydatki w dziale 7 należy ustalić na poziomie gwarantującym skuteczną i wydajną administrację Unii; w związku z tym zwraca uwagę, że wniosek Komisji dotyczący rewizji WRF ograniczyłby potrzebę korzystania z jednolitego marginesu w odniesieniu do wydatków w dziale 7 w 2024 r.;

74. przyjmuje stanowisko Rady w sprawie działu 7 w odniesieniu do sekcji 3;

Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze

75. przypomina, jak ważne są projekty pilotażowe i działania przygotowawcze, ponieważ są to narzędzia formułowania priorytetów politycznych i wprowadzania nowych inicjatyw mogących przekształcić się w stałe działania i programy UE; po przeprowadzeniu starannej analizy wszystkich przedłożonych wniosków i uwzględniając w pełni ocenę Komisji dotyczącą tego, czy są one zgodne z wymogami prawnymi i możliwe do wdrożenia, przyjmuje wyważony pakiet projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, który odzwierciedla priorytety polityczne Parlamentu; wzywa Komisję do szybkiego wdrożenia projektów pilotażowych i działań przygotowawczych oraz do przekazywania informacji zwrotnych na temat ich wyników i rezultatów osiąganych w terenie;

Płatności

76. podkreśla, że w budżecie na rok 2024 trzeba zapewnić wystarczający poziom środków na płatności, i postanawia zasadniczo zwiększyć środki na płatności w tych liniach, w których wprowadzono zmiany w środkach na zobowiązania; odnotowuje niski poziom płatności zaproponowany przez Komisję na 2024 r., co wynika z opóźnień w realizacji niektórych programów z powodu ich późnego przyjęcia i zakłóceń w realizacji projektów spowodowanych kryzysem związanym z COVID-19; podkreśla w związku z powyższym ryzyko zaległości w płatnościach w późniejszych latach okresu WRF oraz w kolejnych WRF, a także przypomina swoje stanowisko w sprawie rewizji WRF w tym względzie;

Inne sekcje

Sekcja 1 - Parlament Europejski

77. jest świadomy ograniczeń działu 7 w obecnych WRF; przypomina, że ograniczenia te są wynikiem cięć dokonanych przez Radę w stosunku do już bardzo niskiego poziomu środków w pierwotnym wniosku Komisji przy uzgadnianiu obecnych WRF na lata 2021-2027; wyraża zdziwienie i głębokie zaniepokojenie jednostronną decyzją Komisji o obniżeniu preliminarza budżetowego Parlamentu na 2024 r., co po raz kolejny łamie tradycję dobrej współpracy między obiema instytucjami; przypomina, że preliminarz budżetowy Parlamentu został przygotowany i przyjęty ze szczególnym uwzględnieniem zaleceń Komisji; w związku z powyższym przywraca środki w budżecie na 2024 r. ustalone na poziomie 2 383 401 312 EUR, zgodnie z preliminarzem dochodów i wydatków przyjętym na posiedzeniu plenarnym 20 kwietnia 2023 r.; wprowadza dostosowania techniczne neutralne pod względem budżetowym, aby uwzględnić zaktualizowane informacje, które na początku bieżącego roku nie były dostępne;

78. odnotowuje, że chociaż jego budżet jest ujęty w sekcji 1 - Parlament Europejski, Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych (APPF) jest niezależnym organem Unii; wyraża zadowolenie, że liczba stanowisk przydzielonych APPF jest wyraźnie określona w planie zatrudnienia oraz że konkretna kwota związana z personelem została uwzględniona w uwagach do budżetu dotyczących zarówno pozycji 1200, jak i 1400; oczekuje, że informacje te będą nadal ujawniane w przyszłych budżetach; zgadza się na usunięcie na tej podstawie art. 502 z nomenklatury budżetowej począwszy od 2024 r.;

