Tekst obowiązujący |
Poprawka |
Artykuł 4 |
Artykuł 4 |
Oświadczenia posłów |
Oświadczenie o interesach prywatnych |
1. Dla celów przejrzystości przed końcem pierwszej sesji miesięcznej po zakończonych wyborach do Parlamentu Europejskiego (lub w trakcie kadencji parlamentarnej w terminie 30 dni od chwili rozpoczęcia pełnienia mandatu w Parlamencie) posłowie do Parlamentu Europejskiego na osobistą odpowiedzialność składają Przewodniczącemu oświadczenie majątkowe, posługując się formularzem przyjętym przez Prezydium zgodnie z art. 9. Posłowie informują Przewodniczącego o wszelkich zmianach mających wpływ na ich oświadczenie majątkowe do końca miesiąca następującego po tym, w którym nastąpiła taka zmiana. |
1. Dla celów przejrzystości i rozliczalności przed końcem pierwszej sesji miesięcznej po wyborach do Parlamentu Europejskiego (lub w trakcie kadencji parlamentarnej w terminie 30 dni kalendarzowych od chwili rozpoczęcia pełnienia mandatu w Parlamencie) posłowie do Parlamentu Europejskiego składają Przewodniczącemu oświadczenie o interesach prywatnych, posługując się formularzem sporządzonym przez Prezydium zgodnie z art. 9. Posłowie informują Przewodniczącego o wszelkich zmianach mających wpływ na ich oświadczenie majątkowe do końca miesiąca następującego po tym, w którym nastąpiła taka zmiana. |
2. Oświadczenie majątkowe zawiera - przedstawione w precyzyjny sposób - informacje dotyczące: |
2. Oświadczenie o interesach prywatnych zawiera przedstawione szczegółowo i precyzyjnie informacje dotyczące: |
a) działalności zawodowej posła, jaką prowadził on w okresie 3 lat poprzedzających jego wybór do Parlamentu, oraz jego członkostwa w tym okresie w radach nadzorczych lub zarządach przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych, stowarzyszeń lub innych organów posiadających osobowość prawną, |
a) działalności zawodowej posła, jaką prowadził on w okresie 3 lat poprzedzających rozpoczęcie wykonywania mandatu w Parlamencie, oraz jego członkostwa w tym okresie w radach nadzorczych lub zarządach przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych, stowarzyszeń lub innych organów mających osobowość prawną, |
b) wynagrodzenia, które otrzymują z tytułu sprawowania mandatu w innym parlamencie; |
|
c) wszelkiej regularnej działalności, którą poseł prowadzi równolegle z wykonywaniem mandatu i za którą otrzymuje wynagrodzenie, niezależnie od tego czy wykonuje ją jako pracownik zatrudniony na umowę czy też jako osoba prowadząca działalność na własny rachunek, |
c) wszelkiej działalności prowadzonej równolegle z wykonywaniem mandatu posła, za którą otrzymuje on wynagrodzenie, w tym nazwę podmiotu oraz dziedzinę i charakter działalności, jeżeli łączne wynagrodzenie za całą działalność zewnętrzną posła przekracza 5 000 EUR brutto w roku kalendarzowym, |
d) członkostwa w radach nadzorczych lub zarządach przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych, stowarzyszeń lub innych organów posiadających osobowość prawną lub prowadzenia przez posła wszelkiej innej działalności zewnętrznej, zarówno tej, za którą otrzymuje wynagrodzenie, jak i tej, którą wykonuje nieodpłatnie, |
d) członkostwa w radach nadzorczych lub zarządach przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych, stowarzyszeń lub innych organów mających osobowość prawną lub prowadzenia przez posła wszelkiej innej działalności zewnętrznej, |
e) wszelkiej wynagradzanej okazjonalnej działalności zewnętrznej (w tym działalności pisarskiej, działalności w charakterze wykładowcy lub w charakterze eksperta), jeżeli w danym roku kalendarzowym łączne wynagrodzenie za całą działalność okazjonalną posła przekracza kwotę 5 000 EUR, |
|
f) wszelkiego udziału w przedsięwzięciu lub partnerstwie, który może mieć potencjalne skutki w zakresie polityki publicznej lub który umożliwia posłowi wywieranie istotnego wpływu na działanie tego przedsięwzięcia lub partnerstwa, |
f) wszelkiego udziału w przedsięwzięciu lub partnerstwie, który może mieć potencjalne skutki w zakresie polityki publicznej lub który umożliwia posłowi wywieranie istotnego wpływu na działanie tego przedsięwzięcia lub partnerstwa, |
g) wszelkiego wsparcia finansowego, w postaci udostępnienia personelu lub sprzętu, dodatkowego w stosunku do środków przyznanych przez Parlament, udzielonego posłowi w ramach jego działalności politycznej przez osoby trzecie, ze wskazaniem tożsamości tych osób, |
