(C/2024/2206)(Dz.U.UE C z dnia 19 marca 2024 r.)
Preambuła
Komisja Europejska (zwana dalej "Komisją") i Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (zwany dalej "Komitetem") uważają, iż w ich wspólnym interesie leży zintensyfikowanie stosunków poprzez wprowadzenie w życie niniejszego protokołu, wraz z zawartymi w nim ustaleniami dotyczącymi wzmocnionej współpracy, zastępującymi postanowienia protokołu z 22 lutego 2012 r.
Uzgodnienia te przyczyniają się do tworzenia warunków, które sprzyjają zwiększeniu uczestnictwa organizacji społeczeństwa obywatelskiego, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim, w procesie kształtowania polityk i podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, a także sprzyjają rozwojowi stałego uporządkowanego dialogu między tymi organizacjami a instytucjami Unii, zgodnie z postanowieniami art. 11 ust. 1 i 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).
Komitet, z racji roli przypisanej mu w traktatach, ma szczególny obowiązek pomagać we wzmacnianiu demokratycznej legitymizacji i skuteczności instytucji i polityk Unii Europejskiej. W tym względzie Komitet, jako uprzywilejowany pośrednik pomiędzy organizacjami społeczeństwa obywatelskiego a instytucjami UE, zgodnie z art. 13 TUE, odgrywa kluczową rolę we wdrażaniu przez te instytucje postanowień art. 11 TUE.
Komisja współpracuje z Komitetem w realizowaniu jego trzech podstawowych zadań, określonych w deklaracji misji Komitetu, która stanowi, że Komitet:
- przyczynia się do tego, by polityki i prawodawstwo europejskie były lepiej dostosowane do sytuacji gospodarczej, społecznej i obywatelskiej w terenie, wspomagając Parlament Europejski, Radę i Komisję Europejską dzięki doświadczeniu swych członkiń i członków, mandatowi przedstawicielskiemu, dialogowi i poszukiwaniu porozumienia w imię interesu ogólnego,
- działa na rzecz rozwoju Unii Europejskiej w większym stopniu opartej na uczestnictwie i pozostającej w bliższym kontakcie z opinią publiczną, sprawując funkcję forum instytucjonalnego reprezentującego zorganizowane społeczeństwo obywatelskie, informującego go, wyrażającego jego poglądy i zapewniającego dialog z nim,
- propaguje wartości, na których opiera się integracja europejska, a także wspiera realizację idei demokracji uczestniczącej oraz promuje rolę organizacji społeczeństwa obywatelskiego w Europie i na świecie.
Komisja popiera wzmocnienie doradczej roli Komitetu (wykonywanej przez jego sekcje, Komisję Konsultacyjną ds. Przemian w Przemyśle (CCMI) i organy Komitetu, takie jak centra monitorowania lub grupy ad hoc), zarówno na początkowych, jak i dalszych etapach procesu kształtowania polityki i procesu legislacyjnego Unii.
Komisja wspiera bliskie partnerstwo z Komitetem mające na celu urzeczywistnienie dobrze prosperującej, sprzyjającej włączeniu społecznemu i zrównoważonej środowiskowo Unii oraz czerpanie pełnych korzyści ze społeczeństwa cyfrowego i gospodarki cyfrowej. Komisja i Komitet są zgodne co do tego, jak ważne są ochrona podstawowych wartości Unii Europejskiej i praworządności, a jednocześnie uczynienie Unii Europejskiej atrakcyjnym miejscem do prowadzenia działalności gospodarczej, przy dążeniu do pełnego zatrudnienia i postępu społecznego oraz wysokiego poziomu ochrony i poprawy jakości środowiska.
Komitet może wnieść wkład w ocenę wdrażania prawodawstwa UE, zwłaszcza w odniesieniu do przepisów mających ogólne zastosowanie, zgodnie z postanowieniami art. 8-12 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
Komisja i Komitet współpracują przy rozwijaniu demokracji uczestniczącej na poziomie Unii w celu wzmocnienia jej legitymacji demokratycznej.
