Sprostowanie do Parecer do Banco Central Europeu de 28 de setembro de 2023 sobre uma proposta de regulamento do Parlamento Europeu e do Conselho que altera o Regulamento (CE) n.o 223/2009 relativo às estatísticas europeias (CON/2023/29) (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej C, C/2023/1032, 20 listopada 2023 r.)

Sprostowanie do Parecer do Banco Central Europeu de 28 de setembro de 2023 sobre uma proposta de regulamento do Parlamento Europeu e do Conselho que altera o Regulamento (CE) n.o 223/2009 relativo às estatísticas europeias (CON/2023/29)

(Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej C, C/2023/1032, 20 listopada 2023 r.)

(Dz.U.UE C z dnia 27 listopada 2023 r.)

Opinia Europejskiego Banku Centralnego CON/2023/29 otrzymuje brzmienie:

"OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO

z dnia 28 września 2023 r.

w sprawie w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 223/2009 w sprawie statystyki europejskiej (CON/2023/29)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 20 lipca 2023 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 223/2009 w sprawie statystyki europejskiej 1  (zwanego dalej »projektem rozporządzenia«).

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 oraz art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), jako że projekt rozporządzenia zawiera postanowienia mające wpływ na zadania EBC w zakresie zbierania informacji statystycznych zgodnie z art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej »Statutem ESBC«). Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

1. Uwagi ogólne

1.1. Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 2  oraz rozporządzeniem Rady (WE) nr 2533/98 3  statystyka europejska jest opracowywana, tworzona i rozpowszechniana przez Europejski System Statystyczny (ESS) oraz Europejski System Banków Centralnych (ESBC). ESS i ESBC działają na podstawie odrębnych ram prawnych odzwierciedlających ich właściwe struktury zarządzania oraz znaczenie zapewnienia ścisłej współpracy i odpowiedniej koordynacji przy wykonywaniu ich funkcji statystycznych.

1.2. Projekt rozporządzenia ma na celu dostosowanie ram prawnych regulujących opracowywanie, tworzenie i rozpowszechnianie statystyki europejskiej oraz ESS do wymogów przyszłości. Założeniem projektu rozporządzenia jest osiągnięcie tego celu poprzez umożliwienie ESS szybszego i skuteczniejszego reagowania na pilne potrzeby w zakresie statystyki w sytuacjach kryzysowych, ułatwienie dostępu do danych będących w posiadaniu podmiotów prywatnych oraz umożliwienie ESS spełnienia oczekiwań użytkowników w zakresie bardziej szczegółowych i pogłębionych informacji, tworzonych szybciej i z większą częstotliwością. Takie tworzenie bardziej szczegółowych informacji jest możliwe dzięki rozwojowi technologicznemu, na przykład pojawieniu się danych cyfrowych i generowanych przez internet. EBC w pełni popiera i podziela te cele dotyczące ESS oraz uważa, że są one równie istotne dla opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyki europejskiej przez ESBC w ramach jego odpowiednich kompetencji.

1.3. Ponadto EBC podkreśla, że projekt rozporządzenia i zarządzanie statystyką europejską w ramach ESS i ESBC powinny być dostosowane do szerszej europejskiej strategii w zakresie danych 4 . Strategia w zakresie danych ma na celu uczynienie Unii liderem w społeczeństwie opartym na danych poprzez stworzenie jednolitego rynku danych, na którym możliwy jest swobodny przepływ danych w ramach Unii i między sektorami z korzyścią dla przedsiębiorstw, naukowców i administracji publicznej. W strategii w zakresie danych dostrzega się, że aby odnieść korzyści płynące z lepszego wykorzystania danych, Unia będzie musiała udoskonalić swoje struktury zarządzania procesami przetwarzania danych oraz zwiększyć pule wysokiej jakości danych dostępnych do (ponownego) wykorzystania 5 . Te ważne nadrzędne cele powinny nadal kształtować reformę ram prawnych regulujących statystykę europejską.

1.4. W świetle tych wspólnych celów EBC uważa, że tym ważniejsze jest, aby ESS i członkowie ESBC nadal ściśle współpracowali w celu zminimalizowania obciążeń sprawozdawczych i zagwarantowania spójności niezbędnej do tworzenia statystyki europejskiej. 6  Dotyczy to w szczególności obszarów tworzenia statystyk, w których ESS i ESBC ponoszą wspólną odpowiedzialność, takich jak sporządzanie statystyki rachunków finansowych i statystyki bilansu płatniczego. Celom tym służy jednak również ścisła współpraca w obszarach, w których główna odpowiedzialność za tworzenie statystyk spoczywa na EBC, a mianowicie poprzez zapewnienie członkom ESBC możliwości korzystania, bezpośrednio lub pośrednio, z danych wykorzystywanych i tworzonych przez ESS, o ile jest to uzasadnione.