g) wszelkiego wsparcia finansowego, w postaci udostępnienia personelu lub sprzętu, dodatkowego w stosunku do środków przyznanych przez Parlament, udzielonego posłowi w ramach jego działalności politycznej przez osoby trzecie, ze wskazaniem tożsamości tych osób, |
h) wszelkich interesów finansowych, które mogłyby wpłynąć na wykonywanie mandatu posła. |
h) wszelkich bezpośrednich lub pośrednich interesów prywatnych w rozumieniu art. 3 ust. 1, które mogłyby wpłynąć na wykonywanie obowiązków posła, a nie są wymienione w lit. a)-g). |
W odniesieniu do każdej pozycji zadeklarowanej zgodnie z akapitem pierwszym posłowie wskazują w stosownych przypadkach, czy otrzymują za nią wynagrodzenie; w odniesieniu do pozycji (a), (c), (d), (e) i (f) posłowie wskazują też jedną z następujących kategorii dochodu: |
2a. W odniesieniu do każdej pozycji zadeklarowanej zgodnie z ust. 2 posłowie wskazują w stosownych przypadkach, czy przynosi ona dochody lub inne korzyści. |
|
Jeżeli przynosi ona dochody, posłowie podają oddzielnie w odniesieniu do każdej pozycji odpowiednią kwotę dochodów oraz, w stosownych przypadkach, ich częstotliwość. W przypadku innych korzyści należy opisać ich charakter. |
- bez wynagrodzenia, |
|
- od 1 EUR do 499 EUR miesięcznie, |
|
- od 500 EUR do 1 000 EUR miesięcznie, |
|
- od 1 001 EUR do 5 000 EUR miesięcznie, |
|
- od 5 001 EUR do 10 000 EUR miesięcznie, |
|
- ponad 10 000 EUR miesięcznie, ze wskazaniem najbliższej kwoty 10 000 EUR. |
|
Wszelkie dochody, jakie poseł otrzymuje w ramach każdej z pozycji zadeklarowanych zgodnie z akapitem pierwszym, jednak nie regularnie, oblicza się w skali roku, dzieli przez dwanaście i przypisuje do jednej z kategorii określonych w akapicie drugim. |
|
3. Informacje dostarczone Przewodniczącemu na mocy niniejszego artykułu publikowane są na stronie internetowej Parlamentu w sposób zapewniający ich łatwą dostępność. |
3. Informacje dostarczone Przewodniczącemu na mocy ust. 1, 2 i 2a publikowane są na stronie internetowej Parlamentu w sposób zapewniający ich łatwą dostępność. |
4. Posłowie nie mogą zostać wybrani do sprawowania funkcji w Parlamencie ani w jednym z jego organów, nie mogą zostać wyznaczeni do pełnienia funkcji sprawozdawcy ani uczestniczyć w oficjalnej delegacji bądź w negocjacjach międzyinstytucjonal- nych, jeżeli nie złożyli oświadczenia majątkowego. |
4. Posłowie nie mogą zostać wybrani do sprawowania funkcji w Parlamencie ani w jednym z jego organów, nie mogą zostać wyznaczeni do pełnienia funkcji sprawozdawcy lub kontrspra- wozdawcy ani uczestniczyć w oficjalnej delegacji bądź w negocjacjach międzyinstytucjonalnych, jeżeli nie złożyli oświadczenia o interesach prywatnych. |
5. Jeżeli Przewodniczący uzyska informacje, na podstawie których może zakładać, że oświadczenie majątkowe posła wykazuje istotne nieprawidłowości lub jest nieaktualne, może zasięgnąć opinii komitetu doradczego, o którym mowa w art. 7. W razie potrzeby Przewodniczący zwraca się do posła o poprawienie oświadczenia w terminie 10 dni. Prezydium może przyjąć decyzję o zastosowaniu ust. 4 do posłów, którzy nie zastosują się do wniosku Przewodniczącego o poprawienie oświadczenia. |
5. Jeżeli Przewodniczący uzyska informacje, na podstawie których może zakładać, że oświadczenie o interesach prywatnych posła wykazuje istotne nieprawidłowości lub jest nieaktualne, zwraca się do posła o wyjaśnienia. W przypadku braku zadowalającego wyjaśnienia Przewodniczący zasięga opinii komitetu doradczego ds. postępowania posłów ustanowionego zgodnie z art. 7. Jeżeli komitet doradczy stwierdzi, że oświadczenie nie jest zgodne z niniejszym kodeksem postępowania, zaleca Przewodniczącemu, aby zwrócił się do posła o poprawienie oświadczenia. Jeżeli po uwzględnieniu tego zalecenia Przewodniczący uzna, że poseł naruszył niniejszy kodeks postępowania, zwraca się do niego o poprawienie oświadczenia w ciągu 15 dni kalendarzowych. Jeżeli poseł nie zastosuje się do wniosku o poprawienie oświadczenia, Przewodniczący przyjmuje uzasadnioną decyzję zgodnie z art. 8 ust. 3. Poseł, którego to dotyczy, ma prawo do skorzystania z wewnętrznych procedur odwoławczych określonych w art. 177 Regulaminu. |
6. Sprawozdawca może dobrowolnie wymienić w uzasadnieniu do sprawozdania przedstawicieli interesów zewnętrznych, których opinii zasięgnięto w kwestiach odnoszących się do przedmiotu sprawozdania (56). |
|
(56) Zob. decyzja Prezydium z dnia 12 września 2016 r. w sprawie wdrożenia porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie rejestru służącego przejrzystości. |
|