Sprawa C-340/21, Natsionalna agentsia za prihodite: Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 14 grudnia 2023 r. - VB v. Natsionalna agentsia za prihodite

Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 14 grudnia 2023 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Varhoven administrativen sad - Bułgaria) - VB/Natsionalna agentsia za prihodite

(Sprawa C-340/21 1 , Natsionalna agentsia za prihodite)

[Odesłanie prejudycjalne - Ochrona osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych - Rozporządzenie (UE) 2016/679 - Artykuł 5 - Zasady dotyczące owego przetwarzania - Artykuł 24 - Obowiązki administratora - Artykuł 32 - Środki wdrożone w celu zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzania - Ocena odpowiedniego charakteru takich środków - Granice kontroli sądowej - Przeprowadzanie dowodów - Artykuł 82 - Prawo do odszkodowania i odpowiedzialność - Ewentualne wyłączenie odpowiedzialności administratora w przypadku naruszenia popełnionego przez osoby trzecie - Żądanie zadośćuczynienia za szkodę niemajątkową wynikającą z obawy przed ewentualnym wykorzystaniem danych osobowych w sposób stanowiący nadużycie]

(C/2024/1065)

Język postępowania: bułgarski

(Dz.U.UE C z dnia 5 lutego 2024 r.)

Sąd odsyłający

Varhoven administrativen sad

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: VB

Druga strona postępowania: Natsionalna agentsia za prihodite

Sentencja

1) Artykuły 24 i 32 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych)

należy interpretować w ten sposób, że:

nieuprawnione ujawnienie danych osobowych lub nieuprawniony dostęp do takich danych przez "osoby trzecie" w rozumieniu art. 4 pkt 10 tego rozporządzenia nie wystarczają same w sobie do uznania, iż wdrożone przez danego administratora środki techniczne i organizacyjne nie były "odpowiednie" w rozumieniu tych art. 24 i 32.

2) Artykuł 32 rozporządzenia 2016/679

należy interpretować w ten sposób, że:

oceny, czy środki techniczne i organizacyjne wdrożone przez administratora na podstawie tego artykułu mają odpowiedni charakter, sądy krajowe powinny dokonywać w sposób konkretny, w szczególności uwzględniając ryzyko związane z danym przetwarzaniem oraz ustalając, czy charakter, istota i wdrożenie tych środków są dostosowane do tego ryzyka.

3) Zasadę rozliczalności administratora wyrażoną w art. 5 ust. 2 rozporządzenia 2016/679 i skonkretyzowaną w jego art. 24

należy interpretować w ten sposób, że:

w ramach powództwa o odszkodowanie opartego na art. 82 tego rozporządzenia na danym administratorze spoczywa ciężar udowodnienia, że środki bezpieczeństwa, które wdrożył na podstawie art. 32 tego rozporządzenia, mają odpowiedni charakter.

4) Artykuł 32 rozporządzenia 2016/679 i zasadę skuteczności prawa Unii

należy interpretować w ten sposób, że:

na potrzeby oceny, czy środki bezpieczeństwa wdrożone przez administratora na podstawie tego artykułu mają odpowiedni charakter, opinia biegłego sądowego nie może systematycznie stanowić niezbędnego i wystarczającego środka dowodowego.

5) Artykuł 82 ust. 3 rozporządzenia 2016/679

należy interpretować w ten sposób, że:

administrator nie jest na podstawie art. 82 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia zwolniony z obowiązku naprawienia poniesionej przez daną osobę szkody z tego tylko powodu, iż szkoda ta wynika z nieuprawnionego ujawnienia danych osobowych lub nieuprawnionego dostępu do takich danych przez "osoby trzecie" w rozumieniu art. 4 pkt 10 tego rozporządzenia, gdyż ów administrator musi przy tym udowodnić, że w żaden sposób nie ponosi winy za zdarzenie, które doprowadziło do powstania szkody.

6) Artykuł 82 ust. 1 rozporządzenia 2016/679

należy interpretować w ten sposób, że:

obawa przed ewentualnym wykorzystaniem przez osoby trzecie w sposób stanowiący nadużycie danych osobowych, jaką żywi osoba, której dane dotyczą, w następstwie naruszenia tego rozporządzenia może sama w sobie stanowić "szkodę niemajątkową" w rozumieniu tego przepisu.

1 Dz.U. C 329 z 16.8.2021.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.1065

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawa C-340/21, Natsionalna agentsia za prihodite: Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 14 grudnia 2023 r. - VB v. Natsionalna agentsia za prihodite
Data aktu: 14/12/2023
Data ogłoszenia: 05/02/2024