Komisja i Komitet uważają tę współpracę za wyjątkowe narzędzie organizacji otwartego, przejrzystego i regularnego dialogu ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim, do którego to dialogu odnosi się art. 11 TUE.
Komisja wspiera inicjatywy Komitetu mające na celu ułatwianie, promowanie i kształtowanie dialogu i konsultacji z europejskim zorganizowanym społeczeństwem obywatelskim, a także inicjatywy angażujące całe społeczeństwo obywatelskie. Komisja popiera także inicjatywy Komitetu mające na celu zacieśnianie stosunków z siecią rad społeczno-gospodarczych i podobnych instytucji w państwach członkowskich, tak aby umożliwić Komitetowi wypełnianie w pełni funkcji pośrednika w przekazywaniu oczekiwań i aspiracji zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego.
Komisja i Komitet mogą w przyszłości określić sposoby umocnienia współpracy, na przykład w ramach działań następczych związanych z propozycjami Konferencji w sprawie przyszłości Europy.
I. Stosunki instytucjonalne i administracyjne
Program prac Komisji
1. Na początku kadencji Komisji jej przewodniczący przedstawia Zgromadzeniu Plenarnemu swoje cele strategiczne.
2. Co roku w pierwszym półroczu Komitet ogłasza swoje główne priorytety polityczne odnośnie do programu prac Komisji na kolejny rok oraz swoje zamiary dotyczące przyczynienia się do realizacji tego programu.
Przynajmniej raz w roku, podczas przygotowywania programu prac Komisji, organizowane jest spotkanie przewodniczącego Komisji i/lub wiceprzewodniczącego odpowiedzialnego za stosunki z Komitetem z przewodniczącym Komitetu w celu przeanalizowania kwestii interesujących obie strony.
3. Co roku w drugim półroczu Komitet organizuje debatę na temat przyszłości Unii Europejskiej. Przewodniczący Komisji lub wiceprzewodniczący odpowiedzialny za stosunki z Komitetem przedstawiają wówczas strategiczne priorytety Unii Europejskiej na następny rok.
Posiedzenia i wymiana informacji 4. Członkowie Komisji są zapraszani do udziału w pracach Komitetu, szczególnie w ramach sesji plenarnych, by dyskutować o strategicznych wytycznych leżących w zakresie kompetencji danych komisarzy, jak również o wszelkich innych kwestiach uprzednio określonych za porozumieniem obu stron. Członkowie Komisji mogą zwracać się o umożliwienie im wystąpienia przed Zgromadzeniem Plenarnym. Członkowie Komisji lub, w wyjątkowych okolicznościach, wyżsi rangą urzędnicy Komisji mogą zwracać się o umożliwienie im udziału w debatach Prezydium Komitetu na temat inicjatyw Komisji.
Co najmniej raz w roku organizowane są spotkania przewodniczących lub przedstawicieli sekcji i CCMI oraz odpowiednich członków Komisji lub wyższych rangą urzędników Komisji w celu zbadania kwestii będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i wspólnych działań. Takie posiedzenia mogą być spotkaniami ad hoc lub odbywać się w ramach posiedzenia lub konferencji sekcji/CCMI.
5. Przedstawiciele Komisji są włączani w prace Komitetu w odniesieniu do dossier, za które są odpowiedzialni, i w miarę możliwości uczestniczą w posiedzeniach, na które są zapraszani. Przedstawiają oni wnioski Komisji oraz wszelkie inne dokumenty, które mają być omawiane, i informują o postępie w ich rozpatrywaniu.
Ściśle współpracują z osobami pełniącymi analogiczne funkcje w Komitecie w sprawach wchodzących w zakres ich kompetencji.
6. W szczególności koordynatorzy albo odpowiednie osoby wyznaczone przez każdą służbę Komisji oraz sekretariaty sekcji Komitetu i CCMI regularnie wymieniają informacje, zwłaszcza na temat planowania prac przez departamenty Komisji, realizowania priorytetów pracy sekcji i określania wspólnych działań.
