Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 października 2023 r. w sprawie ostatnich wydarzeń w stosunkach między Serbią a Kosowem, w tym sytuacji w północnych gminach Kosowa (2023/2880(RSP))

Ostatnie wydarzenia w dialogu Serbia-Kosowo, w tym sytuacja w północnych gminach Kosowa
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 października 2023 r. w sprawie ostatnich wydarzeń w stosunkach między Serbią a Kosowem, w tym sytuacji w północnych gminach Kosowa (2023/2880(RSP))

(C/2024/2654)

(Dz.U.UE C z dnia 29 kwietnia 2024 r.)

P9_TA(2023)0372

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Serbii i Kosowa, w szczególności rezolucję z 10 maja 2023 r. w sprawie sprawozdania Komisji za rok 2022 dotyczącego Serbii 1  i rezolucję z 10 maja 2023 r. w sprawie sprawozdania Komisji za rok 2022 dotyczącego Kosowa 2 ,

- uwzględniając wcześniejsze oświadczenia UE w sprawie Serbii i Kosowa, w szczególności konkluzje Rady Europejskiej z 9 lutego 2023 r. w sprawie wspieranego przez UE dialogu między Belgradem a Prisztiną,

- uwzględniając wniosek Serbii o członkostwo w UE złożony 19 grudnia 2009 r.,

- uwzględniając wniosek Kosowa o członkostwo w UE złożony 15 grudnia 2022 r.,

- uwzględniając rezolucję nr 1244 Rady Bezpieczeństwa ONZ z 10 czerwca 1999 r.,

- uwzględniając pierwsze porozumienie w sprawie zasad dotyczących normalizacji stosunków między rządami Serbii i Kosowa (porozumienie brukselskie) z 19 kwietnia 2013 r., porozumienia z 25 sierpnia 2015 r. oraz toczący się dialog wspierany przez UE, który ma na celu normalizację stosunków,

- uwzględniając porozumienie w sprawie swobody przemieszczania się, zawarte między rządami Serbii i Kosowa 27 sierpnia 2022 r., a także porozumienie w sprawie tablic rejestracyjnych z 23 listopada 2022 r. oraz plan wdrażania umów energetycznych w ramach dialogu wspieranego przez UE z 21 czerwca 2022 r.,

- uwzględniając porozumienie brukselskie z 27 lutego 2023 r. i umowę z Ochrydy w sprawie ścieżki normalizacji stosunków między Kosowem a Serbią z 18 marca 2023 r. oraz załącznik realizacyjny do niej,

- uwzględniając dialog parlamentarny w Serbii wspierany przez Parlament Europejski;

- uwzględniając oświadczenie UE z 28 września 2023 r. w sprawie ostatnich wydarzeń na północy Kosowa wygłoszone na 1444. posiedzeniu Stałej Rady Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że w ostatnim roku w północnym Kosowie doszło do szeregu incydentów, w tym blokad dróg, bojkotów wyborczych, ataków na budynki komunalne oraz brutalnych napaści na funkcjonariuszy policji i żołnierzy NATO ze strony kosowskich Serbów i Serbów; mając na uwadze, że od lipca 2022 r. ekstremistyczne zorganizowane grupy powiązane z członkami serbskiego rządu podsycają napięcia na północy Kosowa, budując barykady i dopuszczając się przemocy wobec przedstawicieli władz Kosowa w odpowiedzi na decyzję dotyczącą tablic rejestracyjnych pojazdów; mając na uwadze, że w listopadzie 2022 r. kosowscy Serbowie ustąpili ze stanowisk w kosowskich instytucjach na północy kraju;

B. mając na uwadze, że 19 kwietnia 2013 r. zawarto pierwsze porozumienie w sprawie zasad regulujących normalizację stosunków między rządami Serbii i Kosowa, a następnie kolejne porozumienia, ostatnio porozumienie w sprawie ścieżki normalizacji stosunków z 18 marca 2023 r., którego podpisania odmówił jednak prezydent Serbii Vučić; mając na uwadze, że od 2011 r. toczy się wspierany przez UE dialog na rzecz normalizacji stosunków; mając na uwadze, że przedmiotem rozmów były tylko trzy elementy z ostatniego załącznika realizacyjnego: deklaracja w sprawie osób zaginionych, przedstawienie statutu zespołu zarządzającego stowarzyszenia/wspólnoty oraz ogłoszenie wspólnego komitetu monitorującego;