1.5. Ścisła współpraca ma również zasadnicze znaczenie dla poprawy sposobu udostępniania i wykorzystywania danych w celu sprostania wyzwaniom społecznym, klimatycznym i środowiskowym. 7  W dziedzinie statystyki wymaga to bezpiecznej i terminowej wymiany danych między instytucjami publicznymi, a także między sektorami, aby zapewnić dostępność większej ilości lepiej zintegrowanych danych do wykorzystania, przy jednoczesnym utrzymaniu odpowiednich zabezpieczeń danych. Jeżeli przy okazji zmiany rozporządzenia (WE) nr 223/2009 nie skorzysta się z szansy na zwiększenie możliwości wymiany danych między zaufanymi twórcami statystyk publicznych, może to bardzo wyraźnie wpłynąć na realizację odpowiednich celów politycznych na poziomie Unii.

1.6. Biorąc pod uwagę powyższe, a także uwzględniając rolę ESBC jako jednego z filarów, obok ESS, tworzenia statystyki europejskiej, EBC jest zdania, że ESS i ESBC powinny wspólnie stawić czoła nowym wyzwaniom, na które odpowiedzią ma być projekt rozporządzenia. Powinno się to odbywać na trzech frontach.

1.7. Po pierwsze, należy skoordynować aktualizacje odpowiednich ram prawnych, tj. rozporządzenia (WE) nr 223/2009 i rozporządzenia (WE) nr 2533/98, w szczególności w celu wzmocnienia obecnego systemu wymiany danych do celów statystycznych między tymi dwoma systemami statystycznymi, aby dostosować je do nowych wyzwań stojących przed statystyką europejską, 8 zmniejszyć obciążenie podmiotów tworzących statystykę oraz obciążenia związane z zestawianiem wysokiej jakości oficjalnych statystyk makroekonomicznych, a także osiągnąć lepsze wyniki statystyczne. 9

1.8. Po drugie, EBC zauważa, że projekt rozporządzenia przewiduje wprowadzenie nowego zbioru zasad, aby ułatwić zbieranie danych w celu zaspokojenia pilnego zapotrzebowania na dane statystyczne w czasach kryzysu, zapewnić dostęp do nowych źródeł danych, w tym w szczególności do danych będących w posiadaniu podmiotów prywatnych, oraz usprawnić udostępnianie danych w ramach ESS 10 . Jednocześnie obecny system udostępniania nowych źródeł danych do celów statystycznych powinien zostać wzmocniony nie tylko w ramach ESS, ale także - zgodnie z obowiązkiem ścisłej współpracy - między ESS a ESBC. Każdy z tych systemów obejmuje zaufane instytucje i organy, które wdrożyły rygorystyczne i rzetelne systemy i procedury ochrony poufności danych.

1.9. Wreszcie, należy przyjąć skoordynowane podejście do jednych i drugich ram prawnych, aby zapewnić wykorzystanie w sprawozdawczości statystycznej dwukierunkowej komunikacji między odpowiednimi organami a podmiotami sprawozdającymi w celu zminimalizowania obciążeń sprawozdawczych, uniknięcia podwójnej sprawozdawczości i poprawy jakości gromadzonych danych. Podstawą takiej komunikacji jest unikalna identyfikacja i klasyfikacja odpowiednich kontrahentów będących przedsiębiorcami (tj. z wyłączeniem gospodarstw domowych). W związku z tym należy określić ogólne ramy europejskie w kontekście rozporządzenia (WE) nr 223/2009 i rozporządzenia (WE) nr 2533/98, aby ułatwić wymianę danych w odniesieniu do ograniczonego zbioru atrybutów danych oraz podstawowych zmiennych identyfikacyjnych i klasyfikacyjnych, co jest już utrwaloną praktyką w kilku porządkach prawnych UE.

