(Sprawy połączone T-29/14 i T-31/14) 1 [Pomoc państwa - Pomoc przyznana przez władze hiszpańskie na rzecz niektórych ugrupowań interesów gospodarczych (UIG) i ich inwestorów - System podatkowy stosowany do niektórych umów leasingu finansowego w celu nabycia statków (hiszpański system leasingu podatkowego) - Decyzja uznająca pomoc za w części niezgodną z rynkiem wewnętrznym i nakazująca jej częściowe odzyskanie - Następcza częściowa bezprzedmiotowość sporu - Częściowe umorzenie postępowania - Nowa pomoc - Odzyskanie pomocy - Klauzule umowne chroniące beneficjentów przed odzyskaniem pomocy państwa niezgodnej z prawem i z rynkiem wewnętrznym - Podział kompetencji między Komisję i organy krajowe]
(C/2024/2421)
Język postępowania: hiszpański
(Dz.U.UE C z dnia 8 kwietnia 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca w sprawie T-29/14: Telefónica Gestión Integral de Edificios y Servicios, SL, dawniej Taetel, SL (Madryt, Hiszpania) (przedstawiciele: E. Navarro Varona, P. Vidal Martínez, J. López-Quiroga Teijero, G. Canalejo Lasarte i A. Pérez Hernández, adwokaci)
Strona skarżąca w sprawie T-31/14: Banco Santander, SA, dawniej Banco Popular Español, SA (Madryt) (przedstawiciele: E. Abad Valdenebro, R. Calvo Salinero i A. Lamadrid de Pablo, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska (przedstawiciele: J. Carpi Badía i P. Němečková, pełnomocnicy, których wspierała M. Segura Catalán, adwokat)
Przedmiot
W skargach opartych na art. 263 TFUE skarżące wnoszą o stwierdzenie nieważności decyzji Komisji 2014/200/UE z dnia 17 lipca 2013 r. w sprawie pomocy państwa SA.21233 C/11 (ex NN/11, ex CP 137/06) wdrożonej przez Hiszpanię - System podatkowy stosowany do niektórych umów leasingu finansowego, zwany również hiszpańskim systemem leasingu podatkowego (Dz.U. 2014, L 114, s. 1).
Sentencja
1) Postępowanie w przedmiocie skarg zostaje umorzone w zakresie, w jakim owe skargi są skierowane przeciwko art. 1 decyzji Komisji 2014/200/UE z dnia 17 lipca 2013 r. w sprawie pomocy państwa SA.21233 C/11 (ex NN/11, ex CP 137/06) wdrożonej przez Hiszpanię - System podatkowy stosowany do niektórych umów leasingu finansowego, zwany również hiszpańskim systemem leasingu podatkowego, w zakresie, w jakim wskazano w nim ugrupowania interesów gospodarczych i ich inwestorów jako jedynych beneficjentów pomocy, o której mowa w tej decyzji, i przeciwko art. 4 ust. 1 wspomnianej decyzji w zakresie, w jakim nakazano w nim Królestwu Hiszpanii odzyskanie całej kwoty pomocy, o której mowa w tej decyzji, od inwestorów ugrupowań interesów gospodarczych, którzy z niej skorzystali.
2) W pozostałym zakresie skargi zostają oddalone.
3) Każda ze stron pokrywa własne koszty.