C. mając na uwadze, że 23 kwietnia 2023 r. Kosowo przeprowadziło lokalne wybory uzupełniające w czterech gminach zamieszkanych w większości przez Serbów na północy kraju; mając na uwadze, że główna partia etnicznych Serbów Serbska Lista, która ma bliskie powiązania z prezydentem Vučiciem i Serbską Partią Postępową (SNS), aktywnie bojkotowała te wybory; mając na uwadze, że w wyniku tego bojkotu frekwencja w wyborach wyniosła jedynie około 3 %; mając na uwadze, że wybory odbyły się zgodnie z ramami prawnymi Kosowa, ale nie można uznać ich wyników za reprezentatywne;

D. mając na uwadze, że 26 maja 2023 r. specjalne oddziały kosowskiej policji eskortowały nowo wybranych burmistrzów, aby mogli oni wejść do budynków gminy; mając na uwadze, że 26 maja 2023 r. na północy Kosowa doszło do brutalnych starć między demonstrantami a kosowską policją; mając na uwadze, że w dniach 29-31 maja 2023 r. demonstranci brutalnie zaatakowali żołnierzy sił pokojowych NATO (KFOR), kosowskich policjantów i dziennikarzy; mając na uwadze, że w następstwie tych wydarzeń zwiększono obecność sił KFOR w terenie;

E. mając na uwadze, że 1 czerwca 2023 r. wiceprzewodniczący Komisji / wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Josep Borrell zwrócił się do Kosowa o wycofanie policyjnych sił specjalnych z miast na północy kraju, o przeprowadzenie nowych wyborów lokalnych i zapewnienie udziału w nich kosowskich Serbów, a także o rozpoczęcie prac nad włączeniem stowarzyszenia/wspólnoty gmin zamieszkanych w większości przez Serbów (ASM) do dialogu wspieranego przez UE; mając na uwadze, że wiceprzewodniczący Komisji/wysoki przedstawiciel Josep Borrell ostrzegł, że brak działań w tym kierunku będzie miał poważne konsekwencje dla stosunków UE z Kosowem;

F. mając na uwadze, że 14 czerwca 2023 r. serbskie siły specjalne siłą uprowadziły trzech kosowskich funkcjonariuszy straży granicznej w regionie przygranicznym między północnym Kosowem a Serbią; mając na uwadze, że urzędnicy z Kosowa i Serbii podawali różne miejsca uprowadzenia, oskarżając się wzajemnie o nielegalne przekroczenie granicy; mając na uwadze, że Serbia następnie zwolniła zatrzymanych funkcjonariuszy;

G. mając na uwadze, że 1 lipca 2023 r. Komisja nałożyła na Kosowo negatywne środki; mając na uwadze, że UE nie nałożyła podobnych środków na Serbię;

H. mając na uwadze, że po posiedzeniu wysokiego szczebla w ramach dialogu między Belgradem a Prisztiną, które odbyło się 14 września 2023 r., UE wyraziła zaniepokojenie niewywiązywaniem się przez strony z zobowiązań wynikających z umowy z Ochrydy i z załącznika realizacyjnego do niej;

I. mając na uwadze, że 24 września 2023 r. grupa uzbrojonych członków serbskiej organizacji paramilitarnej przeprowadziła atak terrorystyczny na północy Kosowa, w którym zginął jeden kosowski policjant i trzech napastników; mając na uwadze, że terroryści zabarykadowali się w klasztorze Banjska pomimo obecności grupy pielgrzymów z Serbii, którzy również przebywali wewnątrz; mając na uwadze, że kiedy kosowska policja odzyskała kontrolę nad sytuacją, aresztowała kilku napastników i skonfiskowała ogromną ilość broni, materiałów wybuchowych i amunicji;

