Język postępowania: hiszpański
(Dz.U.UE C z dnia 22 kwietnia 2024 r.)
Sąd odsyłający
Juzgado de lo Mercantil no 3 de Gijón
Strony w postępowaniu głównym
Strona składająca wniosek dotyczący kwestii incydentalnej: Agencia Estatal de la Administración Tributaria
Strona przeciwna: VT i UP
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 23 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, umorzenia długów i zakazów prowadzenia działalności oraz w sprawie środków zwiększających skuteczność postępowań dotyczących restrukturyzacji, niewypłacalności i umorzenia długów, a także zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1132 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie niektórych aspektów prawa spółek (dyrektywa o restrukturyzacji i upadłości) 2 , należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie przepisowi krajowemu takiemu jak art. 487 ust. 1 pkt 4 Texto Refundido de la Ley Concursal (tekstu jednolitego ustawy prawo upadłościowe) w brzmieniu nadanym mu Ley (ustawą) 16/2022 z dnia 5 września 2022 r. w zakresie, w jakim przepis ten obejmuje zakresem pojęcia "działania w sposób nieuczciwy lub w złej wierze" dłużnika jego zachowania w stosunku do wierzycieli osób trzecich, innych niż wierzyciele uwzględnieni w liście wierzytelności w dotyczącej go upadłości jako osoby fizycznej?
2) Czy art. 487 ust. 1 pkt 4 Texto Refundido de la Ley Concursal (tekstu jednolitego ustawy prawo upadłościowe) w brzmieniu nadanym mu Ley (ustawą) 16/2022 z dnia 5 września 2022 r. jest zgodny z art. 20 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, umorzenia długów i zakazów prowadzenia działalności oraz w sprawie środków zwiększających skuteczność postępowań dotyczących restrukturyzacji, niewypłacalności i umorzenia długów, a także zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1132 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie niektórych aspektów prawa spółek (dyrektywa o restrukturyzacji i upadłości), w zakresie, w jakim przepis ten przewiduje odstępstwo w postępowaniu drugiej szansy, które uniemożliwia doprowadzenie do całkowitego umorzenia długów?
3) Czy art. 487 ust. 1 pkt 4 Texto Refundido de la Ley Concursal (tekstu jednolitego ustawy prawo upadłościowe) w brzmieniu nadanym mu Ley (ustawą) 16/2022 z dnia 5 września 2022 r. jest zgodny z art. 20 ust. 2 i motywem 79 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, umorzenia długów i zakazów prowadzenia działalności oraz w sprawie środków zwiększających skuteczność postępowań dotyczących restrukturyzacji, niewypłacalności i umorzenia długów, a także zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1132 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie niektórych aspektów prawa spółek (dyrektywa o restrukturyzacji i upadłości), w zakresie, w jakim w tym przepisie krajowym nie uwzględnia się indywidualnej sytuacji dłużnika oraz przewiduje się odstępstwo o charakterze obiektywnym, przy czym hiszpańskie sądy nie mają możliwości dokonania oceny subiektywnych okoliczności dotyczących dłużnika, który korzysta z postępowania drugiej szansy?
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.2585 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-723/23, Amilla: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Juzgado de lo Mercantil no 3 de Gijón (Hiszpania) w dniu 28 listopada 2023 r. - Agencia Estatal de la Administración Tributaria/VT, UP |
| Data aktu: | 22/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 22/04/2024 |