(Sprawa C-66/22 1 , Infraestruturas de Portugal i Futrifer Indústrias Ferroviárias) [Odesłanie prejudycjalne - Procedury udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi - Dyrektywa 2014/24/UE - Artykuł 57 ust. 4 akapit pierwszy lit. d) - Udzielanie zamówień publicznych w sektorze transportu - Dyrektywa 2014/25/UE - Artykuł 80 ust. 1 - Fakultatywne podstawy wykluczenia - Obowiązek transpozycji - Zawarcie przez wykonawcę porozumień mających na celu zakłócenie konkurencji - Uprawnienia instytucji zamawiającej - Wpływ wcześniejszej decyzji organu ochrony konkurencji - Zasada proporcjonalności - Artykuł 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej - Prawo do skutecznego środka prawnego - Zasada dobrej administracji - Obowiązek uzasadnienia](C/2024/1369)
Język postępowania: portugalski
(Dz.U.UE C z dnia 19 lutego 2024 r.)
Sąd odsyłający
Supremo Tribunal Administrativo
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Infraestruturas de Portugal SA, Futrifer Indústrias Ferroviárias SA
Druga strona postępowania: Toscca - Equipamentos em Madeira Lda
Przy udziale: Mota-Engil Railway Engineering SA
Sentencja
1) Artykuł 57 ust. 4 akapit pierwszy lit. d) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE,
należy interpretować w ten sposób, że:
stoi on na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, które ogranicza możliwość wykluczenia oferenta ze względu na istnienie poważnych przesłanek wskazujących na jego zachowania mogące zakłócać reguły konkurencji do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w ramach którego doszło do tego rodzaju zachowań.
2) Artykuł 57 ust. 4 akapit pierwszy lit. d) dyrektywy 2014/24
należy interpretować w ten sposób, że:
stoi on na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, które przyznaje wyłącznie krajowemu organowi ochrony konkurencji uprawnienie do decydowania o wykluczeniu wykonawców z postępowań o udzielenie zamówienia publicznego z powodu naruszenia reguł konkurencji.
3) Artykuł 57 ust. 4 akapit pierwszy lit. d) dyrektywy 2014/24 w związku z ogólną zasadą dobrej administracji należy interpretować w ten sposób, że:
decyzja instytucji zamawiającej dotycząca rzetelności wykonawcy, wydana na podstawie wykluczenia przewidzianej w tym przepisie, powinna zawierać uzasadnienie.