J. mając na uwadze, że ataki między grupami etnicznymi w Kosowie są częste, czego przykładem jest napaść na dwóch młodych kosowskich Serbów w wigilię prawosławnego Bożego Narodzenia w 2023 r.;

K. mając na uwadze, że wśród Serbów, którzy zginęli podczas incydentu z 24 września 2023 r., władze Kosowa zidentyfikowały Bojana Mijailovicia mającego powiązania z szefem serbskiego wywiadu Aleksandrem Vulinem; mając na uwadze, że Serbia obchodziła oficjalny dzień żałoby, ponieważ w kraju odwołano wszelkie wydarzenia sportowe i obniżono flagi do połowy masztu, a serbski minister obrony Miloš Vučević nazwał serbskich napastników zabitych w Kosowie "męczennikami";

L. mając na uwadze, że rząd kosowski oskarżył o zorganizowanie tego ataku Serbię, twierdząc później, że celem ataku było zajęcie zamieszkanej przez Serbów północy Kosowa; mając na uwadze, że rząd kosowski przedstawił dowody świadczące o powiązaniach tej grupy z Serbią;

M. mając na uwadze, że Milan Radoicić, wiceprzewodniczący SerbskiejListy, przyznał się do zorganizowania ataku, zaprzeczając, że brał w nim udział rząd serbski; mając na uwadze, że Radoicić został zatrzymany, a następnie zwolniony z aresztu w Serbii bez postawienia zarzutów; mając na uwadze, że w 2021 r. Radoicić został ujęty w wykazie wyraźnie wskazanych obywateli krajowych oraz osób, których aktywa zostały zablokowane, prowadzonym przez Biuro Kontroli Aktywów Zagranicznych Departamentu Skarbu USA i obejmującym osoby odpowiedzialne za korupcję i poważne naruszenia praw człowieka; mając na uwadze, że w 2022 r. Radoicić został również objęty sankcjami na mocy przepisów Zjednoczonego Królestwa w sprawie globalnych sankcji antykorupcyjnych;

N. mając na uwadze, że władze serbskie zaprzeczyły jakiemukolwiek udziałowi w ataku;

O. mając na uwadze, że w tygodniach i miesiącach przed atakiem z 24 września 2023 r. serbskie oddziały policyjne, specjalne jednostki policyjne i wojskowe rozmieszczono na 48 pozycjach w pobliżu serbskiej granicy z Kosowem, co jeszcze bardziej zaogniło i tak już napiętą sytuację; mając na uwadze, że 29 września 2023 r. UE, administracja USA i rząd niemiecki wezwały Serbię do wycofania jej oddziałów z granicy z Kosowem; mając na uwadze, że Serbia wycofała następnie część swoich sił zbrojnych; mając na uwadze, że incydenty te pogłębiły niestabilność w regionie i podważyły dialog między Serbią a Kosowem;

P. mając na uwadze, że 13 października 2023 r. Serbska Lista ogłosiła publicznie, że bezwarunkowo weźmie udział w wyborach lokalnych na północy Kosowa;

Q. mając na uwadze, że kosowska policja jest pierwszym w kolejności organem zapewniającym bezpieczeństwo w tym kraju, drugim jest sformowana jednostka policji misji Unii Europejskiej w zakresie praworządności w Kosowie (EULEX), a trzecim - KFOR;

R. mając na uwadze, że pomimo wysiłków mediacyjnych podejmowanych przez UE w ciągu ostatnich kilku miesięcy Serbia i Kosowo nie poczyniły postępów na drodze do normalizacji wzajemnych stosunków;

S. mając na uwadze, że utrzymujące się bliskie stosunki i partnerstwo Serbii z Rosją i Chinami budzą wątpliwości co do strategicznego kierunku Serbii oraz utrudniają jej rozwój gospodarczy i polityczny; mając na uwadze, że Rosja wykorzystuje swoje wpływy w Serbii, aby próbować destabilizować sąsiadujące suwerenne państwa, w tym Kosowo, ingerować w ich sprawy i im zagrażać; mając na uwadze, że Serbia stała się bezpiecznym schronieniem dla rosyjskich przedsiębiorstw; mając na uwadze, że platformy mediów społecznościowych stały się narzędziem do wspierania antydemokratycznych ruchów politycznych na Bałkanach Zachodnich;