1.10. Ustanowienie skutecznej dwukierunkowej komunikacji między właściwymi organami a podmiotami sprawozdającymi ma szczególne znaczenie dla EBC, ponieważ ramy prawne mające zastosowanie do jego zadań statystycznych pozwalają na przekazywanie informacji identyfikujących właściwych kontrahentów, które zostały zebrane na podstawie art. 5 Statutu ESBC w ramach ESBC, »w zakresie i stopniu szczegółowości niezbędnym do realizacji zadań ESBC, o których mowa w Traktacie, lub zadań w zakresie nadzoru ostrożnościowego, powierzonych członkom ESBC« 11 . Natomiast w przypadku, gdy takie poufne dane zostały zebrane przez członka ESS, mogą one zostać przekazane członkowi ESBC wyłącznie pod warunkiem że »przekazywanie takie jest niezbędne dla sprawnego opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyki europejskiej lub podniesienia jakości statystyki europejskiej w zakresie odpowiednich kompetencji ESS i ESBC, oraz pod warunkiem że uzasadniono taką koniecz- ność« 12 . Nie mogą one być wykorzystywane do celów innych niż wyłącznie statystyczne. 13  Wyraźne wyłączenie niektórych atrybutów danych z tych ograniczeń mających zastosowanie do danych poufnych, gdzie w większości przypadków są one już dostępne publicznie lub dostępne za opłatą, znacznie zwiększyłoby użyteczność takich danych oraz jakość i efektywność tworzenia statystyki. Byłoby to również warunkiem zminimalizowania obciążeń sprawozdawczych.

1.11. Co do zasady wyraźniejsze uznanie w projekcie rozporządzenia znaczenia wykorzystywania takich informacji do celów wykonywania zadań ESBC, o których mowa w Traktacie, oraz zadań innych instytucji, organów i agencji Unii, które coraz częściej zwracają się o dostęp do informacji zbieranych przez ESBC, wspierałoby wspólne cele ESBC i ESS polegające na tworzeniu wysokiej jakości statystyk (wymagających dwukierunkowej komunikacji z podmiotami sprawozdającymi) oraz spełnianiu oczekiwań użytkowników w zakresie bardziej szczegółowych informacji, zapewniając bardziej pogłębione informacje wspierające politykę UE opartą na dowodach.

2. Uwagi szczegółowe

2.1. Uwzględnienie kompetencji EBC w motywach projektu rozporządzenia

Zdaniem EBC, z uwagi na obowiązek ścisłej współpracy pomiędzy ESS a ESBC, motywy projektu rozporządzenia powinny wskazywać i potwierdzać, że statystyka europejska jest również opracowywana, tworzona i rozpowszechniana przez ESBC w ramach jego własnych ram prawnych dotyczących zbierania danych statystycznych. W motywach projektu rozporządzenia należy wyjaśnić, że jego postanowienia mają zastosowanie bez uszczerbku dla kompetencji EBC wynikających z rozporządzenia (WE) nr 2533/98. Zostało to wyjaśnione w jednym z motywów pierwotnego rozporządzenia (WE) nr 223/2009, jednak dla jasności i spójności należy to również uwzględnić w motywach projektu rozporządzenia.

2.2. Przekazywanie z ESS do ESBC danych będących w posiadaniu podmiotów prywatnych bez uprzedniej zgody posiadacza danych w celu sporządzania statystyki europejskiej

2.2.1. EBC zauważa, że projekt rozporządzenia 14  przewiduje specjalny mechanizm, który umożliwiłby członkom ESS zwrócenie się do prywatnego posiadacza danych o udostępnienie danych i odpowiednich metadanych na potrzeby opracowywania i tworzenia statystyki europejskiej, jeżeli spełnione będą warunki określone w projekcie rozporządzenia. Mechanizm ten pozostaje bez uszczerbku dla obowiązków sprawozdawczych określonych w unijnych sektorowych przepisach statystycznych Unii oraz dla obowiązku udostępniania danych przez posiadaczy danych w przypadku wyjątkowej potrzeby zgodnie z unijnym aktem w sprawie danych 15 .

2.2.2. EBC wskazywał, że umożliwienie mu dostępu do danych będących w posiadaniu podmiotów prywatnych i korzystania z nich przy wykonywaniu jego ustawowych zadań wiąże się ze znacznymi korzyściami 16 , ponieważ Eurosystem w szerokim zakresie korzysta nie tylko z oficjalnych statystyk opracowanych przez EBC, członków ESBC i ESS, ale również z nietradycyjnych źródeł danych, takich jak wskaźniki mobilności populacji wysokiej częstotliwości oparte na danych operatorów sieci komórkowych, dane statystyczne dotyczące konsumpcji gospodarstw domowych lub rachunków narodowych wspierane przez dane z transakcji finansowych, takie jak zamówienia, faktury, obciążenia kart i wpisy w rejestrach.