Komisja udostępnia kierownictwu Komitetu porządek obrad swoich najbliższych posiedzeń.
Koordynatorzy wyznaczeni przez poszczególne departamenty Komisji spotykają się przynajmniej raz w roku z sekretariatem Komitetu w celu wymiany informacji o najważniejszych interesujących obie strony działaniach i inicjatywach podjętych lub zaplanowanych przez Komisję lub Komitet.
Wspólne inicjatywy współpracy 7. Na podstawie odpowiednich priorytetów Komisji i Komitetu Komitet może zostać zaproszony do udziału, zgodnie z obowiązującymi przepisami, we wszystkich odpowiednich formach grup ekspertów Komisji zajmujących się zagadnieniami wchodzącymi w zakres kompetencji Komitetu. W stosownych przypadkach Komisja i Komitet mogą podjąć decyzję o wspólnym zarządzaniu platformami współpracy lub przyszłymi inicjatywami, które dotyczą kwestii wchodzących w zakres kompetencji Komitetu.
W stosownych przypadkach Komitet może ściśle współpracować ze służbami Komisji na różnych szczeblach w konkretnych kwestiach. Takie wspólne działania mogą mieć charakter dwustronny, obejmować wymianę wiedzy oraz wspólne uczestnictwo w wydarzeniach, albo może chodzić o jednorazowe inicjatywy.
II. Funkcja doradcza Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
8. Komitet podkreśla znaczenie właściwego programowania legislacyjnego i wczesnego informowania, zwłaszcza w przypadku spraw pilnych i newralgicznych. Komitet czyni starania, by uwzględnić w organizacji swych własnych prac priorytety i terminy Komisji. W tym celu Komisja przekazuje Komitetowi informacje na temat harmonogramu swoich wniosków w ramach regularnej wymiany informacji między sekcjami i CCMI a departamentami Komisji.
Jeśli Komisja wprowadza znaczne zmiany we wniosku po przesłaniu początkowego wniosku do Komitetu, a traktaty przewidują konsultację obligatoryjną, to Komisja dba o to, by ponownie skonsultowano się z Komitetem.
Konsultacja fakultatywna i opinie z inicjatywy własnej 9. Na podstawie rocznego programu pracy Komisji oraz analizy priorytetów Komisji i Komitetu sekretarz generalny Komisji przekazuje Komitetowi listę wniosków, dla których przewidziano konsultację fakultatywną. W liście tej uwzględnia się również dokumenty o charakterze nieustawodawczym, w sprawie których Komisja zamierza zasięgnąć opinii Komitetu.
Komisja przyjmuje do wiadomości, że Komitet może w każdej chwili postanowić sporządzić opinię w sprawach, w odniesieniu do których uważa, że posiada odpowiednie kompetencje i wiedzę specjalistyczną i że mógłby wnieść wartość dodaną.
10. Z należytym poszanowaniem traktatów ważne jest, aby zarówno Komisja, jak i Komitet starannie dokonywały wyborów, tak aby jak najlepiej wykorzystać współpracę.
W związku z tym Komisja opiera swoją decyzję dotyczącą konsultacji fakultatywnej w szczególności na następujących kryteriach:
- dane zagadnienie ma związek z interesem ogólnym i należy do dziedziny, w której opinia Komitetu mogłaby stanowić ważny wkład w unijny proces kształtowania polityki i podejmowania decyzji;
- celem jest zainicjowanie dyskusji w sprawie celowości podjęcia przez Unię działania w danej dziedzinie lub w odniesieniu do danego zagadnienia.
Komitet kontynuuje starania mające na celu racjonalizację prac, by skupić się na tych opiniach, które mogą wnieść prawdziwą wartość dodaną do procesu kształtowania polityk i decyzji Unii.
Opinie rozpoznawcze 11. W ramach procesu kształtowania polityk Unii i planowania prac Komisja może wnioskować do Komitetu o sporządzenie opinii rozpoznawczej w dziedzinach szczególnie ważnych dla zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego, jeśli uważa, że Komitet posiada w tych dziedzinach kompetencje i specjalistyczną wiedzę.