1. z całą stanowczością potępia odrażający i tchórzliwy atak terrorystyczny na funkcjonariuszy kosowskiej policji przeprowadzony przez dobrze zorganizowanych członków serbskiej organizacji paramilitarnej we wsi Banjska/Banjske na północy Kosowa, do którego doszło 24 września 2023 r. i w którym został zamordowany funkcjonariusz kosowskiej policji Afrim Bunjaku, a dwóch kolejnych kosowskich policjantów zostało rannych; wzywa wszystkie państwa członkowskie UE, które jeszcze tego nie uczyniły, do potępienia tego ataku; wyraża głębokie ubolewanie z powodu ofiar i składa kondolencje rodzinie, współpracownikom i bliskim Afrima Bunjaku; wyraża uznanie dla kosowskiej policji, która po ataku od razu nawiązała współpracę z partnerami międzynarodowymi, EULEX i KFOR;

2. wzywa obie strony do działań na rzecz deeskalacji sytuacji w północnym Kosowie i uniknięcia wszelkiej retoryki lub działań, które zaostrzyłyby napięcia; wzywa do ustalenia wszystkich faktów dotyczących ataku i uważnie śledzi toczące się dochodzenia prowadzone przez władze Kosowa; wzywa UE, aby udzieliła kosowskim władzom wsparcia w dochodzeniu, w tym za pośrednictwem misji EULEX; podkreśla, że sprawcy tego karygodnego ataku muszą zostać bezzwłocznie pociągnięci do odpowiedzialności i stanąć przed wymiarem sprawiedliwości; wzywa władze Kosowa do ujawnienia wszystkich dowodów dotyczących tego incydentu; wzywa instytucje międzynarodowe w Kosowie, w tym EULEX, do oceny tych dowodów; wzywa Serbię do pełnej współpracy w ramach dochodzeń i postawienia przed sądem - zgodnie z prawem - osób odpowiedzialnych za atak, które obecnie przebywają na terytorium Serbii, w tym ich ekstradycji do Kosowa;

3. podkreśla, że ta operacja wskazuje na znaczną koncentrację sił wojskowych i stanowi poważną eskalację, która jest nielegalna i sprzeczna z ponawianymi apelami ze strony UE o deeskalację na północy Kosowa; wzywa Serbię, by powstrzymała się od dalszej eskalacji, która podważa porządek konstytucyjny Republiki Kosowa, oraz by zapobiegała wszelkiemu przemytowi broni przez granicę; w związku z tym wzywa ponadto władze Kosowa do działania na rzecz otwartego handlu wszystkimi towarami i usługami cywilnymi;

4. wzywa Komisję i Radę, aby podjęły działania przeciwko rządowi serbskiemu, jeżeli dochodzenie wykaże, że Serbia była bezpośrednio zaangażowana w atak terrorystyczny we wsi Banjska lub w brutalne ataki na północy Kosowa w maju 2023 r., lub jeżeli władze serbskie nie okażą gotowości do współpracy; w związku z tym wzywa Komisję, aby wstrzymała wypłatę przyznanych Serbii funduszy z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej III, jeżeli dochodzenie potwierdzi, że władze serbskie były bezpośrednio zaangażowane w ataki; wzywa Radę, aby zastosowała ukierunkowane środki ograniczające, takie jak m.in. zamrożenie aktywów i zakaz podróżowania wobec osób i podmiotów, które próbują zdestabilizować sytuację w północnym Kosowie i liderów zorganizowanych grup przestępczych; w tym kontekście wzywa Radę do pójścia za przykładem Stanów Zjednoczonych i nałożenia sankcji na Milana Radoicicia;

