Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 10 sierpnia 2023 r. wprowadzającego odstępstwo od rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w 2023 r. w odniesieniu do wartości produkcji sprzedanej, strategii krajowej i odzyskania pomocy finansowej Unii na wieloletnie zobowiązania w sektorze owoców i warzyw w związku z niekorzystnymi zdarzeniami meteorologicznymi (C(2023)05369 - 2023/2818(DEA))

P9_TA(2023)0309

Brak sprzeciwu wobec aktu delegowanego: pomoc finansowa w sektorze owoców i warzyw w związku z niekorzystnymi zdarzeniami meteorologicznymi

Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 10 sierpnia 2023 r. wprowadzającego odstępstwo od rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w 2023 r. w odniesieniu do wartości produkcji sprzedanej, strategii krajowej i odzyskania pomocy finansowej Unii na wieloletnie zobowiązania w sektorze owoców i warzyw w związku z niekorzystnymi zdarzeniami meteorologicznymi (C(2023)05369 - 2023/2818(DEA))

(C/2024/1781)

(Dz.U.UE C z dnia 22 marca 2024 r.)

Parlament Europejski, - uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji C(2023)05369,

- uwzględniając pismo Komisji z dnia 8 sierpnia 2023 r., w którym Komisja zwraca się do Parlamentu o oświadczenie, że nie wyraża on sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego,

- uwzględniając pismo Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 sierpnia 2023 r. skierowane do przewodniczącego Konferencji Przewodniczących Komisji,

- uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 37 i 173 oraz art. 227 ust. 5,

- uwzględniając art. 111 ust. 6 Regulaminu, - uwzględniając zalecenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczące decyzji,

- uwzględniając brak sprzeciwów zgłoszonych w terminie określonym w art. 111 ust. 6 tiret trzecie i czwarte Regulaminu, który upłynął w dniu 12 września 2023 r.,

A. mając na uwadze, że poważne niekorzystne zdarzenia meteorologiczne (m.in. susze i powodzie), które dotknęły regiony kilku państw członkowskich w 2023 r., spowodowały drastyczne straty w produkcji owoców i warzyw, co wpłynęło zarówno na wielkość produkcji, jak i na jej jakość;

B. mając na uwadze, że wiele uznanych organizacji producentów i zrzeszeń organizacji producentów napotyka trudności w realizacji zatwierdzonych programów operacyjnych;

C. mając na uwadze, że niektóre z zatwierdzonych działań i środków nie zostaną wdrożone w 2023 r., w związku z czym część funduszy operacyjnych pozostanie niewykorzystana; mając na uwadze, że inne uznane organizacje producentów i zrzeszenia organizacji producentów wprowadzają zmiany do swoich programów operacyjnych, aby wdrażać działania i środki (takie jak środki zarządzania kryzysowego) mające zaradzić skutkom poważnych niekorzystnych zdarzeń meteorologicznych w sektorze owoców i warzyw;

D. mając na uwadze, że aby zaradzić konsekwencjom bezprecedensowego charakteru poważnych niekorzystnych zdarzeń meteorologicznych z wiosny 2023 r., Komisja stwierdziła, że konieczne jest złagodzenie tych trudności przez wprowadzenie odstępstw od niektórych przepisów rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/891 2  mających zastosowanie do sektora owoców i warzyw; mając na uwadze, że organizacje producentów powinny zatem zostać zwolnione w 2023 r. ze stosowania przepisów dotyczących obowiązku, zgodnie z którym wartość ekonomiczna sprzedawanych produktów pochodzących od producentów niebędących członkami organizacji producentów ani zrzeszenia organizacji producentów musi być niższa od wartości produkcji sprzedanej danej organizacji producentów lub danego zrzeszenia organizacji producentów; mając ponadto na uwadze, że państwa członkowskie powinny być również zwolnione z obowiązku określenia w strategii krajowej maksymalnych wartości procentowych funduszu operacyjnego, które mogą być przeznaczone na poszczególne środki lub rodzaje działań;

E. mając na uwadze, że aby zapewnić stabilność finansową organizacji producentów, pomoc finansowa Unii na zobowiązania wieloletnie w sektorze owoców i warzyw, takie jak działania w zakresie ochrony środowiska, nie powinna podlegać odzyskaniu przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) i zwrotowi do tego Funduszu na podstawie art. 36 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891, jeżeli ich długoterminowe cele nie mogły zostać osiągnięte ze względu na zaprzestanie realizacji tych działań w 2023 r. z przyczyn związanych z niekorzystnymi zdarzeniami meteorologicznymi z wiosny 2023 r.;

1. oświadcza, że nie wyraża sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/891 z dnia 13 marca 2017 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw, uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do kar, które mają być stosowane w tych sektorach, a także zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 543/2011 (Dz.U. L 138 z 25.5.2017, s. 4).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.1781

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 10 sierpnia 2023 r. wprowadzającego odstępstwo od rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w 2023 r. w odniesieniu do wartości produkcji sprzedanej, strategii krajowej i odzyskania pomocy finansowej Unii na wieloletnie zobowiązania w sektorze owoców i warzyw w związku z niekorzystnymi zdarzeniami meteorologicznymi (C(2023)05369 - 2023/2818(DEA))
Data aktu: 10/08/2023
Data ogłoszenia: 22/03/2024