Sprawa C-754/23 P: Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 20 września 2023 r. w sprawie T-420/16, SJM Coordination Center/Komisja, wniesione w dniu 6 grudnia 2023 r. przez St. Jude Medical Coordination Center (SJM Coordination Center)

Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 20 września 2023 r. w sprawie T-420/16, SJM Coordination Center/Komisja, wniesione w dniu 6 grudnia 2023 r. przez St. Jude Medical Coordination Center (SJM Coordination Center)
(Sprawa C-754/23 P)

(C/2024/1532)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 26 lutego 2024 r.)

Strony

Wnoszący odwołanie: St. Jude Medical Coordination Center (SJM Coordination Center) (przedstawiciele: F. Louis i É. Bruc, avocats)

Druga strona postępowania: Komisja Europejska

Żądania

Wnoszący odwołanie wnosi do Trybunału o:

- uchylenie zaskarżonego wyroku, orzeczenie co do istoty i stwierdzenie nieważności decyzji Komisji (UE) 2016/1699 z dnia 11 stycznia 2016 r. w sprawie wdrożonego przez Belgię programu pomocy państwa dotyczącego zwolnienia z opodatkowania nadmiernych zysków SA.37667 (2015/C) (ex 2015/NN) 1  (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją"); lub

- uchylenie zaskarżonego wyroku i stwierdzenie nieważności spornej decyzji w zakresie, w jakim nakazuje odzyskanie podnoszonej pomocy od SJM Coordination Center;

- tytułem dalszego żądania ewentualnego - uchylenie zaskarżonego wyroku i przekazanie sprawy Sądowi do ponownego rozpoznania; oraz

- obciążenie Komisji kosztami niniejszego postępowania oraz kosztami postępowania przed Sądem.

Zarzuty i główne argumenty

Wnoszący odwołanie podnosi na jego poparcie jedenaście zarzutów.

Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia prawa przez Sąd poprzez pominięcie faktu, że nie można podtrzymać pierwszej linii rozumowania zaskarżonej decyzji.

Zarzut drugi dotyczący naruszenia prawa przez Sąd lub oczywistego przeinaczenia art. 185 ust. 2 lit. b) belgijskiego kodeksu podatków dochodowych ("CIR"), przy orzekaniu w przedmiocie pierwszej linii rozumowania zaskarżonej decyzji. Pomocniczo, Sąd nie zastosował kryterium "oczywiście niewłaściwego zastosowania", orzekając w przedmiocie podnoszonego zastosowania contra legem art. 185 ust. 2 lit. b) CIR.

Zarzut trzeci dotyczący naruszenia prawa przez Sąd poprzez zaakceptowanie błędnego, ogólnego i zbyt szerokiego systemu odniesienia, który nie odzwierciedla prawidłowo rozpatrywanego systemu odniesienia.

Zarzut czwarty dotyczący błędnego zastosowania przez Sąd belgijskich przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych i stworzenia przez Sąd sztucznego wyjątku od jednostronnych korekt w ramach systemu odniesienia, przy pominięciu faktu, że w pełni zezwala on na jednostronne korekty podatkowe.

Zarzut piąty dotyczący naruszenia prawa przez Sąd poprzez potwierdzenie zawartych w zaskarżonej decyzji błędnych twierdzeń dotyczących odstępstw od systemu odniesienia.

Zarzut szósty dotyczący naruszenia prawa przez Sąd poprzez wykluczenie ryzyka podwójnego opodatkowania jako uzasadnienia korekt podatkowych.

Zarzut siódmy dotyczący naruszenia prawa przez Sąd w odniesieniu do pojęcia korzyści podatkowej.

Zarzut ósmy dotyczący naruszenia prawa przez Sąd poprzez błędne zastosowanie pojęcia przedsiębiorstwa przy ustalaniu beneficjenta domniemanej pomocy państwa.

Zarzut dziewiąty dotyczący braku zbadania przez Sąd głównych argumentów prawnych i faktycznych spółki SJM Coordination Center, a tym samym naruszenia ciążącego na nim obowiązku uzasadnienia i braku rozstrzygnięcia zawisłego przed nim sporu.

Zarzut dziesiąty dotyczący naruszenia przez Sąd prawa SJM Coordination Center do dobrej administracji poprzez (i) błędne potwierdzenie, że Komisja Europejska spełniła ciążący na niej obowiązek uzasadnienia i przeprowadzenia starannego i bezstronnego badania oraz (ii) pominięcie faktu, że Komisja Europejska naruszyła przysługujące SJM Coordination Center prawo do bycia wysłuchanym.

Zarzut jedenasty dotyczący naruszenia prawa przez Sąd poprzez odmówienie beneficjentowi prawa do zakwestionowania odzyskania i brak uznania, że odzyskanie spowodowałoby faktyczne podwójne opodatkowanie.

1 Dz.U. 2016, L 260, s. 61.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.1532

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-754/23 P: Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 20 września 2023 r. w sprawie T-420/16, SJM Coordination Center/Komisja, wniesione w dniu 6 grudnia 2023 r. przez St. Jude Medical Coordination Center (SJM Coordination Center)
Data aktu: 26/02/2024
Data ogłoszenia: 26/02/2024