5. zdecydowanie potępia koncentrację sił serbskich przy granicy z Kosowem; odnotowuje ważny krok, jaki stanowi wycofanie przez Serbię części jej oddziałów z granicy z Kosowem; wzywa Serbię, by powstrzymała się od podobnej eskalacji w przyszłości oraz by w pełni przestrzegała porozumienia z Kumanowa; wzywa Serbię do wzmożenia wysiłków w celu złagodzenia napięć spowodowanych koncentracją sił zbrojnych; w związku z tym wzywa Serbię do zlikwidowania wszystkich wysuniętych baz wojskowych zlokalizowanych w pobliżu granicy z Kosowem, w tym sprzętu, tj. systemów przeciwlotniczych i ciężkich jednostek artyleryjskich, do powstrzymania się w przyszłości od wszelkich nieproporcjonalnych rozmieszczeń oddziałów wojskowych na tym obszarze oraz do zaprzestania wszelkiego wspierania formacji terrorystycznych na północy Kosowa;

6. podkreśla, że taka agresywna postawa militarna, w połączeniu z radykalną retoryką polityczną w Serbii i poważnymi przesłankami świadczącymi o tym, że państwo serbskie było zaangażowane w niedawne akty przemocy politycznej w północnym Kosowie, dowodzi, że rząd serbski prowadzi bardzo niebezpieczną, ale spójną politykę wobec Kosowa i jego zachodnich partnerów;

7. zdecydowanie potępia brutalne ataki na żołnierzy KFOR, kosowskich policjantów i dziennikarzy, do których doszło w maju 2023 r.; wzywa właściwe władze, aby postawiły przed sądem wszystkich sprawców tych godnych potępienia ataków;

8. wzywa KFOR, aby opracował plan obrony dla północnego Kosowa, który będzie na tyle solidny, aby zniechęcać do dalszej eskalacji; z zadowoleniem odnotowuje, że Wielka Brytania wysłała do Kosowa 200 żołnierzy, którzy wzmocnili siły KFOR, i zdecydowanie wzywa państwa członkowskie UE, aby bezzwłocznie wysłały dodatkowe oddziały do tego kraju; z dużym zadowoleniem stwierdza, że NATO podjęło decyzję o wyposażeniu KFOR w cięższe uzbrojenie, aby zwiększyć jego siłę bojową; wzywa NATO do zadbania o to, by siły KFOR miały odpowiednią zdolność do ścisłego monitorowania całego północnego Kosowa i stałego nadzoru nad regionem, dzięki czemu wszelkie ataki na funkcjonariuszy kosowskich organów ścigania, lub innego rodzaju działania w nich wymierzone albo próby ich uprowadzenia przez paramilitarne grupy będą natychmiast i na bardzo wczesnym etapie wykrywane; wzywa UE i jej państwa członkowskie do zwiększenia liczby jednostek misji EULEX w terenie, w szczególności na północy Kosowa, oraz w razie potrzeby do tymczasowego wzmocnienia jej roli jako podmiotu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo na północy Kosowa;

9. odnotowuje fakt, że Serbia obchodziła dzień żałoby narodowej, aby upamiętnić wszystkie ofiary; głęboko ubolewa, że trzech zabitych terrorystów przedstawiono jako bohaterów walczących o Serbię, co znacznie zwiększyło napięcia polityczne w regionie;

10. wzywa do zacieśnienia współpracy międzynarodowej i transgranicznej między Serbią a Kosowem w celu zwalczania przestępczości zorganizowanej; ubolewa nad ograniczonymi postępami w dochodzeniach i ściganiu takich spraw; wyraża zaniepokojenie trudnościami w walce z przestępczością zorganizowaną na północy Kosowa, gdzie nadal działają grupy przestępcze, co negatywnie wpływa na życie i perspektywy obywateli Kosowa w północnych gminach; jest zaniepokojony dowodami wskazującymi na kontakty między władzami Serbii a brutalnymi grupami przestępczymi aktywnymi w północnym Kosowie i w Serbii; apeluje, aby zostało to wyjaśnione w dochodzeniu; wzywa KFOR i EULEX do regularnych wspólnych ocen bezpieczeństwa na północy Kosowa, aby oszacować sytuację w zakresie bezpieczeństwa i skupić się w większym stopniu na istotnym wpływie przestępczości zorganizowanej na rozwój sytuacji w tym regionie;