79. ponownie podkreśla priorytety Parlamentu na nadchodzący rok budżetowy, mianowicie skoncentrowanie budżetu Parlamentu na jego podstawowych funkcjach jako współprawodawcy, działania jako jeden z organów władzy budżetowej, reprezentowania obywateli i kontrolowania pracy innych instytucji, a także zapewnienie zasobów na projekty priorytetowe dotyczące współpracy z obywatelami, ekologicznego Parlamentu promującego oszczędność zasobów, dostępny Parlament, w pełni szanujący kwestie płci, oraz zwiększenie bezpieczeństwa, cyberbezpieczeństwa i rozwoju IT;

80. zgodnie ze swoją wspomnianą powyżej rezolucją z 20 kwietnia 2023 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków na rok budżetowy 2024 oraz z uwzględnieniem odpowiedzi udzielonych przez sekretarza generalnego 19 lipca 2023 r.:

a) zwraca się do Prezydium o opracowanie rozwiązania technicznego, które umożliwi posłom korzystanie z przysługującego im prawa do głosowania w czasie, gdy przebywają na urlopie macierzyńskim bądź ojcowskim lub na długim zwolnieniu chorobowym;

b) ponawia wniosek do Prezydium o zmianę przepisów wykonawczych do tytułu VII warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej w celu zapewnienia pełnego zrównania między urzędnikami, innymi pracownikami i akredytowanymi asystentami parlamentarnymi stawek dodatków wypłacanych w związku z podróżami służbowymi między trzema miejscami pracy Parlamentu; przyjmuje do wiadomości, że właściwe służby Parlamentu opracowują wniosek w celu rozwiązania tej kwestii, i zachęca Prezydium do podjęcia działań niezwłocznie po przedłożeniu wniosku;

c) ubolewa nad ciągłym sprzeciwem Prezydium wobec uchylenia decyzji z 2 października 2000 r. i 15 grudnia 2014 r., które wyraźnie zakazują udziału akredytowanych asystentów parlamentarnych w oficjalnych delegacjach i misjach komisji; ponownie zwraca się do Konferencji Przewodniczących i Prezydium o dokonanie przeglądu przepisów wykonawczych regulujących prace delegacji i misji poza granicami Unii oraz decyzji w sprawie wyjazdów komisji poza trzy miejsca pracy; podkreśla, że w ramach takiego przeglądu należy rozważyć możliwość, aby akredytowani asystenci parlamentami - po spełnieniu pewnych warunków - mogli towarzyszyć posłom w oficjalnych delegacjach i misjach Parlamentu;

d) przypomina Prezydium, że przed podjęciem jakiejkolwiek ważnej decyzji w sprawie kwestii związanych z budynkami należy odpowiednio poinformować Komisję Budżetową i skonsultować się z nią ze względu na istotne skutki budżetowe tych decyzji; z zadowoleniem przyjmuje politykę utrzymania budynków Parlamentu przyjętą przez Prezydium 8 marca 2021 r., wprowadzającą tzw. "paszporty renowacji budynków"; zwraca się do Prezydium o zbadanie możliwości wprowadzenia oszczędności; apeluje o proaktywną politykę w zakresie nieruchomości, która musi koncentrować się na ekologicznej renowacji budynków i zadbać o to, by Parlament dążył do poprawy efektywności energetycznej, a tym samym do zmniejszenia zużycia energii i emisji CO2 oraz kosztów eksploatacji infrastruktury Parlamentu;

Inne sekcje (sekcje 4-10)

81. potępia horyzontalne podejście Komisji do zmniejszenia preliminarza budżetowego instytucji w celu przestrzegania zasady stabilnego zatrudnienia oraz maksymalnego wzrostu o 2 % w przypadku wydatków niezwiązanych z wynagrodzeniami, pomimo presji inflacyjnej drugi rok z rzędu i niezależnie od nowych zadań powierzonych instytucjom przez Komisję i współprawodawców;

