(Dz.U.UE C z dnia 11 marca 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: LGAI Technological Center, SA (Cerdanyola del Vallés, Hiszpania), jtsec Beyond IT Security, SL (Grenada, Hiszpania) (przedstawiciele: X. Codina García-Andrade, J. Martínez Gimeno i M. Vélez Fraga, adwokaci)
Strona pozwana: Agencja Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji dyrektora wykonawczego Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA) z dnia 16 stycznia 2024 r. wydanej w postępowaniu o udzielenie zamówienia EUSPA/OP/01/23;
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą").
Jako podstawę tego zarzutu skarżący wskazują, że EUSPA nie zapewniła im możliwości złożenia wyjaśnień przed podjęciem decyzji o niewybraniu ich oferty. Jako że decyzja była indywidualna i niekorzystna, EUSPA powinna była określić swoje obawy i dać skarżącym możliwość przedstawienia własnego stanowiska.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia obowiązku uzasadnienia wynikającego z art. 170 rozporządzenia finansowego 1 , art. 296 TFUE i art. 41 Karty
Jako podstawę tego zarzutu skarżący wskazują, że uzasadnienie decyzji jest niewystarczające i niejasne, ponieważ nie zawiera konkretnych aspektów, które doprowadziły EUSPA do uznania, że nie został spełniony warunek kwalifikacji, co spowodowało wykluczenie skarżących z postępowania o udzielenie zamówienia. Ponadto uzasadnienie zawiera dwie podstawy, które są ze sobą sprzeczne.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia obowiązku oceny ofert na podstawie kryteriów określonych w specyfikacji zamówienia, zgodnie z art. 160, 167 i 170 rozporządzenia finansowego oraz pkt. 29.3 załącznika do tego rozporządzenia, w związku z zasadą dobrej administracji określoną w art. 41 Karty.
Jako podstawę tego zarzutu skarżący wskazują, że EUSPA podjęła decyzję o niewybraniu oferty na podstawie kryterium, które nie zostało określone w specyfikacji zamówienia. Mianowicie w decyzji o niewybraniu oferty wskazano, że "wydaje się", że warunek kwalifikacji nie został spełniony. Specyfikacja zamówienia zezwala na wydanie decyzji o niewybraniu oferty tylko, jeżeli warunek kwalifikacji nie został spełniony, a nie jeżeli "wydaje się", że nie został spełniony.
4. Zarzut czwarty dotyczący oczywistego błędu w ocenie warunku kwalifikacji, związanego z kontrolą wykonawców przez podmiot pochodzący z państwa trzeciego (art. 160, 167 ust. 2 i 170 rozporządzenia finansowego oraz pkt 29.3 załącznika do tego rozporządzenia)
Jako podstawę tego zarzutu skarżący wskazują, że zaskarżona decyzja wydaje się wskazywać, że powodem niewybrania oferty skarżących jest to, że nie wykazali oni spełnienia tego warunku. Jednakże w świetle całej dostarczonej dokumentacji nie jest możliwe stwierdzenie, że skarżący znajdują się pod wpływem podmiotu z państwa trzeciego.
5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności w związku z zasadą maksymalizacji konkurencji, ustanowionej w art. 160 akapit pierwszy i drugi rozporządzenia finansowego, oraz zasad udzielania zamówień wynikających z prawa pierwotnego, a także wykonywania swobód przepływu zagwarantowanych w traktacie (art. 18, 49, 56 i 63 TFUE).
Jako podstawę tego zarzutu skarżący podnoszą, że EUSPA powinna była rozważyć mniej uciążliwe alternatywy wynikające z ustawodawstwa sektorowego mającego zastosowanie do umowy, takie jak zwrócenie się do skarżących o szczegółowe wyjaśnienia lub sprawdzenie, czy zastosowanie ma mechanizm określony w art. 24 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/696 2 ustanawiającego Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego.
Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.1883 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-41/24: Skarga wniesiona w dniu 26 stycznia 2024 - LGAI Technological Center i jtsec Beyond IT Security/EUSPA |
Data aktu: | 11/03/2024 |
Data ogłoszenia: | 11/03/2024 |