Po przyjęciu przez Komisję programu prac Komisja i Komitet omawiają inicjatywy Komisji w celu wspólnego określenia pięciu tematów, które mogłyby być przedmiotem opinii rozpoznawczych. Takie wnioski o opinie rozpoznawcze są przekazywane Komitetowi przez wiceprzewodniczącego Komisji odpowiedzialnego za stosunki z Komitetem. Wnioski te opatrzone są dokładnymi wskazówkami dotyczącymi przedmiotu opinii i terminu opracowania dokumentu, jeśli taki został wyznaczony. Komitet przyjmuje opinię rozpoznawczą w wyznaczonym terminie, a w każdym razie na tyle wcześnie, aby umożliwić przyjęcie dokumentu Komisji zgodnie z jej planem.
Komisja i Komitet starają się, by wnioski w sprawie opinii rozpoznawczych wpisywały się w ramy podejścia zintegrowanego gwarantującego jak najlepsze uwzględnienie punktu widzenia wszystkich zainteresowanych podmiotów społeczeństwa obywatelskiego.
Przekazywanie dokumentów Komisji i struktura opinii Komitetu
12. Komisja przekazuje Komitetowi - w tym samym czasie, co Parlamentowi Europejskiemu i Radzie - wszystkie dokumenty i informacje konieczne do wypełnienia jego funkcji doradczej.
13. Komitet, mając na uwadze lepszą czytelność swoich opinii, w szczególności stara się:
- lepiej uwidocznić szczegółowe zmiany, jakie pragnie wnieść do wniosków ustawodawczych Komisji;
- podsumować swe główne zalecenia i propozycje.
Działania następcze w związku z opiniami
14. Komisja zapewnia odpowiednie działania następcze w związku z opiniami przygotowanymi przez Komitet w ramach kształtowania polityki i podejmowania decyzji Unii, w tym opiniami z inicjatywy własnej. W tym celu Komisja systematycznie podaje powody uwzględnienia lub nieuwzględnienia propozycji zmian i merytorycznych sugestii zawartych w opiniach Komitetu.
W odniesieniu do opinii rozpoznawczych Komisja zapewnia działania następcze o charakterze politycznym, w tym - o ile jest to możliwe - właściwy członek Komisji przedstawia stosowne informacje na sesji plenarnej następującej po sesji, na której przyjęto daną opinię. Co do zasady Komisja odnosi się do opinii rozpoznawczej Komitetu w ocenie skutków towarzyszącej wnioskowi ustawodawczemu.
Propozycje zmian w odniesieniu do dokumentów o charakterze ustawodawczym, o ile zostały przyjęte przez Komisję, są przez nią włączane, na ile jest to możliwe, do zmienionych wniosków.
Program lepszego stanowienia prawa
15. Komisja i Komitet współpracują w celu skutecznego przyczynienia się do lepszego stanowienia prawa i realizacji Programu lepszego stanowienia prawa. Komitet wnosi wkład poprzez włączenie poglądów zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego do procesu opartego na dowodach.
Komitet uczestniczy w ocenach ex post Komisji na jej wniosek. Na podstawie ocen zaplanowanych przez Komisję na najbliższe dwa lata Komisja zaprasza Komitet do wyboru dokumentów, do których pragnie wnieść wkład w postaci opinii lub raportów z oceny, zgodnie z regulaminem Komitetu.
Komitet może również uczestniczyć w pracach przygotowawczych podczas konsultacji dotyczących ocen skutków i innych ewaluacji. W tym kontekście Komitet może wspierać Komisję w procesie konsultacji w dziedzinach szczególnie istotnych dla społeczeństwa obywatelskiego. Ponadto Komitet może w celu zwiększenia zasięgu informować organizacje swoich członków o konsultacjach publicznych, które są dla nich najbardziej istotne.
