(C/2024/2585)Język postępowania: hiszpański
(Dz.U.UE C z dnia 22 kwietnia 2024 r.)
Sąd odsyłający
Juzgado de lo Mercantil no 3 de Gijón
Strony w postępowaniu głównym
Strona składająca wniosek dotyczący kwestii incydentalnej: Agencia Estatal de la Administración Tributaria
Strona przeciwna: VT i UP
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 23 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, umorzenia długów i zakazów prowadzenia działalności oraz w sprawie środków zwiększających skuteczność postępowań dotyczących restrukturyzacji, niewypłacalności i umorzenia długów, a także zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1132 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie niektórych aspektów prawa spółek (dyrektywa o restrukturyzacji i upadłości) 2 , należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie przepisowi krajowemu takiemu jak art. 487 ust. 1 pkt 4 Texto Refundido de la Ley Concursal (tekstu jednolitego ustawy prawo upadłościowe) w brzmieniu nadanym mu Ley (ustawą) 16/2022 z dnia 5 września 2022 r. w zakresie, w jakim przepis ten obejmuje zakresem pojęcia "działania w sposób nieuczciwy lub w złej wierze" dłużnika jego zachowania w stosunku do wierzycieli osób trzecich, innych niż wierzyciele uwzględnieni w liście wierzytelności w dotyczącej go upadłości jako osoby fizycznej?
2) Czy art. 487 ust. 1 pkt 4 Texto Refundido de la Ley Concursal (tekstu jednolitego ustawy prawo upadłościowe) w brzmieniu nadanym mu Ley (ustawą) 16/2022 z dnia 5 września 2022 r. jest zgodny z art. 20 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, umorzenia długów i zakazów prowadzenia działalności oraz w sprawie środków zwiększających skuteczność postępowań dotyczących restrukturyzacji, niewypłacalności i umorzenia długów, a także zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1132 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie niektórych aspektów prawa spółek (dyrektywa o restrukturyzacji i upadłości), w zakresie, w jakim przepis ten przewiduje odstępstwo w postępowaniu drugiej szansy, które uniemożliwia doprowadzenie do całkowitego umorzenia długów?
3) Czy art. 487 ust. 1 pkt 4 Texto Refundido de la Ley Concursal (tekstu jednolitego ustawy prawo upadłościowe) w brzmieniu nadanym mu Ley (ustawą) 16/2022 z dnia 5 września 2022 r. jest zgodny z art. 20 ust. 2 i motywem 79 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, umorzenia długów i zakazów prowadzenia działalności oraz w sprawie środków zwiększających skuteczność postępowań dotyczących restrukturyzacji, niewypłacalności i umorzenia długów, a także zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1132 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie niektórych aspektów prawa spółek (dyrektywa o restrukturyzacji i upadłości), w zakresie, w jakim w tym przepisie krajowym nie uwzględnia się indywidualnej sytuacji dłużnika oraz przewiduje się odstępstwo o charakterze obiektywnym, przy czym hiszpańskie sądy nie mają możliwości dokonania oceny subiektywnych okoliczności dotyczących dłużnika, który korzysta z postępowania drugiej szansy?