Sprawa T-416/23: Skarga wniesiona w dniu 18 lipca 2023 r. - Evroins inshurans grup/ EIOPA

Skarga wniesiona w dniu 18 lipca 2023 r. - Evroins inshurans grup/ EIOPA
(Sprawa T-416/23)

(C/2024/1097)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 5 lutego 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Evroins inshurans grup AD (Sofia, Bułgaria) (przedstawiciele: A. Morogai, F. Giurgea i H. Draghici adwokaci)

Strona pozwana: Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o wydanie orzeczenia, w którym zostanie stwierdzone, że:

- EIOPA działała z przekroczeniem swoich uprawnień regulacyjnych w związku ze swoją rolą i zaangażowaniem w zainicjowanie, sporządzenie i opublikowanie raportu EIOPA zatytułowanego "Wycena rezerw technicznoubezpieczeniowych brutto i netto dla portfela OC komunikacyjnego Euroins Romania Asigurare - Reasigurare SA (EIOPA-23- 149)" z dnia 28 marca 2023 r. ("raport EIOPA");

- EIOPA naruszyła prawa Evroins inshurans grup ("Euroins") i Euroins Romania Asigurare-Reasigurare SA ("Euroins Romania") oraz działała w sposób nadmierny i dyskryminujący, ponieważ nie zwróciła się do Euroins Romania o przedstawienie uwag na temat ustaleń zawartych w raporcie EIOPA i nie przyznała Euroins Romania dostępu do tego raportu EIOPA;

- EIOPA naruszyła zasady proporcjonalności, niezależności, obiektywizmu i przejrzystości, gdy odmówiła wydania Euroins i Euroins Romania raportu EIOPA; oraz

- raport EIOPA jest nieważny od dnia jego wydania.

Zarzuty i główne argumenty

W uzasadnieniu skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że EIOPA działała z przekroczeniem swoich uprawnień regulacyjnych w zakresie inicjowania, sporządzenia i opublikowania raportu EIOPA

- doszło do naruszenia kompetencji EIOPA określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 1  przy wydawaniu raportu EIOPA, ponieważ rozporządzenie nr 1094/2010 nie ustanawia podstawy prawnej ani uprawnień regulacyjnych dla EIOPA po pierwsze, do inicjowania i przeprowadzania własnych ocen rezerw technicznoubezpieczeniowych brutto i netto dla portfela ubezpieczeń komunikacyjnych odpowiedzialności cywilnej zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w państwie członkowskim UE, a po drugie, do sporządzania raportu, takiego jak raport EIOPA, zawierającego wnioski z takiej oceny;

- EIOPA przekroczyła swoje uprawnienia regulacyjne na mocy rozporządzenia nr 1094/2010, gdy dokonała oceny wyceny rezerw technicznoubezpieczeniowych brutto i netto dla portfela OC komunikacyjnego Euroins Romania Asigurare - Reasigurare SA oraz wydała raport EIOPA, ponieważ takie uprawnienia są zastrzeżone dla krajowych organów nadzoru, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE 2 .

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia przez EIOPA przepisów rozporządzenia nr 1049/2010, dyrektywy 2009/138 i rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/35 3  oraz zasad proporcjonalności, równego traktowania, niezależności, obiektywizmu i przejrzystości przy wydawaniu raportu EIOPA:

- EIOPA przeprowadziła ocenę rezerw technicznoubezpieczeniowych brutto i netto dla portfela OC komunikacyjnego Euroins Romania bez umożliwienia zainteresowanemu zakładowi ubezpieczeń - tj. Euroins Romania - uczestnictwa w takiej ocenie, dostarczenia EIOPA aktualnych, kompletnych i dokładnych danych technicznych i finansowych wymaganych do takiej oceny lub przedstawienia swoich uwag do wniosków z oceny EIOPA ustalonych w raporcie EIOPA lub w każdym przypadku przed opublikowaniem raportu EIOPA;

- EIOPA odmówiła Euroins i Euroins Romania dostępu do raportu EIOPA, jednocześnie zezwalając na ujawnienie takiego raportu EIOPA rumuńskim sądom;

- wydanie sprawozdania EIOPA nie było spowodowane żadną sytuacją nadzwyczajną uregulowaną w art. 18 rozporządzenia nr 1094/2010, a zatem było nadmierne;

- poprzez raport EIOPA, EIOPA dyskryminuje Euroins Romania w porównaniu z innymi zakładami ubezpieczeń w Rumunii i z innych państw członkowskich;

- doszło do niesprawiedliwego traktowania Euroins Romania z uwagi na raport EIOPA, ponieważ nie zaoferowano temu podmiotowi możliwości uznania, oceny i odniesienia się do ustaleń EIOPA;

- raport EIOPA został wydany z naruszeniem uregulowanych w art. 1 ust. 6 rozporządzenia nr 1094/2010 obowiązków EIOPA: "zapobiegania arbitrażowi regulacyjnemu i promowania równych warunków konkurencji", "zwiększania konwergencji nadzorczej na rynku wewnętrznym" oraz "zapewnienia sprawiedliwego traktowania wszystkich zainteresowanych stron".

3. Zarzut trzeci dotyczący nadużycia władzy przez EIOPA przy wydawaniu raportu EIOPA.

- poprzez (i) niepowiadomienie Euroins Romania na jakimkolwiek etapie oceny o jej przebiegu, (ii) niezaoferowanie Euroins Romania możliwości przekazania EIOPA jakichkolwiek szczegółów/komentarzy/informacji itp. podczas oceny oraz (iii) zezwolenie na ujawnienie raportu EIOPA sądom, EIOPA wspierała rumuński organ nadzoru finansowego w jego stronniczym i niezgodnym z prawem dochodzeniu w sprawie Euroins Romania i w ostatecznym wyeliminowaniu tego podmiotu z rumuńskiego rynku ubezpieczeń;

- istnieje rozbieżność między celami, dla których na mocy traktatu FUE i rozporządzenia nr 1094/2010 przyznano EIOPA uprawnienia nadzorcze a faktycznym celem i wynikiem raportu EIOPA - tj. wsparciem udzielonym rumuńskiemu organowi nadzoru finansowego w bezprawnym i stronniczym prowadzeniu dochodzenia w sprawie Euroins Romania, udostępnieniem raportu EIOPA sądom i ostatecznie ograniczeniem prawa Euroins Romania do rzetelnej oceny jej rzeczywistej sytuacji finansowej i do sprawiedliwego procesu.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. 2010 L 331, s. 48)
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (wersja przekształcona) (Dz.U. 2009 L 335, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/35 z dnia 10 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz.U. 2015 L 12, s. 1).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.1097

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-416/23: Skarga wniesiona w dniu 18 lipca 2023 r. - Evroins inshurans grup/ EIOPA
Data aktu: 05/02/2024
Data ogłoszenia: 05/02/2024