Język postępowania: bułgarski(2023/C 71/43)
(Dz.U.UE C z dnia 27 lutego 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: "Elektrawinds Shabla South" EAD (Sofia, Bułgaria) (przedstawiciel: adwokat M. Grozdev)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności rozporządzenia Rady (UE) 2022/1854 z dnia 6 października 2022 r. w sprawie interwencji w sytuacji nadzwyczajnej w celu rozwiązania problemu wysokich cen energii (Dz.U. 2022, L 261, s. 1);
- stwierdzenie nieważności tego rozporządzenia w części, w której określono obowiązkowy pułap dochodów rynkowych producentów uzyskanych z wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł, o których mowa w art. 7 ust. 1, a także w części, w której ustanowiono uprawnienia każdego państwa członkowskiego do konfiskaty (nacjonalizacji) na rzecz państwa "nadwyżek dochodów" tych producentów (zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 9 rozporządzenia);
- zasądzenie na jej rzecz kosztów postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy: brak właściwości
Rozporządzenie (UE) 2022/1854 przyjęto z naruszeniem prawa Unii, przy braku właściwości Rady. W art. 122 TFUE ustanowiono właściwość Rady do określenia środków w przypadku wystąpienia poważnych trudności w sektorze energii elektrycznej, lecz to postanowienie traktatu ma bardzo ograniczony zakres zastosowania, a przewidziane w rozporządzeniu środki nie są już objęte tym zakresem. Zgodnie z art. 122 ust. 1 TFUE Rada może postanowić o środkach stosownych do sytuacji gospodarczej, w szczególności w przypadku wystąpienia poważnych trudności w zaopatrzeniu w niektóre produkty, zwłaszcza w obszarze energii. A zatem w art. 122 TFUE nie ustanowiono właściwości prawodawczej Rady do przyjmowania środków mających na celu zarządzanie kryzysem w obszarze energetyki, lecz wyłącznie właściwość do określenia środków w przypadku wystąpienia poważnych trudności w dostawach określonych produktów, w tym energii.
2. Zarzut drugi: naruszenie zasady proporcjonalności
Rozporządzenie (UE) 2022/1854 narusza zasadę proporcjonalności. Artykuł 122 TFUE umożliwia wyłącznie przyjmowanie stosownych środków, a wprowadzenie obowiązkowego pułapu dochodów rynkowych producentów nie jest stosownym środkiem, ponieważ nie odnosi się bezpośrednio do kształtowania cen energii. Ceny pozostaną takie, i będą się rozwijały, jak zawsze, z nałożeniem lub bez nałożenia ograniczeń dochodów. Poza tym popyt na energię elektryczną i gaz ziemny nie zmieni się poprzez ustanowienie pułapów dochodów i podatków od dochodów rynkowych.
3. Zarzut trzeci: naruszenie prawa własności
Brak proporcjonalności ustanowionych w rozporządzeniu środków w zakresie, w jakim przewidziany w rozporządzeniu obowiązkowy pułap dochodów rynkowych, nałożony na producentów energii odnawialnej, a także przyznane każdemu państwu członkowskiemu uprawnienia do konfiskaty (nacjonalizacji) na rzecz państwa "nadwyżek dochodów" tych producentów naruszają podstawowe prawo własności. Stosowanie art. 122 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) stanowi jeden z aspektów wspólnotowego interesu społecznego. A zatem w ramach stosowania tego postanowienia traktatu można nałożyć ograniczenia wykonywania prawa własności, pod warunkiem że ustanowiony w rozporządzeniu (UE) 2022/1854 pułap dochodów rynkowych, nałożony na producentów energii odnawialnej, i konfiskata "nadwyżek dochodów" na rzecz państwa, nie są nieproporcjonalne i nie naruszają samej istoty tego prawa.