(C/2024/2410)Język postępowania: łotewski
(Dz.U.UE C z dnia 8 kwietnia 2024 r.)
Sąd odsyłający
Augstākā tiesa (Senāts)
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: SIA MISTRAL TRANS
Druga strona postępowania: Valsts ieņēmumu dienests
Pytania prejudycjalne
1) Czy pojęcie "zewnętrzny księgowy" zawarte w art. 2 ust. 1 pkt 3 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu i zmieniającej rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 oraz uchylającej dyrektywę 2005/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Komisji 2006/70/WE 1 należy interpretować w ten sposób, że ma ono zastosowanie również w przypadku, gdy usługi księgowe są świadczone wyłącznie na rzecz podmiotów powiązanych z zewnętrznym księgowym?
2) 2W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze, czy art. 58 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniającej rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE należy interpretować w ten sposób, że dla oceny proporcjonalności nałożonej kary ma znaczenie okoliczność, że:
1) usługa księgowa jest świadczona wyłącznie na rzecz podmiotów powiązanych z usługodawcą;
2) decyzja o prowadzeniu księgowości z wykorzystaniem zewnętrznego księgowego została powzięta w oparciu o rozważania dotyczące efektywności rozpatrywanej na poziomie grupy powiązanych przedsiębiorstw, nie zaś w oparciu o kryteria wynikające z przepisów prawa lub oparte na realiach gospodarczych?