2.2.3. Ponadto w ciągu ostatnich kilku lat cyfryzacja i zarządzanie kryzysowe znacznie zwiększyły również zapotrzebowanie ESBC na dostęp do bardziej szczegółowych informacji, tworzonych szybciej i z większą częstotliwością, pochodzących z nietradycyjnych źródeł. Dostęp taki pozwoliłoby ESBC szybciej reagować na sytuacje nadzwyczajne i kryzysowe oraz prowadzić bardziej wnikliwe analizy podczas wykonywania swoich zadań. Dostęp do danych będących w posiadaniu podmiotów prywatnych jest również istotny do celów statystycznych, na przykład w celu poprawy jakości statystyki europejskiej tworzonej w ramach kompetencji ESBC.

2.2.4. Z tych powodów EBC uważa za zasadne zmiany projektu rozporządzenia 17  w celu nałożenia na ESS obowiązku przekazywania członkom ESBC danych, które mogą być udostępniane członkom ESS przez prywatnych posiadaczy danych, bez uprzedniej zgody takich posiadaczy. Dane byłyby przekazywane tylko wówczas, gdy byłoby to niezbędne dla opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania przez ESBC statystyk europejskich lub podniesienia ich jakości. Zapewniłoby to skuteczność systemu w udostępnianiu tych danych na potrzeby opracowywania statystyki europejskiej przez ESS i ESBC oraz zwiększyłoby przejrzystość w stosunku do prywatnych posiadaczy danych w zakresie tego udostępniania. Jednocześnie, w trosce o interes prywatnych posiadaczy danych, członkowie ESBC powinni być zobowiązani do podjęcia środków równoważnych z tymi, jakie podejmują krajowe instytucje statystyczne i Komisja (Eurostat) w celu ochrony wszelkich danych, które ESBC może otrzymywać.

2.3. Usprawnienie systemu wymiany danych między ESS a ESBC

Projekt rozporządzenia 18  ustanawia nowy system ułatwiający wymianę danych, w tym danych poufnych i wyników tymczasowych działań w dziedzinie statystyki 19 , między krajowymi instytucjami statystycznymi oraz między krajowymi instytucjami statystycznymi a Komisją (Eurostatem). Jednocześnie nie uwzględniono w nim potrzeby usprawnienia wymiany danych między ESS a ESBC. Zgodnie z obowiązkiem ścisłej współpracy między ESS a ESBC 20  proponowany nowy system powinien zostać rozszerzony w celu uwzględnienia i wzmocnienia w symetryczny sposób obecnej współpracy w zakresie udostępniania danych z ESBC jako twórcą statystyki europejskiej. Przepisy te powinny przewidywać wymóg wymiany danych między ESBC a ESS w obszarach wspólnej odpowiedzialności lub wspólnego zainteresowania, pod warunkiem że zarówno ESBC, jak i ESS dysponują równoważnymi środkami ochrony danych.

2.4. Przekazywanie danych poufnych

Projekt rozporządzenia nie wprowadza zmian do odpowiedniego postanowienia rozporządzenia (WE) nr 223/2009 21  dotyczącego przekazywania poufnych danych w ramach ESS oraz między ESS a ESBC. W związku z tym, gdy ESS przekazuje dane poufne do ESBC zgodnie z odpowiednim postanowieniem rozporządzenia (WE) nr 223/2009 22 , dane te mogą być wykorzystywane przez ESBC jedynie »wyłącznie do celów statystycznych« i są »dostępne wyłącznie dla personelu zajmującego się działalnością statystyczną w ramach wykonywanej przez niego pracy«.

2.4.2. EBC uważa, że sugerowane przez niego ograniczone zmiany w przepisach regulujących przekazywanie danych poufnych byłyby zgodne z ogólnym celem projektu rozporządzenia, jakim jest dostosowanie ram prawnych regulujących statystykę europejską do potrzeb przyszłości i znaczna poprawa zdolności ESS do reagowania na potrzeby w zakresie danych. Po pierwsze, uznając znaczenie wymiany poufnych danych dla zapewnienia ESS i ESBC informacji niezbędnych do wykonywania ich zadań, a także ze względu na gwałtowny wzrost dostępności takich danych, ESS i ESBC powinny być zobowiązane do zacieśnienia współpracy w tej dziedzinie poprzez przekazywanie poufnych danych w uzasadnionych przypadkach. Pozwoliłoby to ponadto na uniknięcie podwójnej sprawozdawczości, co przełożyłoby się na zmniejszenie obciążeń sprawozdawczych.

