(C/2024/1551)Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 26 lutego 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Apc Europe SL (Granollers, Hiszpania) i 9 innych skarżących (przedstawiciel: M. Moretto, adwokat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- Stwierdzenie nieważności decyzji zawartej w piśmie podpisanym przez dyrektor generalną Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności i doręczonym skarżącym w dniu 24 października 2023 r., w której Komisja Europejska oddaliła wniosek o dokonanie przeglądu, w świetle nowej sytuacji powstałej w Unii i istotnego zaniku gąbczastej encefalopatii bydła (BSE), obecnego zakazu wykorzystywania krwi bydlęcej i produktów z krwi bydlęcej do karmienia zwierząt akwakultury i przedstawienia projektu środków mających na celu umożliwienie ich wykorzystania, który to wniosek został sformułowany przez stronę skarżącą w piśmie z dnia 28 sierpnia 2023 r.;
- Obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia art. 7, 23 i 24 rozporządzenia nr 999/2001 1 , art. 7 ust. 2 i art. 5 ust. 3 rozporządzenia nr 178/2002 2 . Oczywiste błędy w ocenie popełnione przez Komisję. Naruszenie zasady dobrej administracji i art. 41 Karty praw podstawowych.
W tym względzie w zarzucie pierwszym skarżący podnoszą, że odmawiając w zaskarżonej decyzji ponownego zbadania zakazu wykorzystywania produktów z krwi bydlęcej do karmienia zwierząt akwakultury i przedstawienia projektu środków w ramach komitetu mających na celu umożliwienie ich wykorzystania, w razie potrzeby po ustanowieniu szczególnych warunków, których należy przestrzegać, Komisja naruszyła art. 7, 23 i 24 rozporządzenia nr 999/2001, art. 7 ust. 2 i art. 5 ust. 3 rozporządzenia nr 178/2002, a także popełniła oczywiste błędy w ocenie, naruszając również zasadę dobrej administracji i art. 41 Karty praw podstawowych.
- Brak klasycznego przypadku BSE w Unii od ponad sześciu lat, status państw członkowskich jako państw o znikomym ryzyku BSE, normy międzynarodowe przyjęte przez Światową Organizację Zdrowia Zwierząt (WOAH) oraz nowe dane uzyskane od ostatniej oceny przeprowadzonej przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w 2007 r., jak również szereg innych istotnych elementów, pominiętych przez Komisję, pokazują, że obecnie zagrożenie może być ograniczone środkami mniej restrykcyjnymi niż obowiązujący bezwzględny zakaz wykorzystywania.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności i art. 7 ust. 2 rozporządzenia nr 178/2002.
- W zarzucie drugim skarżący podnoszą, że ze względu na radykalną poprawę sytuacji epidemiologicznej w Unii zawarta w zaskarżonej decyzji odmowa dokonania przez Komisję przeglądu bezwzględnego zakazu wykorzystywania produktów z krwi bydlęcej do żywienia zwierząt akwakultury narusza zasadę proporcjonalności i art. 7 ust. 2 zdanie drugie rozporządzenia nr 178/2002 w związku z orzecznictwem oraz motywami 17 i 66 tego rozporządzenia.
1 Rozporządzenie (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii (Dz.U. 2001, L 147, s. 1).
2 Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. 2002, L 31, s. 1).