82. podkreśla, że największa część budżetów instytucji opiera się na zobowiązaniach statutowych lub umownych, na które ma wpływ inflacja, oraz że nie mają one kontroli nad stopami inflacji i rosnącymi cenami energii; jest zaniepokojony wysokimi kosztami utrzymania i rosnącymi cenami w Luksemburgu, w szczególności rosnącymi kosztami mieszkaniowymi, co utrudnia wszystkim instytucjom mającym siedzibę w Luksemburgu rekrutację pracowników; zwraca się do wszystkich instytucji mających siedzibę w Luksemburgu o zajęcie się tym utrzymującym się od dawna problemem również w kontaktach z luksemburskimi odpowiednikami;

83. podkreśla, że instytucje potrzebują wystarczającej liczby pracowników do wykonywania powierzonych im zadań; z zadowoleniem przyjmuje nieustanne wysiłki podejmowane przez instytucje, które przesuwają personel i starają się o dodatkowy przyrost wydajności, ale uznaje ograniczenia tego podejścia, biorąc pod uwagę obecną inflację i coraz liczniejsze obowiązki;

84. zwiększa, w następujących należycie uzasadnionych przypadkach, poziom środków lub personelu powyżej kwot przedstawionych w projekcie budżetu, aby zapewnić instytucjom zasoby wystarczające do wywiązania się ze swoich zobowiązań prawnych i umownych oraz do odpowiedniego, wydajnego i skutecznego wykonywania rosnącej liczby zadań wynikających z ich mandatu; proponuje zatem, aby:

a) przywrócić poziom środków zgodnie z preliminarzem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich przez zwiększenie poziomu środków powyżej kwot przedstawionych w projekcie budżetu w liniach budżetowych przeznaczonych na pokrycie środków związanych z wydatkami umownymi i obowiązkowymi;

b) przywrócić poziom środków częściowo zgodnie z preliminarzami Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Europejskiego Komitetu Regionów, Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych przez zwiększenie środków w stosunku do projektu budżetu w liniach budżetowych obejmujących środki związane z wydatkami umownymi i obowiązkowymi;

c) zwiększyć plany zatrudnienia powyżej kwot przedstawionych w projekcie budżetu o odpowiednie środki zgodnie z wnioskami instytucji dotyczącymi Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i Europejskiej Rady Ochrony Danych, aby umożliwić im sprostanie nowym obowiązkom, oraz częściowo zgodnie z wnioskami instytucji dotyczącymi Europejskiego Komitetu Regionów w celu zwiększenia zdolności w zakresie cyberbezpieczeństwa, a także dotyczącymi Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych w celu wdrożenia Strategicznego kompasu, wzmocnienia centrum reagowania kryzysowego oraz zwiększenia cyberbezpieczeństwa i nasilenia walki z dezinformacją;

o

o o

85. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z poprawkami do projektu budżetu ogólnego Radzie, Komisji, innym zainteresowanym instytucjom i organom oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
2 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. C 444 I z 22.12.2020.
5 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
6 Dz.U. L 325 z 20.12.2022, s. 11.
7 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
8 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0119.
9 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0335.
10 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0194.
11 Dz.U. C 177 z 17.5.2023, s. 115.
12 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 1.
13 Dz.U. L 243 z 9.7.2021, s. 1.
14 Dz.U. C 428 z 13.12.2017, s. 10.
15 Dz.U. C 242 z 10.7.2018, s. 24.
16 Dz.U. C 283 z 11.8.2023, s. 18.
17 Dz.U. C 479 z 16.12.2022, s. 75.
18 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0278.
19 Dz.U. C 388 z 13.11.2020, s. 18.
20 Dz.U. C 94 E z 3.4.2013, s. 13 oraz Dz.U. C 149 z 28.4.2023, s. 11.
21 Dz.U. C 270 z 7.7.2021, s. 2.
22 Dz.U. C 317 z 7.9.2023, s. 3.
23 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1525 z dnia 20 lipca 2023 r. w sprawie wspierania produkcji amunicji (ASAP) (Dz.U. L 185 z 24.7.2023, s. 7).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2665

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 października 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 (11565/2023 - C9-0336/2023 - 2023/0264(BUD))
Data aktu: 18/10/2023
Data ogłoszenia: 29/04/2024