united kingdom
ukraine

Sprawa T-614/22: Skarga wniesiona w dniu 30 września 2022 r. - MBDA France/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 30 września 2022 r. - MBDA France/Komisja
(Sprawa T-614/22)

Język postępowania: angielski

(2023/C 7/42)

(Dz.U.UE C z dnia 9 stycznia 2023 r.)

Strony

Strona skarżąca: MBDA France (Le Plessis-Robinson, Francja) (przedstawiciele: F. de Bure i A. Delors, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji ARES(2022)5278815, którą doręczono skarżącej w dniu 20 lipca 2022 r., odrzucającej wniosek EDF-2021-AIRDEF-D-EATMI-HYDIS (zwany dalej "wnioskiem HYDIS"), na podstawie art. 256 i 263 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;

- stwierdzenie na tej samej podstawie nieważności wszelkich powiązanych decyzji w celu umożliwienia ponownej oceny wniosków przedłożonych w odpowiedzi na zaproszenie do składania wniosków EDF-2021-AIRDEF-D "Endoatmosfe- ryczny system przechwytywania - faza koncepcyjna" oraz realokacji finansowania, w tym decyzji Komisji przyjmującej wniosek przedłożony przez konsorcjum koordynowane przez Sener Aeroespacial (zwany dalej "wnioskiem HYDEF");

- nakazanie pozwanej, by przedstawiła wszystkie zażądane przez skarżącą dokumenty dotyczące dokonanej przez Komisję oceny wniosków HYDIS i HYDEF;

- obciążenie pozwanej kosztami postępowania i innymi kosztami poniesionymi przez skarżącą.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczy przekroczenia przez Komisję granic przysługującego jej uznania poprzez zastosowanie sztucznej i arbitralnej metody oceny, która jest sprzeczna z kluczowymi celami projektu rozwiązań w zakresie endoatmosferycznego systemu przechwytywania (zwanego dalej "projektem EATMI").

Projekt EATMI ma na celu przyznanie dotacji w wysokości 100 mln EUR z Europejskiego Funduszu Obronnego (zwanego dalej "EFO") na fazę koncepcyjną rozwiązań w zakresie systemu przechwytywania hipersonicznych pocisków i szybowców. Ten nowy rodzaj broni powietrznej, którego do dziś nie można zwalczać przy pomocy istniejących systemów obrony powietrznej, został po raz pierwszy wykorzystany przez Rosję w trakcie jej inwazji na Ukrainę. W kontekście zwiększonej niepewności geopolitycznej stwarza on niespotykane dotąd, zmieniające dotychczasowe zasady i być może egzystencjalne zagrożenie dla integralności i bezpieczeństwa państw członkowskich i obywateli Unii. Wymaga on nowego podejścia do tworzenia obrony powietrznej. Tymczasem przyjęta przez Komisję metoda oceny odbiega od tego celu:

- Po pierwsze, Komisja zastosowała identyczną standardową metodę ważenia do wszystkich projektów w ramach EFO z 2021 r., nie uwzględniając kluczowego znaczenia projektu EATMI;

- Po drugie, Komisja oceniła przedłożone przez wnioskodawców wnioski niemal wyłącznie na podstawie ogólnych względów wspólnych dla wszystkich projektów w ramach EFO z 2021 r., które to względy są pozbawione znaczenia lub wręcz sprzeczne z celami projektu EATMI;

- Poprzez zastosowanie tej sztucznej i arbitralnej metody Komisja przekroczyła granice przysługującego jej uznania, ograniczając w ten sposób zdolność Unii do wspierania przyjęcia autonomicznej odpowiedzi na zagrożenia hipersoniczne.

2. Zarzut drugi dotyczy kilku oczywistych błędów w ocenie:

- Komisja dopuściła się kilku oczywistych błędów przy dokonywaniu oceny wniosku HYDIS. W szczególności Komisja:

i) źle zrozumiała pojęcie "fazy koncepcyjnej" i odrzuciła wniosek HYDIS w oparciu o elementy, które w tej fazie są ewidentnie pozbawione znaczenia; ii) źle zrozumiała pojęcie współpracy transgranicznej. W konsekwencji negatywnie oceniła ona wkład, jaki grupa MBDA miała w integrację europejskiego przemysłu obronnego, i nie uwzględniła poparcia głównych potęg militarnych Unii dla jej wniosku; oraz iii) oparła się na ogólnych względach, które nie mają znaczenia w kontekście projektu EATMI, pomijając jednocześnie szczególne wymogi tego projektu;

- Skutkiem oczywistych błędów w ocenie, jakich dopuściła się Komisja, jest decyzja w dużej mierze sprzeczna z nadrzędnymi celami EFO, która i) nie uwzględnia inicjatyw podjętych przez państwa członkowskie w ramach stałej współpracy strukturalnej; ii) prowadzi do nieoptymalnej alokacji zasobów, która nie odzwierciedla ekspertyzy europejskich podmiotów działających w dziedzinie obronności; oraz iii) prawdopodobnie doprowadzi do powielenia kompetencji w ramach Unii.

3. Zarzut trzeci dotyczy naruszenia zasad dobrej administracji i przejrzystości:

- Komisja odrzuciła wniosek HYDIS w dużej mierze ze względu na to, że uznała, iż niektóre aspekty nie były wystarczająco uszczegółowione. Jednakże zgodnie z zasadą dobrej administracji Komisja miała obowiązek ustalić wszystkie istotne okoliczności faktyczne, w tym poprzez zwrócenie się w razie potrzeby do skarżącej o wyjaśnienia, tym bardziej że w grę wchodzi przyszłe bezpieczeństwo państw członkowskich i obywateli Unii. Skarżąca mogła z łatwością przedstawić takie wyjaśnienia. Komisja przyjęła jednak bierną postawę i nie ustaliła istotnych okoliczności faktycznych, co doprowadziło do naruszenia zasady dobrej administracji;

- Ponadto owe rzekome braki dotyczą niemal wyłącznie ogólnych względów wspólnych dla wszystkich projektów w ramach EFO z 2021 r., które to względy nie mają związku ze szczególnymi wymogami technicznymi i funkcjonalnymi EATMI. Komisja naruszyła zasadę przejrzystości, przypisując tym względom zbyt dużą wagę bez uprzedniego poinformowania wnioskodawców.

4. Zarzut czwarty dotyczy braku wystarczającego uzasadnienia.

Zaskarżona decyzja zawiera szereg stwierdzeń, które są niejasne lub trudne do zrozumienia w kontekście sprawy, co uniemożliwia skarżącej ocenę jej zasadności. W szczególności na Komisji spoczywał obowiązek wyjaśnienia, w jaki sposób zinterpretowała i zastosowała wspomniane wyżej ogólne względy w szczególnym kontekście projektu EATMI i w jaki sposób wywiodła z nich swoje negatywne uwagi. Komisja tego jednak nie uczyniła.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.7.33

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-614/22: Skarga wniesiona w dniu 30 września 2022 r. - MBDA France/Komisja
Data aktu: 09/01/2023
Data ogłoszenia: 09/01/2023