2.4.3. Po drugie, zmiany takie pozwoliłyby na szersze wykorzystanie wybranych danych referencyjnych, w szczególności kluczowych atrybutów dotyczących poszczególnych spółek, które w większości przypadków są publicznie dostępne lub dostępne za opłatą.

2.4.4. Sam EBC dąży do zapewnienia, aby ramy prawne regulujące zbieranie przez niego danych statystycznych były dostosowane do wymogów przyszłości. Spośród ważnych inicjatyw, w które zaangażowany jest ESBC, w szczególności należy wskazać modernizację sprawozdawczości statystycznej w kontekście projektu zintegrowanych ram sprawozdawczości w ESBC (IReF) 23 , szersze studium wykonalności opracowane przez EUNB na podstawie art. 430c rozporządzenia w sprawie wymogów kapitałowych (CRR) 24  oraz strategię UE dotyczącą danych nadzorczych w usługach finansowych UE.

2.4.5. Inicjatywy te wymagają dwukierunkowej komunikacji między właściwymi organami a podmiotami sprawozdającymi w zakresie podstawowych danych referencyjnych, które mają być wykorzystywane do spełnienia ich wymogów sprawozdawczych. Jest to techniczny warunek wstępny dla utworzenia wspólnego systemu sprawozdawczości dla banków do celów statystycznych, ostrożnościowych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

2.4.6. Podstawą takiej komunikacji jest możliwość odniesienia się do niepowtarzalnych informacji na temat kontrahenta w formie zbioru kluczowych atrybutów dotyczących poszczególnych przedsiębiorstw, takich jak: nazwa spółki, państwo członkowskie, w którym spółka jest zarejestrowana, adres siedziby i forma prawna. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 (zwana dalej »dyrektywą w sprawie otwartych danych«) 25  i rozporządzenie wykonawcze do tej dyrektywy 26  nakładają na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby zbiory danych o wysokiej wartości, w tym kluczowe atrybuty dotyczące poszczególnych przedsiębiorstw, takie jak te wskazane powyżej, były publicznie dostępne. Zdaniem EBC poza atrybutami wskazanymi w dyrektywie w sprawie otwartych danych w tej kategorii powinny znaleźć się również takie kluczowe atrybuty, jak identyfikatory podmiotów, przeważający rodzaj działalności gospodarczej i klasyfikacje sektorowe ESA. Ponadto w tej kategorii należy uwzględnić informacje na temat lokalizacji jednostek lokalnych, istotne dla oceny ryzyka związanego ze zmianą klimatu oraz dla tworzenia i analizy wskaźników ryzyka związanego ze zmianą klimatu.

2.4.7. Ponadto w kilku porządkach prawnych UE z powodzeniem funkcjonują już w kontekście sprawozdawczości statystycznej praktyki wymiany pochodzących z różnych źródeł danych referencyjnych (obejmujących wyżej wymieniony zbiór kluczowych atrybutów oraz podstawowych zmiennych identyfikacyjnych i klasyfikacyjnych, w tym zbieranych przez krajowe instytucje statystyczne i krajowe banki centralne (KBC)). Doświadczenia te wskazują na istotne korzyści w zakresie zmniejszenia obciążeń sprawozdawczych, poprawy skuteczności sprawozdawczości i ogólnej jakości danych.

2.4.8. W świetle powyższych rozważań EBC uważa, że do celów projektu rozporządzenia wybrane dane referencyjne nie powinny podlegać ograniczeniom mającym zastosowanie do »danych poufnych«, tak aby możliwa była ich wymiana pomiędzy ESS a ESBC, podmiotami sprawozdającymi oraz innymi właściwymi organami i użytkownikami 27 (28 .

