Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 25 marca 2024 r.)
Sąd odsyłający
Tribunale Amministrativo Regionale per il Lazio
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Meta Platforms Ireland Limited
Druga strona postępowania: Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 15 [dyrektywy 790/2019 1 ] można interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie wprowadzeniu przepisów krajowych - takich jak przepisy przewidziane w art. 43 [włoskiej] (ustawy o prawie autorskim) oraz przepisy określone w decyzji AGCom 3/23/CONS - w zakresie, w jakim:
1. a) przewidziano w nim obowiązki w zakresie wynagrodzenia (godziwej rekompensaty), oprócz praw wyłącznych określonych w samym art. 15 [dyrektywy 2019/790], spoczywające na [dostawcach usług społeczeństwa informacyjnego (information society service providers, zwanych dalej "ISSP")] i na rzecz wydawców;
1. b) nakłada się na tych ISSP obowiązki:
- rozpoczęcia negocjacji z wydawcami,
- udzielenia samym wydawcom i organowi regulacyjnemu informacji niezbędnych w celu ustalenia godziwej rekompensaty,
- oraz nieograniczania widoczności treści wydawcy w wynikach wyszukiwania do czasu zakończenia negocjacji;
1. c) przyznaje się organowi regulacyjnemu (AGCom):
- uprawnienia nadzorcze i uprawnienia do nakładania sankcji,
- uprawnienia do określenia kryteriów odniesienia w celu ustalenia godziwej rekompensaty,
- uprawnienia do ustalenia, w przypadku braku porozumienia stron, dokładnej kwoty godziwej rekompensaty?
2) Czy art. 15 [dyrektywy 2019/790] stoi na przeszkodzie przepisom krajowym, takim jak te, o których mowa w pkt 1) powyżej, nakładającym na ISSP obowiązek ujawnienia informacji, który to obowiązek podlega nadzorowi krajowego organu regulacyjnego, i którego nieprzestrzeganie pociąga za sobą możliwość zastosowania sankcji administracyjnych?
3) Czy wspomniane wyżej zasady wolności prowadzenia działalności gospodarczej, o której mowa w art. 16 i 52 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, wolnej konkurencji, o której mowa w art. 109 TFUE, i proporcjonalności, o której mowa w art. 52 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, stoją na przeszkodzie przepisom krajowym, takim jak te wskazane powyżej, które:
3. a) wprowadzają, oprócz praw wyłącznych określonych w art. 15 [dyrektywy 2019/790], prawo do wynagrodzenia, którego wykonywanie jest połączone z istnieniem po stronie ISSP wspomnianych już obowiązków: rozpoczęcia negocjacji z wydawcami, udzielenia wydawcom lub krajowemu organowi regulacyjnemu informacji niezbędnych w celu ustalenia godziwej rekompensaty oraz nieograniczania widoczności treści wydawcy w wynikach wyszukiwania do czasu zakończenia tych negocjacji;
3. b) przyznają krajowemu organowi regulacyjnemu:
- uprawnienia nadzorcze i uprawnienia do nakładania sankcji,
- uprawnienia do określenia kryteriów odniesienia w celu ustalenia godziwej rekompensaty,
- uprawnienia do ustalenia, w przypadku braku porozumienia stron, dokładnej kwoty godziwej rekompensaty?
Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.2139 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-797/23: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale Amministrativo Regionale per il Lazio (Włochy) w dniu 21 grudnia 2023 r. - Meta Platforms Ireland Limited/Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni |
Data aktu: | 25/03/2024 |
Data ogłoszenia: | 25/03/2024 |