11. ubolewa, że sąd w Belgradzie odrzucił apel prokuratury generalnej w Belgradzie o aresztowanie Milana Radoicicia ze względu na ryzyko ucieczki, biorąc pod uwagę fakt, że Radoicić przyznał się do zorganizowania ataku z 24 września 2023 r.; wyraża głębokie zaniepokojenie faktem, że osoby odpowiedzialne za atak we wsi Banjska mogą uniknąć postawienia ich przed sądem;

12. wzywa Serbię i Kosowo, by potępiły wszelkie formy przemocy i prowokacje, wezwały do powściągliwości i natychmiastowego zaprzestania wszelkich działań, które mogą spowodować dalszą eskalację napięć; wzywa Serbię i Kosowo, by powstrzymały się od jednostronnych działań, które mogłyby zagrozić pokojowi i stabilności w regionie, oraz podjęły aktywne działania na rzecz pokojowego rozwiązania sporów w drodze dialogu wspieranego przez UE; potępia postępowanie władz serbskich w związku z tym poważnym atakiem z 24 września 2023 r., w tym ich niechęć do współpracy w dochodzeniu, ich rolę w szerzeniu propagandy na temat ataku, gloryfikowanie sprawców i udzielanie im poparcia politycznego, pobłażliwe traktowanie organizatorów i sprawców ataku, które przybrało nawet formę zapewnienia im schronienia, retorykę serbskich przywódców podczas tego kryzysu oraz próby destabilizacji Kosowa; wzywa do przeprowadzenia rzetelnego dochodzenia w sprawie wszystkich ataków o podłożu etnicznym, do których dochodziło w całym Kosowie, w tym ataków na most nad Bystrzycą i w wigilię prawosławnego Bożego Narodzenia w miejscowości Štrpce;

13. popiera normalizację stosunków między Kosowem a Serbią; ponawia swój apel do Serbii i Kosowa o zaangażowanie się w dialog między Belgradem a Prisztiną w dobrej wierze i w duchu kompromisu, tak aby bez dalszej zwłoki osiągnąć wszechstronne i prawnie wiążące porozumienie w sprawie normalizacji stosunków w oparciu o zasadę wzajemnego uznawania i zgodnie z prawem międzynarodowym; wzywa zainteresowane strony, aby w dialogu w większym stopniu uwzględniały obywateli; wzywa Europejską Służbę Działań Zewnętrznych, aby przeznaczyła większe zasoby na dialog wspierany przez UE;

14. wzywa UE, by wzmocniła swoją rolę mediatora w dialogu między Serbią a Kosowem oraz ogólnie na Bałkanach Zachodnich, a także by zaproponowała nowe, innowacyjne i zrównoważone podejście do mediacji między stronami w celu przezwyciężenia obecnego impasu, biorąc pod uwagę konsekwencje ataku z 24 września 2023 r. oraz fakt, że należy przywrócić zaufanie do tego procesu;

15. wzywa w szczególności wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela Josepa Borrella oraz specjalnego przedstawiciela UE ds. dialogu między Belgradem a Prisztiną oraz innych regionalnych kwestii dotyczących Bałkanów Zachodnich Miroslava Lajčáka do proaktywnego ułatwiania dialogu i do przekazania Parlamentowi nie później niż do końca 2023 r. swoich ustaleń dotyczących zobowiązania się Serbii i Kosowa do osiągnięcia celów dialogu, podejmowanych działań w tym zakresie i realizacji tych celów; podkreśla, że normalizacja stosunków ma zasadnicze znaczenie dla postępów obu krajów na drodze do członkostwa w UE; przypomina, że niepodejmowanie konstruktywnych działań prowadzonych w dobrej wierze na rzecz normalizacji stosunków będzie miało konsekwencje dla przystąpienia tych krajów do UE; wzywa UE, by w ramach pomocy przedakcesyjnej podjęła działania wobec tych, którzy nie przestrzegają porozumień;

