Sprawa C-205/21, Ministerstvo na vatreshnite raboti Rejestracja danych biometrycznych i genetycznych przez policję: Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 26 stycznia 2023 r. - postępowanie karne przeciwko V.S. - Zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych - Ograniczenie celów - Minimalizacja danych - Artykuł 6 - Wyraźne rozróżnienie danych osobowych osób poszczególnych kategorii - Artykuł 8 - Zgodność przetwarzania z prawem - Artykuł 10 - Transpozycja - Przetwarzanie danych biometrycznych i danych genetycznych - Pojęcie "przetwarzania dozwolonego prawem państwa członkowskiego" - Pojęcie "bezwzględnej niezbędności" - Uprawnienia dyskrecjonalne - Karta praw podstawowych Unii Europejskiej - Artykuły 7, 8, 47, 48 i 52 - Prawo do skutecznej ochrony sądowej - Domniemanie niewinności - Ograniczenie - Umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego - Osoby, którym przedstawiono zarzuty - Zbieranie danych fotograficznych i daktyloskopijnych dla potrzeb ich rejestracji i pobrania próbki biologicznej w celu określenia wzoru profilu DNA - Procedura przymusowego zbierania danych - Systematyczny charakter zbierania danych]

Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 26 stycznia 2023 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Spetsializiran nakazatelen sad - Bułgaria) - postępowanie karne przeciwko V.S.
[Sprawa C-205/21 1 , Ministerstvo na vatreshnite raboti (Rejestracja danych biometrycznych i genetycznych przez policję)]

[Odesłanie prejudycjalne - Ochrona osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych - Dyrektywa (uE) 2016/680 - Artykuł 4 ust. 1 lit. a) - c) - Zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych - Ograniczenie celów - Minimalizacja danych - Artykuł 6 lit. a) - Wyraźne rozróżnienie danych osobowych osób poszczególnych kategorii - Artykuł 8 - Zgodność przetwarzania z prawem - Artykuł 10 - Transpozycja - Przetwarzanie danych biometrycznych i danych genetycznych - Pojęcie "przetwarzania dozwolonego prawem państwa członkowskiego" - Pojęcie "bezwzględnej niezbędności" - Uprawnienia dyskrecjonalne - Karta praw podstawowych Unii Europejskiej - Artykuły 7, 8, 47, 48 i 52 - Prawo do skutecznej ochrony sądowej - Domniemanie niewinności - Ograniczenie - Umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego - Osoby, którym przedstawiono zarzuty - Zbieranie danych fotograficznych i daktyloskopijnych dla potrzeb ich rejestracji i pobrania próbki biologicznej w celu określenia wzoru profilu DNA - Procedura przymusowego zbierania danych - Systematyczny charakter zbierania danych]
Język postępowania: bułgarski

(2023/C 94/03)

(Dz.U.UE C z dnia 13 marca 2023 r.)

Sąd odsyłający

Spetsializiran nakazatelen sad

Strona w postępowaniu głównym w sprawie karnej

V.S.

Przy udziale: Ministerstvo na vatreshnite raboti, Glavna direktsia za borba s organiziranata prestapnost

Sentencja

1) Artykuł 10 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylającej decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW, rozpatrywany w świetle art. 52 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,

należy interpretować w ten sposób, że:

przetwarzanie danych biometrycznych i genetycznych przez organy policji dla celów prowadzenia czynności dochodzenia, walki z przestępczością i utrzymania porządku publicznego jest dozwolone prawem państwa członkowskiego w rozumieniu art. 10 lit. a) tej dyrektywy, gdy prawo tego państwa członkowskiego zawiera wystarczająco jasną i precyzyjną podstawę prawną dla zezwolenia na wspomniane przetwarzanie. Okoliczność, że krajowy akt ustawodawczy zawierający taką podstawę prawną odnosi się, poza tym, do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych), a nie do dyrektywy 2016/680, nie może, sama w sobie, podważyć istnienia takiego zezwolenia, pod warunkiem że z wykładni wszystkich mających zastosowanie przepisów prawa krajowego wynika w sposób wystarczająco jasny, precyzyjny i jednoznaczny, że rozpatrywane przetwarzanie danych biometrycznych i genetycznych jest objęte zakresem stosowania tej dyrektywy, a nie tego rozporządzenia.

2) Artykuł 6 lit. a) dyrektywy 2016/680 oraz art. 47 i 48 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej

należy interpretować w ten sposób, że:

nie stoją one na przeszkodzie przepisom krajowym przewidującym, że w wypadku odmowy osoby, której przedstawiono zarzuty popełnienia umyślnego przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego, dobrowolnej współpracy przy zbieraniu jej danych biometrycznych i genetycznych dla celów ich rejestracji, właściwy sąd karny ma obowiązek zezwolić na przymusowe wykonanie tego zbierania danych, bez możliwości oceny, czy istnieją poważne podstawy do stwierdzenia, że osoba, której dane dotyczą, popełniła zarzucane jej przestępstwo, pod warunkiem że w prawie krajowym zagwarantowano następnie skuteczną kontrolę sądową przesłanek tego przedstawienia zarzutów, z którego wynika zezwolenie na przeprowadzenie wspomnianego zbierania danych.

3) Artykuł 10 dyrektywy 2016/680, rozpatrywany w związku z art. 4 ust. 1 lit. a)-c) i art. 8 ust. 1 i 2 tej dyrektywy,

należy interpretować w ten sposób, że:

stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym przewidującym systematyczne zbieranie danych biometrycznych i genetycznych każdej osoby, której przedstawiono zarzuty popełnienia umyślnego przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego, dla celów ich rejestracji, bez przewidzenia obowiązku właściwego organu weryfikacji i wykazania, po pierwsze, czy to zbieranie danych jest bezwzględnie niezbędne dla realizacji zamierzonych konkretnych celów, i, po drugie, czy te cele nie mogą być osiągnięte za pomocą środków stanowiących ingerencję mniejszej wagi w prawa i wolności osoby, której dane dotyczą.

1 Dz.U. C 252 z 28.6.2021.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort rozporządzeniem, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 30.07.2024
Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.94.4

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawa C-205/21, Ministerstvo na vatreshnite raboti Rejestracja danych biometrycznych i genetycznych przez policję: Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 26 stycznia 2023 r. - postępowanie karne przeciwko V.S. - Zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych - Ograniczenie celów - Minimalizacja danych - Artykuł 6 - Wyraźne rozróżnienie danych osobowych osób poszczególnych kategorii - Artykuł 8 - Zgodność przetwarzania z prawem - Artykuł 10 - Transpozycja - Przetwarzanie danych biometrycznych i danych genetycznych - Pojęcie "przetwarzania dozwolonego prawem państwa członkowskiego" - Pojęcie "bezwzględnej niezbędności" - Uprawnienia dyskrecjonalne - Karta praw podstawowych Unii Europejskiej - Artykuły 7, 8, 47, 48 i 52 - Prawo do skutecznej ochrony sądowej - Domniemanie niewinności - Ograniczenie - Umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego - Osoby, którym przedstawiono zarzuty - Zbieranie danych fotograficznych i daktyloskopijnych dla potrzeb ich rejestracji i pobrania próbki biologicznej w celu określenia wzoru profilu DNA - Procedura przymusowego zbierania danych - Systematyczny charakter zbierania danych]
Data aktu: 26/01/2023
Data ogłoszenia: 13/03/2023