- uwzględniając art. 24 i 227 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając art. 91 i art. 100 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty 1 ,
- uwzględniając przepisy Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) dotyczące bagażu pasażerów,
- uwzględniając wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 18 września 2014 r. w sprawie C-487/12 2 (dalej zwany orzeczeniem TSUE w sprawie C-487/12),
- uwzględniając petycję nr 0837/2019,
- uwzględniając art. 227 ust. 2 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że linie lotnicze indywidualnie ustalają zasady dotyczące liczby sztuk i wielkości bagażu podręcznego podróżnych oraz wszelkie obowiązujące opłaty;
B. mając na uwadze, że wymagania dotyczące rozmiaru, wagi i rodzaju bagażu podręcznego i rejestrowanego różnią się w zależności od linii lotniczych; mając na uwadze, że rozmiar bagażu zależy również od modelu samolotu i jego konfiguracji;
C. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 889/2002 3 wprowadzające w życie postanowienia konwencji montrealskiej z 1999 r. zawiera jedynie przepisy dotyczące odpowiedzialności za uszkodzenia, utratę i opóźnienia bagażu, a nie przepisy dotyczące wielkości bagażu;
D. mając na uwadze, że wszystkie linie lotnicze powinny mieć co najmniej minimalny wspólny standardowy wymiar bagażu podręcznego;
E. mając na uwadze, że komunikat Komisji z 9 grudnia 2020 r. pt. "Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności - europejski transport na drodze ku przyszłości" (COM(2020)0789) obejmuje działania umożliwiające przegląd rozporządzenia (WE) nr 1008/2008, a także przegląd przepisów dotyczących praw pasażerów oraz kodeksu postępowania dla komputerowych systemów rezerwacji;
1. ponawia poparcie dla ukończenia prac nad przepisami unijnymi dotyczącymi praw pasażerów linii lotniczych pozwalającymi podnieść standardy ochrony i informowania pasażerów, wzmocnić ich prawa oraz zagwarantować, że przewoźnicy lotniczy będą działać na zharmonizowanych warunkach na zliberalizowanym rynku, co ułatwi podróżowanie;
2. przypomina, że zgodnie z orzeczeniem TSUE 4 w sprawie C-487/12 bagaż podręczny (tj. bagaż nierejestrowany) należy uznać za konieczny składnik przewozu pasażerów, pod warunkiem że bagaż ten spełnia rozsądne wymogi pod względem wagi i rozmiaru, a zatem jego przewóz nie może podlegać dodatkowej opłacie; w związku z tym wzywa państwa członkowskie, aby zapewniły przestrzeganie tego orzeczenia, a w międzyczasie dążyły do dążyły do tego, by przewoźnicy w sposób przejrzysty podawali informacje o wszelkich opłatach za bagaż podręczny obok informacji o cenie i rozkładzie lotu, by wzmocnić ochronę konsumentów;
3. zwraca uwagę, że linie lotnicze na całym świecie mają różne zasady i ograniczenia dotyczące rozmiaru i wagi bagażu podręcznego, który pasażerowie mogą wnieść na pokład, co często prowadzi do nieporozumień, niedogodności, mniej wygodnych podróży, opóźnień, a czasem kłótni między pasażerami a pracownikami linii lotniczych;
4. odnotowuje, że główne obawy pasażerów to niespójna polityka linii lotniczych dotycząca limitów bagażu podręcznego, którą można uznać za nadużycie lub nieuczciwą praktykę i która stanowi trudność dla podróżnych często korzystających z różnych linii lotniczych lub odbywających loty łączone obsługiwane przez rożnych przewoźników, a także fakt, że nie wszyscy przewoźnicy stosują się do orzeczenia TSUE w sprawie C-487/12;
5. zauważa, że różnice w przepisach linii lotniczych dotyczących wielkości bagażu podręcznego i rejestrowanego oraz opłat pobieranych od pasażerów powodują ukryte koszty, gdy pasażer korzysta z usług różnych linii lotniczych lub musi zmienić linie lotnicze z nieprzewidzianych lub praktycznych powodów;
6. przypomina, że swoboda ustalania taryf przez przewoźników lotniczych, o których mowa w art. 22 rozporządzenia (WE) nr 1008/2008, nie obejmuje ustalania opłat za bagaż podręczny;
7. uważa, że ukryte i dodatkowe koszty ograniczają możliwość porównywania ofert różnych linii lotniczych, co w konsekwencji utrudnia pasażerowi dokonanie świadomego wyboru najlepszej oferty;
8. zauważa, że kontrole wymiarów bagażu podręcznego przeprowadzane na miejscu przez pracowników linii lotniczych, którzy czasami stosują przepisy w sposób uznaniowy i arbitralny, wskazują na nadmiar różnych limitów dotyczących wielkości bagażu;
9. uważa, że ogólnounijna harmonizacja wymogów dotyczących wielkości, wagi i rodzaju bagażu podręcznego i rejestrowanego wszystkich linii lotniczych działających w Unii Europejskiej zwiększyłaby przejrzystość i ochronę konsumentów podróżujących samolotami;
10. zauważa, że również w przypadku podróży z małymi zwierzętami domowymi w kabinie jako bagaż podręczny dopuszczalne wymiary toreb podróżnych lub transporterów różnią się nieco w zależności od linii lotniczej, co powoduje podobne niedogodności;
11. odnotowuje proces przeglądu rozporządzenia (WE) nr 1008/2008;
12. zachęca Komisję, by przedstawiła konkretne środki polityczne pozwalające uwzględnić orzeczenie TSUE w sprawie C-487/12, zgodnie z którym bagaż podręczny nie może podlegać dodatkowej opłacie, oraz podkreśla, że należy określić zakres i szczegółowe wymogi dotyczące rozsądnych wymiarów i wagi bagażu podręcznego, a także zająć się złożonością norm linii lotniczych dotyczących bagażu w kontekście przeglądu rozporządzenia (WE) nr 1008/2008;
13. wzywa Komisję, by w przeglądzie rozporządzenia (WE) nr 1008/2008 uwzględniła propozycje rozwiązania kwestii generujących ukryte koszty, takich jak przydział miejsc lub skomplikowana polityka bagażowa linii lotniczych, w celu uregulowania składu ceny końcowej;
14. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji, Radzie oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.
Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.1182 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2023 r. w sprawie znormalizowanych wymiarów bagażu podręcznego (2023/2774(RSP)) |
Data aktu: | 04/10/2023 |
Data ogłoszenia: | 23/02/2024 |