Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2023 r. w sprawie znormalizowanych wymiarów bagażu podręcznego (2023/2774(RSP))

P9_TA(2023)0344
Znormalizowane wymiary bagażu podręcznego Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2023 r. w sprawie znormalizowanych wymiarów bagażu podręcznego (2023/2774(RSP))
(C/2024/1182)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 24 i 227 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 91 i art. 100 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty 1 ,

- uwzględniając przepisy Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) dotyczące bagażu pasażerów,

- uwzględniając wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 18 września 2014 r. w sprawie C-487/12 2  (dalej zwany orzeczeniem TSUE w sprawie C-487/12),

- uwzględniając petycję nr 0837/2019,

- uwzględniając art. 227 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że linie lotnicze indywidualnie ustalają zasady dotyczące liczby sztuk i wielkości bagażu podręcznego podróżnych oraz wszelkie obowiązujące opłaty;

B. mając na uwadze, że wymagania dotyczące rozmiaru, wagi i rodzaju bagażu podręcznego i rejestrowanego różnią się w zależności od linii lotniczych; mając na uwadze, że rozmiar bagażu zależy również od modelu samolotu i jego konfiguracji;

C. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 889/2002 3  wprowadzające w życie postanowienia konwencji montrealskiej z 1999 r. zawiera jedynie przepisy dotyczące odpowiedzialności za uszkodzenia, utratę i opóźnienia bagażu, a nie przepisy dotyczące wielkości bagażu;

D. mając na uwadze, że wszystkie linie lotnicze powinny mieć co najmniej minimalny wspólny standardowy wymiar bagażu podręcznego;

E. mając na uwadze, że komunikat Komisji z 9 grudnia 2020 r. pt. "Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności - europejski transport na drodze ku przyszłości" (COM(2020)0789) obejmuje działania umożliwiające przegląd rozporządzenia (WE) nr 1008/2008, a także przegląd przepisów dotyczących praw pasażerów oraz kodeksu postępowania dla komputerowych systemów rezerwacji;

1. ponawia poparcie dla ukończenia prac nad przepisami unijnymi dotyczącymi praw pasażerów linii lotniczych pozwalającymi podnieść standardy ochrony i informowania pasażerów, wzmocnić ich prawa oraz zagwarantować, że przewoźnicy lotniczy będą działać na zharmonizowanych warunkach na zliberalizowanym rynku, co ułatwi podróżowanie;

2. przypomina, że zgodnie z orzeczeniem TSUE 4  w sprawie C-487/12 bagaż podręczny (tj. bagaż nierejestrowany) należy uznać za konieczny składnik przewozu pasażerów, pod warunkiem że bagaż ten spełnia rozsądne wymogi pod względem wagi i rozmiaru, a zatem jego przewóz nie może podlegać dodatkowej opłacie; w związku z tym wzywa państwa członkowskie, aby zapewniły przestrzeganie tego orzeczenia, a w międzyczasie dążyły do dążyły do tego, by przewoźnicy w sposób przejrzysty podawali informacje o wszelkich opłatach za bagaż podręczny obok informacji o cenie i rozkładzie lotu, by wzmocnić ochronę konsumentów;

3. zwraca uwagę, że linie lotnicze na całym świecie mają różne zasady i ograniczenia dotyczące rozmiaru i wagi bagażu podręcznego, który pasażerowie mogą wnieść na pokład, co często prowadzi do nieporozumień, niedogodności, mniej wygodnych podróży, opóźnień, a czasem kłótni między pasażerami a pracownikami linii lotniczych;

4. odnotowuje, że główne obawy pasażerów to niespójna polityka linii lotniczych dotycząca limitów bagażu podręcznego, którą można uznać za nadużycie lub nieuczciwą praktykę i która stanowi trudność dla podróżnych często korzystających z różnych linii lotniczych lub odbywających loty łączone obsługiwane przez rożnych przewoźników, a także fakt, że nie wszyscy przewoźnicy stosują się do orzeczenia TSUE w sprawie C-487/12;

5. zauważa, że różnice w przepisach linii lotniczych dotyczących wielkości bagażu podręcznego i rejestrowanego oraz opłat pobieranych od pasażerów powodują ukryte koszty, gdy pasażer korzysta z usług różnych linii lotniczych lub musi zmienić linie lotnicze z nieprzewidzianych lub praktycznych powodów;

6. przypomina, że swoboda ustalania taryf przez przewoźników lotniczych, o których mowa w art. 22 rozporządzenia (WE) nr 1008/2008, nie obejmuje ustalania opłat za bagaż podręczny;

7. uważa, że ukryte i dodatkowe koszty ograniczają możliwość porównywania ofert różnych linii lotniczych, co w konsekwencji utrudnia pasażerowi dokonanie świadomego wyboru najlepszej oferty;

8. zauważa, że kontrole wymiarów bagażu podręcznego przeprowadzane na miejscu przez pracowników linii lotniczych, którzy czasami stosują przepisy w sposób uznaniowy i arbitralny, wskazują na nadmiar różnych limitów dotyczących wielkości bagażu;

9. uważa, że ogólnounijna harmonizacja wymogów dotyczących wielkości, wagi i rodzaju bagażu podręcznego i rejestrowanego wszystkich linii lotniczych działających w Unii Europejskiej zwiększyłaby przejrzystość i ochronę konsumentów podróżujących samolotami;

10. zauważa, że również w przypadku podróży z małymi zwierzętami domowymi w kabinie jako bagaż podręczny dopuszczalne wymiary toreb podróżnych lub transporterów różnią się nieco w zależności od linii lotniczej, co powoduje podobne niedogodności;

11. odnotowuje proces przeglądu rozporządzenia (WE) nr 1008/2008;

12. zachęca Komisję, by przedstawiła konkretne środki polityczne pozwalające uwzględnić orzeczenie TSUE w sprawie C-487/12, zgodnie z którym bagaż podręczny nie może podlegać dodatkowej opłacie, oraz podkreśla, że należy określić zakres i szczegółowe wymogi dotyczące rozsądnych wymiarów i wagi bagażu podręcznego, a także zająć się złożonością norm linii lotniczych dotyczących bagażu w kontekście przeglądu rozporządzenia (WE) nr 1008/2008;

13. wzywa Komisję, by w przeglądzie rozporządzenia (WE) nr 1008/2008 uwzględniła propozycje rozwiązania kwestii generujących ukryte koszty, takich jak przydział miejsc lub skomplikowana polityka bagażowa linii lotniczych, w celu uregulowania składu ceny końcowej;

14. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji, Radzie oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. L 293 z 31.10.2008, s. 3.
2 Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 18 września 2014 r., Vueling Airlines SA przeciwko Instituto Galego de Consumo de la Xunta de Galicia, C-487/12, ECLI:EU:C:2014:2232.
3 Rozporządzenie (WE) nr 889/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 maja 2002 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2027/97 w sprawie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego z tytułu wypadków lotniczych (Dz.U. L 140 z 30.5.2002, s. 2).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.1182

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2023 r. w sprawie znormalizowanych wymiarów bagażu podręcznego (2023/2774(RSP))
Data aktu: 04/10/2023
Data ogłoszenia: 23/02/2024