Sprawa C-68/24: Skarga wniesiona w dniu 30 stycznia 2024 r. - Komisja Europejska/Królestwo Belgii

Skarga wniesiona w dniu 30 stycznia 2024 r. - Komisja Europejska/Królestwo Belgii
(Sprawa C-68/24)

(C/2024/2142)

Język postępowania: niderlandzki

(Dz.U.UE C z dnia 25 marca 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: E. Schmidt i F. van Schaik, pełnomocnicy)

Strona pozwana: Królestwo Belgii

Żądania strony skarżącej

Komisja wnosi do Trybunału o:

- stwierdzenie, że nie przyjmując przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych w celu zastosowania się do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów oraz uchylająca dyrektywę Rady 2010/18/UE 1 , a w każdym razie nie powiadamiając o nich Komisji, Królestwo Belgii uchybiło zobowiązaniom ciążącym na nim na mocy art. 20 ust. 1 tej dyrektywy;

- zasądzenie od Królestwa Belgii na rzecz Komisji zapłaty ryczałtu w wysokości wyższej z następujących kwot:

a) dziennej kwoty 3 360 EUR pomnożonej przez liczbę dni, w których naruszenie trwało od dnia następującego po dniu upływu terminu transpozycji określonego w dyrektywie do dnia ustania naruszenia lub, w przypadku niepołożenia kresu naruszeniu, do dnia wydania wyroku w niniejszej sprawie na podstawie art. 260 ust. 3 TFUE; lub

b) ryczałtu w wysokości 2 352 000 EUR;

- w razie stwierdzenia, że uchybienie, o którym mowa w pkt 1, nadal istnieje w dniu wydania wyroku w niniejszym postępowaniu, zasądzenie od Królestwa Belgii na rzecz Komisji zapłaty okresowej kary pieniężnej w wysokości 15 120 EUR za każdy dzień zwłoki od dnia wydania wyroku w niniejszym postępowaniu do dnia, aż Królestwo Belgii w pełni wywiąże się ze zobowiązań wynikających z dyrektywy (UE) 2019/1158;

- obciążenie Królestwa Belgii kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Termin transpozycji dyrektywy do krajowego porządku prawnego upłynął w dniu 2 sierpnia 2022 r.

Dyrektywa (UE) 2019/1158 ma na celu wzmocnienie unijnych ram prawnych i promowanie równości płci poprzez zapewnienie minimalnych wymagań dotyczących urlopu ojcowskiego, urlopu rodzicielskiego i urlopu opiekuńczego oraz elastycznej organizacji pracy dla pracowników będących rodzicami lub opiekunami. Zgodnie z art. 20 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/1158 państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawodawcze, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania dyrektywy do dnia 2 sierpnia 2022 r. i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Królestwo Belgii uchybiło tym zobowiązaniom. W związku z tym w dniu 21 września 2022 r. Komisja skierowała do Królestwa Belgii wezwanie do usunięcia uchybienia. Odpowiedzi na to wezwanie pokazały, że Belgia nadal musi podjąć niezbędne kroki w celu zapewnienia pełnej zgodności z dyrektywą (UE) 2019/1158. Ponieważ niezbędne środki nie zostały jeszcze przyjęte po upływie czasu, a przynajmniej Komisja nie została poinformowana o pełnej transpozycji, w dniu 19 kwietnia 2023 r. Komisja skierowała do Królestwa Belgii uzasadnioną opinię. W odpowiedzi na uzasadnioną opinię Królestwo Belgii przyznało w piśmie z dnia 19 czerwca 2023 r., że nie dokonało pełnej transpozycji dyrektywy (UE) 2019/1158 w wyznaczonym terminie, i przekazało Komisji przegląd środków, które należy podjąć w celu zapewnienia pełnej zgodności z dyrektywą (UE) 2019/1158.

Komisja twierdzi, że Królestwo Belgii uchybiło ciążącemu na nim na mocy art. 20 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/1158 obowiązkowi przyjęcia do dnia 2 sierpnia 2022 r. przepisów ustawodawczych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania tej dyrektywy oraz niezwłocznego poinformowania o tym Komisji. W konsekwencji przesłanki zastosowania art. 260 ust. 3 TFUE są spełnione.

Komisja wnosi do Trybunału o zasądzenie od Królestwa Belgii zapłaty ryczałtu i okresowej kary pieniężnej na podstawie art. 260 ust. 3 TFUE, których wysokość Komisja obliczyła zgodnie z komunikatem w sprawie sankcji finansowych w postępowaniu w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego 2 .

1 Dz.U. 2019, L 188, s. 79.
2 Dz.U. 2023, C 2, s. 1.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024