2.4.9. EBC proponuje zatem, aby odpowiedni artykuł rozporządzenia (WE) nr 223/2009 29  przewidywał, że niektórych kluczowych atrybutów dotyczących poszczególnych przedsiębiorstw oraz podstawowych zmiennych identyfikacyjnych i klasyfikacyjnych nie uznaje się za »dane poufne« do celów projektu rozporządzenia 30 . Powinny one raczej być uznane wyjątki od zasad poufności obowiązujących pomiędzy ESS a ESBC. Ponadto, ponieważ te wybrane dane referencyjne są publicznie dostępne, ESBC powinien być uprawniony do wykorzystywania ich do celów innych niż ściśle statystyczne, tj. nie tylko do opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyki europejskiej 31 , ale także do wykonywania zadań ESBC zgodnie z art. 127 ust. 2 i 5 TFUE oraz zadań EBC związanych z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi zgodnie z art. 127 ust. 6 TFUE i rozporządzeniem Rady (UE) nr 1024/2013 32 .

2.5. Ponowne wykorzystywanie publicznie dostępnych danych

2.5.1. EBC z zadowoleniem przyjmuje propozycję zmiany brzmienia rozporządzenia (WE) nr 223/2009 33 , tak aby dane, które zgodnie z prawem są dostępne publicznie, nie były uznawane za poufne, gdy są wykorzystywane do celów statystycznych. Jest to zgodne z celem europejskiej strategii w zakresie danych, jakim jest zapewnienie swobodnego przepływu danych w Unii i między sektorami z korzyścią dla wszystkich. Proponowana zmiana pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie publicznie dostępnych danych, ponieważ obecne brzmienie rozporządzenia (WE) nr 223/2009 ma zastosowanie jedynie do danych, które pozostają publicznie dostępne zgodnie z przepisami krajowymi i nie obejmuje wyraźnie danych, które są coraz częściej publicznie dostępne na mocy przepisów unijnych.

2.5.2. Jednocześnie, zgodnie z projektem, dane publicznie dostępne mają nie być uważane za poufne tylko wówczas, gdy są wykorzystywane do celów statystycznych. Definicja »wykorzystania do celów statystycznych« zostaje zmieniona w taki sposób, aby oznaczała »wykorzystanie wyłącznie do celów opracowywania i tworzenia wyników oraz analiz statystycznych, w tym do celów powiązanych działań badawczych i naukowych lub ustanowienia operatów loso- wania«. Definicja ta powinna mieć również zastosowanie do rozpowszechniania statystyk uzyskanych na podstawie tych danych, co jest dozwolone na mocy obecnego przepisu. Pomogłoby to zapewnić, aby publicznie dostępne dane rozpowszechniane przez statystyków nie podlegały niepotrzebnym ograniczeniom w przypadku ponownego wykorzystania takich danych, w tym do celów innych niż statystyczne, zgodnie ze strategią UE mającą na celu zwiększenie dostępności danych. Ponadto pomogłoby to zapewnić swobodne korzystanie przez ESBC z publicznie dostępnych danych identyfikujących osoby prawne nie tylko w celu wykonywania zadań statystycznych, ale także w ramach wykonywania zadań ESBC i zadań związanych z nadzorem ostrożnościowym.

W przypadku gdy EBC zaleca zmianę projektu rozporządzenia, szczegółowe propozycje zmian wraz z ich uzasadnieniem zostały zawarte w odrębnym roboczym dokumencie o charakterze technicznym. Dokument roboczy o charakterze technicznym jest dostępny w języku angielskim na stronie internetowej EUR-Lex.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 28 września 2023 r.