Komitet i Komisja będą kontynuować współpracę w ramach programu REFIT, który jest częścią Programu lepszego stanowienia prawa, oraz na forum platformy ds. dostosowania się do wymogów przyszłości.
Komisja i Komitet współpracują w zakresie prognoz strategicznych na szczeblu administracyjnym w ramach europejskiego systemu analiz strategicznych i politycznych (ESPAS). Komitet może również wnosić wkład w niektóre działania prognostyczne Komisji, przedstawiając opinie społeczeństwa obywatelskiego, a także wiedzę fachową jego członków i sieci. Komisja będzie wspierać Komitet we wzmacnianiu jego zdolności prognozowania poprzez wymianę informacji i doświadczeń, np. na temat istniejących procesów lub narzędzi.
III. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny i zorganizowane społeczeństwo obywatelskie
Organizacje i sieci społeczeństwa obywatelskiego
16. Komitet ponosi szczególną odpowiedzialność za urzeczywistnianie demokracji uczestniczącej, a TUE poszerza zakres zadań Komitetu jako uprzywilejowanego pośrednika w dialogu między zorganizowanym społeczeństwem obywatelskim a instytucjami Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 11 TUE Komisja i Komitet współpracują na rzecz zwiększenia uczestnictwa organizacji społeczeństwa obywatelskiego i nasilenia dialogu z tymi organizacjami, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim, a także na rzecz umożliwienia większego zaangażowania tych organizacji w proces kształtowania polityk i przygotowywania prawodawstwa Unii.
Komisja i Komitet wspólnie propagują zorganizowany dialog europejskich organizacji i sieci społeczeństwa obywatelskiego oraz ich dialog z instytucjami europejskimi, zwłaszcza za pomocą Grupy Łącznikowej utworzonej przez Komitet.
W odniesieniu do polityki konsultacyjnej Komisja posiłkuje się wsparciem Komitetu tam, gdzie to właściwe, zwłaszcza w celu zacieśniania stosunków ze zorganizowanym społeczeństwem obywatelskim, zarówno w obrębie Unii, jak i poza jej granicami. W tym kontekście Komitet wspiera Komisję, organizując wspólne wysłuchania, seminaria i konferencje z zainteresowanymi podmiotami na temat konkretnych kwestii politycznych będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i kwestii, w których ma odpowiednie kompetencje i wiedzę fachową, w szczególności organizuje doroczne Dni Społeczeństwa Obywatelskiego, podczas których Komisja jest co do zasady reprezentowana przez jednego ze swych członków.
17. Komitet, w ramach wywiązywania się z roli doradczej, organizuje - w formie wysłuchań, seminariów lub konferencji - uporządkowane konsultacje ze zorganizowanym społeczeństwem obywatelskim, które mają na celu zgromadzenie jak najbardziej różnorodnych poglądów zainteresowanych organizacji społeczeństwa obywatelskiego.
Komisja jest gotowa współpracować przy organizowaniu i przeprowadzaniu takich konsultacji w sposób najbardziej odpowiedni i w ramach dostępnych środków, również poprzez pomoc logistyczną i/lub finansową.
18. Komisja z zadowoleniem przyjmuje pomoc Komitetu we wdrażaniu europejskiej inicjatywy obywatelskiej w odniesieniu do organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Komitet rozważa przyjęcie opinii z inicjatywy własnej w sprawie zatwierdzonych europejskich inicjatyw obywatelskich na podstawie ich indywidualnej oceny, zanim Komisja przyjmie decyzję w sprawie takich inicjatyw, i gdy temat inicjatywy będzie związany z pracami Komitetu.
Komitet jest gotów dalej przyczyniać się do podnoszenia świadomości na temat inicjatywy obywatelskiej, zwłaszcza poprzez organizację dorocznego Dnia Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej jako miejsca dialogu, wymiany najlepszych praktyk i tworzenia sieci kontaktów, podczas którego Komisja będzie zasadniczo reprezentowana przez jednego ze swych członków.
