(C/2024/1393)Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 19 lutego 2024 r.)
Sąd odsyłający
Landgericht Ravensburg
Strony w postępowaniu głównym
Strona powodowa: EL, CM, BT, JF, DS
Strona pozwana: Volkswagen AG
Pytania prejudycjalne
1. Czy można oddalić roszczenie odszkodowawcze nabywcy pojazdu wobec jego producenta z tytułu nieumyślnego wprowadzenia do obrotu pojazdu z zabronionym urządzeniem ograniczającym skuteczność działania w rozumieniu art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 715/2007 1 , uzasadniając to tym,
a) że występuje tu niedający się uniknąć błąd producenta co do zakazu?
jeśli tak:
b) że producent nie mógł uniknąć błędu co do zakazu, ponieważ organ odpowiedzialny za homologację typu WE lub za czynności następcze rzeczywiście udzielił homologacji zamontowanemu urządzeniu ograniczającemu skuteczność działania?
jeśli tak:
c) że producent nie mógł uniknąć błędu co do zakazu, ponieważ stanowisko prawne producenta pojazdu w przedmiocie art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 715/2007 w wypadku skierowania odpowiedniego zapytania zostałoby potwierdzone przez organ odpowiedzialny za homologację typu WE lub za czynności następcze (hipotetyczna homologacja)?
2. Czy producent pojazdu, który dostarczył aktualizację oprogramowania, musi wypłacić właścicielowi pojazdu odszkodowanie, jeżeli właściciel ten ponosi szkodę w wyniku zainstalowanego wraz z aktualizacją oprogramowania zabronionego urządzenia ograniczającego skuteczność działania w rozumieniu art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 715/2007?
3. Czy z prawem Unii zgodna jest sytuacja, w której w wypadku roszczenia odszkodowawczego wobec producenta pojazdu z tytułu nieumyślnego wprowadzenia do obrotu pojazdu z zabronionym urządzeniem ograniczającym skuteczność działania w rozumieniu art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 715/2007
a) nabywca pojazdu w ramach roszczenia o małe odszkodowanie musi zaliczyć na poczet kwoty odszkodowania korzyści wynikające z użytkowania pojazdu, w zakresie, w jakim korzyści te wraz z wartością końcową przewyższają uiszczoną cenę sprzedaży pomniejszoną o kwotę odszkodowania?
b) prawo nabywcy pojazdu do małego odszkodowania jest ograniczone do maksymalnie 15 % uiszczonej ceny sprzedaży?