1. Wprowadzenie(1) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu 1 Komisja może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestania naruszenia i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej ocenie - o nadaniu tym zobowiązaniom mocy wiążącej dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w wyznaczonym przez Komisję terminie.
2. Streszczenie sprawy
(2) 2 maja 2022 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w sprawie AT.40452 - Apple - Mobile Payments dotyczące domniemanych naruszeń art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("Traktat") oraz art. 54 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"). Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń stanowi wstępną ocenę w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.
(3) W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń wstępnie stwierdzono, że Apple nadużył swojej pozycji dominującej na rynkach portfeli mobilnych na urządzeniach iOS (iPhone'ach), bowiem ograniczył dostęp do standardowej technologii wykorzystywanej do płatności zbliżeniowych za pomocą urządzeń mobilnych w sklepach ("komunikacja bliskiego zasięgu" lub "NFC") na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego ("EOG") 2 .
(4) Apple Pay jest rozwiązaniem własnym firmy Apple w zakresie portfela mobilnego umożliwiającym płatności mobilne w sklepach stacjonarnych i w internecie. Apple Pay jest jedynym rozwiązaniem oferującym dostęp do zasobu NFC niezbędnego do płatności mobilnych w sklepach stacjonarnych. Apple nie udostępnia go zewnętrznym twórcom aplikacji portfeli mobilnych. Technologia NFC umożliwia komunikację między urządzeniem mobilnym a terminalami płatniczymi w sklepach. NFC to standard komunikacji, dostępny w prawie wszystkich terminalach płatniczych w sklepach na terenie UE, umożliwiający bezpieczniejsze i sprawniejsze płatności mobilne.
3. Zasadnicza treść zaproponowanych zobowiązań
(5) Apple nie zgadza się z pisemnym zgłoszeniem zastrzeżeń wystosowanym przez Komisję. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przedsiębiorstwo zaproponowało zobowiązania uwzględniające wstępne zastrzeżenia Komisji w zakresie konkurencji. Najważniejsze elementy tych zobowiązań opisano poniżej.
(6) Apple zobowiązuje się do umożliwiania dokonywania płatności 3 przy użyciu NFC na urządzeniach iOS i w związku z tym stworzy zestaw interfejsów programowania aplikacji (API), niezależnych od Apple Pay. W tym celu Apple umożliwi zewnętrznym dostawcom portfeli mobilnych i usług płatniczych dostęp do funkcji NFC na urządzeniach iOS i zapewni interoperacyjność ich rozwiązań z tą funkcją, bezpłatnie, bez wymogu korzystania z Apple Pay lub aplikacji Wallet. Apple stworzy niezbędne API, aby umożliwić równy dostęp do m.in. sterownika NFC 4 i interfejsu NFC 5 . Dostęp odbywa się w technologii HCE (Host Card Emulation).
(7) Apple proponuje, że zobowiązania stosowane będą wobec wszystkich twórców aplikacji mających siedzibę w EOG i wszystkich użytkowników iOS posiadających identyfikator Apple ID zarejestrowany w EOG 6 . Rozwiązanie zostanie udostępnione na iPhone'ach, które mogą być aktualizowane do najnowszej wersji oraz każdej przyszłej wersji iOS (iPhone XS i późniejsze modele).
(8) Apple zobowiązuje się do zapewnienia dodatkowych cech i funkcji, w tym:
(i) łatwej do zlokalizowania w ustawieniach urządzenia iOS funkcji umożliwiającej użytkownikom ustawienie i zmianę preferowanej aplikacji płatniczej jako domyślnej aplikacji płatniczej NFC;
(ii) rejestru zainstalowanych aplikacji płatniczych ubiegających się o dostęp do sterownika NFC;
(iii) ogólnego dostępu do innych odpowiednich API i zestawów narzędzi dla twórców aplikacji iOS za pośrednictwem Apple Developer Program, w tym funkcji uwierzytelniania wykorzystywanych przez Apple Pay (czytnika Touch ID, Face ID, kodu), dostępu do Field Detect, Double-click oraz mechanizmu supresji.
(9) Apple zobowiązuje się także do stosowania uczciwych, obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminacyjnych kryteriów kwalifikowalności do przyznawania dostępu NFC zewnętrznym programistom, którzy muszą zawrzeć umowę licencyjną w ramach programu Apple Developer i zaakceptować dodatkowe warunki mające zastosowanie do korzystania z uprawnienia.
(10) Apple proponuje, że zobowiązania będą stosowane przez okres dziesięciu lat.
(11) Zobowiązania dotyczą wyłącznie sprawy AT.40452.
(12) Pełna wersja zobowiązań została opublikowana w języku angielskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:
https://ec.europa.eu/competition-policy/index_en
4. Zaproszenie do zgłaszania uwag
(13) Po zbadaniu rynku Komisja zamierza przyjąć - na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 - decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.
(14) Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".
(15) Odpowiedzi i uwagi powinny być zasadne i przedstawiać istotne fakty. Jeśli stwierdzą Państwo istnienie problemu dotyczącego jakiejkolwiek części zaproponowanych zobowiązań, Komisja prosi o zasugerowanie możliwego rozwiązania.
(16) Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny AT.40452 - Apple - Mobile Payments można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu) lub listownie na poniższy adres:
European Commission
Directorate-General for Competition
Antitrust Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 81 i 82 Traktatu WE stały się odpowiednio art. 101 i 102 TFUE. Treść tych dwóch grup postanowień jest zasadniczo identyczna. Do celów niniejszego zawiadomienia odniesienia do art. 101 i 102 TFUE należy rozumieć, w stosownych przypadkach, jako odniesienia do art. 81 i 82 Traktatu WE.
2 Do celów pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń, chociaż Zjednoczone Królestwo wystąpiło z Unii Europejskiej z dniem 1 lutego 2020 r., zgodnie z art. 92 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7) Komisja pozostaje właściwa w kwestii stosowania prawa Unii dotyczącego postępowań administracyjnych wszczętych przed zakończeniem okresu przejściowego w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa. W związku z tym odniesienia do EOG w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń obejmują również Zjednoczone Królestwo.
3 Płatności dokonywane w certyfikowanych przez branżę fizycznych terminalach płatniczych w punktach sprzedaży.
4 Umożliwiający komunikację z terminalami płatniczymi NFC w celu wymiany danych.
5 Umożliwiający komunikację ze sterownikiem NFC.
6 Do celów zobowiązań przedstawionych przez Apple EOG należy rozumieć jako obejmujące 27 państw członkowskich Unii Europejskiej (Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niderlandy, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry i Włochy) oraz Islandię, Liechtenstein i Norwegię.