16. wzywa Serbię i Kosowo, aby w pełni, w praktyce i w dobrej wierze wdrożyły porozumienie brukselskie z 27 lutego 2023 r. i umowę z Ochrydy z 18 marca 2023 r., a także wszystkie poprzednie porozumienia; ubolewa, że Serbia odmówiła podpisania porozumienia brukselskiego i umowy z Ochrydy; wzywa Europejską Służbę Działań Zewnętrznych i Komisję do zmaksymalizowania wysiłków na rzecz zapewnienia skutecznego wdrożenia tych umów, w tym powrotu przedstawicieli kosowskich Serbów do kosowskich instytucji; wzywa Kosowo do ustanowienia bez dalszej zwłoki stowarzyszenia/ wspólnoty gmin zamieszkanych w większości przez Serbów zgodnie z porozumieniami brukselskimi z 2013 i 2015 r., konstytucją Kosowa oraz wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego Kosowa z 2015 r.; uważa, że ostateczne i wszechstronne porozumienie wzmocni współpracę, stabilność i dobrobyt w całym regionie; podkreśla, że atak z 24 września 2023 r. nie powinien służyć jako pretekst do odwrócenia uwagi od dialogu na temat normalizacji; uznaje, że Serbia musi dołożyć starań, aby odzyskać wiarygodność w tym dialogu ze względu na jej szkodliwą rolę w wydarzeniach z 24 września 2023 r.; podkreśla znaczenie dialogu między Belgradem a Prisztiną dla roli UE jako wiarygodnego podmiotu polityki zagranicznej w regionie;

17. ubolewa, że Serbia wznowiła kampanię na rzecz nieuznawania Kosowa; wzywa Serbię, by powstrzymała się od prób izolowania Kosowa na scenie międzynarodowej za pośrednictwem takich kampanii; apeluje do pięciu państw członkowskich UE, które nie uznały Kosowa, by to uczyniły; głęboko ubolewa nad sprzeciwem Serbii wobec członkostwa Kosowa w Radzie Europy, co stanowi wyraźne naruszenie porozumienia brukselskiego z 27 lutego 2023 r.; apeluje do Serbii, aby powstrzymała się od gróźb lub użycia siły, zgodnie ze swoimi zobowiązaniami międzynarodowymi;

18. ubolewa z powodu bojkotu instytucji sądowych, do którego nawołują serbskie partie polityczne; ubolewa, że główna partia polityczna etnicznych Serbów w północnym Kosowie, Serbska Lista, zbojkotowała wybory samorządowe 23 kwietnia 2023 r. oraz że doszło do zastraszania serbskich polityków opozycyjnych; ubolewa z powodu nacisków kosowskiego rządu na utrzymanie przedstawicieli społeczności albańskiej w Kosowie jako burmistrzów w północnych gminach mimo bardzo niskiej frekwencji wyborczej, ponieważ ich niski poziom legitymacji utrudnia proces pojednania i integracji społeczności albańskiej i serbskiej w Kosowie;

19. podkreśla, że przeprowadzenie przedterminowych wyborów lokalnych w czterech gminach na północy Kosowa ma kluczowe znaczenie dla złagodzenia napięć, i zachęca władze do zapewnienia pełnego udziału wszystkich partii politycznych w wolnych, uczciwych, demokratycznych i pokojowych wyborach; przypomina, że Serbia musi również publicznie zobowiązać się do udziału kosowskich Serbów w wyborach, ponieważ Serbska Lista już ogłosiła swój bezwarunkowy w nich udział;

