(1) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu 1 Komisja może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestania naruszenia i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej ocenie - o nadaniu tym zobowiązaniom mocy wiążącej dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w wyznaczonym przez Komisję terminie.
2. Streszczenie sprawy
(2) 2 maja 2022 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w sprawie AT.40452 - Apple - Mobile Payments dotyczące domniemanych naruszeń art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("Traktat") oraz art. 54 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"). Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń stanowi wstępną ocenę w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.
(3) W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń wstępnie stwierdzono, że Apple nadużył swojej pozycji dominującej na rynkach portfeli mobilnych na urządzeniach iOS (iPhone'ach), bowiem ograniczył dostęp do standardowej technologii wykorzystywanej do płatności zbliżeniowych za pomocą urządzeń mobilnych w sklepach ("komunikacja bliskiego zasięgu" lub "NFC") na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego ("EOG") 2 .
(4) Apple Pay jest rozwiązaniem własnym firmy Apple w zakresie portfela mobilnego umożliwiającym płatności mobilne w sklepach stacjonarnych i w internecie. Apple Pay jest jedynym rozwiązaniem oferującym dostęp do zasobu NFC niezbędnego do płatności mobilnych w sklepach stacjonarnych. Apple nie udostępnia go zewnętrznym twórcom aplikacji portfeli mobilnych. Technologia NFC umożliwia komunikację między urządzeniem mobilnym a terminalami płatniczymi w sklepach. NFC to standard komunikacji, dostępny w prawie wszystkich terminalach płatniczych w sklepach na terenie UE, umożliwiający bezpieczniejsze i sprawniejsze płatności mobilne.
3. Zasadnicza treść zaproponowanych zobowiązań
(5) Apple nie zgadza się z pisemnym zgłoszeniem zastrzeżeń wystosowanym przez Komisję. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przedsiębiorstwo zaproponowało zobowiązania uwzględniające wstępne zastrzeżenia Komisji w zakresie konkurencji. Najważniejsze elementy tych zobowiązań opisano poniżej.
(6) Apple zobowiązuje się do umożliwiania dokonywania płatności 3 przy użyciu NFC na urządzeniach iOS i w związku z tym stworzy zestaw interfejsów programowania aplikacji (API), niezależnych od Apple Pay. W tym celu Apple umożliwi zewnętrznym dostawcom portfeli mobilnych i usług płatniczych dostęp do funkcji NFC na urządzeniach iOS i zapewni interoperacyjność ich rozwiązań z tą funkcją, bezpłatnie, bez wymogu korzystania z Apple Pay lub aplikacji Wallet. Apple stworzy niezbędne API, aby umożliwić równy dostęp do m.in. sterownika NFC 4 i interfejsu NFC 5 . Dostęp odbywa się w technologii HCE (Host Card Emulation).
(7) Apple proponuje, że zobowiązania stosowane będą wobec wszystkich twórców aplikacji mających siedzibę w EOG i wszystkich użytkowników iOS posiadających identyfikator Apple ID zarejestrowany w EOG 6 . Rozwiązanie zostanie udostępnione na iPhone'ach, które mogą być aktualizowane do najnowszej wersji oraz każdej przyszłej wersji iOS (iPhone XS i późniejsze modele).
(8) Apple zobowiązuje się do zapewnienia dodatkowych cech i funkcji, w tym:
(i) łatwej do zlokalizowania w ustawieniach urządzenia iOS funkcji umożliwiającej użytkownikom ustawienie i zmianę preferowanej aplikacji płatniczej jako domyślnej aplikacji płatniczej NFC;
(ii) rejestru zainstalowanych aplikacji płatniczych ubiegających się o dostęp do sterownika NFC;
(iii) ogólnego dostępu do innych odpowiednich API i zestawów narzędzi dla twórców aplikacji iOS za pośrednictwem Apple Developer Program, w tym funkcji uwierzytelniania wykorzystywanych przez Apple Pay (czytnika Touch ID, Face ID, kodu), dostępu do Field Detect, Double-click oraz mechanizmu supresji.
(9) Apple zobowiązuje się także do stosowania uczciwych, obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminacyjnych kryteriów kwalifikowalności do przyznawania dostępu NFC zewnętrznym programistom, którzy muszą zawrzeć umowę licencyjną w ramach programu Apple Developer i zaakceptować dodatkowe warunki mające zastosowanie do korzystania z uprawnienia.
(10) Apple proponuje, że zobowiązania będą stosowane przez okres dziesięciu lat.
(11) Zobowiązania dotyczą wyłącznie sprawy AT.40452.
(12) Pełna wersja zobowiązań została opublikowana w języku angielskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:
https://ec.europa.eu/competition-policy/index_en
4. Zaproszenie do zgłaszania uwag
(13) Po zbadaniu rynku Komisja zamierza przyjąć - na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 - decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.
(14) Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".
(15) Odpowiedzi i uwagi powinny być zasadne i przedstawiać istotne fakty. Jeśli stwierdzą Państwo istnienie problemu dotyczącego jakiejkolwiek części zaproponowanych zobowiązań, Komisja prosi o zasugerowanie możliwego rozwiązania.
(16) Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny AT.40452 - Apple - Mobile Payments można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu) lub listownie na poniższy adres:
European Commission
Directorate-General for Competition
Antitrust Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.1027 |
Rodzaj: | Komunikat |
Tytuł: | Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40452 - Apple - Mobile Payments |
Data aktu: | 19/01/2024 |
Data ogłoszenia: | 19/01/2024 |