Europejski semestr
19. Komisja i Komitet będą w dalszym ciągu pogłębiać synergie między swymi działaniami i inicjatywami w dziedzinach polityki, które w największym stopniu dotyczą zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego, a w szczególności w zakresie europejskiego semestru, w tym w obszarze zrównoważonego rozwoju i zmiany klimatu, pogłębiania rynku wewnętrznego, zwalczania ubóstwa i wykluczenia społecznego, w obszarze imigracji, dostaw energii, zatrudnienia i polityki w dziedzinie umiejętności. Komitet wnosi wkład w prace Komisji w celu wsparcia formułowania analiz i zaleceń politycznych w ramach europejskiego semestru. Komitet śledzi realizację priorytetów europejskiego semestru, a w stosownych przypadkach Komisja informuje go na kluczowych etapach semestru o realizacji tych priorytetów.
Co roku Komitet przedstawia sprawozdanie, w którym w ścisłej współpracy z siecią krajowych rad społeczno-gospodarczych i podobnych instytucji ocenia zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego w opracowywanie krajowych programów reform. Sprawozdanie to jest omawiane na sesji plenarnej przed wiosennym posiedzeniem Rady Europejskiej.
Komitet zaprasza odpowiedniego członka Komisji do udziału w debacie i przedstawienia rocznej analizy zrównoważonego wzrostu gospodarczego.
Sieć krajowych rad społeczno-gospodarczych
20. Komisja i Komitet starają się umacniać w obywatelach poczucie odpowiedzialności za polityki Unii. W tym celu Komisja z zadowoleniem przyjmuje zamiar Komitetu, by kontynuować działania na rzecz angażowania sieci krajowych rad społeczno-gospodarczych i podobnych instytucji.
Wymiar zewnętrzny i współpraca ze społeczeństwem obywatelskim spoza Unii
21. Komitet dąży do wspomagania zewnętrznego wymiaru działań Unii poprzez prowadzenie dialogu z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w krajach i regionach, z którymi Unia utrzymuje zorganizowane kontakty. W tym kontekście Komisja wspiera inicjatywy mające na celu wzmocnienie roli zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego poza granicami Unii oraz promowanie kultury dialogu i konsultacji, a także struktur związanych z tym procesem.
Komitet i Komisja współpracują, by wspierać tworzenie i zapewniać i funkcjonowanie mechanizmów społeczeństwa obywatelskiego odpowiedzialnych za monitorowanie wdrażania odpowiednich części umów handlowych UE z państwami trzecimi oraz by zapewniać zarządzanie tymi mechanizmami. Komitet koordynuje, przy wsparciu Komisji, wspólne posiedzenia przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego UE i państw trzecich dotyczące wdrażania umów handlowych.
IV. Partnerski proces komunikowania na temat Europy
22. Wzmocnienie synergii między Komisją a Komitetem w dziedzinie komunikacji w celu przybliżenia Unii Europejskiej obywatelom i organizacjom społeczeństwa obywatelskiego ma kluczowe znaczenie zarówno dla Komisji, jak i dla Komitetu. Komunikacja na temat Europy z obywatelami i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego jest wspólnym obowiązkiem wszystkich europejskich instytucji i organów. Realizowanie przez Unię Europejską skutecznej polityki informowania i komunikacji należy uznać przede wszystkim za misję służby publicznej. Jej celem powinno być umożliwienie obywatelom i organizacjom społeczeństwa obywatelskiego pełnego uczestnictwa w debacie europejskiej i w demokratycznym procesie kształtowania polityk i decyzji Unii.
23. Komisja i Komitet podzielają pogląd, że zacieśnienie ich stosunków w dziedzinie informacji i komunikacji oraz bliska współpraca pod tym względem leży w ogólnym interesie Unii Europejskiej i jej obywateli.
Ponieważ za komunikację UE odpowiadają wspólnie instytucje i organy UE, Komisja i Komitet będą prowadzić regularną wymianę informacji między sobą oraz z instytucjami UE, w tym na szczeblu kadry kierowniczej najwyższego szczebla, w celu omówienia kwestii związanych z informowaniem i komunikacją.
