Skarga wniesiona w dniu 20 grudnia 2023 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Norwegii (Sprawa E-16/23)

Skarga wniesiona w dniu 20 grudnia 2023 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Norwegii
(Sprawa E-16/23)

(C/2024/1897)

(Dz.U.UE C z dnia 29 lutego 2024 r.)

Skarga przeciwko Norwegii została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 20 grudnia 2023 r. przez Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez Marte Brathovde, Erlenda M0inichena Leonhardsena, Hildur Hjorvar i Melpo-Menie Joséphidès, działających w charakterze pełnomocników Urzędu Nadzoru EFTA, Avenue des Arts 19H, B-1000 Bruksela, Belgia.

Urząd Nadzoru EFTA występuje do Trybunału EFTA o:

1. orzeczenie, że utrzymując w mocy sekcję 112 ust. 1 lit. c) ustawy o imigracji wraz z odnośną wytyczną, którą interpretowano i stosowano w taki sposób, że dzieci obywateli EOG, które posiadają wystarczające zasoby za sprawą osób rzeczywiście sprawujących nad nimi pieczę, nie mogą korzystać z prawa pobytu na podstawie art. 7 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2004/38/WE, a osoby rzeczywiście sprawujące nad nimi pieczę nie mogą im towarzyszyć, Norwegia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 7 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2004/38/WE, interpretowanej w świetle podstawowego prawa do życia rodzinnego.

2. obciążenie Norwegii kosztami postępowania.

Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:

- W niniejszym wniosku Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") wnosi o stwierdzenie, że utrzymując w mocy sekcję 112 ust. 1 lit. c) ustawy o imigracji wraz z odnośną wytyczną, którą interpretowano i stosowano w taki sposób, że dzieci obywateli EOG, które posiadają wystarczające zasoby za sprawą osób rzeczywiście sprawujących nad nimi pieczę, nie mogą korzystać z prawa pobytu na podstawie art. 7 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2004/38/WE ("dyrektywy"), a osoby rzeczywiście sprawujące nad nimi pieczę nie mogą im towarzyszyć, Norwegia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 7 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2004/38/WE, interpretowanej w świetle podstawowego prawa do życia rodzinnego.

- W piśmie z 9 grudnia 2019 r. Urząd poinformował rząd norweski o wniesieniu skargi przeciwko Norwegii w sprawie uznawania prawa pobytu dzieci zgodnie z prawem EOG w Norwegii. Sprawa została wszczęta po otrzymaniu przez Urząd skargi z 15 listopada 2019 r. Od tego momentu Urząd i rząd norweski prowadzą w tej sprawie intensywny dialog.

- 30 września 2020 r. Urząd wystosował do Norwegii wezwanie do usunięcia uchybienia, w którym stwierdził, że Norwegia, utrzymując w mocy przepisy prawne, takie jak sekcja 112 ust. 1 lit. c), sekcja 113 ust. 3 oraz sekcja 114 ust. 3 ustawy o imigracji wraz z odnośnymi okólnikami, które to przepisy i okólniki były interpretowane i stosowane w ten sposób, że dzieci obywateli EOG posiadające wystarczające zasoby za sprawą osób rzeczywiście sprawujących nad nimi pieczę nie mogą korzystać z prawa pobytu na podstawie art. 7 ust. 1 lit. b) dyrektywy oraz że przybrane dzieci obywateli EOG nie mogą zachować prawa pobytu zgodnie z art. 12 ust. 3 dyrektywy 2004/38/WE, uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 7 ust. 1 lit. b) oraz art. 12 ust. 3 dyrektywy interpretowanej w świetle podstawowego prawa do życia rodzinnego oraz zasady pewności prawa.

- W odpowiedzi z 30 listopada 2020 r. rząd norweski stwierdził, przywołując między innymi zdanie organu odwoławczego ds. imigracyjnych, że istnieją różnice między prawem UE a prawem EOG w zakresie swobodnego przepływu i prawa pobytu w przypadku dzieci obywateli EOG.

- 7 lipca 2021 r. Urząd dostarczył Norwegii uzasadnioną opinię, w której podtrzymał swoje zdanie przedstawione w wezwaniu do usunięcia uchybienia. Urząd zobowiązał Norwegię do przedsięwzięcia środków wymaganych do zastosowania się do uzasadnionej opinii w terminie do 7 października 2021 r. ("termin zapewnienia zgodności").

- W odpowiedzi z 6 października 2021 r. rząd norweski stwierdził, że obywatelowi państwa trzeciego, który jest rodzicem małoletniego dziecka będącego obywatelem Unii, nie przysługuje prawo pobytu na podstawie samej dyrektywy, ponieważ osoby takie nie zostały objęte zakresem podmiotowym art. 2 ust. 2 dyrektywy. Norwegia uznała, że takie prawo może wynikać jedynie z art. 21 TFUE w związku z dyrektywą. Rząd norweski wywnioskował zatem, że wobec braku odpowiednika art. 21 TFUE w Porozumieniu EOG nie ma pewności, czy rodzicowi będącemu obywatelem państwa trzeciego przysługuje pochodne prawo pobytu na podstawie dyrektywy i jej art. 7 ust. 2.

- W swojej odpowiedzi na uzasadnioną opinię Norwegia zawiadomiła również Urząd o przyjęciu w dniu 6 września 2021 r. okólnika AI-5/2021, w którym polecono dyrekcji ds. imigracji uznanie przybranych dzieci obywateli EOG za objęte zakresem art. 12 ust. 3 dyrektywy. Po zmianach tych Urząd uznał, że naruszenie art. 12 ust. 3 dyrektywy ustało.

- Urząd stwierdza, że nieuznawanie przez rząd norweski autonomicznego prawa pobytu dzieci na podstawie prawa EOG oraz prawa do tego, by towarzyszyły im osoby rzeczywiście sprawujące nad nimi pieczę, wynikającego z art. 7 ust. 1 lit. b) dyrektywy, trwało w dniu upłynięcia terminu zapewnienia zgodności i dlatego wnosi niniejszą skargę do Trybunału.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.1897

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Skarga wniesiona w dniu 20 grudnia 2023 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Norwegii (Sprawa E-16/23)
Data aktu: 29/02/2024
Data ogłoszenia: 29/02/2024