1 COM(2023) 402 final.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8).
4 Zob. »Europejska strategia w zakresie danych: UE wzorem społeczeństwa, któremu dane zapewniają większe możliwości«, publikacja dostępna na stronie internetowej Komisji Europejskiej pod adresem www.commission.europa.eu.
5 Zob. Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Europejska agenda bezpieczeństwa« (COM(2020) 66 final).
6 Art. 9 rozporządzenia (WE) nr 223/2009 i art. 2a rozporządzenia (WE) nr 2533/98.
7 Tworzenie informacji statystycznych na potrzeby analizy ryzyka klimatycznego jest ważnym krokiem w realizacji planu działania na rzecz przeciwdziałania zmianie klimatu, przyjętego przez Radę Prezesów EBC w 2021 r. po przeglądzie strategii polityki pieniężnej EBC. Zob. komunikat prasowy pt. »ECB presents action plan to include climate change considerations in its monetary policy strategy« z 8 lipca 2021 r. dostępny na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
8 Jak wskazano w projekcie rozporządzenia i w pkt 1.2 powyżej.
9 Zob. dokument pt. »CMFB opinion on the Exchange of confidential statistical information (ECI) on European Statistics for statistical purposes between the ESS and the ESCB«, Komitet ds. Statystyki Walutowej, Finansowej i Bilansu Płatniczego, 12 lipca 2023 r.
10 Zob. art. 1 pkt 2 i 7 projektu rozporządzenia, w których dodano nowe art. 16a i 17b-17f do rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
11 Art. 8 ust. 4 lit. a rozporządzenia (WE) nr 2533/98.
12 Art. 21 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
13 Art. 8a ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2533/98.
14 Zob. art. 1 pkt 7 projektu rozporządzenia, w którym dodano nowe art. 17b-17fdo rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
15 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystywania (akt w sprawie danych) (COM(2022) 68 final).
16 Zob. pkt 2.3 opinii Europejskiego Banku Centralnego z dnia 5 września 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystywania (akt w sprawie danych) (CON/2022/30) (Dz.U. C 402 z 19.10.2022, s. 5).
17 Zob. art. 1 pkt 7 projektu rozporządzenia, w którym dodano nowy art. 17e do rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
18 Zob. art. 1 pkt 7 projektu rozporządzenia, w którym dodano nowy art. 17f do rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
19 Zob. art. 1 pkt 2 projektu rozporządzenia, w którym dodano nowy art. 16a do rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
20 Zob. art. 2a rozporządzenia (WE) nr 2533/98 i art. 9 rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
21 Zob. art. 21 rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
22 Zob. art. 21 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
23 Zintegrowane ramy sprawozdawczości w ESBC (IReF) dotyczące sprawozdawczości statystycznej banków mają na celu konsolidację wielu zbiorów danych statystycznych. Ten strategiczny projekt ESBC jest pierwszym krokiem w kierunku wspólnej sprawozdawczości banków do celów statystycznych, ostrożnościowych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, która opiera się również na zdolności do bazowania na tym samym zestawie podstawowych danych referencyjnych i ich wymiany. Takie strategiczne posunięcie znacznie zmniejszyłoby obciążenie sprawozdawcze, jednocześnie maksymalizując użyteczność danych dla użytkowników.
24 W celu zapoznania się z działaniami zmierzającymi do osiągnięcia wspólnej standaryzacji, integracji i interoperacyjności w zakresie przekazywania danych przez banki zob. w szczególności sprawozdanie końcowe EUNB dotyczące studium wykonalności w zakresie zintegrowanego systemu raportowania nadzorczego na podstawie art. 430c (»Report on a feasibility study of an integrated reporting system under Article 430c CRR«) (EBA/REP/2021/38) oraz długoterminową strategię ESBC w zakresie przekazywania danych przez banki.
25 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego (Dz.U. L 172 z 26.6.2019, s. 56).
26 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/138 z dnia 21 grudnia 2022 r. ustanawiające wykaz szczególnych zbiorów danych o wysokiej wartości oraz warunki ich publikacji i ponownego wykorzystywania (Dz.U. L 19 z 20.1.2023, s. 43). Odpowiednie zbiory danych wskazano w sekcji 5.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego.
27 Z zastrzeżeniem obowiązujących przepisów o ochronie danych osobowych.
28 Zob. dokument pt. »Minutes of the CMFB Workshop on Collaboration & exchange of business register data for statistical (and non-statistical) purposes between NSIs and NCBs«, 29 czerwca 2022 r. (pkt 26 i uwagi końcowe).
29 Art. 21 rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
30 Ani do celów rozporządzenia (WE) nr 2533/98, które ma zostać zmienione.
31 Zgodnie z definicją zawartą w art. 1 ust. 1a rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98.
32 Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63).
33 Zob. art. 1 pkt 10 projektu rozporządzenia, który zastępuje art. 25 rozporządzenia (WE) nr 223/2009.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.90028

Rodzaj: Sprostowanie
Tytuł: Sprostowanie do Parecer do Banco Central Europeu de 28 de setembro de 2023 sobre uma proposta de regulamento do Parlamento Europeu e do Conselho que altera o Regulamento (CE) n.o 223/2009 relativo às estatísticas europeias (CON/2023/29) (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej C, C/2023/1032, 20 listopada 2023 r.)
Data aktu: 27/11/2023
Data ogłoszenia: 27/11/2023
Data wejścia w życie: 20/11/2023