24. Komisja i Komitet zgadzają się co do tego, że komunikowanie musi stać się nieodłącznym elementem procesu podejmowania decyzji. Komisja przyznaje, że Komitet, z racji swojego składu i roli przypisanej mu w traktatach, odgrywa kluczową rolę w tworzeniu prawdziwego europejskiego obszaru publicznego dialogu i dyskusji na tematy, które najbardziej zajmują obywateli i które określą przyszłość integracji europejskiej. Członkowie Komitetu pełnią funkcję ambasadorów Komitetu, informujących o roli i wynikach Komitetu na szczeblu krajowym i unijnym. Ściślejsza współpraca międzyinstytu- cjonalna umożliwi instytucjom i organom europejskim korzystanie z tej wiedzy fachowej Komitetu.
25. Komisja i Komitet będą współdziałać przy obsłudze medialnej organizowanych wspólnie imprez; w tym celu będą wykorzystywać dostępne platformy i narzędzia komunikacji. W skierowanych do opinii publicznej działaniach informacyjnych i komunikacyjnych Komisja i Komitet podkreślają swoje odpowiednie role. Komisja i Komitet rozważą możliwości współpracy w dziedzinie monitorowania mediów, w tym możliwości przyznania Komitetowi dostępu do wybranych usług w sali prasowej Komisji.
26. Komisja i Komitet zaktualizują swoje wykazy oficjalnych osób będących punktami kontaktowymi na poziomie centralnym i w państwach członkowskich oraz wymienią się tymi wykazami, przy przestrzeganiu przepisów o ochronie danych.
Przedstawicielstwa Komisji w państwach członkowskich oraz punkt kontaktowy Komitetu dla każdego państwa członkowskiego będą informować się wzajemnie o swoich planach dotyczących komunikacji oraz dokładać wspólnych starań, by uczestniczyć, w stosownych przypadkach, w organizowanych przez drugą stronę wydarzeniach. Przedstawicielstwa Komisji w państwach członkowskich będą, na podstawie porozumienia, udostępniać swoje pomieszczenia w związku z inicjatywami Komitetu wówczas, gdy jest to odpowiednie i możliwe pod względem logistycznym. W określonych przypadkach może także zajść potrzeba skonsultowania się z biurami informacyjnymi Parlamentu Europejskiego.
Wzmocniona współpraca z przedstawicielstwami Komisji może obejmować wsparcie w organizacji wydarzeń lokalnych Komitetu, na przykład poprzez zapraszanie dziennikarzy do udziału w wydarzeniach prasowych Komitetu, być może w pomieszczeniach przedstawicielstw, wymianę informacji i potencjalnie kontakty z mediami, jeżeli będą na to pozwalać zasoby i zgodnie z przepisami o ochronie danych.
Posiedzenia szefów przedstawicielstwa mogą być organizowane przez Komitet w formie fizycznej, hybrydowej lub online, za każdym razem, gdy istnieje obopólna zgoda co do konkretnych potrzeb i celów takich wydarzeń.
27. Komitet, wraz ze swoimi członkami, organizacjami partnerskimi oraz krajowymi radami społeczno-gospodarczymi i podobnymi instytucjami tworzy istotną sieć komunikacyjno-informacyjną. Komisja uczestniczy, jeśli tylko to możliwe, w posiedzeniach organizowanych przez Komitet z udziałem jego członków, macierzystych organizacji tych członków oraz krajowych rad społeczno-gospodarczych i podobnych instytucji.
V. Wdrażanie protokołu
28. Wdrażanie protokołu będzie corocznie monitorowane przez przewodniczącego Komitetu i wiceprzewodniczącego Komisji odpowiedzialnego za stosunki z Komitetem. Będzie to opierać się na ocenie przeprowadzonej przez właściwe służby Komisji i Komitetu pod nadzorem sekretarzy generalnych Komisji i Komitetu.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 października 2022 r.