Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40452 - Apple - Mobile Payments

Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40452 - Apple - Mobile Payments
(C/2024/1027)

1. Wprowadzenie

(1) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu 1  Komisja może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestania naruszenia i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej ocenie - o nadaniu tym zobowiązaniom mocy wiążącej dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w wyznaczonym przez Komisję terminie.

2. Streszczenie sprawy

(2) 2 maja 2022 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w sprawie AT.40452 - Apple - Mobile Payments dotyczące domniemanych naruszeń art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("Traktat") oraz art. 54 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"). Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń stanowi wstępną ocenę w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

(3) W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń wstępnie stwierdzono, że Apple nadużył swojej pozycji dominującej na rynkach portfeli mobilnych na urządzeniach iOS (iPhone'ach), bowiem ograniczył dostęp do standardowej technologii wykorzystywanej do płatności zbliżeniowych za pomocą urządzeń mobilnych w sklepach ("komunikacja bliskiego zasięgu" lub "NFC") na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego ("EOG") 2 .

(4) Apple Pay jest rozwiązaniem własnym firmy Apple w zakresie portfela mobilnego umożliwiającym płatności mobilne w sklepach stacjonarnych i w internecie. Apple Pay jest jedynym rozwiązaniem oferującym dostęp do zasobu NFC niezbędnego do płatności mobilnych w sklepach stacjonarnych. Apple nie udostępnia go zewnętrznym twórcom aplikacji portfeli mobilnych. Technologia NFC umożliwia komunikację między urządzeniem mobilnym a terminalami płatniczymi w sklepach. NFC to standard komunikacji, dostępny w prawie wszystkich terminalach płatniczych w sklepach na terenie UE, umożliwiający bezpieczniejsze i sprawniejsze płatności mobilne.

3. Zasadnicza treść zaproponowanych zobowiązań

(5) Apple nie zgadza się z pisemnym zgłoszeniem zastrzeżeń wystosowanym przez Komisję. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przedsiębiorstwo zaproponowało zobowiązania uwzględniające wstępne zastrzeżenia Komisji w zakresie konkurencji. Najważniejsze elementy tych zobowiązań opisano poniżej.

(6) Apple zobowiązuje się do umożliwiania dokonywania płatności 3  przy użyciu NFC na urządzeniach iOS i w związku z tym stworzy zestaw interfejsów programowania aplikacji (API), niezależnych od Apple Pay. W tym celu Apple umożliwi zewnętrznym dostawcom portfeli mobilnych i usług płatniczych dostęp do funkcji NFC na urządzeniach iOS i zapewni interoperacyjność ich rozwiązań z tą funkcją, bezpłatnie, bez wymogu korzystania z Apple Pay lub aplikacji Wallet. Apple stworzy niezbędne API, aby umożliwić równy dostęp do m.in. sterownika NFC 4  i interfejsu NFC 5 . Dostęp odbywa się w technologii HCE (Host Card Emulation).

(7) Apple proponuje, że zobowiązania stosowane będą wobec wszystkich twórców aplikacji mających siedzibę w EOG i wszystkich użytkowników iOS posiadających identyfikator Apple ID zarejestrowany w EOG 6 . Rozwiązanie zostanie udostępnione na iPhone'ach, które mogą być aktualizowane do najnowszej wersji oraz każdej przyszłej wersji iOS (iPhone XS i późniejsze modele).

(8) Apple zobowiązuje się do zapewnienia dodatkowych cech i funkcji, w tym:

(i) łatwej do zlokalizowania w ustawieniach urządzenia iOS funkcji umożliwiającej użytkownikom ustawienie i zmianę preferowanej aplikacji płatniczej jako domyślnej aplikacji płatniczej NFC;

(ii) rejestru zainstalowanych aplikacji płatniczych ubiegających się o dostęp do sterownika NFC;

(iii) ogólnego dostępu do innych odpowiednich API i zestawów narzędzi dla twórców aplikacji iOS za pośrednictwem Apple Developer Program, w tym funkcji uwierzytelniania wykorzystywanych przez Apple Pay (czytnika Touch ID, Face ID, kodu), dostępu do Field Detect, Double-click oraz mechanizmu supresji.

(9) Apple zobowiązuje się także do stosowania uczciwych, obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminacyjnych kryteriów kwalifikowalności do przyznawania dostępu NFC zewnętrznym programistom, którzy muszą zawrzeć umowę licencyjną w ramach programu Apple Developer i zaakceptować dodatkowe warunki mające zastosowanie do korzystania z uprawnienia.

(10) Apple proponuje, że zobowiązania będą stosowane przez okres dziesięciu lat.

(11) Zobowiązania dotyczą wyłącznie sprawy AT.40452.

(12) Pełna wersja zobowiązań została opublikowana w języku angielskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:

https://ec.europa.eu/competition-policy/index_en

4. Zaproszenie do zgłaszania uwag

(13) Po zbadaniu rynku Komisja zamierza przyjąć - na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 - decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.

(14) Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".

(15) Odpowiedzi i uwagi powinny być zasadne i przedstawiać istotne fakty. Jeśli stwierdzą Państwo istnienie problemu dotyczącego jakiejkolwiek części zaproponowanych zobowiązań, Komisja prosi o zasugerowanie możliwego rozwiązania.

(16) Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny AT.40452 - Apple - Mobile Payments można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu) lub listownie na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Antitrust Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 81 i 82 Traktatu WE stały się odpowiednio art. 101 i 102 TFUE. Treść tych dwóch grup postanowień jest zasadniczo identyczna. Do celów niniejszego zawiadomienia odniesienia do art. 101 i 102 TFUE należy rozumieć, w stosownych przypadkach, jako odniesienia do art. 81 i 82 Traktatu WE.
2 Do celów pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń, chociaż Zjednoczone Królestwo wystąpiło z Unii Europejskiej z dniem 1 lutego 2020 r., zgodnie z art. 92 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7) Komisja pozostaje właściwa w kwestii stosowania prawa Unii dotyczącego postępowań administracyjnych wszczętych przed zakończeniem okresu przejściowego w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa. W związku z tym odniesienia do EOG w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń obejmują również Zjednoczone Królestwo.
3 Płatności dokonywane w certyfikowanych przez branżę fizycznych terminalach płatniczych w punktach sprzedaży.
4 Umożliwiający komunikację z terminalami płatniczymi NFC w celu wymiany danych.
5 Umożliwiający komunikację ze sterownikiem NFC.
6 Do celów zobowiązań przedstawionych przez Apple EOG należy rozumieć jako obejmujące 27 państw członkowskich Unii Europejskiej (Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niderlandy, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry i Włochy) oraz Islandię, Liechtenstein i Norwegię.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.1027

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40452 - Apple - Mobile Payments
Data aktu: 19/01/2024
Data ogłoszenia: 19/01/2024