20. wzywa kosowskich Serbów do powrotu do kosowskich instytucji oraz do powstrzymania się od dalszej eskalacji napięć w terenie, a także zachęca kosowski rząd do znacznego zwiększenia wysiłków na rzecz ich reintegracji, ponieważ inicjatywy mające na celu zaangażowanie społeczności serbskiej w struktury polityczne, społeczne i gospodarcze Kosowa wciąż są bardzo ograniczone; ponownie podkreśla, że pojednanie i integracja społeczności Serbów w Kosowie mają podstawowe znaczenie dla zapewnienia stabilności kraju i postępów w normalizacji stosunków między Prisztiną a Belgradem w ramach dialogu wspieranego przez UE; ponawia apel do władz Kosowa o poprawę wewnętrznego dialogu z niezależnymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w północnych gminach, aby budować zaufanie i ułatwić życie codzienne kosowskich Serbów;

21. ubolewa z powodu podjęcia negatywnych środków przez Radę wobec Kosowa i wzywa do ich jak najszybszego zniesienia; wzywa Komisję i Radę do wznowienia kontaktów na wysokim szczeblu z prezydentem i rządem Kosowa; wzywa Komisję do opracowania i przedstawienia do końca roku przejrzystego i ambitnego planu działania na rzecz integracji Kosowa z UE;

22. jest nadal wysoce zaniepokojony destabilizującym wpływem, jaki władze serbskie pod przewodnictwem prezydenta Vučicia wywierają na cały region; podkreśla swoje niezachwiane poparcie dla obywateli Serbii w ich walce o europejską, demokratyczną przyszłość; ubolewa, że niektóre strategie polityczne serbskich przywódców stoją w sprzeczności z dążeniem obywateli Serbii do europejskiej przyszłości;

23. wzywa Komisję do działania w charakterze bezstronnego mediatora w procesie normalizacji oraz do unikania wszelkiej polityki ustępstw wobec Serbii; wyraża zaniepokojenie brakiem zdecydowanej krytyki ze strony Komisji mimo niedostosowania się przez Serbię do unijnych sankcji nałożonych na Rosję, ciągłych i częstych spotkań serbskich przywódców na wysokim szczeblu z władzami rosyjskimi, w tym również na terenie Rosji, regresu demokratycznego w tym kraju i braku postępów w zakresie reform związanych z UE, a także destabilizującego wpływu serbskiej polityki na cały region;

24. wzywa serbskie władze, wysokich rangą przedstawicieli politycznych i urzędników do powstrzymania się od używania obraźliwego języka w związku ze wspieranym przez UE procesem negocjacyjnym, unijną polityką na Bałkanach Zachodnich i ogólnie procesem rozszerzenia Unii, ponieważ takie postępowanie może osłabić poparcie społeczne dla polityki UE i ogólnie dla rozszerzenia UE;

25. wzywa serbskie władze i media, by powstrzymały się od nawoływania do nienawiści wobec Kosowa oraz rozpowszechniania kłamstw o "czystkach etnicznych" i "pogromach" w Kosowie, na które nie ma dowodów; wzywa Zgromadzenie Narodowe Serbii, by zaprzestało używania podburzającego języka; popiera wspierany przez Parlament Europejski proces dialogu parlamentarnego w Serbii jako instrument dialogu i budowania konsensusu w ważnych kwestiach związanych z reformami;

26. przypomina, że umowa o liberalizacji reżimu wizowego dla Kosowa nie jest i nie powinna być powiązana z dialogiem i powinna wejść w życie najpóźniej 1 stycznia 2024 r.;

27. potępia nieustanne rosyjskie próby wywierania wpływu na Bałkany Zachodnie, zwłaszcza w Serbii i w Kosowie, poprzez wykorzystywanie podziałów kulturowych, etnicznych i religijnych oraz poprzez destabilizację sił prodemokratycz- nych; wzywa do pełnego wyjaśnienia ewentualnej roli Rosji w ataku we wsi Banjska;

28. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji przewodniczącemu Rady Europejskiej, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz prezydentom, rządom i parlamentom Kosowa i Serbii, a także siłom pokojowym pod dowództwem NATO w Kosowie.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0192.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0193.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2654

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 października 2023 r. w sprawie ostatnich wydarzeń w stosunkach między Serbią a Kosowem, w tym sytuacji w północnych gminach Kosowa (2023/2880(RSP))
Data aktu: 19/10/2023
Data ogłoszenia: 29/04/2024