(C/2024/2139)Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 25 marca 2024 r.)
Sąd odsyłający
Tribunale Amministrativo Regionale per il Lazio
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Meta Platforms Ireland Limited
Druga strona postępowania: Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 15 [dyrektywy 790/2019 1 ] można interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie wprowadzeniu przepisów krajowych - takich jak przepisy przewidziane w art. 43 [włoskiej] (ustawy o prawie autorskim) oraz przepisy określone w decyzji AGCom 3/23/CONS - w zakresie, w jakim:
1. a) przewidziano w nim obowiązki w zakresie wynagrodzenia (godziwej rekompensaty), oprócz praw wyłącznych określonych w samym art. 15 [dyrektywy 2019/790], spoczywające na [dostawcach usług społeczeństwa informacyjnego (information society service providers, zwanych dalej "ISSP")] i na rzecz wydawców;
1. b) nakłada się na tych ISSP obowiązki:
- rozpoczęcia negocjacji z wydawcami,
- udzielenia samym wydawcom i organowi regulacyjnemu informacji niezbędnych w celu ustalenia godziwej rekompensaty,
- oraz nieograniczania widoczności treści wydawcy w wynikach wyszukiwania do czasu zakończenia negocjacji;
1. c) przyznaje się organowi regulacyjnemu (AGCom):
- uprawnienia nadzorcze i uprawnienia do nakładania sankcji,
- uprawnienia do określenia kryteriów odniesienia w celu ustalenia godziwej rekompensaty,
- uprawnienia do ustalenia, w przypadku braku porozumienia stron, dokładnej kwoty godziwej rekompensaty?
2) Czy art. 15 [dyrektywy 2019/790] stoi na przeszkodzie przepisom krajowym, takim jak te, o których mowa w pkt 1) powyżej, nakładającym na ISSP obowiązek ujawnienia informacji, który to obowiązek podlega nadzorowi krajowego organu regulacyjnego, i którego nieprzestrzeganie pociąga za sobą możliwość zastosowania sankcji administracyjnych?
3) Czy wspomniane wyżej zasady wolności prowadzenia działalności gospodarczej, o której mowa w art. 16 i 52 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, wolnej konkurencji, o której mowa w art. 109 TFUE, i proporcjonalności, o której mowa w art. 52 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, stoją na przeszkodzie przepisom krajowym, takim jak te wskazane powyżej, które:
3. a) wprowadzają, oprócz praw wyłącznych określonych w art. 15 [dyrektywy 2019/790], prawo do wynagrodzenia, którego wykonywanie jest połączone z istnieniem po stronie ISSP wspomnianych już obowiązków: rozpoczęcia negocjacji z wydawcami, udzielenia wydawcom lub krajowemu organowi regulacyjnemu informacji niezbędnych w celu ustalenia godziwej rekompensaty oraz nieograniczania widoczności treści wydawcy w wynikach wyszukiwania do czasu zakończenia tych negocjacji;
3. b) przyznają krajowemu organowi regulacyjnemu:
- uprawnienia nadzorcze i uprawnienia do nakładania sankcji,
- uprawnienia do określenia kryteriów odniesienia w celu ustalenia godziwej rekompensaty,
- uprawnienia do ustalenia, w przypadku braku porozumienia stron, dokładnej kwoty godziwej rekompensaty?