[COM(2023) 185 final - 2023/0093 (COD)](C/2023/869)
(Dz.U.UE C z dnia 8 grudnia 2023 r.)
Sprawozdawca: Vasco DE MELLO
Wniosek o konsultację |
Komisja Europejska, 20/09/2023 |
Podstawa prawna |
Artykuł 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa |
Data przyjęcia przez sekcję |
5.9.2023 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
20.9.2023 |
Sesja plenarna nr |
581 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) |
209/0/6 |
Bruksela, dnia 20 września 2023 r.
1 Należy zauważyć, że stosowanie prawa obcego do przestępstw popełnionych na danym terytorium zawsze stanowiło dla obywateli danego kraju wyraźny przejaw utraty suwerenności państwowej - przykładem może być sytuacja pod koniec XIX wieku w Chinach, gdzie Europejczycy wymogli na państwie chińskim, by pozwoliło na sądzenie obywateli z odpowiednich krajów europejskich przez sądy prywatne, zgodnie z prawem ich krajów pochodzenia.
2 W tym kontekście zob. Europejska konwencja o ekstradycji z 1957 r., Europejska konwencja o pomocy prawnej w sprawach karnych z dnia 20 kwietnia 1959 r., Europejska konwencja o przekazywaniu ścigania w sprawach karnych z dnia 15 maja 1972 r., konwencja wykonawcza do układu z Schengen oraz liczne wielostronne i dwustronne umowy o ekstradycji zawarte między poszczególnymi państwami członkowskimi.
3 Zob. art. 3 ust. 2 i art. 4 ust. 2 lit. j) oraz tytuł V, w szczególności art. 67 i 82, TFUE.
4 Zasada wzajemnego uznawania orzeczeń sądowych w sprawach karnych, zapisana w art. 67 ust. 3 TFUE, polega ostatecznie na uznaniu orzeczenia sądowego wydanego przez właściwy organ państwa członkowskiego przez inny właściwy organ innego państwa członkowskiego, którego skutki w państwie uznania powinny być równoważne skutkom spowodowanym przez właściwy organ krajowy (zob. Manuel Monteiro Guedes, Do mandado de detenção europeu, s. 65, Almedina, Coimbra, 2006). Zasada wzajemnego uznawania orzeczeń sądowych jest sprzeczna z zasadą podwójnej karalności, która jest cechą charakterystyczną traktatów o ekstradycji, co oznacza, że aby doszło do ekstradycji, czyny zarzucane podejrzanemu lub oskarżonemu muszą zostać uznane za przestępstwo zarówno w świetle prawa państwa wnioskującego, jak i w świetle prawa państwa otrzymującego wniosek.
5 Zob. europejski nakaz aresztowania - decyzja ramowa Rady 2002/584/WSiSW z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie europejskiego nakazu aresztowania i procedury wydawania osób między państwami członkowskimi (Dz.U. L 190 z 18.7.2002, s. 1), zmieniona decyzją ramową Rady 2009/299/WSiSW z dnia 26 lutego 2009 r. zmieniającą decyzje ramowe 2002/584/WSiSW, 2005/214/WSiSW, 2006/783/WSiSW, 2008/909/WSiSW oraz 2008/947/WSiSW i tym samym wzmacniającą prawa procesowe osób oraz ułatwiającą stosowanie zasady wzajemnego uznawania do orzeczeń wydanych pod nieobecność danej osoby na rozprawie (Dz.U. L 81 z 27.3.2009, s. 24).
6 Zob. europejski nakaz dochodzeniowy - dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/41/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie europejskiego nakazu dochodzeniowego w sprawach karnych (Dz.U. L 130 z 1.5.2014, s. 1).
7 Wynika to w pełni z wykazu podstaw odmowy wydania europejskiego nakazu aresztowania, na które może powołać się właściwy organ państwa, w którym wniesiono o uznanie, z ograniczeń stosowania samego nakazu i, wreszcie, z ustalenia praw procesowych podejrzanego/oskarżonego.
8 W swojej opinii "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Cyfryzacja wymiaru sprawiedliwości w Unii Europejskiej - wachlarz możliwości«" [COM(2020) 710 final] (Dz.U. C 286 z 16.7.2021, s. 88) EKES stwierdził, że kluczowym narzędziem służącym zapewnieniu prawdziwej koordynacji między organami państw członkowskich w zakresie zwalczania praktyk przestępczych, które mają poważny wpływ na obszar europejski, jest cyfryzacja wymiaru sprawiedliwości.
9 Zob. art. 4 ust. 2 lit. j) TFUE.
10 Mogłoby to doprowadzić do procesu federalizacji, w ramach którego trzeba będzie dbać o poszanowanie wrażliwości poszczególnych krajów.
11 Ważne jest precyzyjne określenie praw podstawowych, które mają być chronione, mimo że art. 51 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej zobowiązuje państwa członkowskie do poszanowania tych praw przy stosowaniu "[...] prawa Unii [...]", niezależnie od tego, czy jest ono pierwotne, czy wtórne.
12 Doktryna prawna definiuje zasadę legalności w postępowaniu karnym jako nałożony na organ sądowy prawny obowiązek kontynuowania ścigania bez możliwości określenia wymiaru kary w drodze negocjacji z osobą podejrzaną/oskarżoną.
13 W przeciwieństwie do zasady legalności zasada oportunizmu umożliwia organowi sądowemu, który prowadzi postępowanie karne, negocjowanie z podejrzanym/oskarżonym zakresu kary, która ma zostać nałożona na tę osobę, przy czym sąd ma jedynie za zadanie zatwierdzenie osiągniętego porozumienia.
14 Obecny wniosek dotyczący rozporządzenia nie może służyć jako instrument umożliwiający osobie podejrzanej/oskarżonej osiągnięcie "złagodzenia" środków przymusu, którym podlega na etapie postępowania przygotowawczego, ani zakresu kary, która może na nią zostać nałożona.
15 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie cyfryzacji współpracy sądowej i dostępu do wymiaru sprawiedliwości w sprawach cywilnych, handlowych i karnych o charakterze transgranicznym oraz zmieniającego niektóre akty w dziedzinie współpracy sądowej" [COM(2021) 759 final - 2021/0394 (COD)] - "Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 2003/8/WE, decyzje ramowe Rady 2002/465/WSiSW, 2002/584/WSiSW, 2003/577/WSiSW, 2005/214/WSiSW, 2006/783/WSiSW, 2008/909/WSiSW, 2008/947/WSiSW, 2009/829/WSiSW i 2009/948/WSiSW oraz dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/41/UE w odniesieniu do cyfryzacji współpracy sądowej" [COM(2021) 760 final - 2021/0395 (COD)] (Dz.U. C 323 z 26.8.2022, s. 77).
16 Dz.U. C 286 z 16.7.2021, s. 88.
17 Dz.U. C 323 z 26.8.2022, s. 77 i Dz.U. C 286 z 16.7.2021, s. 88.
18 W tym samym duchu zob. "Zapewnienie sprawiedliwości w UE - europejska strategia szkolenia kadr wymiaru sprawiedliwości na lata 2021-2024" (COM(2020) 713)